Vad är det för fel på HiVIs element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
haffe

Vad är det för fel på HiVIs element?

Inläggav haffe » 2008-08-04 14:08

Som topic lyder. Vad är egentligen felet med HiVis element, eftersom nästan ingen verkar vilja bygga med dem.

Jag tycker t.ex. att http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=297-400
Samt
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=297-437
Verkar väldigt intressant för en tvåvägare. Är det något jag missar, eller är det bara obskyriteten som gör att folk drar sig för att bygga med dem?

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-08-04 15:23

Skulle gissa på det senare, partsexpress ligger väl i usa dessutom så då åker man ju på tull & moms & grejer.. mycket trevligare att handla inom eu.

Men Hivi finns här, kanske lite lungt på DIY fronten just nu med massiva gruppköp, sommar osv men en sök hittade massa trådar med ordet Hivi i.

Sen så har vi ju både Tymphany och Seas nära inpå som gör väldigt bra element (lite dyra kanske).

Både diskanten och midbasen såg iofs lite suspekta ut ;)
Men köp ett par och visa lite mätningar på dom så kanske folk här vaknar.
Eller kolla Zaphaudio, god chans att han gjort det redan :)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-08-04 20:37

Det är inget fel på dom. Deras isodynamiska diskanter är kanonbra. Det de är sämst på är domediskanter men även där har dom ett par som är skapliga, och det för bara några få dollar styck. Domemellanregistren är också bra. De har klonat andra kända tillverkares element i form av motorsystem och dylikt. Tex. deras SMD som är en klon på Scan-Speaks SD-1 motorer. De har också klonat Dynaudios (alt. Morels) element med stora talspolar och magneten inuti, där deras kopior presterar väl bättre än originalen. Plus att dom gör en massa roliga element, som tex. ett triaxialt sådant.

Bra att det finns lite att välja på i världen.

Såg på mässan i Stockholm förra året en högtalare som kostade över 90.000 kr, som använde just HiVi element. Påpekade för demonstratören att det verkar lite dyrt med tanke på att elementen kostar kanske en tusenlapp styck, men de var "kraftigt modifierade". Och jo, dom hade tejpat dit lite grejer på basarna för att dölja HiVi logot... klart det kostar. :roll:

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2008-08-05 12:24

Nwalmaer skrev:Det är inget fel på dom. Deras isodynamiska diskanter är kanonbra. Det de är sämst på är domediskanter men även där har dom ett par som är skapliga, och det för bara några få dollar styck. Domemellanregistren är också bra. De har klonat andra kända tillverkares element i form av motorsystem och dylikt. Tex. deras SMD som är en klon på Scan-Speaks SD-1 motorer. De har också klonat Dynaudios (alt. Morels) element med stora talspolar och magneten inuti, där deras kopior presterar väl bättre än originalen. Plus att dom gör en massa roliga element, som tex. ett triaxialt sådant.

Bra att det finns lite att välja på i världen.

Hmmm. Så har du någon teori om varför HiVielement används så lite i DIY? Det verkar vara så i USA också. Eller är folk bara dåliga på att publicera?

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2008-08-05 17:19

Jag ska snart bygga två subbar med HiVi element, råkade snubbla över dem billigt på en sida.
http://www.m.kth.se/m99_jar/speaker/speaker/speaker.htm

Och som sagt så finns det tillverkare som använder elementen och sedan säljer dem dyyyrt, så nog har de potential alltid! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-05 18:54

Jag ska bygga med ett par M8a. Troligen blir det klart i höst. Portad låda på ca 36 liter med tvärbrant filter och en XT25.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-08-06 00:53

Felet är väl att många är rädda för att experimentera och kör på gamla hederliga tillverkare dom är trygga med. I USA är det mest Dayton nu. Här i norden har vi ju våra sedan länge lokala märken ala Seas, Peerless etc.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-06 09:24

Jag jag tror man lyssnar VÄLDIGT MYCKET på massa gurus och vågar inte själv utforska högtalardjungeln.
Titta bara på det där med bredbandshögtalare; där är det tydligen bara Fostex som gäller, fast det finns andra tillverkare som mycket väl kan vara både bättre och billigare.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-08-06 10:43

Jag ska bygga med ett par M8a. Troligen blir det klart i höst. Portad låda på ca 36 liter med tvärbrant filter och en XT25.

Den där JohnMarsh-designen tror jag kan låta riktigt bra. Byggde hans Natalie P och de låter mycket bra! Ska bli intressant att se hur du tycker XT25 klarar den låååga delningen (1200hz?). Om jag inte minns fel gjorde han en nyare version av dem med Dayton RS28/SS9800 som i princip inte krävde någon filterändring förutom ändring av ett motstånd. :)

Blir det en byggtråd? :P
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-06 12:34

Jag tror han delar strax över 2kHz men jag kan ha fel. Jäpp, jag kan ha fel.

Det blir byggtråd så småningom.

Tillägg: Bygget är väldokumenterad i AudioXpress, varför lite bilder och hemsnickrarens vedermödor beskrivs.

Tillägger också: Det är väl fler fabrikat som av någon outgrundlig orsak ratas av (svenska) högtalarbyggare.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-08-06 15:03

Jag tycker att de föreslagna elementen har bra prestanda på papperet, hur det är i verkligheten kan ju vara en annan sak. Tycker dock att 5" är i minsta laget som baselement. Beror dock på hur långt ned det är tänkt att konstuktionen skall gå?

Vad som förvånar mig är att de är så billiga, 225:- + frakt o moms. Tittade vad några Vifa kostar jämfört med HifiKit, ingen rolig läsning, Sverige är bra mycket dyrare än USA för samma element.

Kanske ett par gruppköp av element att exprimentera med och lite utbyteselement för OA högtalare kan vara av intresse.

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2008-08-06 18:46

PeterAkemark skrev:Jag tycker att de föreslagna elementen har bra prestanda på papperet, hur det är i verkligheten kan ju vara en annan sak. Tycker dock att 5" är i minsta laget som baselement. Beror dock på hur långt ned det är tänkt att konstuktionen skall gå?

Vad som förvånar mig är att de är så billiga, 225:- + frakt o moms. Tittade vad några Vifa kostar jämfört med HifiKit, ingen rolig läsning, Sverige är bra mycket dyrare än USA för samma element.

Kanske ett par gruppköp av element att exprimentera med och lite utbyteselement för OA högtalare kan vara av intresse.

Tja, jag tog mest ett exempel som jag spontant tyckte verkade bra för att belysa varför jag tyckte att det verkade konstigt att alla ratade HiVi.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-06 20:09

Jag snodde ihop ett par enkla 10-literslådor med Tangband-element. Totalt lade jag ner (ej inkluderat ALLT jobb = ett par tidiga lådor) 1500kr. Det jag hört när jag haft högtalarna till lyssning är att de låter oförskämt bra.

Återgå till DIY-forum