Dessa 2V är inte helt försumbara när det gäller effekten ur stärkarna
då varje likriktad volt i bryggad lösning ger en del mumsiga watt

Moderator: Redaktörer
phon skrev:
Tjusiga kort! Tack Bullit!
Min packe kom idag och ser precis likadan ut.
Annan duk dock ....
screen skrev:Hmm...om någon skulle kunna göra en god beräkning på alla förväntade förluster, så kanske man t.o.m. skulle leta fram en trafo med lite högre utgångsspänning. säj 28->30V?
Angående din kabeldragningsfråga: förstår inte vad du är ute efter då det inte går att säga något eftersom
Det beror helt på avstånd och hur du placerar dina komponenter.
Återupprepar det här... måste det vara oblyat tenn? Jag kan fan inte löda med oblyat tenn utan att förstöra hälften av komponenterna...Piotr skrev:Angående korten..
är de Rohs klassade?
Jag antar det då större delen av Asien kört blyfritt länge. Dock skulle det vara bra att få det bekräftat så att man väljer rätt lödtenn.
/Peter
Kaffekoppen skrev:Återupprepar det här... måste det vara oblyat tenn? Jag kan fan inte löda med oblyat tenn utan att förstöra hälften av komponenterna...Piotr skrev:Angående korten..
är de Rohs klassade?
Jag antar det då större delen av Asien kört blyfritt länge. Dock skulle det vara bra att få det bekräftat så att man väljer rätt lödtenn.
/Peter
screen skrev:
Jo du snackar ju om att det skall vara grovt och kort, det som går ut sekundärt från trafon kallar jag inte grovt.
Om man skall gå förbi bryggan med 0-an från trafon, blir inte det lite skevt areamässigt?
screen skrev:Ja då ska vi se, sa den blinde till den döve...
1x28V likriktat = 39,6 volt x +10% spänningsvariation = 43,56V
LM3886 klarar...hmm...sa vi +- 42V?
Jaja, men nu kommer skatteavdragen på detta, kör med dubbla bryggor/trafo = -2volt = totalt 41,56Volt![]()
Sen kanske det finns lite säkerhetsmarginal till med ev. fler förluster.
De é på håret...eller vad säger professor Rikki?
Piotr skrev:Vet inte vilken kombination men det kan bli dåliga lödningar om man blandar fel. Olika smälttemperaturer kan ge problem som liknar kalllödningar. Detta är alltså inte något audiofil-mumbo-jumbo utan från experter inom lödning.
Läste på lite om det här när jag började lajja med blyfri lödning men tyvärr lider jag av alzheimer (och mycket mycket annat) så jag minns inte om det var blyat tenn på blyfritt kretskort som var problemet eller om det var blyfritt tenn på blyhaltigt kretskort.
/Peter
The-Master skrev:Men duk har jag tagit fram...
Bullit skrev:Blyet i det blyade tennet förbättrar vätningen som är det stora problemet med blyfritt.
Det är dock inte ok att använda blyade komponenter/kort i våglödningsmaskiner avsedda för blyfritt, för då blandas blyat med oblyat och förstör vitsen med den blyfria maskinen.
Mina råd är (även om det är emot miljöstadgar) att använda blyat tenn när ni löder, även om korten/komponenterna är blyfria. Lödningarna blir inte sämre av det utan tvärtom mycket bättre.
Problemet är att om man använder blyfritt tenn i en blyad process så blir inte lödningarna ok då blyfritt har en högre smälttemperatur, ca 250 istället för 220. Det är det som förstör lödningarna.
Piotr skrev:De problem jag syftade på när jag tog upp detta handlar om att de olika legeringarna smälter och stelnar vid olika temperaturer och detta kan ge bristfälliga lödningar även om det ser okay ut. Det är alltså inget jag hittat på eller drömt om utan det är experter på hög nivå som har visat detta som ett faktiskt problem. Finns alltså förklaringar och röntgenbilder som stödjer detta.
Piotr skrev:Finns blyritt som väter rätt bra. Viss skillnad mot blyat men i min mening ingen praktisk sådan.
Piotr skrev:Jo det känner jag till men det var inte det jag menade.
Piotr skrev:Finns studier som visar på precis det omvända. Större mekanisk hållfasthet med blyfritt (av rätt typ) samt större tålighet mot stora variationer av temperatur (tror jag att det var).
Piotr skrev:Det var som sagt inte det problemet jag syftade på. Vidare har blyade varianter typiskt en smälttemperatur på strax över 180gr mot 210gr för blyfritt.
Piotr skrev:De problem som folk upplevt med blyfritt har i regel handlat om bristande kunskap samt fel utrustning.
Jag hade lite problem när jag testade först, sen läste jag på och ändrade teknik och då funkar det problemfritt.
De problem jag syftade på när jag tog upp detta handlar om att de olika legeringarna smälter och stelnar vid olika temperaturer och detta kan ge bristfälliga lödningar även om det ser okay ut. Det är alltså inget jag hittat på eller drömt om utan det är experter på hög nivå som har visat detta som ett faktiskt problem. Finns alltså förklaringar och röntgenbilder som stödjer detta.
Tyvärr har jag ingen länk och jag har som sagt glömt bort exakt vilken kombination och under vilka förutsättningar det kan bli ett problem.
/Peter
Bullit skrev:Hehe ja jag tror inte att du drömmerSjälvklart blir det ett problem som du säger med olika legeringar och smälttemperaturer, men jag tror inte att det är några problem som berör oss hobbynissar. För industrin och med känsliga komponenter, miljökänsliga kort och avancerade kapslar så som BGAer är det garanterat ett problem.
Jag kan tänka mig att problem kan uppstå om "vi" löder med blyat tenn på blyfria kort och blyfria komponenter, om man inte har tillräkligt hög temperatur. Det blyade tennet smälter tidigare och kan se bra ut, medan det blyfria inte har kommit upp i rätt temp och legeringarna mellan dom två typerna inte blir 100%-ig, trots att det ser bra ut på ytan.
Användare som besöker denna kategori: johaneriksson, Kraniet och 5 gäster