Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-09-21 21:03

B. skrev
För mej som gillar hifi som en sorts hobby blir ni att beklaga men era bankkonton mår säkert bra med den inställningen

T_A skrev
Vad priser och utlägg i HiFi-hobbyn har med saken att göra förstår jag inte alls.

Priser, men framför allt utlägg har mycket med saken att göra.
Jag (och då menar jag enbart mig själv) skulle få raseriutbrott eller depression om ngn iddes att hävda att en maskin för #.### kr är (minst) lika bra som en maskin som jag betalt ##.### kronor för.
De som har betalt jämförelsevis små summor för sina anläggningar är dessutom i den avundsvärda position att de, om de vill och har möjlighet, kan köpa ngt häftigt.
För det är inte målet som är målet, utan vägen till målet som är målet.
Dimitri

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-21 22:28

dimitri,

mitt inlägg var ett svar på Birgers. Ponera att man har två anläggningar som totalt kostar 100,000:-

Den ena har en CD spelare för 65,000:- och högtalare för 5,000:-, resten på övrig elektronik. Den andra en CD-spelare för 5000:- och högtalare för 65,000:-. Båda har alltså lagt lika mycket på hela anläggningen, men prioriterat helt olika.

Själv skulle jag inte köpa en spelare över 10,000:- idag. Dock skulle jag kunna välja en spelare för upp till 8000:- över en spelare som kostar ex 3000:-, om designen och kvalitetskänslan var tilltalande. Dvs, även om jag inte skulle höra skillnad mellan en dyr eller en billig spelare innebär inte att jag automatiskt skulle köpa den billigare.

Så i mina ögon har jag inte alls något emot att äga en spelare för dyrare pengar om jag gillar dess utseende.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 00:25

Hej!
Thomas_A skrev:Den ena har en CD spelare för 65,000:- och högtalare för 5,000:-, resten på övrig elektronik.
Den andra en CD-spelare för 5000:- och högtalare för 65,000:-.

- Då det väldigt, väääldigt synd om den ene som lagt ut 100,000 kr (nästan ½ månadslön (... efter skatt)) o
ändå har hmmmindre bra hifianläggning! (piP hit o dit - sååå bra är den inte det faktiskt.se finnas mångdubbelt dyrare
som knäcka den mitt itu kunnA* ;))
Ha CD-spelare som kostar mer än halva högtalarna är vansinne! Om
man sen känna sig trygg i egen hemmiljö, stressas och/eller Hinhåle´s Moster spelar mindre roll...
... är fortfarande världsklass i tossighet!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-22 00:32

Audiomanikern skrev:100,000 kr (nästan ½ månadslön (... efter skatt))
8O :?:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 00:37

Hej!

Närå, barA* som kolla in huruvuda ngn verkligen läsA*´s skriverier, månA*dslön är mindre
än 1/10 (men mer än 1/100) utav dagdrömda trissvinsten!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-09-22 06:10

Personligen skulle jag vara otroligt glad om det skulle visa sig att en dvdspelare för 995-1995kr lät lika bra som en cdspelare för 5000kr. Troligen kan dom mäta lika bra/illa.

JAG har aldrig hört en dvd för 1995kr låta bra när det gäller musikåtergivning och dom 3 dvdspelarna jag lyssnat på blint/öppet så är det bara Pioneer 668 som har låtigt bra. Skillnaderna är riktigt stora enligt mina öron. Jag skall faktiskt ta och låna hem min farsas HK dvd25 och testa också för den borde ju låta bättre än min Hitachi och vår andra dvd (centrum).

Jag har hört cdspelare för 35000 låta sådär men jag har också hört dyra spelare prestera ruggigt bra i A/B tester mot billigare och den erfarenheten har väldigt många hifiintresserade. Den lilla klick doktorer och mätingenjörer och vad dom kan vara är i minst sagt minoritet utom på detta forum. Ni har en kul inställning och är fanatiskt övertygade om eran sak och det klart att vissa (jag med ibland) blir lite störd på att ni hävda att våra öron inte är att lita på, inte ens dom som har hållit på med hifi i 30år som yrke. Kanske minst dom :twisted:

Jag vill ändå säga att ni behövs för ibland blir jag ordentligt trött på saker som kablar, klädnypor, Shakti, nätkablar mm mm som gör en sådan OTROLIG skillnad på ljudet. Framför allt när consult/jorma gänget med stora vinstintressen drar igång speleverket. :evil:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-22 07:27

ibland blir jag ordentligt trött på saker som kablar, klädnypor, Shakti, nätkablar mm mm som gör en sådan OTROLIG skillnad på ljudet. Framför allt när consult/jorma gänget med stora vinstintressen drar igång speleverket

:lol: :lol: :lol: Håller med, balans är bra!

matson

Inläggav matson » 2004-09-22 08:14

Kom bara ihåg att hålla isär modellerna när det testas även billiga spelare. Hade nyligen en diskussion på hififörsäljarforum.nu om detta och då ansågs det att den spelare som jag hävdade är riktigt bra(och jättebillig) inte kunde vara det då man hade provat 3 andra spelare i denna prisklass som inte lät bra....... 8O

Så stollig är väl ingen här iofs?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-09-22 08:18

Det är just därför jag vill testa HK dvd25 som kostar ungefär som min Hitachi när den var ny :)

Jag tror kanske att skillnaden mellan olika billiga spelare är mindre än mellan spelare för 15-20000kr. Utbudet av komponenter är inte så stort när det gäller spelare för 1500-3000kr som det är för dyrare spelare. Spelrummet blir mindre.

Vilken spelare tyckte du var bra? liite nyfiken :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 08:26

Hej!

VA*d varit inne på lite är att om en cd-spelare i 60,000kr´s-klassen massproducerades,
och man skippa (Alu)-looken, så skulle den istället kanske gå på 9.000kr (8.7.6...)?

Mvh A*

matson

Inläggav matson » 2004-09-22 08:36

"Bra" beror ju väldigt mycket på vad man lägger i ordet, men jag tycker att dom nya billiga Pioneerspelarna(370,470,575) låter väldigt likt 668:an(trots sämre komponentkvalitet).

Är inte så säker på att komponentkvaliteten är så mycket högre i 20kkr segmentet än vad det är i 5 kkrsegmentet(särskilt inte om man blandar ihop gigantiska tillverkare med 1-person-i-källaren-företag). Snyggare låda brukar man dock få.

Det skall dock nämnas att det finns en massa billiga spelare som är värdelösa. Man bör ju leta upp dom som har ett riktigt utgångssteg och då är inte skillnaderna så gigantiska(även om dom finns).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 09:34

Hej!

Nej, är i vanliga fall en Kvalitet Kostar-Kille o när det gälla ex simfötter, skjutvapen, skor, strumpor,
osv får man, ganska så exakt, vad man betalar för - i det lite längre tidsperspektivet, allt inräknat!
Dock gällande... highend Hifi leva ju denna i en liten värld heelt för sig själv, mån tro A* säga (skriva)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-09-22 09:45

Därför handlar jag oftast dyrfi hos gigantiska tillverkare :D

Källarföretag från Alingsås eller Huddinge har jag bara taskiga erfarenheter av. Kommer dom från Berlin får man betala hiskelit för en helvetes massa krom och får ljud för sextusen spänn ungefär. kul.. :? Samma med fläskiga Mcintosh eller sånt. En Linngubbe köper dessutom vad som helst för vilka pengar som helst bara försäljarn säger att det är en uppgradering.

Men Sony, Pioneer, Marantz, Denon etc eller stora Kinafirmor kan däremot satsa på bättre komponenter med oftast bättre ljud än deras billiga spelare. Min erfarenhet i alla fall :)

Högtalare däremot kan jag köpa hos garagetillverkare om dom är tillräckligt bra eller tom bygga själv vilket är skitkul 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-22 09:57

:lol: *vrider mig i skratt* :lol:
En Linngubbe köper dessutom vad som helst för vilka pengar
som helst bara försäljarn säger att det är en uppgradering

och
skjutvapen, skor, strumpor

Känns som att A* är den siste som bör få licens för det förstnämnda!
:wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-22 09:59

"Jag har hört cdspelare för 35000 låta sådär men jag har också hört dyra spelare prestera ruggigt bra i A/B tester mot billigare och den erfarenheten har väldigt många hifiintresserade. Den lilla klick doktorer och mätingenjörer och vad dom kan vara är i minst sagt minoritet utom på detta forum."

Jovisst. Men det betyder ju inte att majoriteten har rätt. Det har den inte alltid.

Hur många av A/B-testerna har skett blint? Jag vet flera som testat dyra mot billigare i A/B-test. Och hört mycket stora skillnader. Så fort man lagt till ett X till testet (ABX, alltså, en form av blindtest) så har det varit helt omöjligt att spika vilken som är A och vilken som är B! Det finns ju fårståss också folk som fortsatt kunna skilja A från B även i ABX-test.

Så, högt pris är ibngen garanti för välljud. Man kan få bättre, man kan få sämre. Dyra produkter är ofta påkostade på ställen som inte tillför ett smack när det gäller ljudet, t.ex. en riktigt snygg låda. Mekanik är dyrt, elektronik billigt. Att bygga apparater i massupplaga är per styck långt billigare än att köpa en som är byggd i liten upplaga, monterad för hand hos en liten firma.

Just nu verkar pioneer ha lyft sig i håret och fått till bra, billiga modeller. Men det brukar gå i perioder. Om något år har pioneer bytt produktlinje och då kan dom vara likvärdiga med alla andra helt plötsligt. Så man får hålla lite koll, våga titta på mer "udda" märken och ha lite tur.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 10:12

Hej!

Helt rätt B :D! Tänker inte säga (skriva) att högtalarkonstruktion inte är know-how, för det
är det men då det är överkomligt för små firmor att löda filterkomponenter/högtalarelement
samt bygga supersnygga trälådor, är det inte realistiskt för egenföretagare att med Svensk
timpenning/arbetsgivaravgifter/etc o sitta o löda mikroskopiska kretskort & Co! Eller kanske
rättare sagt det är (onödigt) dyyrt, fast kan man via HiFiFor@ o dylikt övertyga folk att dem
kretskort lödda (dyyrt o) just i Sverige äro synnerligen unikt välljudande samt väl värda de x 2
(x 3, 4, 5) dem betinga uti pri$ så, tjA* kör så det ryker! (men ha brandsläckaren i beredskap!)

Mvh A*
(Kom igen Hs, skor & strumpor bör väl t.o.m. smutspojke somligA* kunna få tillstånd o köpa samt bära (dolt (... innunder simfötterna!)))
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-22 10:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-22 10:34

Birger skrev:Kommer dom från Berlin får man betala hiskelit för en helvetes massa krom och får ljud för sextusen spänn ungefär. kul.. :? Samma med fläskiga Mcintosh eller sånt.

Nej, läs tester men McIntosh så kommer du se att det inte gäller. Dessutom har dom en kvalitetkontroll som är helt överlägsen det mesta. Service på allt gammalt, även rörgrejor.
Grejorna rankas skyhögt i massor med tester dock är dom inte alltid så intressanta för high-end affärer eller tidningar då modellerna sällan byts, inga årsmodeller som hos i princip alla andra tillverkare.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-09-22 10:50

Ändå har dom låtit kattskit på varenda mässa jag varit på dom senaste 10åren. Där kan man inte snacka om välljud per kilo inte :twisted:

Nu sist på Arken var det helt under isen med det mesta av highend prylarna. Det bästa jag hörde där var ett par små högtalare med rörgrejer (tror att det hette purist audio) som kostade fläsk. Däremot dom flådiga rummen med tysk kromporr och svenskt källarbygge samt hifiställets rum där lät det ...jassåå :wink:

OT: Tänk att två av dom mest otrevliga snubbarna på diverse ljudforum dom senaste åren var såå trevliga irl när dom hade krämarkostymen på. Faanntasiiskt :roll:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-22 10:52

Tänk att två av dom mest otrevliga snubbarna på diverse ljudforum dom senaste åren var såå trevliga irl när dom hade krämarkostymen på.

Viiilka syftar du på? :wink: Fan, du är ju argare än jag! :oops:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 11:16

Hej!
Birger skrev:Tänk att två av dom mest otrevliga snubbarna på diverse ljudforum dom senaste åren
var såå trevliga irl när dom hade krämarkostymen på. Faanntastiskt :roll:

- A*men A*lltsn´u haren o blivnå missförstånn! VarkA* el Hotspur ä sånn HiffiFössäljrr o hA* ens en
kostym? - Nej, o nog fö vi ä trevlig som mjölk´n komme vit fra ko måntro men krämare ä vi´nthellA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-22 12:08

Audiomanikern skrev:Ha CD-spelare som kostar mer än halva högtalarna är vansinne! Om
man sen känna sig trygg i egen hemmiljö, stressas och/eller Hinhåle´s Moster spelar mindre roll...
... är fortfarande världsklass i tossighet!

Då är jag heltosig ty min cdspelare kostar mer än dubbelt så mycket som mina högtalare 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 12:20

Hej!

Hur är det möjligt 8O 8)?? Är ju (nästan) som om bildäcken kostar mer än bilen! (exkl däcken!)

Fast när pajA* ruta gjorde på, i.o.f.s. schysst dock gaaammal, Volvo så gick nya rutan på drygt
140% utav Volvon´s inköpspris, men ändå... Rydis kom igen nu få´n skärp tillsäme bäll´t sa bonn!

Mvh A*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-22 12:39

Då är jag heltosig ty min cdspelare kostar mer
än dubbelt så mycket som mina högtalare

Onekligen anmärkningsvärt men å andra sidan så har vi ju här fått lära oss (repetitionsvägen) att pris och prestanda inte har något alls givet förhållande! :twisted:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-09-22 12:46

OT: Tänk att två av dom mest otrevliga snubbarna på diverse ljudforum dom senaste åren var såå trevliga irl när dom hade krämarkostymen på. Faanntasiiskt

Kul att du fick se dom vara trevliga irl. Det är värre med anonyma personer på diverse fora som aldrig presenterar sig irl och då alltid kommer att betraktas som ****** då cybervariantens anonyma personlighet är allt man har erfarenhet av..... 8)

// Jonas

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-22 12:55

Hotspur skrev:
Då är jag heltosig ty min cdspelare kostar mer
än dubbelt så mycket som mina högtalare

Onekligen anmärkningsvärt men å andra sidan så har vi ju här fått lära oss (repetitionsvägen) att pris och prestanda inte har något alls givet förhållande! :twisted:
Nä men den ser iaf dyr ut och sen är den ju tung också :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-22 12:55

Audiomanikern skrev:Hej!

Hur är det möjligt 8O 8)?? Är ju (nästan) som om bildäcken kostar mer än bilen! (exkl däcken!)

Fast när pajA* ruta gjorde på, i.o.f.s. schysst dock gaaammal, Volvo så gick nya rutan på drygt
140% utav Volvon´s inköpspris, men ändå... Rydis kom igen nu få´n skärp tillsäme bäll´t sa bonn!

Mvh A*

Får väl försvara mig med att den har inbyggt försteg :lol:

Sen kostar sånt här pengar
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 13:03

Hej igen!
Sanoj skrev:
OT: Tänk att två av dom mest otrevliga snubbarna på diverse ljudforum dom senaste åren var såå trevliga irl när dom hade krämarkostymen på. Faanntasiiskt

Kul att du fick se dom vara trevliga irl. Det är värre med anonyma personer på diverse fora som aldrig presenterar sig irl och då alltid kommer att betraktas som ****** då cybervariantens anonyma personlighet är allt man har erfarenhet av..... 8)

- Vem ha sagt att o vara hmmmindre trevlig på HifiFor@ o via PM är helt OK så länge samma personer: var såå trevliga irl
när dom har krämarkostymen på. Faanntastiskt :roll:
? (A*´s understrykning) - Just det jA*, var ju Sanoj som sade (skrev) det,
my bA*d 8)! Vad skulle egentligen vara rimligt alternativ? Vara hmmmindre trevlig på HifiFor@ o via PM o därefter dessutom
vara hmmmindre trevlig när dom har krämarkostymen på. - elle 8)?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-22 13:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 13:06

Hej, hej, hemskt mkt hej!
Rydberg skrev:Får väl försvara mig med att den har inbyggt försteg
Sen kostar sånt här pengar

- Okejrå :D!... För den här gången! (A*nnars, A*ja baja! 8))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-22 13:11

LOL

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-09-22 13:17

Har du kollat att det verkligen sitter något under locket?

Kanske sitter det en standard S.R.C. under locket...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi