Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Så nu har jag lästigenom kokboken. Alla frågor mina och funderingar är inte besvarade. Men jag börjar fundera på om jag inte skall asa upplådorna och göra lite mätningar i helgen.
bupp skrev:Tanka hem Arta och fixa ett motstånd på 50-100ohm nånstans så kan du sätta upp en mätning rätt fort..
I Arta finns program för impedansmätning "Limp" och där kan du även räkna ut T/S-värden om du har en sluten låda du vet innervolymen på.peetwa skrev:Så nu har jag lästigenom kokboken. Alla frågor mina och funderingar är inte besvarade. Men jag börjar fundera på om jag inte skall asa upplådorna och göra lite mätningar i helgen.
peetwa skrev:Funkar det med 15 Ohm. Måste det vara av hög nogranhet eller kan man kontrollmäta det med en multimeter och köra med de värderna.
peetwa skrev:Uuua! 50 cm on axis
Vad kan detta bero på?
Max_Headroom skrev:peetwa skrev:Uuua! 50 cm on axis
Vad kan detta bero på?
Tja... 50cm avstånd på ett 12" element... Hmm, lutningen och en del oroligheter har nog med det att göra, kanske.
Smällen mellan 2 och 3 kiloherts är stora konen som bryter upp. Över 10 så är det lilla konen som bryter upp.
Dippen vid 7k beror antaglien på att den lilla konen liksom sitter i en stor. Sådana här dippar är vanliga i coaxialelement.
Vad göra?
Knepigt. sugkretsar vid uppbrytningarna, ja. Stor och bred baffel, ja, värt ett försök.
Jag trorju fortsatt att dom här elementen ska sitta i någt slags pipa/horn, som hjälper till i det lägre frekvesområdet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 218 gäster