Det är ju minst sagt problematiskt att spela in live med två mickar, eftersom PA-systemet kommer att slaska in. Låt mig ta Barbers (

) senaste album som exempel. Den är inspelad live och är uppenbart multimickad, men det låter riktigt bra. Faktum är att jag nog inte har en bättre live-inspelning.

Det dynamiska omfånget är generöst. Jag känner inte till hur ljudteknikern (Phil Harvey) jobbar. (vet du?) Glädjande är att man låtit Jim Anderson mixa albumet och han är inte någon vän av kompressorer

EN spekulation från min sida är att vi kan tacka Jim Anderson och Michael Arnepool (basisten) för att Barbers fonogram hålller en så hög nivå ljudtekniskt som de gör - både Arnepool och Anderson är nog att betraklta som "audiofiler"
Apropå dagens ideal i pop/muzak-branschen, så har jag inte så mycket till övers för det. Allt ska låta som en kompakt geggamojja, där inget tillåts sticka ut. Full sula konstant. Inga dynamiska skiftningar är tillåtna. Det är så jag upppfattar det i alla fall. Hur stor del av skulden man ska lägga på producenten, ljudteknikern och masteringteknikern kan man säkerligen diskutera i det oändliga. Lyssnade på ett fonogram med en kompis band. Det lät rätt duktigt komprimerat, grötigt, distat och smalbandigt och någon masteringtekniker eller producent var inte inblandad. Inte heller framförde bandet önskemål om rekalmradio-sound. I detta fall var det alltså ljudteknikern som tyckte att det skulle låta "fett"

Men det kostade ju bara si och så många tusenlappar - själv hade jag vägrat betala och slängt mixen i närmsta papperskorg.
Lyssnade på radio igår för första gången på mycket länge. Det var Lindvall här på forumet som tipsade. Det var en konsert på P2 - ljudkvaliten var föredömligt hög. Heder åt SR P2 som inte låter sig smittas av reklamradion. Jag gick fakitskt och höjde nivån efter en stund.

Hurra för P2!