Kjell_Kranzberg skrev:Elektrolyterna ger ett vassare ljud i mellanreg och diskanten, men skillnaden är inte stor.
En effekt jag försökt stressa fram, efter att ha hört detta beskrivas otaliga gånger, men inte lyckats få fram. Däremot kan man få fullt mätbar dist, i vissa fall, men den har ändå inte varit något jag kunnat peka på vid lyssningstester.
Tänk om någon kunde demonstrera denna vasshetseffekt för mig (med rimligt bra elektrolyter).
Icke önskvärda effekter från elektrolyter, som är fullt hörbara och ibland direkt störande i känsliga applikationer (mikrofonförförstärkare, pickupsteg etc), är olika typer av brus och allehanda knakande egenljud och mikrofoni, som främst uppträder när det ligger DC över den.
Det konstiga är att man nästan aldrig hör guldöronfolket (den smittsamma källan till skrönan*, gissar jag...) beskriva dessa problem som faktiskt finns och som kan höras av var och en (I vissa känsliga applikationer)!
Man verkar inte höra det som hörs, samtidigt som man hör en massa annat...
I applikationer som passiva högtalardelningsfilter kan man ibland ganska lätt höra skillnad på olika typer av kondensatorer, om man byter hej vilt. Det är inte så konstigt, eftersom förlusterna är olika och toleranserna stora. Om man tar hänsyn till kondensatorstypen i konstruktionsarbetet, så krymper skillnaden till nästan ingenting.
Det gör naturligtvis dyrkondensatorkramarna aldrig, eftersom de inte söker förklaringar annat än att dyrt eller exotiskt är bättre.
Elektrolyten har odiskutabla nackdelar som stora toleranser och åldring (förutom egenljuden som uppkommer i vissa lägen, beskrivna ovan). De kan vara något olinjära också, vid stora spänningssving eller vid AC med dubbel/bipolära elektrolyter, men det är svårt/omöjligt att faktiskt höra den dist som uppstår. Toleranser och tolernasskillnad över tid är dock ingen höjdare i känsligt avstämda filter.
Men det är klart har man slarvigt valt fel värde i ett filter så kanske det låter bättre efter 20 års "inspelning". Om man har en väldig tur.
*...det där om vassheten, om det nu är en skröna dvs...
-På självvald "semester".