Kaffekoppen skaffar lite basfundament...får tummarna ur...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-10 13:05

Kaffekoppen skrev:Inte så jäkla kul distmässigt heller. Tänk vilket tryck det måste bli i lådan om det skall generera något ljudtryck i ett stort rum. Luften i lådan kommer agera olinjärt och den stora ineffekten som krävs leder till effektkompression.

Skall man få ut ljudtryck ur aktivt kompenserade slutna lådor krävs definitivt fler än en, iallafall om man vill ha en vettig basåtergivning,

Jag gillar iallafall inte idén - inte om tanken är att den stackaren skall arbeta själv.

Nä, men 4 kan man ju ha i alla fall.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-10 13:53

Erik_Johansson skrev:
avr7000 skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag gillar iallafall inte idén - inte om tanken är att den stackaren skall arbeta själv.

Nej 8 st skall man ha :D

-eller hur Profbd :)

Stefan

I basreflexlådor... :wink:

/Erik
:lol: :lol:

Profdb är värst :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-10 13:58

Kaffekoppen skrev:Profdb är värst :)

Ingen har väl eldat upp så många turistbussar som han gjort. Fast det var väl inte det diskussionen gällde. :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-15 01:41

Hur går det med lackeringen?
Funkar sprutan bra?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-15 01:46

Idag har jag lagt på lite spackel till :)

Imorgon skall jag nog spackla lite till - och rolla grundfärgen...åtminstonde första grundfärgen..

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-15 01:57

Kaffekoppen skrev:Idag har jag lagt på lite spackel till :)

Imorgon skall jag nog spackla lite till - och rolla grundfärgen...åtminstonde första grundfärgen..

Gah! Detta underarbete...!

frö mig gick grovspackling och slipning bra.
När jag blåste på sprutspacklet började problemen - det blev buckligt och porigt och en hel del slipjobb.
Porigheten fick jag aldrig ordning på, speciellt inte på klarlacken. Blåsa på en genomskinlig vätska på en vit högtalare blev mig övermäktigt. Det gick helt enkelt inte att se, och då blev jag feg och lade för lite.
Sprutmålning är svårt!

Det hindrar ju inte att mupparna ska blåsas inom kort. Hoppas det går bättre den här gången. :)
Vad har du för lokal att hålla till i förresten? Jag höll till i ett stort måleri, dock utan lackbox, vilket gjorde att färgångorna ställde till med en dödlig atmosfär därinne efter ett tag. Biltemas mask funkade dock löjligt bra.
Mupparna kommer jag att stå ute och måla en vindstilla, regnfri dag.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-15 02:08

Jag tänkte härma din fantastiska tält-lackbox och köra på innergården :)

Jorå, jag har lusläst ditt projekt ;)

Det där med porigheten hade jag inte förstått förräns idag... sprutspacklet var odugligt och resultatet så dåligt att det helt kommer få slipas ner. Jag kommer bara sprutspackla skarvarna, däremot lägga på en ordentlig primer sedan.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-15 02:33

Kaffekoppen skrev:Jag tänkte härma din fantastiska tält-lackbox och köra på innergården :)

Jorå, jag har lusläst ditt projekt ;)

Det där med porigheten hade jag inte förstått förräns idag... sprutspacklet var odugligt och resultatet så dåligt att det helt kommer få slipas ner. Jag kommer bara sprutspackla skarvarna, däremot lägga på en ordentlig primer sedan.

Haha, lycka till! :D

Jo, det var ett äventyr...:oops:
På en innergård där det är vindstilla, och kanske ett partytält i snäppet bättre kvalitet än skiten jag köpte, så finns det nog goda förutsättningar att det lyckas.
Men förbered dig på vissa klagomål, för det luktar lösningsmedel så det är helt ofattbart! Nu kanske din typ av spruta är snålare på ångorna - jag körde ju med spruta av typ HVLP (High Volume, Low Pressure) - så du slipper det värsta.

Vilka mer lager ska på?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-08-15 08:17

Kul att se KK, kämpa på!
Det här ger ju onekligen en inblick i vilket jobb det innebär att själv byga sina lådor. Hoppas på att en dag kan få möjlighet att avnjuta själva slutresultatet.
Hur som helst, jättekul läsning.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-15 09:36

Måste erkänna att det nog är jag som gör det mer omständigt än det är den här gången :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-15 09:40

Jag har inga planer på att köpa annat än billigaste skiten ;)

Det är vindstilla på gården så det kommer nog funka dugligt, men grannarna kanske kommer ha en åsikt ;)

KarlXII skrev:Haha, lycka till! :D

Jo, det var ett äventyr...:oops:
På en innergård där det är vindstilla, och kanske ett partytält i snäppet bättre kvalitet än skiten jag köpte, så finns det nog goda förutsättningar att det lyckas.
Men förbered dig på vissa klagomål, för det luktar lösningsmedel så det är helt ofattbart! Nu kanske din typ av spruta är snålare på ångorna - jag körde ju med spruta av typ HVLP (High Volume, Low Pressure) - så du slipper det värsta.

Vilka mer lager ska på?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-18 16:58

Jahupp...nu visade det sig att ett av mina stag satt för stor press på limmningen mellan sido- och toppskivan. Jag har därför fått limma en förstärkning och gröpa ur sprickan som bildats (inte vid limningen utan bredvid) och spackla upp med tvåkomponentsspackel.

De övriga fem lådorna är grundade igen. Ser bra ut.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2008-08-18 19:31

Vad blir den ungefärliga materialkostnaden för en sådan här låda? Det vore kul om det någon gång i tiden gick att hitta något dylikt på tex. Hifikit.

Det är kul att själv kunna välja antal samt finish. Det ser ut att bli väldigt fint det där. Men en liten fråga: Ska du ha lådorna helt synliga och som en del av möblemanget?

/C

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-18 19:50

Kaffekoppen skrev:De övriga fem lådorna är grundade igen. Ser bra ut.

Jag som alltid läser som en folhäst ljuger, läste "De fem grundpelarna ..." och började undra om Kaffekoppen byggde muslimska baslådor. :oops:

Det måste bli resa till Stockholm hör jag.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-08-18 20:16

En vallfärd till Stockholm för en titt på de heliga baslådorna, och be till det heliga sinussvepet :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-08-19 01:51

ÄR DU ALDRIG FÄRDIG?
fö jag har åtta basar sex är bara fjantigt :)
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-08-19 06:06

profbd skrev:ÄR DU ALDRIG FÄRDIG?

Bildbevis!
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-19 07:50

Sanny_X skrev:

Bildbevis!

Det är ingen idé med bildbevis. Vi vet alla att bilderna blir fejkade. Profbd är en större konspiratör än Fidel Castro, George Bush och Obama bin Ladin tillsammans. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-19 08:43

Nä... :)

Hur var det... har du slutna eller vasreflexkonstruktion?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-08-19 12:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-19 10:34

profbd skrev:sex är bara fjantigt :)

:)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-19 12:13

Kaffekoppen skrev:Jahupp...nu visade det sig att ett av mina stag satt för stor press på limmningen mellan sido- och toppskivan. Jag har därför fått limma en förstärkning och gröpa ur sprickan som bildats (inte vid limningen utan bredvid) och spackla upp med tvåkomponentsspackel.

De övriga fem lådorna är grundade igen. Ser bra ut.
Tjohej... naturligtvis satte det extrapress på motsvarande sida varpå två stag fick kortas 2mm och samma procedur som ovan göras där med :?

Så går det när saker görs i fel ordning pga kort om tid...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-19 23:20

Så... fixad lådmissen och spacklat på 2-komponentsspackel i de uppborrade sprickorna.

Grundmålat bakstyckena och grundmålat lådorna en andra gång. Ser ännu bättre ut, vilket är nödvändigt eftersom de kommer användas endast grundmålade de första 6 månaderna för att se hur rörelserna i lådan agerar.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-08-20 05:24

att du orkar häfta fast lite tyg runt dom med en häftpistol så slipper du allt spacklande och bök
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-20 07:19

profbd skrev:att du orkar häfta fast lite tyg runt dom med en häftpistol så slipper du allt spacklande och bök

Det har faktiskt knappt varit nått bök :)

Att det tar tid har mest med prioriteringar att göra, och lite fånigt korkat felaktig monteringsordning. I effektiv tid är det ju inte direkt mycket nedlagt.

Så bökigt vill jag inte kalla det :P (bara småbökigt med de lite för spända stagen :lol: )

Dina basmoduler är lika synliga som NN´s Profbd :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-20 08:04

Så... nu har jag bökat lite till Profbd :lol:

Slipat ner spacklingen från igår och lagt på lite 2-komponentsspackel till över de uppkarvade skarvarna. Inga nya sprickbildningar.

Tror att lådorna blir inkopplingsbara till helgen, dvs i mitten av nästa vecka.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-20 08:20

Jag bläddare i någon gammal Gör Så Här I Hemmet och läste någon om behandling av kanter på skivmaterial (läsare hade undrat). Tror att receptet var grundning 2 ggr, slipning, spackling, slipning, grundning, slipning, spackling och grundning igen (??) och topplack.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-20 09:20

soundbrigade skrev:Jag bläddare i någon gammal Gör Så Här I Hemmet och läste någon om behandling av kanter på skivmaterial (läsare hade undrat). Tror att receptet var grundning 2 ggr, slipning, spackling, slipning, grundning, slipning, spackling och grundning igen (??) och topplack.

Ja, man måste grunda för att spacklet ska sitta på skivan, och sedan måste man grunda ovanpå spacklet för att lacken ska sitta. Plus all slipning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peter_k

Inläggav peter_k » 2008-08-20 13:31

Ett tips är attt måla en sida åt gången horisontellt och lägga på flödigt så att det flyter ut jämnt och fint. Börja med de sidor som syns minst,dvs botten och baksida eftersom det finns en viss risk att sprutdammet letar sig runt till redan lackade ytor. Gick åt ca 4 burkar vit färg samt ett par burkar klarlack till mina stativare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-20 14:37

paa skrev:
soundbrigade skrev:Jag bläddare i någon gammal Gör Så Här I Hemmet och läste någon om behandling av kanter på skivmaterial (läsare hade undrat). Tror att receptet var grundning 2 ggr, slipning, spackling, slipning, grundning, slipning, spackling och grundning igen (??) och topplack.

Ja, man måste grunda för att spacklet ska sitta på skivan, och sedan måste man grunda ovanpå spacklet för att lacken ska sitta. Plus all slipning.
Jupp, det är ett roligt arbete :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-08-25 19:48

Hur går det? :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum