någon som kan hjälpa med thorens td 150?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cameron

någon som kan hjälpa med thorens td 150?

Inläggav cameron » 2008-08-10 17:21

Hej.
Råkade köpa en thorens (tandberg) 150 på läkarmissionen härom dagen. Förutom att den saknar antiskating vikten så såg den komplett ut.

Men ( det verkar alltid vara ett men av någon anledning ;) ) när jag efter lite strul ( var tvungen att bygga försteg med riia, varför göra det enkelt?) äntligen fick börja byta signal sladdar för att kunna prova lite så såg jag att det verkar fattas en komponent i strömförsörjningen. När jag surfat på nätet så har jag sett att det sitter en kopplinglist med vad som ser ut som 2 kondensatorer och en resistor kopplade på i spelaren. I min har någon klippt bort en av "kondensatorerna". Den som jag sett är röd på bilder på nätet.
Benen sitter kvar och jag kan starta spelaren utan den.

Är det någon som vet vad det ska vara för värde på den?

Jag märkte ochså att jag får en pumpande effekt på mina högtalare när jag provar spelaren. En gång per varv så pumpar membranen oavsett skiva och/eller om jag snurrar skivan manuellt eller driver den med motorn.

Trasigt lager?

Vore tacksam om någon som har en 150 kunde kolla vad det är för något som sitter där i kopplingslisten.

Mvh Micke
Eeeh.. att de så jäkla svårt å skriva nå fyndigt.....

Användarvisningsbild
cameron

Hmm.... ingen som har en td 150?

Inläggav cameron » 2008-08-12 20:04

Jag skulle verkligen behöva lite hjälp eller en länk till bilder där jag kan söka vidare.

Jaja får kika vidare..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-12 20:18

Jag har haft en sån, bra pryl! Har inte haft några av de problemen du har så jag kan inte hjälpa dig.

Lycka till!

/Jocke

Användarvisningsbild
Ceder

Re: någon som kan hjälpa med thorens td 150?

Inläggav Ceder » 2008-08-12 20:29

cameron skrev:Vore tacksam om någon som har en 150 kunde kolla vad det är för något som sitter där i kopplingslisten.

Mvh Micke

Ge mig 5 minuter...

Användarvisningsbild
Ceder

Re: någon som kan hjälpa med thorens td 150?

Inläggav Ceder » 2008-08-12 20:37

Ceder skrev:
cameron skrev:Vore tacksam om någon som har en 150 kunde kolla vad det är för något som sitter där i kopplingslisten.

Mvh Micke

Ge mig 5 minuter...

Då skall vi se.. vad är nu detta?

Vettefan om det är en konding (men vad vet jag) det som står på den "kondin-liknande" komponenten är:

KT1800
0,15/400V
160V ~
+ - 10% 6C

Vad det betyder? ingen aning, någon annan som vet?

//Ceder

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2008-08-12 21:04

oj det var kvicka svar.

Jag har ryckt av bakstycket på min nu ochså. det sitter en stycken gul konding på 0.33microfarad (400 volt) längst till vänster på listen. Det vill säga vänster när den ligger uppochner och man har strömsladden mot sig. längst till höger sitter ett motstond på 5.5k ohm i serie med strömmen in.

Alltså om jag skissar upp en liten kedja så ser det ut så här:

AC In/ut - 5.5 kOhm-strömbrytare (Det är paralellt över denna som det siiter rester av något bortklippt.)- 2 svarta sladdar till motorn

Efter det kan jag inte följa kedjan längre. det kommer ut en röd och en blå sladd till ur motorn. Kondingen som jag beskrev tidigare sitter paralellt över dessa två och den blå leder tillbaks till AC in/ut.

Känner ett visst sug efter en digitalkamera just nu! ;)

Jag har fått för mig att det är flera lindnigar på motorn och att kondingen vrider fasen för en av lindningarna. Har inte läst på detta riktigt ordenligt.

kan delen över brytaren vara någon sorts avstörningskomponent, transientskydd för motorn eller något?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-12 21:06

Känns som en konding. Om det stämmer är väl frågan om det är 0,15F, mF, uF, pF) det går ju att mäta kondingar så det går ju att ta reda på men om man googlar lite kan man säkert hitta en skaplig dokumentation på nätet.

/J

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2008-08-12 21:12

Förresten!

Tittade över lagret igår och det såg inte bra ut! :x En grop i botten på lagret som är ganska mycket större än det körnslag som ska sitta där. Som grädde på moset har kulan i botten på lagret flera inslitna ringar, två utav dem har bildat en 8. Så källan till "pumpandet" är antagligen hittad!

Ska se om jag kan hitta ett ersättningslager (eller spelare, då kan jag modda loss på chassiet på den här. hehe....)

jaja sånt man får ta med gamla grejer!

Och Ceder! Hatten av för att du tog dig tid att titta! Mycket vänligt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-12 21:13

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-12 21:26

cameron skrev:Som grädde på moset har kulan i botten på lagret flera inslitna ringar, två utav dem har bildat en 8. Så källan till "pumpandet" är antagligen hittad!

Är kulan lös eller svarvad i ett med axeländen? Om den är lös kan man väl ta en kullagerkula och ersätta den med?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2008-08-12 21:49

Cool sida! Den ska jag titta närmare på.

Kulan är lös men sitter med en ipressad mässingsbricka som ser svår ut att få bort intakt.

Jag har vill minnas att jag hittat info om någon kille som sålde lagerrenoverings-kit till thorens förr, men de länkar jag hittar nu slutar i döda bakgator av cyberspace.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-12 22:15

Över plint 1 o 2 sitter en 0,33uF för starten.Över plint 3 o 4 ska det sitta en 0,01uF(helst 1000V)som tar bort smällar från strömbrytaren.Den här har tydligen förre ägaren klippt bort,men den är nästan ett måste med vissa förstärkare.Sitter original i alla TD150.Se till att den tål 1000V eller är en X eller Y-kond(godkända för 220V AC).Det trådlindade motståndet 5,6k mellan plint 4 o 5 är för att sänka spänningen från 220 till 110,som motorn egentligen är gjord för.
220 kopplas in mellan 1 o 5.
Jag har en ritning om du behöver.

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2008-08-14 19:47

Aahh.... då var jag inte så långt borta i mina funderingar.

Jätteschysst att du kunde reda upp det åt mig rolfzetterberg.

Om det inte är något strul så tar jag gärna all information jag kan få om spelaren.

Jag måste fråga betyder "X eller Y-kond(godkända för 220V AC)" att det är en märkning x eller y eller menar du de två kondingarna som ska sitta på listen som är x och y.
Kanske en dum fråga, men fattar man inte måste man fråga :lol:

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-14 22:11

Fråga på du!
x och y-kondingar är bara ett speciellt utförande för 220v-kretsar,men du behöver egentligen inte leta efter sådana,utan nöj dej med vilken modern plastkonding som helst som har värde runt 0,01uF(inte så noga det heller egentligen)men den måste tåla 1000V.Din gamla bortklippta som tydligen gått sönder någon gång,är ju ett bevis på att de får stå ut med en del.Det blir ganska kraftiga spikar som kondingen ska tåla.Kondingar kostar ju bara någon tia,så spar inte här.

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2008-08-15 08:30

Ok. Då förstår jag. Jag ska skaffa en konding när jag hittat en lösning till lagret.

Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-15 09:17

rolfzetterberg skrev:Fråga på du!
x och y-kondingar är bara ett speciellt utförande för 220v-kretsar,men du behöver egentligen inte leta efter sådana,utan nöj dej med vilken modern plastkonding som helst som har värde runt 0,01uF(inte så noga det heller egentligen)men den måste tåla 1000V.Din gamla bortklippta som tydligen gått sönder någon gång,är ju ett bevis på att de får stå ut med en del.Det blir ganska kraftiga spikar som kondingen ska tåla.Kondingar kostar ju bara någon tia,så spar inte här.

Jag håller inte riktigt med här att det går med "vilken modern plastkonding som helst", Y-kondensatorer är klassade att inte ha kortslutning som primärt felmode. Då dessa sitter mellan fas - nolla till jord så är det helt livsfarligt att montera en kondensator som inte är klassad.

Belastningen är mycket riktigt ganska stor på dessa små kondensatorer, exempelvis får man en spänningsspik på upp emot 5 kV ut på 230 V-nätet när man stänger av sin dammsugare. Blir det kortis i en y-kondensator och man inte har chassie anslutet till nätjord (vilket många inte har) så "killar det i fingrarna" när man lyfter på tonarmen ... 8O :roll:
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2008-08-15 20:41

" killar det i fingrarna" Hehe.... kan tro det.

Men i det här fallet så ska den ju sitta paralellt över en strömbrytare så om den nu kortsluter så blir väl effekten inte så farlig ( så till vida den inte katastrofalt smälter och kortsluter till chassiet). Det enda som händer är ju att motorn inte går att stoppa utan att dra ur sladden.

Och om jag inte missminner mig så har väl en inte helt okänd svensk hifiproducent en sån i sitt sortiment. :wink: :lol:

Återgå till DIY-forum