Kaffekoppen skrev::lol:
Designen och elementen...designen och elementen tillgängliga
Okay. Ville bara gnabbas lite... förmodligen inspirerad av... eh... ett visst hifimässigt forum...

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Kaffekoppen skrev::lol:
Designen och elementen...designen och elementen tillgängliga
Kaffekoppen skrev:Vill du gnabbas måste du börja med att kalla mig bananätare eller apa.
Jocke skrev:Tidlösa, högtalarkonstruktioner, saknar fasfel?
/Jocke
PS. Kunde inte låta bli!
Slartibartfast skrev:Jag har ett par od11 om ni behöver ett par lådor att testa med. Dock ska de gå att återställa till original!
[slrt]
Kaffekoppen skrev:Har ni kört det med faktiska komponenter än?
Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:Har ni kört det med faktiska komponenter än?
Jepps. Vi hann inte med att sätta in oss i framtiden så vi fick gå tillbaka till traditionella metoder.
De nya metoderna ska testas till OA52LE.
Naqref™ skrev:Det beror på att Stig var mer marknadspragmatiker än vad många tror och det ger lite speciella problem. Dessutom går det inte att fuska med Stickans sista stora alster. Man kan kompromissa lite mer med 50LE (fast kompromissandet har varit väldigt beskedligt där faktiskt p g a dess snällare beteende) som ju var en extremkompromissad högtalare från början.
Naqref™ skrev:Jepps! Hur den skiljer sig från 52.3 återstå att se men den kommer ha identisk elementkonfiguration och avstämning.
Dessa OA116NS (Naqref-Steindl) har orsakat mig mer huvudbry än någon annan högtalare när det gäller filtermekandet men jag misstänker att OA52LE kommer att ge mig det största huvudbryet bland tvåvägarna. Det beror på att Stig var mer marknadspragmatiker än vad många tror och det ger lite speciella problem. Dessutom går det inte att fuska med Stickans sista stora alster. Man kan kompromissa lite mer med 50LE (fast kompromissandet har varit väldigt beskedligt där faktiskt p g a dess snällare beteende) som ju var en extremkompromissad högtalare från början.
Naqref™ skrev:...Dessa OA116NS (Naqref-Steindl) har orsakat mig mer huvudbry än någon annan högtalare när det gäller filtermekandet...
Naqref™ skrev:...Dessa OA116NS (Naqref-Steindl) har orsakat mig mer huvudbry än någon annan högtalare när det gäller filtermekandet...
Jag hoppas de låter mer åt orginalhållet än 52.3KarlXII skrev:Dessutom låter 52.3 riktigt fint, tycker jag. Är det mönsterskydd på designen som är aktivt vilket förhindrar replikaproduktion, eller är det andra parametrar som styr? Vad är ni ute efter att förbättra på den?
celef skrev:Naqref™ skrev:Det beror på att Stig var mer marknadspragmatiker än vad många tror och det ger lite speciella problem. Dessutom går det inte att fuska med Stickans sista stora alster. Man kan kompromissa lite mer med 50LE (fast kompromissandet har varit väldigt beskedligt där faktiskt p g a dess snällare beteende) som ju var en extremkompromissad högtalare från början.
nu har du gjort ett inlägg på grekiska igen, nu får du gärna ta det på svenska oxå
schmutziger skrev:Naqref™ skrev:...Dessa OA116NS (Naqref-Steindl) har orsakat mig mer huvudbry än någon annan högtalare när det gäller filtermekandet...
Berätta mer!
Varför, på vilket sätt?
Bilder på "ringen"? och den färdiga Högtalaren?
Naqref™ skrev:celef skrev:Naqref™ skrev:Det beror på att Stig var mer marknadspragmatiker än vad många tror och det ger lite speciella problem. Dessutom går det inte att fuska med Stickans sista stora alster. Man kan kompromissa lite mer med 50LE (fast kompromissandet har varit väldigt beskedligt där faktiskt p g a dess snällare beteende) som ju var en extremkompromissad högtalare från början.
nu har du gjort ett inlägg på grekiska igen, nu får du gärna ta det på svenska oxå
Stig gjorde vissa saker i den fysiska utformningen av högtalaren (OA52) bara för att tillfredställa vissa recensenter mer än att han önskade det själv rent tekniskt. Det ställer till det en aning för att kunna göra lika enkelt filter som till OA51LE exempelvis. Det måste vi komma runt utan att göra några kompromisser som vi inte önskar. Det hade ju känts helt fel att kompromissa mer med OA52 än OA50. OA50 var en högtalare där man kompromissade bort filtret helt till basen exempelvis. Inte för att den blev bra utan filter utan för att den skulle bli billig.
Vilka eftergifter och varför Stig gjorde dom kommer gissningsvis i Peter Steindl-tråden så småningom.
Naqref™ skrev: Det hade inte gjort så mycket om vi hade kört med ett mellanregisterelement på 8 ohm men nu är detta på 4 ohm så då kan man råka ut i rätt omfattande problem.
Naqref™ skrev:Tror Peter vill kommentera lite om diskantplaceringen...
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster