StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-04-19 09:48

Maffigt, vad är tanken med den när den blir klar, ersätta dagens frontar eller är det mest för att experimentera???

Den borde ha ganska låg WAF, men det har ju allt som är kul (nästan)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-04-19 13:51

Coolt! :D
Back in black!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-04-19 17:01

Det är alltså basstöd/sub det är tänkt som. WAF-faktorn blir nog inga problem när det är klart. Jag vet inte än hur det kommer att se ut när jag är klar, men det kommer inte att vara en stor låda i spånskiva iallafall! :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-04-19 17:13

Har stapeln högre WAF än bänken? 8O
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-04-19 17:22

Nej, men det här är ju bara en testlåda. Sen när det är klart kanske dom inte ens kommer att synas... inte lådorna iallafall.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-09 17:14

Nu är det äntligen dags att börja med biorummet. Rummet är ca 520x400x260.

Bild
Bilden är bara snabb-ritad, så inga mått är exakta, men ungefär så här ser det ut!

Tanken är att bygga igen öppningen och sätta duken på den väggen.

Väggarna är byggda i trä och på det sitter det en ganska mjuk skiva. Typ som Mdf-skivor men mycket mjukare.

2 av väggarna har jag tänkt sätta gips på eftersom jag ska bygga igen en vägg och på den andra ska jag byta dörr, så då är det ju lika bra att sätta upp gips.

Frågan är hur jag ska göra med dom andra väggarna. Ska jag lämna dom som dom är med den mjuka ytan, eller ska jag sätta repgips (6mm) på för att få samma yta? Eftersom dom här mjuka skivorna sitter på ytterväggarna och isolerar bra, så vill jag inte ta bort dom.

Taket har jag funderat på att sätta upp ett akustiktak om det inte är allt för dyrt...

Och golvet blir nog ett vanligt laminatgolv tror jag.

Så nu vill jag ha tips och idéer innan jag börjar bygga! :)

Jag vill ju att det ska bli ett trevligt rum att sitta i och lyssna på musik och se film! :)

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-09 21:07

Satsa på heltäckningsmatta.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-09 21:55

De mjuka skivorna du talar om är "tretex-skivor", som är någon form av tjockpressad pappersmassa i sin uppbyggnad.

Den väggen som du skall ha högtalarna emot bör stummas ordentligt kanske med flertalet gipslager och de övriga med tretex-skivor på skulle jag köra 6mm gips på om den tunna skivan klarar att ge en plan yta, annars 13mm.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-09 23:31

Tack för tipsen! :)

Jag vill helst inte ha heltäckningsmatta... Men om jag istället har akustiktak och några fina mattor på golvet, så borde det väl bli ganska bra ändå?

Jag kanske sätter dubbla gipsskivor på väggen bakom högtalarna. Då borde det väl bli ganska stumt?

Anledningen att jag bara vill ha 6mm gips på dom andra väggarna är för att slippa sala om fönstren. Vi satte sån gips på väggarna i köket, och det blev slätt och fint, så jag gör nog det här uppe också.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-13 18:56

Nu har jag börjat med mitt efterlängtade biorum! :)

Först rev jag bort några brädor och kablar i öppningen som jag ska bygga igen. Sen satte jag upp plast, så att det inte ska damma så mycket in i nästa rum.

Bild

Sen rev jag bort listerna och tretex-skivorna. Jag hade nästan glömt hur roligt det är att riva sönder saker! :D

Bild

Och sen reglade jag igen hålet.
Bild

Så nu väntar jag på elektrikern (farsan). För som det är nu så sitter det strömbrytare precis där jag ska ha bioduken, så dom ska flyttas till dörren. Och dessutom ska vi flytta två vägguttag och dra ny kabel.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-13 19:25

Skall bli jättekul att följa!

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-08-13 19:36

Skulle tro att det blir redigt stumt om du sätter dubbelgips på den väggen :)
Annars kan du ju alltid fylla"hålet" med råspont eller osb-skiva och köra enkelgips, det torde räcka:)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-13 22:23

Jag tänkte sätta en 19mm spånskiva i hålet och sen två lager gips på det. Det är väl lika bra att göra det ordentligt när man ändå renoverar. :wink: Dessutom så borde det isolera bättre mot rummet bredvid...

Kaffekoppen: Det ska bli jättekul att bygga också! :) Inte ens jag vet hur det här kommer att se ut när det är klart! Jag har nya idéer varje dag! :) Förhoppningsvis blir det fint och med hyffsat bra ljud och bild!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-14 20:36

Idag kom min kompis förbi med gipsskivorna.
Bild

Smidigt att lyfta upp dom till balkongen och slippa bära dom i den nyrenoverade trappen! :)
Bild

Här är dom inburna i biorummet. Det gick väldigt smärtfritt! :)
Bild

Och idag har rörmockaren varit hit och kopplat loss elementen.
Bild

Så nu är det bara att ta loss några lister och sen börja skruva gips!

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-08-14 21:08

Om du ska isolera mot rummet bredvid är det ju inte fel med mineralull i väggen också. :)
Både spånskiva och dubbelgips blir nog stumt så det räcker :D

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-15 21:17

Frodrak: Jo, jag hade tänkt min nån typ av isolering i väggen. Spelar det nån roll vilken isolering jag köper?

Idag har jag tagit loss dom sista listerna och städat bort lite skrot.
Jag hann även sätta upp tre gipsskivor.
Bild

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-08-15 21:22

Ljudmässigt vet jag inte, men värmemässigt spelar det ingen roll. Vet ej heller ev. prisskillnad. De 2 stora är Isover(Gullfiber) och Rockwool(stenull)
Dock vet jag, empiriskt, att rockwool kliar mindre vid hantering...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-16 02:44

Isover blir bra :)

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-08-16 09:11

Kaffekoppen skrev:Isover blir bra :)

Är inte Rockwool bättre med sin något högre densitet då det handlar om att isolera mellan två rum. De lägenhetskiljande väggar jag har sett bli byggda i träkåkar har mineralullen medans de haft gullfiber i ytterväggarna.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-16 12:46

Helst av allt skulle reglarna inte vara sammanbindande, dvs lite förskjutna så det inte fanns fysisk kontakt till båda sidorna av väggen.

Eftersom det inte är byggt så är det viktigare att det bara finns något emellan, tex:

http://www.isover.se/sw9358.asp?showproduct=ja&idnr=5050a&typ=bygg

Men Lindroos torde vara en bra person att be att få detta bekräftat/förkastat av!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-16 23:31

Tack för alla tips! :)

Vad tror ni om det här? http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... x?id=11780

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-08-17 10:14

Blir bra :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-17 10:43

StefanA skrev:Tack för tipsen! :)

Jag vill helst inte ha heltäckningsmatta... Men om jag istället har akustiktak och några fina mattor på golvet, så borde det väl bli ganska bra ändå?

Taket bör inte dämpas annat än möjligen närmast högtalarväggen. Wolfie har några bilder i sin presentation, bl.a. denna:
Bild
Kolla uppe till vänster så ser du dämpningen i taket (toppig skumplast typ Ino Aco).

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-19 00:19

Jag kollade igenom Wolfies presentation och jag belv imponerad av hans rum. Jag fick även en hel del inspiration. :) Det är nog grymt bra akustik i det rummet. Men eftersom jag inte kommer att ha nån heltäckningsmatta och inte lika många absorbenter, så kanske jag kan dämpa taket lite mer än han. :?:

I helgen har jag jobbat en hel del på jobbet, men idag har jag och min fru varit duktiga och jobbat på biorummet.
Det flöt på riktigt bra. Det är ju alltid trevligare om man är två, och dessutom går det dubbelt så fort! :)

Här skruvar jag gips.
Bild

Och här har vi spacklat första varvet.
Bild

Nu har vi satt upp allt gips vi kan innan elektrikern har gjort sitt och flyttat strömbrytarna till dörren.
Bild

Så imorgon blir det mer spackla och slipa!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-20 00:36

Idag har jag slipat och sen spacklat ett andra varv, så nu ska det bara slipas en gång till. Imorgon kanske...

Efter jag hade slipat och spacklat så rev jag ner det gamla innertaket. Det var bara som en papp som hängde i taket, så det var fort gjort!
Bild

Sen gjorde jag en sån här:
Bild

Det är en kabelkanal där jag kan dra kablar upp till projektorn. Och som ni ser så har farsan varit hit och dragit lite el. :)
Bild

Sen var det dags att sätta upp spånskivorna. När vi renoverade köket så lärde mig svärfar ett bra sätt att göra hål för el-dosor.
Men lägger lite trälim på kanten på dosan.
Bild

Sen ställer man skivan på plats och trycker den mot dosan. Då får man förhoppningsvis spår av limmet på skivan.
Bild

Då är det bara att ta dosfräsen och göra hålet och sen montera skivan på väggen!
Bild

När jag hade satt upp första skivan märkte jag att jag hade tänkt fel när jag reglade. Regeln slutde jäms med den första spånskivan, så den andra fanns det inte så mycket att skruva i...
Bild

Så då fick jag gå och leta nått att skruva i sidan på regeln. Jag hittade en vanlig bräda som var typ 70x20mm som jag kunde använda.
Bild

Så till slut så fick jag upp spånskivorna! :)
Bild

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-08-20 01:59

StefanA skrev:Idag har jag slipat och sen spacklat ett andra varv, så nu ska det bara slipas en gång till. Imorgon kanske...

Efter jag hade slipat och spacklat så rev jag ner det gamla innertaket. Det var bara som en papp som hängde i taket, så det var fort gjort!
Bild

Det är lite svårt att se vad taket är för sort. Är det spontade brädor eller?

StefanA skrev:Sen var det dags att sätta upp spånskivorna. När vi renoverade köket så lärde mig svärfar ett bra sätt att göra hål för el-dosor.
Men lägger lite trälim på kanten på dosan.
Bild

Sen ställer man skivan på plats och trycker den mot dosan. Då får man förhoppningsvis spår av limmet på skivan.
Bild

Ja, på spånskivor behöver man något som lämnar tillräckligt mycket spår. På gips kan det ju räcka med att trycka till skivan mot dosan för att få spår i pappen. Eller fukta kanten med lite saliv för att se var dosan är.

StefanA skrev:När jag hade satt upp första skivan märkte jag att jag hade tänkt fel när jag reglade. Regeln slutde jäms med den första spånskivan, så den andra fanns det inte så mycket att skruva i...
Bild

Ja, det gäller att tänka på att skivor skall sitta centrum till centrum på regeln. Speciellt dörröppningar behöver lite eftertanke då man mot själva karmen normalt skall täckas medan man ovan dörröppningar har reglar skall gå centrum på regeln.

Så du tänker isolera öppningen från andra hålet så att du kan jobba vidare i hemmabiorummet. Glöm inte bara att lägga in isolering i slutändan.

Men det är ju roligt att det går framåt i det här projektet.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-23 02:15

Här är taket ner-reglat 10cm för att jag ska kunna montera spotlights. Och farsan har dragit rör till fönsterlampor.
Bild

Det är dragit nya kablar till alla uttag för bästa ljud! :wink:
Bild

Här är väggen där öppningen var tidigare. Gipsad och väntar på spackel.
Bild

Här har jag sågat dörröppningen lite högre, så att den nya dörrkarmen ska få plats. Den nya karmen är någon cm högre. Här ser ni även kabeldragningen till den nya strömbrytaren.
Bild

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-08-23 09:32

Bra jobbat Stefan,om rommarna haft samma energi som du hade de byggt
Rom på en dag.

Ett litet tips om det inte är försent ,lägg tändtråd från strömbrytaren till vägguttagen då kan du slå av och på från väggen ,kan vara bra när man har många elkomponenter, men det har du säkert redan tänkt på .

Fast en del stänger ju aldrig av sina prylar för att behålla arbetstemperaturen i dom.

ha en bra helg.
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-29 22:43

Tack för tipset Falken, men det blir ingen strömbrytare till anläggningen. Jag kommer att koppla allt på en grendosa, så då kan man ju ändå lätt stänga av allt.

I veckan har jag spacklat och slipat klart, och gjort klart kabelkanalen till projektorn.

Bild

Sen blev det en ordentlig städning!
Bild

Nu är underarbetet klart, så nu är det dags att börja med det roliga. Sånt som ska synas när det är klart!

Nästa steg är taket...

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-09-04 22:51

Nästa steg blev inte taket. Vi bestämde oss för att tapetsera före.
Så hela dagen igår och idag har jag och min fru tapetserat.

Bild

Vi har tapetserat hela rummet, även om det inte syns på bilden.

Nu är det dags för taket!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum