Bas vägg/golv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-23 12:40

Tanken med ett högre Q-värde är ju att bashöjningen ska jämnas ut med dipolens "kortslutning". Tar man bort "kortslutningen" genom montering i en rumsskiljande vägg, sitter man väl där med en kraftig resonans? Det är förmodligen inte mycket bättre än ett halvtaskigt element i låda. Utan luftfjäder blir konutslagen dessutom stora och det vill man säkert undvika med billiga element? Dessutom tillkommer väl något ljud från det förmodligen rätt odämpade garaget?

Att börja laborera genom håltagning i vägg låter lite vågat. Dessutom tror jag inte det är tillåtet att ta upp ett hål mellan garage och lägenhet hursomhelst. Här vill nog brandmyndigheten ha ett ord med i spelet. Om jag inte minns fel krävs minst 120 mm stenull eller 145 mm glasull, för en sådan vägg (hade ett krav i mitt bygglov för garage).

Själv har jag också använt dipoler, membranareal 13300 c­m2. Det motsvarar ca 26 st 12-tummare.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2006-11-27 16:09

Nwalmaer skrev:Jag antar att vi snackar om en sk. infinite baffle, där lådan inte nödvändigtvis är stängd, men däremot är kortslutningsfrekvensen extremt låg pga. det långa avståndet mellan fram och bakvåg för elementet. Typ en vägg in till ett annat rum, eller golv till annan våning.

Är utrymmet bakom elementet stängt blir det ju en väldigt stor sluten låda och då måste man nog räkna lite mer.

Generellt för en infinite baffle skall element med låg Fs och högt Qts användas, och då många riktigt billiga element uppfyller dessa krav kan man använda jättemånga och därav komma undan med element med kort slaglängd i sig och hög distorsion. Fördela konutslaget på massor av element och då får du jättelåg distorsion!

Drömmer om ett sådant system själv någon dag, men bor i hyresrätt nu så... har du däremot ett hus... så kört hårt!

Några saker att tänka på:
"Oändlig" volym bakom elementen.
Element med Låg Fs (<25), högt Qts (0.5-0.8) samt så stor konyta som möjligt. 12-15" är nog mest ekonomiskt.
Baffeln bör vara stabil, så bygger du i en vägg bör den nog stagas upp lite.
8st 12" eller 4st 15" bör räcka.

Jag trodde det var detta jag skulle eftersträva.
jag har inte hunnit riva upp någon inspektions lucka
ännu men jag är helt övertygad att väggen inte är brandklassad.
och om andemening skulle vara det så skulle den behöva kompleteras rejält för att uppnå det.
"objektet är alltså en enplans villa från ~60 med garaget vägg i vägg"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-27 21:01

Brandklassningen kan bestå i att det finns en viss mängd isolering i väggen. Lite tjockare vid glasull än stenull (som klarar högre temperaturer).

Om man har tänkt sig en oändlig baffel, bör väl elementen ha ett Q mellan 0.6-0.65? Med högre Q får man en höjning vid undre resonansfrekvensen och gissningsvis en dålig transientåtergivning.

Användarvisningsbild
Egerwood

Re: Bas vägg/golv

Inläggav Egerwood » 2008-08-05 20:08

Egerwood skrev:Hej läste en gång för länge sedan om någon som hadde sänkt ner
6-8 st 10" eller 12" i golvet vid sin hembio. fördelen var enl skribenten att det flyttade massor med luft med låg dist. och inte krävde några dyra element. har för mig att det var pyramid eller något annat junk från typ ÖB
nackdelen är naturligtvis platsen.
Jag börjar nu i komma i planerings fasen för att byta ut min diy hem sub med ett 10" rockford punch till något roligare.
tänkte använda mitt rila inbyggnads steg igen och hitta på något.
hur kommer jag vidare är det någon som har lite input?
alternatift är att fräsa ut ca 50 st mdf plattor och limma upp en stadig låda. tänkte bara att det vore nice att boxa ut hela väggen och placera många sämre element dolt.
kul när folkletar efter lådan som inte finns.

rummet är ca 4*5m
3m takhöjd
budget 1-3 tusen

Hej århundradets bump :lol:

har kollat väggen till garaget som består i 5mm eternitskiva glasull och en 75 solid trävägg som tillslut är klädd med tretex och tapet

tänkte enligt tidigare skisser regla ut en vägg att fälla in all elektronik reciver dvd osv och ev intergrera suben.
nu till frågan kommer detta funka bättre än två mindre kvalitets subar i varsit hörn?
budgeten ligger fast
och i detta läge ligger även rila steget fast.
alla infalls vinklar välkommnas.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2008-08-08 20:13

läste för länge sedan om avr7000 soffbord med 8st 12"
som hadde 48 db´s filter och drevs med något jätte steg.
kan jag verkligen göra en liknande grej som bara LFE utgångens sub filter och ett noname rila steg "fyndbörsen" (inkl filter)?
söker inte ljudtryck för att flytta väggar men tycker det är riktikt nice när suben går rejält djupt i frekvens.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 20:20

Han är inte så jättenöjd med den och den används inte alls.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2008-08-08 20:46

Kaffekoppen skrev:Han är inte så jättenöjd med den och den används inte alls.

jag såg att det var skrotat men ärligt han och du och många fler på detta forum lirar i en helt egen liga. och jag har för mig att omdömet var otroligt prisvärt. "eller hur kan skräp låta så bra"
motager gärna tips inom budgeten :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 20:47

Hur stort rum och vilken budget?

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2008-08-08 21:17

Kaffekoppen skrev:Hur stort rum och vilken budget?

aah vad lat du är det stog ju tre inlägg upp
:lol:
rummet är ca 4*5m
3m takhöjd
budget 1-3 tusen "bara element låda och tillbehör kommer till"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 21:43

Skicka mig ett PM

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-08 22:04

Hallå, man får väl hoppa in och göra ett inlägg :)

Min Dipolbas är byggd med sådana fjortiselement som du länkat till...
SW12.

8 st i en typ av W-baffel...
(bilden är tagen utan lock...
Bild

Antalet element och fackens utformning (som förmodligen ger lite "massloading" till elementen) gör att den går rakt ner till ca 20 Hz utan dipolbaffel koerrktion.

Facken har tyvärr den negativa egenskapen att det blir resonanser i dem högre upp i frekvens med ett brutalt rippel i området 100-200 Hz så den är väl mest andvändbar riktigt långt ner i frekvens. Jag körde den ogärna högre än 40-50 Hz, men under detta lät den bra.

Basen var djup kraftfull och lågdistande+ att den på något sätt lät naturligare än vad vanliga baslådor brukar prestera.

Jag har en kompis som kör 8 st MGR 15" till ett par ESL63.
Dessa element:

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... ?id=703130 &cart_id=

Han kör i en något modifierad H-baffel och det låter väldigt trevligt...

Har du möjlighet att Eq'a basområdet?`

Har du det skulle du ju utan vidare kunna testa med 8 billiga SW12 (se till att du har plats att montera 8 st till om det behövs :twisted: )

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-08 22:05

Ju fler element ju bättre... Jag använde X-max och mer därtill när jag spelade starkt med min dipol så 16 st hade inte skadat i min applikation.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2008-08-08 22:32

som jag nämde är jag kanske inte i er liga men jag tänkte mig att köra direkt på lfe utgången "pioner 1016" med ett rilasteg
jag kan ju begränsa lfe att bara spela tex under 80 hz men jag har ju svårt att veta med vilken branthet på filtret men det läcker inte över någon sång eller gitarer i min nuvarande conf.
och då borde ju funka med 8 12" ?
frågan är bara om det kommer låta bättre med sls+slav vad tror ni?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-08 22:35

Kör du dem i vägg och inte i en sån tokig W-baffel som jag så funkar de säkert upp till 80 Hz (se Svalander om inte annat...)

Föregående

Återgå till DIY-forum