Tillbyggnad pågår...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2008-07-17 20:08

Kaffekoppen skrev::lol:

Designen och elementen...designen och elementen tillgängliga ;)

Okay. Ville bara gnabbas lite... förmodligen inspirerad av... eh... ett visst hifimässigt forum... :)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 20:11

Vill du gnabbas måste du börja med att kalla mig bananätare eller apa.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Många bananer kan det bli...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-17 20:19

Kaffekoppen skrev:Vill du gnabbas måste du börja med att kalla mig bananätare eller apa.

Ja, just ja! Det var du som gillade bananer! Problemet är bara att något slags lustiggörande av detta förhållande skulle endast slå tillbaka på mig själv, eftersom även jag gillar bananer... och i princip allt annat med antioxidanter i... som grönt te exempelvis... Ähum...

Dessutom tror jag att den som är töntig nog att äta mycket frukt, ex bananer, blir oförskämt välmående, och duktigt intelligent. Sådana människor retar man rakt inte. 8)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-07-20 12:41

Som ägare av ett mycket fint par orenoverade och just nu ospelbara OA116 följer jag denna tråd intresserat. :-) Tyvärr har jag orginaldiskanterna i mina.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Greensleeves

Varför inte renovera upp alla gamla Carlsson-burkar..?

Inläggav Greensleeves » 2008-07-22 16:21

En tanke slog mig just... tänk om alla hifi-hjältar som ägde Carlsson-burkar, i spel- eller ospelbar form, skulle tillse att alla dessa unika musikförmedlare kom i ett spelklart skick... och antingen började spela på högtalarna själva, eller annonserade ut dem... tänk vad mycket nytt välljud vi skulle kunna få i de svenska hemmen tack vare gamla, men säkert tidlösa, högtalarkonstruktioner..! :wink:

Det var min tanke. 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Varför inte renovera upp alla gamla Carlsson-burkar..?

Inläggav Jocke » 2008-07-22 17:29

Tidlösa, högtalarkonstruktioner, saknar fasfel?

:wink: /Jocke

PS. Kunde inte låta bli!

Användarvisningsbild
Greensleeves

Re: Varför inte renovera upp alla gamla Carlsson-burkar..?

Inläggav Greensleeves » 2008-08-02 02:48

Jocke skrev:Tidlösa, högtalarkonstruktioner, saknar fasfel?

:wink: /Jocke

PS. Kunde inte låta bli!

Jag har aldrig skrivit att tidlösa högtalarkonstruktioner skulle vare sig ha - eller sakna - fasfel, varför jag inte förstår frågan... :? Åtminstone borde inte frågan ställas till mig, utan till de som kan konstruera och förstå sig på högtalare. Att jag skrev som jag skrev, beror på att jag har fått uppfattningen att de som har lyssnat på många olika högtalarmodeller genom åren, håller olika Carlsson-modeller väldigt högt, och verkar tycka att de är bättre än mycket av det som ges ut idag.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-02 07:39

Visst är det så att de står sig väldigt bra!

Såg du min :wink: ?

Det var menat som en vits! :) Ska jag förklara? Tidlösa konstruktioner har säkert bra grupplöptid också! :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-08-08 20:22

Jag har ett par od11 om ni behöver ett par lådor att testa med. Dock ska de gå att återställa till original!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-14 18:00

Slartibartfast skrev:Jag har ett par od11 om ni behöver ett par lådor att testa med. Dock ska de gå att återställa till original!

[slrt]

Tackar för erbjudandet men det där att de ska gå att återställa ställer till det lite.

Nu verkar det som om vår sista justering av filtret igår (Av Peter och mig) föll några genuina carlssonfantaster i smaken. Tyckte jag hörde båda mumla något om att de var de bästa SC-konstruktioner de hade hört...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-14 18:38

Har ni kört det med faktiska komponenter än?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-14 19:20

Kaffekoppen skrev:Har ni kört det med faktiska komponenter än?

Jepps. Vi hann inte med att sätta in oss i framtiden så vi fick gå tillbaka till traditionella metoder.

De nya metoderna ska testas till OA52LE.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-14 19:30

Framtiden ser ljus ut :)

Många som uppskattar det här arbetet ni lägger ner, så även jag utan en enda Carlssonhögtalare i hemmet!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-14 19:35

Du får tillbaka dina element åtminstone. ;)

Tackar för utlånandet men det känns som en återvändsgränd just nu när vi har fått känningar på ett bättre element....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-14 19:42

Det känns bara bra om ni kan göra ytterliggare förbättringar - och det är självklart att om ni lägger ner tid så skall det ju kännas att ni får ut bästa möjliga av det :)

Under de premisserna tar jag gärna tillbaka det ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-14 21:34

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:Har ni kört det med faktiska komponenter än?

Jepps. Vi hann inte med att sätta in oss i framtiden så vi fick gå tillbaka till traditionella metoder.

De nya metoderna ska testas till OA52LE.

Nu måste jag fråga:

Vad är 52LE, och hur skiljer sig den från 52.3?

Hupp. Kom just på .. betyder det Larsen Edition? :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-14 21:58

Jepps! Hur den skiljer sig från 52.3 återstå att se men den kommer ha identisk elementkonfiguration och avstämning.

Dessa OA116NS (Naqref-Steindl) har orsakat mig mer huvudbry än någon annan högtalare när det gäller filtermekandet men jag misstänker att OA52LE kommer att ge mig det största huvudbryet bland tvåvägarna. Det beror på att Stig var mer marknadspragmatiker än vad många tror och det ger lite speciella problem. Dessutom går det inte att fuska med Stickans sista stora alster. Man kan kompromissa lite mer med 50LE (fast kompromissandet har varit väldigt beskedligt där faktiskt p g a dess snällare beteende) som ju var en extremkompromissad högtalare från början.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-15 00:45

Naqref™ skrev:Det beror på att Stig var mer marknadspragmatiker än vad många tror och det ger lite speciella problem. Dessutom går det inte att fuska med Stickans sista stora alster. Man kan kompromissa lite mer med 50LE (fast kompromissandet har varit väldigt beskedligt där faktiskt p g a dess snällare beteende) som ju var en extremkompromissad högtalare från början.

nu har du gjort ett inlägg på grekiska igen, nu får du gärna ta det på svenska oxå
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-15 02:37

Naqref™ skrev:Jepps! Hur den skiljer sig från 52.3 återstå att se men den kommer ha identisk elementkonfiguration och avstämning.

Dessa OA116NS (Naqref-Steindl) har orsakat mig mer huvudbry än någon annan högtalare när det gäller filtermekandet men jag misstänker att OA52LE kommer att ge mig det största huvudbryet bland tvåvägarna. Det beror på att Stig var mer marknadspragmatiker än vad många tror och det ger lite speciella problem. Dessutom går det inte att fuska med Stickans sista stora alster. Man kan kompromissa lite mer med 50LE (fast kompromissandet har varit väldigt beskedligt där faktiskt p g a dess snällare beteende) som ju var en extremkompromissad högtalare från början.

Hoppas den blir någorlunda lik. 52:an är ju helt sanslöst snygg att se på. :)

Dessutom låter 52.3 riktigt fint, tycker jag. Är det mönsterskydd på designen som är aktivt vilket förhindrar replikaproduktion, eller är det andra parametrar som styr? Vad är ni ute efter att förbättra på den?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-15 07:40

Ljudåtergivningen bara... utseendet är på pricken lika, samma element t o m.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-08-15 08:21

Naqref™ skrev:...Dessa OA116NS (Naqref-Steindl) har orsakat mig mer huvudbry än någon annan högtalare när det gäller filtermekandet...

Berätta mer!
Varför, på vilket sätt?
Bilder på "ringen"? och den färdiga Högtalaren?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-15 09:43

Naqref™ skrev:...Dessa OA116NS (Naqref-Steindl) har orsakat mig mer huvudbry än någon annan högtalare när det gäller filtermekandet...

Jag känner en till ....... 8O :D

..... men snart .... snart .... är dom klara ... kanske .... !? :o
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-15 09:44

KarlXII skrev:Dessutom låter 52.3 riktigt fint, tycker jag. Är det mönsterskydd på designen som är aktivt vilket förhindrar replikaproduktion, eller är det andra parametrar som styr? Vad är ni ute efter att förbättra på den?
Jag hoppas de låter mer åt orginalhållet än 52.3 :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-15 10:23

celef skrev:
Naqref™ skrev:Det beror på att Stig var mer marknadspragmatiker än vad många tror och det ger lite speciella problem. Dessutom går det inte att fuska med Stickans sista stora alster. Man kan kompromissa lite mer med 50LE (fast kompromissandet har varit väldigt beskedligt där faktiskt p g a dess snällare beteende) som ju var en extremkompromissad högtalare från början.

nu har du gjort ett inlägg på grekiska igen, nu får du gärna ta det på svenska oxå

Stig gjorde vissa saker i den fysiska utformningen av högtalaren (OA52) för att tillfredställa vissa recensenter mer än att han önskade det själv rent tekniskt. Det ställer till det en aning för att kunna göra lika enkelt filter som till OA51LE exempelvis. Det måste vi komma runt utan att göra några kompromisser som vi inte önskar. Det hade ju känts helt fel att kompromissa mer med OA52 än OA50. OA50 var en högtalare där man kompromissade bort filtret helt till basen exempelvis. Inte för att den blev bra utan filter utan för att den skulle bli billig.

Vilka eftergifter och varför Stig gjorde dom kommer gissningsvis i Peter Steindl-tråden så småningom.
Senast redigerad av Naqref 2008-08-15 15:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-15 10:35

schmutziger skrev:

Berätta mer!
Varför, på vilket sätt?
Bilder på "ringen"? och den färdiga Högtalaren?

Det stora problemet är bandpassfiltret till mellanregistret. Vi var ljudmässigt nöjda i förra versionen men då var den lägsta impedansen 1.7 ohm. Kanske lite väl lågt för de flesta förstärkare. 8)

Varför blev impedansen så låg då? Jo den nedre delningen ville vi ha upp en del för att komma tillrätta med vissa geometriska brister i OA116 men då kommer den för nära den övre delningen och de reaktiva komponenterna i högpass och lågpassdelen samverkar på ett sätt som drar ner impedansen en del. Det hade inte gjort så mycket om vi hade kört med ett mellanregisterelement på 8 ohm men nu är detta på 4 ohm så då kan man råka ut i rätt omfattande problem. Vad jag har gjort nu är att vi har ökat bandbredden på mellanregisterfiltret och sett till att impedanserna hos bas och diskantfilter blir något högohmigare i spärrbandet. Så nu har vi den lägstaimpedansen på 3.3 ohm och impedanskurvan är rätt jämn (bortsett från avstämningspucklarna för basen) och kan karaktäriseras som en rätt snäll 4 ohmshögtalare.

Gissningsvis beställer jag komponenter till filtret nästa vecka så att den kan monteras ihop då. Då blir det bilder igen. :)

Tror Peter vill kommentera lite om diskantplaceringen... 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-15 10:43

Naqref™ skrev:
celef skrev:

Stig gjorde vissa saker i den fysiska utformningen av högtalaren (OA52) bara för att tillfredställa vissa recensenter mer än att han önskade det själv rent tekniskt. Det ställer till det en aning för att kunna göra lika enkelt filter som till OA51LE exempelvis. Det måste vi komma runt utan att göra några kompromisser som vi inte önskar. Det hade ju känts helt fel att kompromissa mer med OA52 än OA50. OA50 var en högtalare där man kompromissade bort filtret helt till basen exempelvis. Inte för att den blev bra utan filter utan för att den skulle bli billig.

Vilka eftergifter och varför Stig gjorde dom kommer gissningsvis i Peter Steindl-tråden så småningom.

intressant!

angående oa52, hur kunde det bli så, att det blev eftergifter för några recensenters skull, en bättre konstruktion borde ha varit övertygande?

angående oa50, vet man hur stig egentligen ville ha filtret, det exakta schemat?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-08-15 10:58

OA116NS är en högtalare i min smak :)! Den tappar inte detaljrikedom vid lägre spelningsvolymer och den har ett mellanregister som inga andra moderna (52.3, Larsen 6,) carlssoninspirerade högtalare kommer i närheten av. Nu vågar jag inte skriva mer 8).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-15 11:02

angående oa52, hur kunde det bli så, att det blev eftergifter för några recensenters skull, en bättre konstruktion borde ha varit övertygande?

Det skulle gå fort!

/J

Edit. Förtydligande.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-15 12:18

Naqref™ skrev: Det hade inte gjort så mycket om vi hade kört med ett mellanregisterelement på 8 ohm men nu är detta på 4 ohm så då kan man råka ut i rätt omfattande problem.

4 ohm 8O

Jag skrotade försöken med 8 ohms PX17, och kör med ett på 18 ohm istället, ett B67amb. Det blir nog rätt hyfsat när/om det blir klart nångång ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-08-15 12:23

Naqref™ skrev:Tror Peter vill kommentera lite om diskantplaceringen... 8)

Som väl är mer original än originalet menar du? :wink:

/Erik

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati