Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Re: Att ni orkar tjafsa jämt på detta forum!

Inläggav JanBanan » 2008-08-06 09:19

majjen04 skrev:Jag köpte en ny LP12:a 2007 därför att den lät bäst av alla som jag lånat hem/lyssnat på/ tidigare ägt!

Vilka andra skivspelare har du lånat hem/lyssnat på/tidigare ägt?
majjen04 skrev:Att sådana som MP häcklar skivspelaren kan jag förstå han argumenterar ungefär så här. Jag gillar ej Ferrari därför köpte jag min Skoda, den rullar ju lika bra och man får ju ändå bara köra max 110 i Sverige.
Att han inte har råd att lägga ut flera miljoner på Ferrarin har givetvis inget med hans åsikter att göra eller hur! Månadskostnaden för Skodan blir max 1500/månad om han köper nytt, men han köper helst en gammal för de är ju lika bra samt billigare.

Jag betackar mig från dina taffliga amatörpsykologiska försök till förklaringar. Grejen är ju den att Linn är Skoda-kvalitet till Ferrari-priser. Vad får dig förresten felaktigt att tro att jag skulle föredra billig HiFi?
majjen04 skrev:Jag hade råd att köpa LP12:an så jag valde helt enkelt det bästa jag kunde få tag på.

Grattis! Hoppas att uppvaknandet inte blir alltför tungt!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-06 09:43

subjektivisten skrev:
Vee-Eight skrev:Detta är ett diskussionsforum, inte ett bevisforum. Har argumentationen kommit så långt att det krävs obestridliga bevis så har diskussionen misslyckats kapitalt. Det som finns kvar då är endast sandlådefasoner.

Gör om, gör rätt. Ni borde, även av misstag, kunnat göra bättre än såhär.

Att du skiter fullständigt i vad som skrivs är inget nytt. Har du inget annat att komma med så kanske du borde skippa att skriva det?
Påstår man något så bör man kunna bli ifrågasatt annars så behöver man inte skriva.

Om jag verkligen skulle börja bry mig vad som skrivs i detalj så börjar jag således att reglera folks åsikter, låter endast det som jag gillar skall stå kvar. Har för mig att den modellen av forumdrivande har testats innan, och även du vet mycket väl vad det resulterar i. Du är inte den förste som tycker att jag låter medlemmar hållas med sina åsikter ostraffat.

Folk får tycka vad de vill, sålänge man kan hålla en diskussion på en vuxens nivå så är jag jättenöjd.

Mitt intresse ligger i att diskussionen skall fortleva och ge resultat. Flejmningar, spydiga kommentarer, retoriska tjyvnyp etc dödar sådan miljö fruktansvärt effektivt.

Påståenden skall givetvis kunna mötas av ifrågasättande argumentation, men du bemöter det med idiotförklaringar. När man skall möta en tes med argumentation, svarar du med ifrågasättande av personen ifråga, inte ifrågasättande av argumentet.

Du bland andra fick en tillsägelse, gör som du blev tillsagd eller vänligen avstå från denna tråd.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-06 09:44

Till alla andra:

Försök diskutera på en mer ödmjuk nivå, eller undvik denna diskussion helt och hållet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-06 10:27

MP skrev:... Grejen är ju den att Linn är Skoda-kvalitet till Ferrari-priser.
...

majjen04 skrev:Jag hade råd att köpa LP12:an så jag valde helt enkelt det bästa jag kunde få tag på.

Grattis! Hoppas att uppvaknandet inte blir alltför tungt!

Vad baserar du din åsikt på? Jag har ägt Linn LP12 sedan början på 80-talet och absolut inte haft några problem med denna. Då, på 80-talet, var prisbilden annorlunda och man kunde tala om Ferrari-kvalitet till Skoda-pris. Numera är väl priset ikapp, rätt rejält dessutom, och man kan med fog tycka att spelaren är dyr.

Men vilken spelare anser du vara så mycket bättre?

Jag har de senaste månaderna testat lite Linn-burkar (inte högtalare dock) och jag är helt nöjd med kvaliteten, såväl ljudmässigt som konstruktionsmässigt. Som nya är de dock för dyra, men begagnatpriserna är numera på en rimlig nivå. I synnerhet eftersom Linn-folket ömt vårdar sina apparater och även tio år gamla apparater fås i nyskick och i originalkartonger.

/ B

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-06 12:11

Bill50x skrev:Numera är väl priset ikapp, rätt rejält dessutom, och man kan med fog tycka att spelaren är dyr.

Så du håller alltså med om att den är överprissatt?
Bill50x skrev:Men vilken spelare anser du vara så mycket bättre?

Tja, det finns ju en del. Forsell t.ex. Och jag gissar att Goldmund Reference II kan vara lite bättre också (utan att ha lyssnat på den). :wink:
Bill50x skrev:I synnerhet eftersom Linn-folket ömt vårdar sina apparater och även tio år gamla apparater fås i nyskick och i originalkartonger.

Och det är unikt för Linnioter, eller?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-06 12:55

prolinn skrev:
IngOehman skrev:
prolinn skrev:Somliga här tycks vara övertygade om att Linnister och andra som väljer apparater baserat på hur vi uppfattar apparaterna inbillar oss vad vi hör? Kanske ett öppnare sinne inför varandras infallsvinklar skulle kunna göra diskussionen mer givande?

Så din definition på "öppet sinne" är att bortse ifrån möjligheter? :o

Jag tycker att ett öppet sinne är att inte döma och påstå saker om något man inte vet, utan att hålla saker just öppna. Men - att tro något bra om sanningshalten i någons gissning utan att det finns något skäl för det, är inte ett dugg mera öppet än att tro dåligt om sanningshanlten i någons gissning.

Att vara öppen är att tänka sig alla möjligheter som ännu inte fastslagits genom bevis. Det bör inkludera att suggestion finns.

Just att det gör det är ju för övrigt påvisat i ett överväldigande antal studier. Men - det betyder ju inte att det är en faktor i varje enskilt fall. Det betyder dock att man kan ha öppet sinne nog för att inte utesluta det. Det har jag.

Har du det? ;)

Vh, iö

Notera att jag inte direkt skriver att du har fel. Mina invändningar går ut på att det du skriver inte räcker som trovärdig förklaringsmodell för vad jag påstår.

Det är inte bara en trovärdig förklaringsmodell, det är en som är verifierad. Men - det betyder inte att DU tror på den. Du saknar ju de erfarenheter som gör att du kan veta det jag vet, och då återstår bara ditt förtroende, vilket av olika skäl tycligen inte är tillräckligt stort. (Vilket såklart inte är en brist hos dig, utan visar bara att jag int lyckats övertyga dig).

Men, men skulle kunna (jag kommer att göra det nu) påstå att det finns en brist hos dig - och det är att du inte har ett öppet sinne nog, för att lämna outredda frågor öppna. Du VILL så gärna tro något att du inte bryr dig om att verifiera.

Det är du berättigad att göra, men du kan inte begära att andra skall acceptera dina förmodanden som sanningar. I synnerhet inte som du hårdnackat genom hela den här tråden avstått från att leverera några som helst argument - bara påståenden utan substans.

Om de är tillräckliga för att du skall tro, så fine. Må du bliva salig. Men du kan inte begära att andra skall tro utan att det finns någon substans att luta sig mot.

prolinn skrev:Om det beror på ointresse eller okunskap vet jag inte. Jag tror att du har väl på fötterna när det gäller hifi-teknik, men det verkar som att det fattas en del när det gäller hur de tekniska parametrarna påverkar hur vi uppfattar den återgivna musiken?

Jasså du. ;)

Jag har bara ägnat 11 år av mitt liv (1978 - 1989) åt att studera just precis dessa saker, och jag kan berätta att jag uppfattar dina spekulationer om mitt ointresse och okunskap som rent oförskämda!

Att gå till personangrepp på det där viset är illa, att du gör det utan att du kompretterar det med några argument överhuvudtaget visar bara en sak - du har ingenting att komma med överhuvudtaget. Det enda du har en är övertygelse om en dogms giltighet. Patetiskt är det.

Om du vill diskutera sakfrågan så återkom, men sådant där skit klarar jag mig utmärkt utan.

prolinn skrev:Du har förvisso skrivit mycket bra även om detta, men det räcker inte för att förklara mina iakttagelser. Du verkar dock väldigt säker på att din förklaringsmodell är heltäckande. I varje fall får jag det intrycket.

VARFÖR räcker det inte?

Har du ingenting annat än påståenden att komma med??? Inte ett enda ynkligt argument?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2008-08-06 13:18

MP skrev:
Bill50x skrev:Numera är väl priset ikapp, rätt rejält dessutom, och man kan med fog tycka att spelaren är dyr.

Så du håller alltså med om att den är överprissatt?
Bill50x skrev:Men vilken spelare anser du vara så mycket bättre?

Tja, det finns ju en del. Forsell t.ex. Och jag gissar att Goldmund Reference II kan vara lite bättre också (utan att ha lyssnat på den). :wink:
Bill50x skrev:I synnerhet eftersom Linn-folket ömt vårdar sina apparater och även tio år gamla apparater fås i nyskick och i originalkartonger.

Och det är unikt för Linnioter, eller?

Hej MP!

Jag har t ex ägt/äger Transcriptor Skelton Turntable, flera olika från Transrotor, Systemdec, Pink Triangel, Oracle Delfi V, några av de bättre från Project, Rega,Goldmund Reference Standard, Dual, Thorens, Kuzma, Unamco, Denon mfa Har lyssnat på många fler t ex Forsells tagiental skivspelare.

Har således hyffsad kontroll på denna marknad.

Visst kan det finnas bättre skivspelare än LP12:an på marknaden! Jag gör dock inte så du dvs "gissar" vilken som kan vara bäst! :wink:
Jag lyssnar först! Ditt förslag på t ex Goldmund Reference II kan säker matcha en av de nyaste LP12:orna bra. Äger bara en skivspelare av detta märke dvs en Goldmund Reference standard och den gillar jag. Det handlar ju inte heller bara om själva verket utan minst lika mycket om tonarm, pickup, RIIA steg samt musiksmak m.m
Byter själv givetvis pickuper beroende på om jag vill lyssna på Opera eller Hårdrock.

Om Linnen är dyr eller inte beror väl på var och ens ekonomiska situation eller hur! Vissa tycker att Prosons hifi är dyra och exlusiva, vissa tycker t ex att Bladelius produkter är billiga. Jag anser t ex att Proson är billiga samt att Bladelius produkter är allderledes för dyra i förhållande till vad de presterat hittills.

Tyckte själv att Linn:en var okey! till priset med tanke på vad den presterar. Spelar nästan inte cd alls sedan Linn:en kom in i huset! Den kunde ju varit snyggare!

Hmm! Skulle jag vara amatörpsyklog 8O

Mvh
Majjen

Ps! Proffesionell inom psykologi och psykiatri! ds!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 13:23

Vee-Eight skrev:Påståenden skall givetvis kunna mötas av ifrågasättande argumentation, men du bemöter det med idiotförklaringar.

Snicksnack. Visa mig vart jag idiotförklara prolinn? Sen verkar du glömt glasögonen för liknande "påhopp" från andra. Bra jobbat.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 13:25

majjen04 skrev:Byter själv givetvis pickuper beroende på om jag vill lyssna på Opera eller Hårdrock.

Intressant, varför gör du det? Har du ingen pick-up som funkar för både opera och hårdrock?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-06 13:26

IÖ skrev:
Det är inte bara en trovärdig förklaringsmodell, det är en som är verifierad. Men - det betyder inte att DU tror på den.

Heter det så?

Jag menar, om en förklaringsmodell är verifierad så är det väl ingenting man behöver tro på? Antingen vet man om den eller så vet man inte, att tro på något är inte det något religiöst.

Så vitt jag vet får inte religion förekomma på detta forum. :lol:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2008-08-06 13:33

subjektivisten skrev:
majjen04 skrev:Byter själv givetvis pickuper beroende på om jag vill lyssna på Opera eller Hårdrock.

Intressant, varför gör du det? Har du ingen pick-up som funkar för både opera och hårdrock?

Jodå Subjektivisten, visst har jag några pickuper som är "allround" dvs passar bra till det mesta, de används t ex när jag har kräftskiva!
Då orkar man inte alltid byta pickup efter gästernas musikönskemål. Det har även hänt att de själva börjat byta pickuper med katastrofala resultat. 8)
När jag själv fin lyssnar på musik så använder jag de pickuper som låter allra bäst med den artist eller musikstil jag för tillfället är "sugen" på. Så gör mina vinylvänner också är det konstigt tycker du?

Förut hände det även att jag ibland böt tonarm efter musikstilen, det orkar jag inte längre då jag blivit gammal.

Mvh
Majjen

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-08-06 13:35

screen skrev:IÖ skrev:
Det är inte bara en trovärdig förklaringsmodell, det är en som är verifierad. Men - det betyder inte att DU tror på den.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bra, då kanske Linnvasionen av Linnslusar kan hejdas?
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-06 13:39

screen skrev:IÖ skrev:

Heter det så?

Jag menar, om en förklaringsmodell är verifierad så är det väl ingenting man behöver tro på? Antingen vet man om den eller så vet man inte, att tro på något är inte det något religiöst.

Mvh Björn//

Här slås - tycker jag - oavsiktligen nåt slags huvud på spiken. I mina ögon visar denna tråd mest på en sak - att det är mer psykologi i hifi än man kan tro. Mer psykologi (både fysiologisk och kognitiv) än teknik, rentav. Typ.. 70/30? :mrgreen:

(Och jag menar inte att det skulle vara fel, bara intressant)
Senast redigerad av phloam 2008-08-06 13:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 13:41

majjen04 skrev: När jag själv fin lyssnar på musik så använder jag de pickuper som låter allra bäst med den artist eller musikstil jag för tillfället är "sugen" på. Så gör mina vinylvänner också är det konstigt tycker du?

Nja, kanske lite konstigt men framförallt låter det väldigt krångligt.
Själv så försöker jag använda EN pickup så påverkar ljudet så lite som möjligt för att kunna höra vad som är på skivan. Men vi har nog olika syn på vad man vill få ut av skivorna. :)

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2008-08-06 13:56

subjektivisten skrev:
majjen04 skrev: När jag själv fin lyssnar på musik så använder jag de pickuper som låter allra bäst med den artist eller musikstil jag för tillfället är "sugen" på. Så gör mina vinylvänner också är det konstigt tycker du?

Nja, kanske lite konstigt men framförallt låter det väldigt krångligt.
Själv så försöker jag använda EN pickup så påverkar ljudet så lite som möjligt för att kunna höra vad som är på skivan. Men vi har nog olika syn på vad man vill få ut av skivorna. :)

Hej igen subjektivivisten!

Jag tror inte att det finns någon neutral/objektiv/transparent Pickup att få tag på. De jag äger/ägt har alltid haft lite olika "frekvensbanor" någon har kanske ett litet lyft i nedre bas regionen, någon förstärker kanske mellanregistret lite grann etc!
Någon låter lite varmare, någon lite kallare nån annan mer neutralt. Ofta är det stora hörbara skillnader i ljudbilden på olika pickuper dels beroende på att konstruktionerna skilljer sig åt t ex MM alt MC, dels hur de är optimerade med RIIA stegen, tonarmen m.m
Ju dyrare pickuperna blir desto mindre blir oftare skillnaderna, de finns dock där!

Jag kan givetvis alldrig veta hur det rent objektivt lät när skivan spelades in! Olika pressningar av samma artist kan ju också låta olika eller hur.

Jag eftersträvar en för min "ljudkänsla" ett perfekt ljud från skivan. När "håren" rent fysiskt reser sig upp på armarna då är jag nära en totalupplevelse. När min fru samt vänner också säger sig "rysa" av välbehag samtidigt som jag gör det då har jag nått "Nirvana" med mitt ljud.

Vad använder du för "neutral" pickup?

Mvh
Majjen

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 14:07

Hur vet du att dom inte varit neutrala? Har du även använt rätt riaa så den inte påverkat pickuperna negativt?
Sen så använder man väl exakt samma graveringshuvud och maskin oavsett om man graverar en opera skiva eller hårdrock, så känns inte som själva graveringen påverkar valet alls där.

Själv använder jag en OM-40 med en Morello riaa, kanonbra! :D

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-06 14:15

majjen04 skrev:Att sådana som MP häcklar skivspelaren kan jag förstå han argumenterar ungefär så här. Jag gillar ej Ferrari därför köpte jag min Skoda, den rullar ju lika bra och man får ju ändå bara köra max 110 i Sverige.
Att han inte har råd att lägga ut flera miljoner på Ferrarin har givetvis inget med hans åsikter att göra eller hur! Månadskostnaden för Skodan blir max 1500/månad om han köper nytt, men han köper helst en gammal för de är ju lika bra samt billigare.

majjen04 skrev:Ps! Proffesionell inom psykologi och psykiatri! ds!

Jag vet inte om du skämtar, men din idiotiska "analys" skulle vilken 12-åring som helst göra bättre. Var fick du dessa korkade slutsatser från? Fast å andra sidan, ditt PS kanske inte betyder att du är "professionell" inom någotdera område?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-06 14:16

subjektivisten skrev:
Vee-Eight skrev:Påståenden skall givetvis kunna mötas av ifrågasättande argumentation, men du bemöter det med idiotförklaringar.

Snicksnack. Visa mig vart jag idiotförklara prolinn? Sen verkar du glömt glasögonen för liknande "påhopp" från andra. Bra jobbat.

Jag har aldrig påstått att du är ensam om att missköta dig. Men det minskar inte ditt ansvar att bättra dig.

Hela din retorik osar fientlighet till alla slags inlägg som strider mot din uppfattning, och du kräver alltid bevis när så händer. Kliv ur skyttegraven och bete dig mer ödmjukt, och det gäller givetvis Prolinn, om du nu tycker dig orättvist behandlad.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-06 14:19

MP, Majjen04:

Visa en bättre ton till varann i era inlägg.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-08-06 14:26

Jag vill be personer som eventuellt tagit illa vid sig på något sätt om ursäkt (untantaget er som varit medvetet oförskämda). Jag ville bara försöka ge min syn på saken, men mina åsikter tycks tarva betydligt större bevisföring än vad övriga deltagare avkrävs.

IÖ: Kan det inte vara så att det har hänt saker sedan slutet på 80-talet som skulle kunna påverka resultaten av de försök som då gjordes så att slutsatserna som då drogs inte längre är lika allmängiltiga? Är inte dina högtalarkonstruktioner av idag så mycket bättre att vissa av slutsatserna som du eller ni drog i början på 80-talet kanske skulle blivit annorlunda om försöken gjordes om med dagens utrustning?

För att återgå till ursprungsfrågan
Vad har hänt med Linn?

Egentligen är ju saken ganska enkel. Var och en som bor tillräckligt nära en Linn-handlare kan för egen del bilda sig en egen uppfattning huruvida vad som hänt med Linn eller om vad jag påstår är fel eller rätt. En bra början är att ta fram en platta med en artist som man uppskattar mycket och provlyssna någon eller några låtar med denna artist som man inte tycker är bra. Prova att göra en bedömning av hur bra musikerna spelar och sjunger ungefär som om ni lyssnade på ett live-framträdande. Ta sedan med plattan till en Linn-butik och lyssna igen...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-08-06 14:29

prolinn> Tror du att folks perception av ljud fungerar annorlunda idag än för 20 år sedan? :o
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2008-08-06 14:41

MP skrev:

majjen04 skrev:Ps! Proffesionell inom psykologi och psykiatri! ds!

Jag vet inte om du skämtar, men din idiotiska "analys" skulle vilken 12-åring som helst göra bättre. Var fick du dessa korkade slutsatser från? Fast å andra sidan, ditt PS kanske inte betyder att du är "professionell" inom någotdera område?

Hej MP!

Du har ju själv "bevisat" att du inte vet någon skivspelare som är bättre än LP12:an.
Du tror ju t ex att Goldmunnen kan vara bättre än LP12:an fast du inte ens lyssnat på den 8O. Varför svarar du så? Är det därför att den är dyrare än LP12:an eller för att jag troligen inte själv haft/har en sådan liten pjäs (250kg) tror jag att den väger. :wink:

Alla kan ju påstå att den eller den produkten är bättre än någon annan bara genom att mäta dem eller hänvisa vad man läst i någon tidningsblaska eller vad kompisarna sagt eller hur!

Du har inte på något sätt redovisat vilken/vilka skivspelare som låter bättre än LP12:an, samt varför de gör detta! Du menar även att jag gjort bort mig när jag köpe min LP12:a med raden: "Grattis! Hoppas att uppvaknandet inte blir alltför tungt"
Vad har du för kompetens att avgöra detta? Är detta påstående mer seriöst än mina 12 årings analyser?

Jag försökte vara seriös med att svara på vilka skivspelare jag/ägt/lyssnat/äger etc!

Vad har du för reference ramar?

Vad har du bidragit i denna tråd för att lyfta den?

Mvh
Majjen

Användarvisningsbild
majjen04

Hej Vee-Egiht!

Inläggav majjen04 » 2008-08-06 14:44

Vee-Eight skrev:MP, Majjen04:

Visa en bättre ton till varann i era inlägg.

Missade ditt inlägg! :oops:
Visst kan jag visa en bättre ton till MP.
Ber alla givetvis även MP om ursäkt för mitt tonfall.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-06 14:55

majjen04 skrev:Du har ju själv "bevisat" att du inte vet någon skivspelare som är bättre än LP12:an.

Bevisat? Jag skrev ju i ett tidigare inlägg att jag tycker att Forsellen är bättre. Läser du inte inläggen?
majjen04 skrev:Du tror ju t ex att Goldmunnen kan vara bättre än LP12:an fast du inte ens lyssnat på den 8O. Varför svarar du så? Är det därför att den är dyrare än LP12:an eller för att jag troligen inte själv haft/har en sådan liten pjäs (250kg) tror jag att den väger. :wink:

Det var kanske lite provokativt att nämna en spelare som kostar ca 12 ggr mer, men jag ville visa på att det finns extrema byggen vars existens jag tror att många Linnioter är lyckligt ovetandes om.
majjen04 skrev:Du har inte på något sätt redovisat vilken/vilka skivspelare som låter bättre än LP12:an, samt varför de gör detta!

Se ovan. Bättre på allt. Livekänsla. Ljudbild. Dynamik. Fast man kan förmodligen stampa takten bättre med en LP12:a, vad vet jag?

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-08-06 14:59

Rydberg skrev:prolinn> Tror du att folks perception av ljud fungerar annorlunda idag än för 20 år sedan? :o

Nej, men om man undersöker något med hjälp av något bristbehäftat så kanske man kan komma till nya insikter om man undersöker samma sak med något som är mindre bristbehäftat!? Bristen må ligga i metoden eller i utrustningen eller i både och även om det var i utrustningen som jag antog att bristen låg i det här fallet.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2008-08-06 15:04

subjektivisten skrev:Hur vet du att dom inte varit neutrala? Har du även använt rätt riaa så den inte påverkat pickuperna negativt?
Sen så använder man väl exakt samma graveringshuvud och maskin oavsett om man graverar en opera skiva eller hårdrock, så känns inte som själva graveringen påverkar valet alls där.

Själv använder jag en OM-40 med en Morello riaa, kanonbra! :D

Hej igen!

OM-40 har jag själv tidigare haft under 80-90 talet, det är en mycket bra allround pickup. Den trivdes dock bäst i lätta armar och upplevdes av de flesta av mina vänner som väldigt neutral i sin ljudkaraktär.
Har faktiskt en kamrat som använder den i en "gammal" Infinity Widows arm än idag med gott resultat. Den är också prisvärd anser jag och passar in i mycket fina anläggningar än idag.
Morellos Riaa vet jag inget alls om förutom det som stått på detta forum, har den mc utgång?
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-08-06 15:09

prolinn skrev:
Rydberg skrev:prolinn> Tror du att folks perception av ljud fungerar annorlunda idag än för 20 år sedan? :o

Nej, men om man undersöker något med hjälp av något bristbehäftat så kanske man kan komma till nya insikter om man undersöker samma sak med något som är mindre bristbehäftat!? Bristen må ligga i metoden eller i utrustningen eller i både och även om det var i utrustningen som jag antog att bristen låg i det här fallet.

Känns lite som om du resonerar som följande: Eftersom erfarenheterna du har inte får stöd av de vetenskapliga studier som Ingvar genomfört måste antingen hjälpmedel eller metod varit felaktiga :?

Jag är nog som Ingvar sugen att höra lite argument och inte bara massa tomma påståenden. Argument brukar var mycket trevligare att diskutera kring dessutom :)

Ps Jag vet att vissa av Ingvars studier inte omfattade någon utrustming alls utan livs levande artister.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2008-08-06 15:16

MP skrev:
majjen04 skrev:Du har ju själv "bevisat" att du inte vet någon skivspelare som är bättre än LP12:an.

Bevisat? Jag skrev ju i ett tidigare inlägg att jag tycker att Forsellen är bättre. Läser du inte inläggen?
majjen04 skrev:Du tror ju t ex att Goldmunnen kan vara bättre än LP12:an fast du inte ens lyssnat på den 8O. Varför svarar du så? Är det därför att den är dyrare än LP12:an eller för att jag troligen inte själv haft/har en sådan liten pjäs (250kg) tror jag att den väger. :wink:

Det var kanske lite provokativt att nämna en spelare som kostar ca 12 ggr mer, men jag ville visa på att det finns extrema byggen vars existens jag tror att många Linnioter är lyckligt ovetandes om.
majjen04 skrev:Du har inte på något sätt redovisat vilken/vilka skivspelare som låter bättre än LP12:an, samt varför de gör detta!

Se ovan. Bättre på allt. Livekänsla. Ljudbild. Dynamik. Fast man kan förmodligen stampa takten bättre med en LP12:a, vad vet jag?

Hej igen MP!

Vad fick du ge för Forsellen, vilken pickup, riaa använder du! Vilken av Forsells skivspelare har du? Du har äger väl en Forsell eller hur?

Om du inte vet om du kan stampa takten bättre med din egen Forsell eller en LP12:a är det inte konstigt tycker du?

Har själv haft en modell av Forsell hemma utan att bli direkt överväldigad.

Jag är inte prisfixerad min egen Goldmund kostade t ex mer än min LP12.a när det begavsig. Dock var den inte lika bra. Men mycket snyggare samt inpossant.

Du anser att vi som du kallar Linnidioter inte vet att det finns andra extremprodukter på marknaden som kan vara bättre än Linn.
Du har inga fördomar eller hur? Vilka extrem byggen har du själv hemma? Vill veta detta!
Jag är ingen Linn extremist, 12:an är det enda från Linn som fallit mig i fatet än så länge.
Mvh
Majjen

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 15:25

majjen04 skrev:Morellos Riaa vet jag inget alls om förutom det som stått på detta forum, har den mc utgång?
Mvh
Kenth

Ja, jag köpte OM-40 efter läst om LTS tester av pickuper mot masterband och jag har inte ångrat mig en sekund :)
Morello bygger riaan efter önskemål, så jag har en ingång för OM-40 och en MC ingång (optimerad för Denon DL-103R, som jag inte ens köpt för jag är så nöjd med OM-40). Sålde min 3 gånger dyrare Sutherland Ph.D riaa och är mer nöjd nu. :D

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-06 15:32

majjen04 skrev:Vad fick du ge för Forsellen, vilken pickup, riaa använder du! Vilken av Forsells skivspelare har du? Du har äger väl en Forsell eller hur?

Vad får dig att tro att jag har en Forsellspelare? Kan man inte ha en åsikt utan att äga produkten ifråga?
majjen04 skrev:Om du inte vet om du kan stampa takten bättre med din egen Forsell eller en LP12:a är det inte konstigt tycker du?

Logiskt felslut.
majjen04 skrev:Du anser att vi som du kallar Linnidioter inte vet att det finns andra extremprodukter på marknaden som kan vara bättre än Linn. Du har inga fördomar eller hur?

Vem har jag kallat Linnidioter? Det är nog en freudiansk felläsning från din sida. Jag använder termen Linnioter. Och jag sa "många" och inte "alla" Linnioter. Fördomar kan du ha själv.
majjen04 skrev:Vilka extrem byggen har du själv hemma? Vill veta detta!

Vad får dig att tro att jag har några extrembyggen hemma?

Rent generellt tycker jag att du verkar dra en massa konstiga slutsatser av mina inlägg. Du påstår saker som inte skrivits och frågar saker som visar att du inte läst/förstått innehållet. Inget ont menat, men du kanske skulle betrakta och begrunda det som skrivs lite bättre?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi