Harman/Kardon 800+

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
twangbang

Harman/Kardon 800+

Inläggav twangbang » 2008-08-14 12:40

Jag köpte en lite lustig reciever igår, en Harman/Kardon 800+.
Det är en fyrkanalare med joystick att sköta balansen med.
Den måste vara gjord på 70-talet någon gång.
Skicket är inte det bästa, men allt finns och den går nog att putsa upp.

Är det någon som vet vad detta är för något?
Jag hittar ingen info om den på nätet...
Jag köpte den för 300:- , är det ett vettigt pris även om skicket inte var det bästa?
Kan tyvärr inte lägga upp några bilder än, för att kameran är på service.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-14 13:45

Ah, har en likadan här hemma!! Grattis till ett fynd; 300 spänn verkar billigt (berätta mer om skicket?) Det är ju mindre än vad man får betala för de mindre (och betydligt mindre sexigare imho) varianterna man ser oftast , 630 osv vad de nu heter - som har en snarlik design. Den är faktiskt vår huvudpjäs tillsammans med en Pioneerspelare. (se min pres.tråd)

Är helt nöjd med ljudet och säkerligen finns kraft så det räcker :)

Har sett en till salu för 1500:- tror jag det var, för ett tag sen.

Våran har ett par fel; tunerratten är aningens skev, flyttskada, samt att joysticken saknas...! Skulle _väldigt_ gärna vilja få tag på en sån... *host* ;)

Men ska försöka hitta info, också intresserad av att veta mer...! (Har för mig jag hittade nåt i manualväg hos H/K på webben... återkommer) Det är iaf lätt att lyfta av trälocket och kolla inuti om man vill :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-14 13:59

En på forumet har en sådan, nämligen Phloam. Finns i hans medlemspresentation:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=800

800+ har för mig ett affektionsvärde eftersom min pappa hade en sådan en gång i tiden. Den lämnades in på lagning och sedan försvann den tyvärr. Själv letar jag efter en sådan, just för att farsan hade en.

300 kr är väl vettigt om den fungerar fint. Kosmetiska detaljer kan man väl fixa till lite efterhand.

Det är en fyrkanalsförstärkare med 4-kanals avkodning. Det fanns olika varianter av dessa.Lite letande och jag hittade en manual:

http://manuals.harman.com/hk/Service%20 ... +%20sm.pdf

Vet inte om du har fått den att lira, men den är väldigt snygg med sina gula, gröna och LILA radioskalor samt den rödlysande plastpowerknappen.

Min farsa hade en del 4-kanals vinyler, varav jag har en kvar tror jag. Har läst mig till lite senare att man måste ha en viss speciell shibata-nål i spelaren för att kunna lyssna på dom korrekt. Tror aldrig att min farsa fick snurr på riktig fyrkanal, även om han trodde det.

Fyrkanal kunde väl även avlyssnas från rullbandare.

Att läsa om fyrkanal och liknande kan man göra här:

http://www.quadraphonicquad.com

Du kan kanske kika lite i någon tråd jag har med min QX-949.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-14 14:01

Phloam skriver snabbt, men jag fixade ju manualen ;-) :mrgreen:

Edit: Hittade en bild som visar att den har SQ avkodning och diskret CD-4 avkodning. (säger inte mig så mkt).

Bilden finns här: http://farm3.static.flickr.com/2154/218 ... ebf7_o.jpg

Här är tråden där QX-949:an finns med:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=dagens

Sida om dekoders:

http://hometown.aol.com/matrixquad/about.htm

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-14 15:01

Jag tackar Fjonkalicious lika mycket som trådskaparen! :) Suverän info!

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-08-14 17:06

Tackar och bugar! Det var snabba ryck grabbar! Jättebra info, särskilt glad över manualen. (redan utskriven.)

Har kollat lite mer på den och den spelar bara på en kanal (tvåkanals stereo testade jag) vad det verkar just nu, men det går nog alltid att lösa..
Alla lampor och sådant lyser.
Skicket ser helt ok ut förrutom trähöljet som någon tyckt va fult i trä färg, så denne någon har försökt måla det svart med en spritpenna.......
Men jag tror (optimist) att det kan gå att lösa upp och skubba dän utan att fanéret släpper (riktigt fanér var det också) :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-14 17:24

Det man kan göra för att är att sedvanligt spraya alla pottar och väljare med elektronikrengöring och massera rejält. Jag har också haft samma symptom på någon förstäkare men löst det på detta vis. Kolla även säkringar naturligtvis.

Det är riktigt fanér som du säger på denna pjäsen. T-röd löser lacker och nog till viss del spritpennan. Kjell på forumet har också använt ugnsrengöring för att lösa upp lacken. Därefter blir det att slipa försiktigt med fint sandpapper så skall du nog få tillbaka träfärgen igen. Sedan är det bara att olja eller lacka.

Ps. Angående manualerna så var det så att jag hittade egentligen länk till manualen för den största receivern, 900+, men bytte helt sonika ut 900 mot 800 i länken och voilá. Så kan man nog göra hela vägen ner i sortimentet, om det är någon som letar efter en manual till liknande. Ds.

Mvh

Filip

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-14 20:59

Den här fyrkanalserien har ganska många modeller,men standardfelet brukar vara fel på mute-kortet.Åtminstone brukar 150+ och 900+ råka ut för detta.Min 900+ också.Betyder att det inte blir något ljud.Det finns mycket att hämta på Audiokarma om de här receivrarna.
Betr 800+manualen,så kan i alla fall inte jag hitta schemat??

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-14 21:20

rolfzetterberg skrev:Den här fyrkanalserien har ganska många modeller,men standardfelet brukar vara fel på mute-kortet.Åtminstone brukar 150+ och 900+ råka ut för detta.Min 900+ också.Betyder att det inte blir något ljud.Det finns mycket att hämta på Audiokarma om de här receivrarna.
Betr 800+manualen,så kan i alla fall inte jag hitta schemat??

Verkar som det är svårt med ett fullständigt schema, men på sidan 16 hittar jag "Block Diagram" och på sidan 29-30 "Wiring Diagram"

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-08-14 22:10

Min spelar endast på vänster kanal. När jag rör joysticken åt höger tystnar det helt.
Men jag skall först testa att spraya med oxidlösande medel i pottar osv, sen får jag söka vidare.
Tack för alla fina tips!

Har en fråga till: När jag väl fått min kamera och skall lägga in bilder här, hur får jag det att funka? Kan någon vänlig själ göra en liten dummy till mej?

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-08-14 22:12

Kollade lite på QX-949:an den var riktigt snajsig!!!! 8O

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-14 23:43

Man kan göra på lite olika sätt, antingen kan man ansöka om ftp-konto på faktiskt(sök och du hittar artiklar om hur) eller så kan man nyttja en gratis sida för uppladdning av bilder t.ex. flickr, imageshack, photobucket osv. Själv brukar jag nyttja www.beffo.se pga sin enkelhet. Kankse inte världens snabbaste och tillförlitligaste, men enkelt att hantera och färdig kodning. Tänk på att många inte tycker om breda bilder, så försök hålla dom under 800 pixlar breda. Själv gör jag mina 640 pixlar breda så är jag på den säkra sidan. Detta gör du i ett redigeringsprogram, t.ex. photoshop.

Lycka till och fråga om det är ngt mer du undrar kring detta så vi får se bilder! :-)

På tal om 4-kanal så har jag en till förstärkare som heter Sansui QR-1500, med syntherseizer 4 channel, det ni! :-)

Något som jag verkligen suktar efter när det gäller 4-kanal är Pioneers lurar SE Q-404 som jag också kastar in en bild på.

Bild

Bild

Bild

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-15 00:09

På tal om 4-kanals hörlurar, kolla in denna sidan med vintage 4 kanalshörlurar. Dessutom finns där länkar till skivor med mera. Snacka om infekterad formgivning, me like :-D

http://members.cox.net/surround/quaddisc/quadhead.htm

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-08-15 11:00

Testar bara om detta funkar.. Bilden skall föreställa en Luxman T88V, inte min men en likadan.

Bild

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-08-15 11:01

:D
Mmm verkar funka fint!!
Då skall det komma bilder på HK´n snart!

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-08-15 11:03

:D
Tackar och bugar för lektionen om hur man lägger in bilder.
Använde Beffo, smidigt!!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-15 15:46

Första gången jag körde min hk så trodde jag ena kanalen var död, men efter felsök och koll under huven (jag hade ju ingen balans) så var det helt enkelt så att den lodräta av två metallbågar (som går i kors på insidan bakom joysticken) kunde ställas i mittposition så kom ljudet tillbaka. Intressant konstruktion :)

Sen kan man ju enkelt kolla alla fyra säkringarna på baksidan; bara skruva av de små svarta locken.

Om du tar en bild på insidan, så gärna nåt som visar hur en hel joystick sitter ihop mot bågarna...! Vet inte om det saknas nån liten bit där på min. (ska kolla manualen)

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-08-15 17:29

Så nu kommer lite bilder, kameran kom idag! :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Har en liten fråga ang den sista bilden på säkringen..
De andra säkringarna var med tråd i, och denna som hör hemma "back right" var som om den var fylld med sand. Kan någon förklara detta?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-15 19:01

Jag har tidigare kollat säkringarna på vår, och där är alla med "tråd"...! Även om jag inte kan förklara det där med sand så kan det vara den som felar, hoppas det!

Hur är det med powerknappen, set ut som metall..?

Tack för bilder!

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-08-15 19:12

ja den var i metall.. är den inte det på din?

någon kanske har bytt ut den på min nån gång..?!

minns att det var en röd fin lysande knapp på en HK 330c som jag en gång hade.

8O
8O

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-15 21:08

Jag köpte en 330C förra helgen, på den är det röd knapp och det var det på farsans med.

Jag hade iaf bytt säkringen med sand... verkar skumt?

Mvh

Filip

Ps. Kanske dags att slå eld på den där 330:n och joina klubben för kvällen...??? Ds.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-15 21:20

Det finns två sorters säkringar-tröga och snabba.
De tröga tål- har jag för mej -upp till 5ggr värdet under kort tid.Har ofta en liten fjäder inuti för att dra isär trådändarna när det smäller.Märkta med "T" för trög.
De snabba är ibland fyllda med kiselsand som ska dämpa den lilla explosion som det blir när en sådan här säkring går,och det för att eliminera brandrisken.Det kan ju finnas något lättantändligt i närheten av säkringen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-15 21:51

Alltid kul att höra nära Rolf svarar, bra förklarat och har oftast svar på tal, kul att du finns och engagerar dig. (gäller naturligtvis alla som hjälper till).

I skåne sitter vi inte och fiser på kulorna iaf. Drog fram 330:an och kopplade in, dödens död. Suck, inte en till (den andra till räkningen då vill jag tillägga). Pillade lite på säkringarna ... såg hela ut, skruvade in igen... CRACK. Tog en sipp öl... väntade. Jaha, där sprack den plasten. Antagligen blivit skör genom årens lopp. Nåväl, skruvade dit den efter bästa förmåga ändå, öppnade locket, kollade säkringar där..OK. Öppnade botten, inget att se förutom kretskort, nähäpp.. allt VERKAR ju OK.

Pluggade in igen, Voilá... testade lurar först och sen högtalare, funkar fint med sedvanligt skrap i pottar. Ngn lampa som behövs bytas, bland annat då i powerknappen. Tunermätaren vill inte röra på sig dock, lite synd, får titta närmare på det när jag kopplat in en riktig antenn. Slutsatsen blir att man skall inte ge upp utan testa några gånger så kan det gå.

Slänger in en bild när den står på Qx-949:an som vi pratat om tidigare.

Bild

Mvh

Fjonkedonken

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2008-08-15 23:19

twangbang skrev:ja den var i metall.. är den inte det på din?

någon kanske har bytt ut den på min nån gång..?!

minns att det var en röd fin lysande knapp på en HK 330c som jag en gång hade.

8O
8O

Vissa årgångar (förmodligen äldre) av 70-tals H/K-receivers tycks också ha sålts med svart on/off-knapp i Sverige. Kanske förekom t.o.m. silvriga knappar. De jag ägt har haft svart knapp, trots att instruktionsböckerna tycks visa en knapp av den röda typen. Har fått för mig att det kanske var ett S-märkningsproblem beträffande knapparna med lampa.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-15 23:37

Fjonkalicious skrev:Jag köpte en 330C förra helgen, på den är det röd knapp och det var det på farsans med.

Jag hade iaf bytt säkringen med sand... verkar skumt?

Mvh

Filip

Ps. Kanske dags att slå eld på den där 330:n och joina klubben för kvällen...??? Ds.

Hehe här ska eldas för kråkorna (den blir ju lite varm på tomgång :) ) !

Men ta bort sandsäkringen och ta en från "rear" så att du åtminstone har två bra säkringar för "front", det kanske går att spela 2 ch då åtminstone? Testa!

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-08-16 01:21

Tackar för all bra info och alla bra tips man får här!!

Phloam, såg du bilder av joystickens baksida? Ser du om din saknar nåt?

Ska nog pilla lite med den imorgon kväll eller söndag tror jag, söndagar är bra dagar för sånt..

Så fort jag snyggat till den lite så kommer mer kort, lovar!

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-09-17 08:04

Nu funkar hon igen!! Låter fint!

Det var säkringarna undertill som gått, till slutsteget.

Men efter byte av dom samt en del smörjning och putsning av träkabinett så blev det rätt bra. Ska ta något kort och lägga upp snart.

Det är bara stereo lampan som inte vill lysa. Läste att det är lite lurigt att byta dom? Måste veta vilken sort som skall sitta där först eller?

Tack för hjälpen alla!!

:D :D :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-26 19:32

Bump! Hmm, jag kan ha råkat ut för samma problem med stereoindikatorlampan...! Ska kolla och återkommer med info framöver.

Lyckades hitta en tänkbar ersättningsspak till joysticken så det kanske löser sig (Tack för bilder, slipper öppna hela tiden :) )

Så lite 800mek blir det så fort jag är klar med ett annat projekt... mer om det i presentationstråden ganska snart.... :D

Återgå till Vintage-hifi