Begpris affär/privat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Begpris affär/privat

Inläggav Kraniet » 2004-09-21 23:10

Att man som privat person inte kan förvänta sig sälja nåt begagnat för samma pris som en butik är väl inte så konstigt alltid. Men hur mycket är butikens garanti värd? några hundra eller flera tusen??

ta tex min Genki som jag försöker få såld.. i affär kostar en apparat av samma år och modell ca 8-8500 kr. Men privat förväntas jag sälja den för 6500? Jag tycker inte det är rimligt alls.. Jag har sänkt mig till 7000 men det känns som en smärtgräns.. tycker nog den är vär iaf 7500 eller tom borde få 8000 för den..

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-09-21 23:17

Nu har inte jag någonsin handlat begagnat från butik, men man får väl några månaders garanti av affären. Och det borde nog vara värt en tusenlapp eller så :roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-21 23:41

Det är ju inte bara garanti en butik erbjuder... det är möjlighet att lyssna på apparaten med olika kombinationer, kanske en känsla av att grejen är genomgången och att man vet att den fungerar som den ska, osv. Dessutom, att en butik begär 8k betyder inte att dom får den såld till det priset....

Personligen skulle jag inte ens erbjuda 2kkr för en apparat som inte också kan spela dvd osv... kan tänka mig att många andra resonerar som jag.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-22 01:34

Finns något som heter moms också.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 02:28

Hej!

Finns något som heter kompensation för utebliven vinstmarginalöknings-ersättning också.
Men köp eran KinaHifi ni, gör det bara! Kom bara inte o gnäll sen om/när ni får låg pension 8)!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 02:44

Hej!

A*lltså, det bara är så! Köper man en ny bil o kör 10 meter så har den därefter
minskat mååånga tusenlappar (10,000-lappar) i pris, det bara är så! Knäppt, JA*!
Att till nypris 8-8500 kr i begagnat skick sälja den för 6500 så varA* mer än nöjd!
eller tom borde få 8000 för den.. är nog helt o hållet önsketänkande, tyvärr!

Mvh A*(som tycker begagnatMarknanden suger stenhårt samt är fantastiskt formidabel, lite beroende på...;))

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2004-09-22 03:00

Det är, med vissa undantag, köparens marknad. Oavsett om det är ett bra pris man erbjuder så är det för högt om ingen köper prylen i fråga.

Angående butikers priser på begagnat så finns det ofta en vinstmarginal, det lär man inte komma undan. Till det kommer en begränsad garanti och apparaten är oftast genomgången för att garantera att den är funktionsduklig. Vissa begangnatprylar säljs med viss kommision från butiken. Det är privatpersoner som säljer men butiken agerar mellanhand.

Av dom 2000 kr i mellanskillnad som du tar upp i exemplet är kanske en tredjedel ren vinst ( med avdrag av skatt, arbetsgivaravgifter etc ). Detta ska täcka det som jag skrev ovan.

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-22 06:10

Audiomanikern skrev:Hej!

A*lltså, det bara är så! Köper man en ny bil o kör 10 meter så har den därefter
minskat mååånga tusenlappar (10,000-lappar) i pris, det bara är så! Knäppt, JA*!
Att till nypris 8-8500 kr i begagnat skick sälja den för 6500 så varA* mer än nöjd!
eller tom borde få 8000 för den.. är nog helt o hållet önsketänkande, tyvärr!

Mvh A*(som tycker begagnatMarknanden suger stenhårt samt är fantastiskt formidabel, lite beroende på...;))

min spelare är köpt för 14500. på fyra år är det alltså inte värd mer än 6500 om jag säljer den själv.. en handlare säljer den för 8500. Samma apparat som spelats lika mycket och fungerar på samma vis.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-09-22 07:04

Det är som me bilar som sagt, de faller som stenar i andrahandsvärde:

14500/2 = 7.250 efter ett år typ. Om man sedan tar 4 år i ekvationen så blir det markant mindre, kanske tom. 14500/4 = 3625 ???

En bil faller för övrigt ca 20-30% bara man kör ut den genom porten hos säljaren - så känns det i alla fall. 50% efter 3 år, ja då har man "tur", de flest ligger under 50% i restvärde efter 3 år. Jo just det, undantag finns aka bubbla (Volvo).
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-22 07:33

Just CD-spelare faller ju extra mycket i pris, därför går det att göra
ordentliga fynd på en maskin med bara något/några år på nacken.

För två år sedan köpte jag en Sony XA7ES för 4000:-, det var 15% av
nypriset och är ungefär hälften av vad en dylik går för i Tyskland.. 8O

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-22 08:33

jo men att saker faller i värde är väl inte så konstigt.. men att en affär ska kunna ta 2500 kr mer (i detta fallet) känns lite underligt.. Värdet borde ju vara det samma (ja förutom värdeökningen som affärensens gaanti ger) det är ju exakt samma maskin som fungerar på exakt samma vis..

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-22 08:39

Affären sätter det allra högsta pris de tror sig kunna ta ut, om det dessutom är en Linn butik som säljer en beg Linn-pryl så sätter de ut ett överpris då det är en del av deras affärsidé att ha bättre andrahandsvärde och uppgraderings/inbytesmöjligheter än andra hifi-butiker. Sen får man ju inte glömma att de måste betala moms, även på en begagnad pryl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-22 09:01

Vem jobbar gratis?
Affären kanske måste ha en del beg. grejor i lager, drar räntor.
Dom får prata ett antal ggr om dom innan dom säljs. Och en del grejor säljs till slut med förlust för att dom måste bara bli av med dom.
Det kanske finns möjlighet till öppet köp. Vill du sälja dina kablar för att nästa vecka få ge tillbaka pengarna? Detta kallas marknadsekonomi och olika priser kommer alltid att gälla, och affärer har mycket högre kostnader än privatpersoner för varje försäljning så självklart måste dom ta ut ett högre pris.
Det finns inte en enda bransch som inte funkar på detta sätt, för annars skulle vi inte kunna ha butiker.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 09:11

Hej!
Harryup skrev:Finns något som heter moms också.

- Bara på mellanskillnaden inköp/sälj - A*lltså köpa av Kraniet för 5500:- sedan sälja för 8500:-
moms på 3000:- = 750 kr... borde det vara i.a.f. fast man vet ju A*ldrig gällande Farbror Staten?
medels DubbelBeskattning som Spetskompetens Supreme!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-22 19:02

För en butik är nerlagd tid lika med en kostnad. Vi privatpersoner resonerar inte på samma sätt.

Vad kostar det dig att måla om väggarna i köket? Själv räknar du på materialkostnaden, hantverkaren som du frågar måste räkna på ett helt annat sätt....

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-22 19:14

men det där är jättekonstigt.. är tid för privatpersoner mindre värd? om jag skulle utföra ett jobb åt någon. Säg hugga ved. Om jag skulle utföra det som privatperson skulle folk tycka det var värt en viss summa. Men skulle jag göra jobbet med min firma "Kraniet ved och hugg" så skulle helt plötsligt tiden jag lägger ner kosta mer?
Lite underligt tycker jag iaf..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-22 19:33

Kraniet skrev:men det där är jättekonstigt.. är tid för privatpersoner mindre värd? om jag skulle utföra ett jobb åt någon. Säg hugga ved. Om jag skulle utföra det som privatperson skulle folk tycka det var värt en viss summa. Men skulle jag göra jobbet med min firma "Kraniet ved och hugg" så skulle helt plötsligt tiden jag lägger ner kosta mer?
Lite underligt tycker jag iaf..

Nejdå, jag tycker inte att tid för en privatperson är mindre värd än för en firma. Det var inte så jag menade.

Men tänk att jag har en apparat att sälja som jag köpt för X kronor, och tycker att Y kronor vill jag gärna ha för den. Y-priset baserar jag på = hur mycket har det varit värt för mig att förfoga över apparaten i (tex) två år - eller någon annan lämplig beräkningsmetod. Y-priset går jag ut med i annonser, lägger ut apparaten på någon auktionssajt osv. Allt detta arbete som det innebär, inklusive ränteförlust för den tid det tar för mig att sälja (eftersom jag inte nöjer mig med de första skambuden), ser jag inte, som privatperson, som en kostnad.

Men för ett företag är det just en kostnad. Den tid som läggs ner på att sälja en given produkt, och den tid som den binder kapital, är faktiskt en kostnad som måste tas ut på försäljningspriset. För om företaget inte säljer den här begagnade prylen, kan man lägga ner motsvarande tid på något annat som lönar sig bättre.

Som privatperson kan man se det annorlunda. Om jag inte lägger ner tid på att sälja min begagnade pryl, så tittar jag på tv istället. Hur värderar du tv-tittandet?

Alltså, värdet på apparaten är densamma, men den beräknade kostnaden för att sälja densamma är olika. För min egen del ser jag inte min tillvaro som en kostnad, dvs om jag slöar framför tv´n, stereon eller en tidning en kväll, så ser jag inte det som en förlorad arbetsinkomst. Men det gör jag på dagen, om jag istället för att ta hand om kunder (som jag tjänar pengar på) hellre lyssnar på OS på radion... :-)

/ B

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-09-22 19:37

Ja Kraniet.
Jobbar du svart åt en kompis och tar 100:- i timmen, så behöver du ta 300:- + moms (375:-) för att få samma summa "vitt" via firman.
Problemet heter Sociala avgifter, arbetsgivaravgifter och löneskatt. Hela det här paketet tar ungefär 66% av summan som du debiterar. Momsen räknas bort, för den vill staten ha :cry:

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-09-22 20:04

För att fortsätta Audiomanikerns resonemang.
Säg att butiken vill ha 8500:- för spelaren. 1700:- försvinner direkt i moms. Kvar är 6800:-. Är dock osäker på om man har momsplikt på hela summan eller mellanskillnaden på inköp/utpris. I sådana fall säg ca 750:-. Kvar i detta fall 7750:-. En genomgång av spelaren ca 1 timme: kostnad 375:-. Fall 1: 6425:- kvar. Fall 2: 7375:-. Beräknad tid att sälja den 1 timme a´375:-. Fall 1: 6050:- kvar, fall 2: 7000:- kvar. Sedan har vi lokalhyra, värme, el, räntekostnader mm. Där kan vi säkert dra av några hundralappar till. Så någonstans mellan 5900:- och 6900:- hamnar vi på, och då har jag inte lagt på någon som helst marginal/vinst för butiken i det här fallet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-22 20:11

men en butik gör väl avdrag på momsen också?

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-09-22 20:25

Momsen "existerar" inte i en firma.
Om du betalar 1000:- för en grej så ingår det 200:- i moms. Detta betalar sedan butiken direkt till staten, exakt samma summa. Företagen tjänar inga pengar på momsen. Tjaa, vissa gör det, men staten brukar ha åsikter om det :wink: För övrigt är det belagt med dödsstraff i Sverige att fuska med momsen..........

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-09-22 20:32

Eller om man räknar omvänt. Säg att en butik köper in en sak för 1000:-, lägger sedan på fasta kostnader som hyra, värme, el, lönekostnader, ränta mm, säg 500:-. Butiken vill antagligen tjäna lite pengar också, säg 500:- till, så hamnar vi på 2000:-. På denna summa lägger man sedan på momsen dvs 500:- totalt blir priset 2500:-. När du sedan köper spelaren så betalar du moms som privatperson till butiken. Butiken betalar exakt samma summa till staten dvs 500:-. Så butiken/företagen agerar bara mellanhand när det gäller moms. Dom skickar vidare den summan som vi betalar i moms till staten.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-09-22 21:06

Alltså, jag är direkt osäker på om det utgår moms på beggade saker ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-22 21:17

Moms utgår på allt som säljs vitt.
Och man har inte rätt att längre dra fiktiv moms på inköp av privatperson. Så byter man in en grej så har man ingen moms att dra av, bara att lägga på 25% på försäljningssumman.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 21:19

Hej K!
Kraniet skrev:Men skulle jag göra jobbet med min firma "Kraniet ved och hugg" så skulle
helt plötsligt tiden jag lägger ner kosta mer? Lite underligt tycker jag iaf..

- TyckA* med :)! Är också b.l.a. därför man sällan ser 1000-lappar i ex bankomaten, he he 8)!
Hur menA* :?? Jo, det är (var i.a.f.) nämligen så att det finns precis lika mkt pengar i 1000-lappar
som i 500-lappar i Sverige men - var är då alla 1000-lappar 8O? Jo de befinna sig uti den där andra
nationalekonomin den, hmmmindre... vitA* 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-09-23 01:19

Audiomanikern skrev:Hej!
Harryup skrev:Finns något som heter moms också.

- Bara på mellanskillnaden inköp/sälj - A*lltså köpa av Kraniet för 5500:- sedan sälja för 8500:-
moms på 3000:- = 750 kr... borde det vara i.a.f. fast man vet ju A*ldrig gällande Farbror Staten?
medels DubbelBeskattning som Spetskompetens Supreme!

Mvh A*

Är det verkligen sant, man betalar in moms för mellanskillanden då man gör ett inköp och säljer den. Då man köper en ny produkt från leverantör betalar man moms tillleverantöre(som förmedlar åt staten) sedan då man säljer betalar man moms men man betalar in mellanskillnaden mellan inköps momsen och säljmomsen. Vid detta fallet betalar man inte moms åt "Kraniet" utan man säljer för 8500 och således betalar man in moms på denna summa.

Så har jag fått det att fungera. Om en till nu ska röratill det i moms/beg sälj disskussionen.

Det är det ganska självklart att butiker har högre priser på beg. saker än privatpersoner. De har lönekostnader, hyror, räntor mm allt som hör till att e butik ska gå runt. Nu finns det väl knappast någon butiksom räknar med att gå runt på beg. saker utan de gör vinsterna på att sälja nya saker och säljer begagnat oftast i bästa fall +/- 0:- Sedan att butiker ska lämna garantier osv på beg. saker är en sanning med grov modifikation, det är väldigt begränsade garantier som man i bästa fall kan få, inget egentligen mer än man kan komma överrens med en säljande privatperson vid beg. försäljning.

Sedan är det som privatperson ibland inte säljare och köpare kommer överrens. Säljare vet ofta att de har en bra sak att sälja, tycker den är värd i vissa fall långt mer än marknaden vill betala. Detta fenomen drabbas ofta produkter som står utan upphaussade artiklar, forum debatter/reklam osv. Utan mer är anonyma grejer som håller minst samma klass som den av någon anledning upphaussade.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-23 01:43

Hej J.S!

Nej... :oops:! Det är A*ntagligen inte sant! A* skrev nog mest om hur det i.a.f. borde vara!

Mvh A*

Användarvisningsbild
aolite

Inläggav aolite » 2004-09-23 21:37

JonasNilsson skrev:Företagen tjänar inga pengar på momsen. Tjaa, vissa gör det, men staten brukar ha åsikter om det :wink: För övrigt är det belagt med dödsstraff i Sverige att fuska med momsen..........

:lol:

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-06 14:27

Moms utgår bara på mellanskillnaden så om butiken köper in den för 5000 kr säljer för 8000kr så utgör momsdelen 600 kr 20% på 3000 kr. Så principen för moms är egentligen lika för nya som för begagnade varor. Skillnaden är att man inte får dra av en fiktiv moms på beg vara. Då några sålde beg. kryssningsmissiler till varandra drog av en fiktiv moms på 5 miljoner. Säljare stack utomlands och betalade aldrig in någon moms så staten förlorade 5 mille. Där av den ändrade regeln.
Detta påverkar således inte priset på en begagnad produkt.
President of Perfect8 Technologies
http://www.perfect8.com

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-06 20:59

Moms utgår på försäljningspriset.
Inte på förtjänsten.
Titta på vilket kvitto som helst så är det specificerat.
Punkt!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi