Moderator: Redaktörer
Richard skrev:[...](PS, OM mitt resonemang stämmer)
Richard skrev:Svar till Bill50x:
Det blir fasfel för att de olika förstärkarna ( ett till varje element) belastas med olika belastningar genom dess kablar !
Ett mellanregisterelement har en helt annan belastning på förstärkaren än ett diskantelement har.
(PS, OM mitt resonemang stämmer)
Nagrania skrev:JJag menar att det här bygget slår det mesta och man kan välja spela så in i he...... högt eller ganska svagt och det låter bättre än något annat som jag hört.
En vanlig kommentar om aktiv drift är att det låter väldigt bra även på låg volym. Kanske är det så att högtalare behöver mer effekt och "kontroll" än vad vi tror?
BengtO skrev:Vad är det som får folk att tro att en högtalare kräver mycket effekt för att spela bra på låg volym? Får den mer effekt för att man har ett stort slutsteg menar ni? Om högtalaren inte anpassar sig på nåt sätt behöver den väl lika mycket effekt för att spela 100 dB oavsett vad man driver den med..
Bill50x skrev:BengtO skrev:Vad är det som får folk att tro att en högtalare kräver mycket effekt för att spela bra på låg volym? Får den mer effekt för att man har ett stort slutsteg menar ni? Om högtalaren inte anpassar sig på nåt sätt behöver den väl lika mycket effekt för att spela 100 dB oavsett vad man driver den med..
Rent tekniskt/teoretiskt har du nog rätt. Men många vittnar om ljudförbättringar med kraftigare slutsteg oavsett om man spelar högt eller inte. Jag körde tex mina Dahlqvist DQ10:or med Sentecs PA9:or och fick definitivt ett tightare och mer detaljerat ljud i basen vid aktiv drift av baselementen.
/ B
Jocke skrev:Jag har generellt upplevt att vissa stärkare (ofta starkare/bättre) har bättre kontroll över basen och låter tajtare. Hade du riktigt stora spolar i serie med basen när du körde passivt?
Jocke skrev:Jag har generellt upplevt att vissa stärkare (ofta starkare/bättre) har bättre kontroll över basen och låter tajtare. Hade du riktigt stora spolar i serie med basen när du körde passivt?
/Jocke
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster