SACD, HDCD - dagsländor eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Blue Ray och RCA Living Stereo...

Inläggav Almen » 2008-08-06 16:47

Timbre skrev:
Almen skrev:Jag antog att vi pratade om framtiden.

Känns är presensform.

Ja, jag känner det NU! Vill du ha en semantisk diskussion med mig?

Jag känner (presens) att DSD inte är ett format för framtiden (futurum). Capisce?

Premissen för trådens tema i allmänhet och Greensleeves frågeställning i synnerhet var FRAMTIDA (HÖGUPPLÖSTA) MUSIKFORMAT.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-08-06 16:56

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-06 17:19

Jag tycker inte heller om att de fysiska formaten verkar vara på väg bort, men det tycks oundvikligt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-06 17:29

Ett alternativ jag ev. skulle kunna tänka mig i stället för att välja CD i hyllan på väggen där.. är att ha en pärm med en bild för varje album och allt på en hårddisk.

Har inte sett något lockande alternativ till själva sökritualen i datorn. Är ju överlag skeptiskt till datorer och musik men det blir väl bättre framöver får man hoppas.

Skulle vilja ha ett datoriserat system UTAN pyttemjuk, bara ett enkelt spelprogram och all musik på en Solid State hårddisk, inget snurrande skräp. Passiv kylning till processorn som ju inte alls behöver vara så vass för att streama lite audio. AES/EBU samt firewire och USB ut från maskineriet med stöd för åtta kanaler 24bit/192kS/s.

Just det, denna ljuddator ska också klara av att fippla med EQ och tidfördröjning/korrektion på alla åtta kanaler... och kunna samköras med en EXTERN anläggning för bild. Blanda inte ihop de två tack!

Eh.. vad var frågan? :oops:

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-06 17:36

Piotr: en likadan till mig också, tack! :)

Jag kan tänka mig att man laddar ned musiken, men får tillskickat sig ett trevligt häfte med bilder och texter. Kan man ju också skriva ut själv, om så skulle vara, men något vore trevligt att få.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: SACD, HDCD, Blue-Ray..?

Inläggav Koffe » 2008-08-06 19:26

<OT>
Kaffekoppen skrev:Så var den här tråden död :)

Fan va' du va på mej i den här tråden! ;-) ;-) ;-)
</OT>

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-08-07 00:38

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2008-08-07 11:09

Almen skrev:Ja, jag känner det NU! Vill du ha en semantisk diskussion med mig?

Nej.

Om musiklagringspolitiken dras mot "både och" istället för "antingen eller" tror jag att alla vinner på det.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-08-07 11:28

Själv tycker jag att CD och DVD är tillräckligt bra.
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-04 13:44

Timbre skrev:

Känns är presensform. Skulle vara intressant att veta hur många äldre masterband man hittills har hunnit säkra i DSD. Varje master är en byggsten i framtidsgarantin.

Hur är det med SACD idag (presens)?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-04 14:36

Morello skrev:
Timbre skrev:

Känns är presensform. Skulle vara intressant att veta hur många äldre masterband man hittills har hunnit säkra i DSD. Varje master är en byggsten i framtidsgarantin.

Är framtiden redan här? 8O
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re:

Inläggav hifikg » 2015-03-04 19:26

Piotr skrev:Ett alternativ jag ev. skulle kunna tänka mig i stället för att välja CD i hyllan på väggen där.. är att ha en pärm med en bild för varje album och allt på en hårddisk.

Har inte sett något lockande alternativ till själva sökritualen i datorn. Är ju överlag skeptiskt till datorer och musik men det blir väl bättre framöver får man hoppas.

Skulle vilja ha ett datoriserat system UTAN pyttemjuk, bara ett enkelt spelprogram och all musik på en Solid State hårddisk, inget snurrande skräp. Passiv kylning till processorn som ju inte alls behöver vara så vass för att streama lite audio. AES/EBU samt firewire och USB ut från maskineriet med stöd för åtta kanaler 24bit/192kS/s.

Just det, denna ljuddator ska också klara av att fippla med EQ och tidfördröjning/korrektion på alla åtta kanaler... och kunna samköras med en EXTERN anläggning för bild. Blanda inte ihop de två tack!

Eh.. vad var frågan? :oops:

/Peter

Mac hade funnits lääänge när frågan ställdes, varför gav ingen det självklara svaret?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-04 19:33

Almen skrev:FRAMTIDA (HÖGUPPLÖSTA) MUSIKFORMAT.

24/96 - räcker det? Just nu finns det fortfarande anledningar att packa dessa för storleks- och överföringsanledningarna, dessa kommer att försvinna framöver. Just nu tycker jag MQA är det mest spännande, men framöver finns ingen nödvändig anledning att komprimera 24/96, 24/192... Så frågan tycker jag är mest intressant i häraden... Var går gränsen för vad vi kan höra om inspelningen är state-of-the-art?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2015-03-04 20:30

Morello skrev:
Timbre skrev:

Alldeles utomordentligt förträffligt, de flesta av mina favoritband (läs Sinfonieorchester) ger ut sina alster på SACD och ibland i egen regi.
I'm only in it for the music.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi