aktiva högtalare bättre än passiva ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-19 22:14

För övrigt är det väl ganska vanligt att man har slutstegen nära högtalarna vid aktiv drift. Så det blir med automatik korta kablar....

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-19 22:32

Svar till Bill50x:

Det blir fasfel för att de olika förstärkarna ( ett till varje element) belastas med olika belastningar genom dess kablar !

Ett mellanregisterelement har en helt annan belastning på förstärkaren än ett diskantelement har.

(PS, OM mitt resonemang stämmer)

Vänlig hälsning, Richard

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-19 22:38

Richard skrev:[...](PS, OM mitt resonemang stämmer)

Detta borde inte vara en PS. Jag tror att du ska övergå till att fråga i form av hopyteser eller raka frågor istället för att påstå saker, som om du egentligen visste vad du pratar om.
/J

Cygnus resurectum

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-19 22:43

Om ett slutsteg används till varje element, var skulle då biwire komma in i bilden?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-19 22:43

Richard,

plugga på lite ohms lag samt resisitiva kontra reaktiva belastningar så ska du se att det klarnar.

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-19 23:07

Richard skrev:Svar till Bill50x:

Det blir fasfel för att de olika förstärkarna ( ett till varje element) belastas med olika belastningar genom dess kablar !

Ett mellanregisterelement har en helt annan belastning på förstärkaren än ett diskantelement har.

(PS, OM mitt resonemang stämmer)

Du menar att förstärkare ger fasförskjutningar genom olika belastningar? Men även en "passiv" högtalare har ju olika impedans beroende på frekvens. Då borde ju fasförskjutningar uppträda även med passiva filter och bara en kabel mellan slutsteg och högtalare, eller?

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-19 23:18

Jag förstår inte problemet. Jag har har ett par stora högtalare, men ändå inte så jättestora. Dom här högtalarna är trevägare med element från JBL 15" + 2":s driver med tractrix horn å på det 077. 077:orna behövs egentligen inte men jag hade dom på hyllan från förr. Jag kör alltså aktivt med tre slutsteg 160+120+20 watt. Jag menar att det här bygget slår det mesta och man kan välja spela så in i he...... högt eller ganska svagt och det låter bättre än något annat som jag hört. Det bästa av allt är att det inte änns har kostat så mycket. Dom här högtalarna kommer säkert att överleva mig och ärvas av nästa generation.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-19 23:30

Nagrania skrev:JJag menar att det här bygget slår det mesta och man kan välja spela så in i he...... högt eller ganska svagt och det låter bättre än något annat som jag hört.

En vanlig kommentar om aktiv drift är att det låter väldigt bra även på låg volym. Kanske är det så att högtalare behöver mer effekt och "kontroll" än vad vi tror?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-19 23:34

Tack för en trevlig debatt !

Jag erkänner att mitt kunnande inte är speciellt stort.Däremot är mitt intresse dessto större att försöka förstå olika samband inom hifi.

Jag tror jag lärt mig ett och annat i denna tråd, som jag nu lämnar.

Vänliga hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-19 23:40

Bill

Eller att passiva komponenter har mer färgningar än vad vi/man tror..

Richard

I all välmening, läs grundläggande ellära samt kanske lite akustik så kan du snart tränga djupt in i dessa frågeställningar.

mvh

/Peter

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-19 23:43

En vanlig kommentar om aktiv drift är att det låter väldigt bra även på låg volym. Kanske är det så att högtalare behöver mer effekt och "kontroll" än vad vi tror?

Ja inte vet jag men jag har i alla fall mätt in dom i rummet och det behövs en ytterst minimal eq. 25hz-2dB & 20Khz-4dB när man mäter högtalarna som tvåvägs.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-20 09:09

Vad är det som får folk att tro att en högtalare kräver mycket effekt för att spela bra på låg volym? Får den mer effekt för att man har ett stort slutsteg menar ni? Om högtalaren inte anpassar sig på nåt sätt behöver den väl lika mycket effekt för att spela 100 dB oavsett vad man driver den med..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-20 11:13

BengtO skrev:Vad är det som får folk att tro att en högtalare kräver mycket effekt för att spela bra på låg volym? Får den mer effekt för att man har ett stort slutsteg menar ni? Om högtalaren inte anpassar sig på nåt sätt behöver den väl lika mycket effekt för att spela 100 dB oavsett vad man driver den med..

Rent tekniskt/teoretiskt har du nog rätt. Men många vittnar om ljudförbättringar med kraftigare slutsteg oavsett om man spelar högt eller inte. Jag körde tex mina Dahlqvist DQ10:or med Sentecs PA9:or och fick definitivt ett tightare och mer detaljerat ljud i basen vid aktiv drift av baselementen.

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-20 11:32

Bill50x skrev:
BengtO skrev:Vad är det som får folk att tro att en högtalare kräver mycket effekt för att spela bra på låg volym? Får den mer effekt för att man har ett stort slutsteg menar ni? Om högtalaren inte anpassar sig på nåt sätt behöver den väl lika mycket effekt för att spela 100 dB oavsett vad man driver den med..

Rent tekniskt/teoretiskt har du nog rätt. Men många vittnar om ljudförbättringar med kraftigare slutsteg oavsett om man spelar högt eller inte. Jag körde tex mina Dahlqvist DQ10:or med Sentecs PA9:or och fick definitivt ett tightare och mer detaljerat ljud i basen vid aktiv drift av baselementen.

/ B

Jag har generellt upplevt att vissa stärkare (ofta starkare/bättre) har bättre kontroll över basen och låter tajtare. Hade du riktigt stora spolar i serie med basen när du körde passivt?

/Jocke

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-20 11:55

Jocke skrev:Jag har generellt upplevt att vissa stärkare (ofta starkare/bättre) har bättre kontroll över basen och låter tajtare. Hade du riktigt stora spolar i serie med basen när du körde passivt?

Ja, delningsfiltren är kraftigt moddade i basdelen och i sig ett rejält lyft mot originalet. Spolarna väger säkert 2 kg styck, eller mer....

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-20 12:10

Fetare slutsteg=fetare nätdelar vilket bör kunna ha en viss betydelse även vid låga volymer. Det är alltså inte i frösta hand (tror jag) den låga effekten i små förstärkare som är problemet utan den snålt tilltagna nätdelen som i regel kommer med alla mindre förstärkare.

Låg impedans över hela audiospektrat och mer därtill är
det många som tillskriver stort värde när det gäller nätdelar.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-21 00:47

Jocke skrev:Jag har generellt upplevt att vissa stärkare (ofta starkare/bättre) har bättre kontroll över basen och låter tajtare. Hade du riktigt stora spolar i serie med basen när du körde passivt?
/Jocke

Minns en tid när jag satt och slöspelade en Ampzilla (sent 70-tal) med dessa härliga VU-mätare. Sen kväll med ordinär volympådrag ett musikstycke med kontrabasstråkar som kom in då och då.
Stora ögon fick jag (en lärdom rikare) när jag såg att effektnivån drog iväg långt över 100W för att återge stråkarnas djupbaskrumbukter, fast den totala ljudnivån inte var speciellt stark.
Alltså inte så konstigt att lågdistande starka förstärkare låter bättre även på tämligen totalt svagt pådrag.

Tror att högtalarna var OA-116 eller OA-2212.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-21 01:21

Jo men det beror ju på hur pass tungdrivna högtalare man har, hur högtalarens impedanskurva ser ut. Jag för min del som har ganska stor erfarenhet av direktdrivna högtalare, stora som små. Jag kan intyga att när jag hört någon begränsning då har det varit in i helvetet starkt ljud med mycket bas. Då kan man på vissa av de mindre högtalarna höra hur slutsteget ibland flämtar till. Med mina egna högtalare har jag aldrig hört något sådant, inte änns när jag spelat med en ljudnivå på 115dB frpn lyssningsplats >2meter bort. Jag brukar ha en mätmikrofon vid lyssningplats som är kopplad till en Audio Control SA3050A och kan då se ljudnivån med stor digitala siffror.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-17 22:25

Uppar denna tråden efter snack om fördelar med aktiva högtalare.
Vore intressant och höra om det finns några ljudmässiga fördelar med aktiva högtalare?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-17 23:56

Det jag läst förr på faktiskt är att aktiva högtalare/delning endast kan ha en fördel väldigt lågt i frekvensen men högre upp så finns det inga fördelar utan bara nackdelar. Det är vad jag har för mig, för sökfunktionen är lagomt bra.

Någon som har något att säga om det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-18 00:08

Ingvar brukar anföra att möjligheten till distminskning via delningsfiltrets utimpedans försvinner. Och det har han rätt i.

Annars är det lättare att bygga kokboksfilter som "fungerar" (ger avsedd tonkurva (för filtret)) om man bygger aktivt.

Många ryggar för problemet att bygga passiva filter när de förstår hur oresistiv last ett högtalarelement är. Andra bygger komplicerade konjugatlänkar för att kompensera lasten så att den blir resistiv. Pragmatikerna skruvar lite på värdena i en simulator tillsammans med mätta kurvor och får till ett ganska enkelt passivt filter som funkar.

Låg delning ger dock ofta orimligt stora induktanser, så stora att spolar med järnkärna är det enda rimliga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-18 00:23

Tackar Svante. Har för mig det ska finnas massa info om detta på forumet som jag läst innan men har svårt att hitta det.
Vore intressant att höra var Ingvar, Naqraf eller BB, som alla är högtalartillverkare, har att säga.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-18 01:20

Svante sammanfattade det rätt bra.

Vad är det för information du saknar?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi