Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Om ett RB-1070 inte skulle räcka till så har du nog köpt fel högtalare....
Trams skrev:DM683 funkar säker bra ihop med Denon PMA700AE (för 3400 kr), testa!
Densen skrev:Hej och välkommen Mellankoli.
Vi får väl hoppas att upplevelsen av kombinationen förstärkare och högtalare inte upplevs så, (mellankoliskt)?
Kollade snabbt på Prisjakt/Omdömen om högtalaren. En ägare skrev att han drev dem med Cambridge 840A, denna har ju något lägre spec än RB1070, 840A = 2 x 120W/8Ohm, RB1070 = 2 x 130W/8Ohm, så det skall nog fungera.
Dessutom skulle jag nog tro att högtalaren "blommar ut" vid betydligt lägre effekt än man ofta tror. I varje fall så är det min erfarenhet, även med s.k. tungdrivna högtalare.
Beskriv gärna hur du upplever ljudet från högtalarna när du kommer så långt. Det är alltid kul med sådan läsning.
Trams skrev:DM683 funkar säker bra ihop med Denon PMA700AE (för 3400 kr), testa!
Supernollan skrev:Trams skrev:DM683 funkar säker bra ihop med Denon PMA700AE (för 3400 kr), testa!
DM683 är i praktiken 804S i en billigare/enklare kabinett.
Du skulle inte rekommendera någon att driva 804S med PMA700AE, eller hur?![]()
Fas/impedansgången är som hos 804S, dvs ingen extremt tung last, men de kräver ändå en
förstärkare som är stabil ner till 3 ohm, även vid fasvridningar på upp till +-70 grader.
PMA-700AE klarar inte det, inte PMA-1500AE heller för den delen.
Vet inte riktigt hur Denon tänkte när de konstruerade skyddskretsarna i sina stereoförstärkare,
men AVR-1908 är faktiskt bättre på att hantera "halvtunga" laster.
Det är också vad jag insett nu på senare tid, altså att dem skulle vara lika trögdrivna som 804, så 1070 känns lite osäkert. Får se om man kan klämma ut lite extra cash så blir det definitivt ett 1080.
tack för alla svar..skulle dock gärna höra kommentarer angående rotels 1072
niklas skrev:Supernollan skrev:DM683 är i praktiken 804S i en billigare/enklare kabinett.
Jaså? Vad är det som är samma? Det är väl helt andra element?
niklas skrev:Ok, så kabinett och element skiljer sig åt. Då låter det i mina öron som att det är en helt annan högtalare...

niklas skrev:Det är basreflexhögtalare. Deras impedansförlopp brukar se ut sådär.

Melancholyman skrev:Trams skrev:DM683 funkar säker bra ihop med Denon PMA700AE (för 3400 kr), testa!
Har just den stärkaren hemmaTror inte att den komemr räcka faktiskt.
Vet inte riktigt hur Denon tänkte när de konstruerade skyddskretsarna i sina stereoförstärkare.
Trams skrev:Melancholyman skrev:Trams skrev:DM683 funkar säker bra ihop med Denon PMA700AE (för 3400 kr), testa!
Vet inte riktigt hur Denon tänkte när de konstruerade skyddskretsarna i sina stereoförstärkare.
Ska du köra 700AE som försteg?
Melancholyman skrev:Trams skrev:Melancholyman skrev:Trams skrev:DM683 funkar säker bra ihop med Denon PMA700AE (för 3400 kr), testa!
Nej naturligtvis inte, det skulle inte gå det är ju en förstärkareHar en RC-06 (Rotel) som försteg.
Trams skrev:Melancholyman skrev:Trams skrev:Melancholyman skrev:Trams skrev:DM683 funkar säker bra ihop med Denon PMA700AE (för 3400 kr), testa!
Nej naturligtvis inte, det skulle inte gå det är ju en förstärkareHar en RC-06 (Rotel) som försteg.
Klart det går, den har ju pre out! Vore roligt med en rapport om hur (du tycker) den står sig som rent försteg, jämfört med Rotel-steget...
Britt-Gunnar skrev:hej
om RB-1080 är för dyr (14kkr) kanske en Lyngdorf SDA kan vara något? den är på 200w i 8 ohm och 375 i 4 ohm, jag spelar i skrivandets stund på ett sådant tillsammans med B&W 703:or och det låter mycket bra
Melancholyman skrev:Trams skrev:DM683 funkar säker bra ihop med Denon PMA700AE (för 3400 kr), testa!
Sitter ljust nu o lyssnar på Younger Brother med PMA700AE och jag måste säga att dem driver 683orna förvänansvärt bra. Dock saknar jag lite detalj men det kan ju bero på cd spelaren, högtalarkablarna osv...
Sitter ljust nu o lyssnar på Younger Brother med PMA700AE och jag måste säga att dem driver 683orna förvänansvärt bra. Dock saknar jag lite detalj men det kan ju bero på cd spelaren, högtalarkablarna osv...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], NADifierad, Perkka och 6 gäster