Strumpor i basreflexporten

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Strumpor i basreflexporten

Inläggav peetwa » 2008-08-19 09:08

Det har hänt mer än en gång när man varit på besök hos bekanta att det stuckit ut en svettig sportsocka ur basreflexporten. Detta för att minska en okontrollerad eller för kraftig bas. När jag har tjatat om slutna lådor förträfflighet i tvåvägare så är ett vanligt svar att en basreflex är bättre på alla sätt. Nu har jag kanske tankar på att bygga en basreflex då man har så många fler trevliga element att välja på i en sådan konstruktion (plus att jag var och lyssnade på ett par micro utopia som krossade många av mina fördomar). Men jag vill inte ha en svettig sportsocka i basreflexporten.

Är sportsockan alltid en följd av en dålig konstruktion, eller blir det bara så i vissa lyssningsrum att sportsockan är vägen till välljud?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 09:20

Att de är svettiga har säkert ingen avgörande betydelse för resultatet! :wink:

Själv tycker jag att mellanregistret (2-vägare) blir lite renare men det är en högst subjektiv bedömning. Våra ideal om basåtergivningen har nog förskjutits lite och roomgain vägs in i många konstruktioner.

Basreflexkonstruktioner bedömdes länge utifrån Qts på 0,383 som ger maximalt flat återgivning ner till Fs. Idag ser vi gärna underavstämning och lägre Q vilket ger en lite flackare avrullning.

Slutna lådor optimerades länge kring Q 0,707. Nu ser vi allt oftare optimeringar kring Q 0,5 som i många fall kan optimeras för att väga upp roomgain.

Kan också tänka mig att beskaffenheten hos våra bostäder förändrats och givit andra förutsättningar. Mitt tips är ju att använda rena strumpor! 8)

/Jocke

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-19 09:41

När man bygger för eget bruk är det bra att känna till ens eget rum.
Och att kunna hantera avstämning av låda så att låda + rum blir något bra tillsammans. Annars så finns alltid risk för bumlig bas då högtalarna blir djupbas kapabla. Ett tips för att slippa bummelbas är att låta högtalaren rulla av tidigt som i en sluten låda. Basreflex typ -3dB vid 20Hz avstämda med ngt baslådeprogram är fel väg att gå -12dB är vettigare vid samma frekvens.
Underavstämning pratas det en del om i dessa sammanhang men återigen måste rummet få styra inte ngn formel med ngn viss konstant.
Om man arbetar mot slutresultatet på ett lite mer pragmatiskt sätt så kommer man att hitta vägar som skiljer sig från de regelmässiga dogmatiska beräknigarna.
Lycka till med basreflexen!
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 10:17

vilka kompensationer bör man ta till för att få basåtergivningen rumsanpassad? är det närheten till golv och väggen bakom högtalaren eller är det rummets volym eller en kombination?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 10:20

Jag fick min Basta licens idag så ikväll tänkte jag titta lite på room gain och basreflexer.

Förändras högtalarens verkningsgrad i samband med att man modifierar porten eller är det bara basavrullningen som förändras.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 10:28

dom simuleringar jag har gjort visar inte på några skillnader i känslighet annat än vid avrullningen

inom vilket frekvensband bestäms systemkänsligheten?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 10:30

celef skrev:vilka kompensationer bör man ta till för att få basåtergivningen rumsanpassad? är det närheten till golv och väggen bakom högtalaren eller är det rummets volym eller en kombination?

Bra.

Jag hade tidigare ett par tannoy reveal som enligt tillverkaren skulle stå 30 cm från vägg men som man defakto var tvungen att ha 1,5 meter från vägg och då spelade den ganska pråpert. Här var det alltså inte bara rummets geometri som spelade in utan även högtalarens faktiska placering i förhållande till väggar.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 10:37

jag har på lek snickrat ihop ett eget lådprogram som även tar hänsyn till avstånden till rumshörn enligt roy allisons teorier

du får gärna sedan lägga upp några basta-simuleringar som jag kan jämföra mot
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 10:46

Intressant.

Jag har även en fundering angående att ställa högtalaren nära vägg för att kompensera för basfattighet. Fick de tipset av en mycket etablerad hifihandlare igår. Om man nu staga och dämpar lådan till förbannelse för att endast elementens ljud skall höras. Är det då klokt att ställa den nära en vägg för akustisk förstärkning. Borde inte detta också vara ett no, no. Hur är det med fas och tids och energi riktigheten på denna förstärkning? Eller spelar det mindre roll då det rör sig om djup bas?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 10:53

Du bör nog försöka dämpa de tidiga reflexerna genom direktivitet eller absorbenter. Tror att SC talade om "inom 8 våglängder" i nått av sina patent. Tror att det kan finnas goda skäl till det även om det inte är ett par "Carlsson" man ska bygga!

/J

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-19 10:59

Om lådan inte har så djup basåtergivning brukar man kompensera detta med lite högre Q, men om avstämningen ligger på ca 30Hz eller lägre, så kan Q-värdet också hållas lägre för bättre grupplöptid och tajming i basen utan att det blir basfattigt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 11:09

8 våglängder från vad?

Jag har alltid tyckt att OA-12 näst efter sutna lådor har den behagligaste basen. Funderade ett tag på att bygga basar av dessa men jag sålde dom till 14 åring med ett begynnande intresse för hifi för en spotstyver istället för att sätta kniven i dom (det gick helt enkelt inte efter sex års samkväm).

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 11:13

Scan-Speak 18W8545-00 är det tänkta offret..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 11:24

peetwa skrev:8 våglängder från vad?

Du kan väl utgå från elementet förslagsvis! :wink:

Vid 35Hz är 8 våglängder c:a 80m - torde alltså inte vålla något problem.

Högre upp blir det annorlunda!

/J

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-19 11:41

Jocke skrev:

/J

Undrar vad det pratas om???
Sisådär < 1/8 våglängd för summering av direktljud med reflektrat ljud,
1/4 våglängd till vägg bakom ger utsläckning och den vill man nog dämpa om det går, sen återkommer utsläckningen periodiskt med ökad frekvens.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-19 11:52

Bas bummlet inträffar speciellt vid frekvenser där rummets mått ger ståendevågor. Och ca 340 * 0.5 / avstånd i meter = Frekvens för stående vågor. Åtgärd för detta ex: högtalarplacering, basfällor, sviktande väggar och parametrisk eq.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 12:35

ja, en 1/8 våglängd låter mer korrekt än 8 x våglängd :)

men hur var det sedan, som jag förstår det så behövr man bara kompensera för det som örat inte kan urskilja, man behöver alltså inte korrigera basen för hela rummet utan bara för närmiljön, antingen gör man den till en del av systemet eller inte

allt handlar väl om ett tidsfönster, allt ljud inom tidsfönstret upplevs som direktljud från högtalaren, senare ljud upplevs som separerade från högtalaren och kan undertryckas av örat och är därmed inte alls lika viktig

för att hålla sig inom tidsfönstret ska högtalaren inte stå längre från en reflekterande yta än 80cm
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 12:53

celef skrev:allt handlar väl om ett tidsfönster, allt ljud inom tidsfönstret upplevs som direktljud från högtalaren, senare ljud upplevs som separerade från högtalaren och kan undertryckas av örat och är därmed inte alls lika viktig

för att hålla sig inom tidsfönstret ska högtalaren inte stå längre från en reflekterande yta än 80cm

Jag kan inte riktigt säga att jag förstår men jag läste det i "high performance loudspeakers". Jag hajar att örat kan skilja på vart ljud kommer ifrån och sortera bort dom (det är väll en stor procentuell andel).

Vill man hålla sig inom tidsfönstret. Är det inte bra att örat filtrerar bort dessa ljud. "High performance loudspeakers" är väll kanske lite ett barn av sin tid men här förespråkar man öppna stativ för att "frikoppla" sig från golvet. Eller har jag missförstått?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 13:39

skrutten skrev:
Jocke skrev:

/J

Undrar vad det pratas om???
Sisådär < 1/8 våglängd för summering av direktljud med reflektrat ljud,
1/4 våglängd till vägg bakom ger utsläckning och den vill man nog dämpa om det går, sen återkommer utsläckningen periodiskt med ökad frekvens.

Det handlar om inverkan av tidiga reflexer. Som jag skrev tidigare hade SC en definition av detta i sitt patent 447 780 vilket jag refererade till.

Sid 1.

...en väggabsorbent anordnad för dämpning av sådant mot det bakre väggplanet infallande ljud som har en våglängd understigande åtta gånger det kortaste avståndet mellan ljudmynningen och det bakre väggplanet...

/Jocke

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-19 14:04

Jocke skrev:
...en väggabsorbent anordnad för dämpning av sådant mot det bakre väggplanet infallande ljud som har en våglängd understigande åtta gånger det kortaste avståndet mellan ljudmynningen och det bakre väggplanet...

/Jocke

Det var ju upplagt för missförstånd.
8 x kortaste avståndet ger hela våglängden.
Jag och Stig är överens, helt klart.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 14:41

Har ingen aning om ifall han använde strumpor på "vårt sätt"! :wink: Kanske kommer i PS-tråden? :)

/J

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 15:44

peetwa skrev:
celef skrev:allt handlar väl om ett tidsfönster, allt ljud inom tidsfönstret upplevs som direktljud från högtalaren, senare ljud upplevs som separerade från högtalaren och kan undertryckas av örat och är därmed inte alls lika viktig

Jag kan inte riktigt säga att jag förstår men jag läste det i "high performance loudspeakers". Jag hajar att örat kan skilja på vart ljud kommer ifrån och sortera bort dom (det är väll en stor procentuell andel).

Vill man hålla sig inom tidsfönstret. Är det inte bra att örat filtrerar bort dessa ljud. "High performance loudspeakers" är väll kanske lite ett barn av sin tid men här förespråkar man öppna stativ för att "frikoppla" sig från golvet. Eller har jag missförstått?

jag kan ju inte påstå att jag förstår detta heller utan försöker bara återskapa lite av det jag har läst

om man optimerar en högtalare i en reflexfri miljö och sedan stoppar högtalaren i ett rum med reflexer så kan högtalarens direkttonkurva låta annorlunda beroende på när i tiden reflexerna kommer, om reflexerna kommer väldigt sent i tid så kommer kommer högtalarens direkttonkurva för örat hållas intackt, kommer reflexerna istället tidigt så kommer högtalarens direkttonkurvan att påverkas, i det senare fallet måste man göra närmiljön en del av systemet, och det kan vara ytbsorbenter eller vad som minimerar destruktiv interferens, men man kan ju samtidigt maximera konstruktiv interferens

angående roomgain så uppfattar jag roomgain som ett baffelsteg, när högtalaren kommer nära en vägg så kommer låga frekvenser att uppleva ett baffelstöd, och samma gäller golvytan och alla andra närliggande ytor, detta stöd gäller för frekvens med stor våglängd relativt avståndet till ytan, så i princip får man störst bandbredd på roomgainet om man placerar högtalaren i ett rumshörn, men samtidigt får man kraftigast destruktiv interferens när våglängderna blir korta och när källan är så symmetriskt placerad till dessa ytor, då måste man absorbera bort dessa refexer och tappar därmed en massa systemkänslighet, men det skulle nog gå att bygga en trevägere för hörnplacering
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 15:54

Det låter klokt. Det finns ett uttömligt kapitel om högtalarplacering i förhållande till golv, väggar i boken high performance loudspeakers. Här ges även konkreta förslag på placeringar som har någon form av teoretiskt stöd eller förklaring. Jag ska läsa igenom ikväll det och se om det bringar någon klarhet.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 17:04

celef skrev:...om man optimerar en högtalare i en reflexfri miljö och sedan stoppar högtalaren i ett rum med reflexer så kan högtalarens direkttonkurva låta annorlunda beroende på när i tiden reflexerna kommer, om reflexerna kommer väldigt sent i tid så kommer kommer högtalarens direkttonkurva för örat hållas intackt, kommer reflexerna istället tidigt så kommer högtalarens direkttonkurvan att påverkas, i det senare fallet måste man göra närmiljön en del av systemet, och det kan vara ytbsorbenter eller vad som minimerar destruktiv interferens, men man kan ju samtidigt maximera konstruktiv interferens
...
men det skulle nog gå att bygga en trevägere för hörnplacering

Jag kommer att tänka på din tråd om "bra mellanregister från stora element". Ta tex traditionella JBL-monitorer som ofta har 10/12/15" som går rätt högt. I vart fall till en 1000-1500Hz. Genom att direktiviteten hos så här stora element ökar tidigt måste ju baffelstegets inverkan minska, likväl som inverkan på mellanregistret från reflekterande ytor i högtalarens närhet.

Om man kan hålla elementets uppförande under kontroll kanske inverkan från uppbrytning är att föredra framför inverkan från baffel och tidiga reflexer? Kan det tom vara så att vår önskan om god spridning ger en grav försämring av direktljudet?

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-19 17:27

Lästips om man vill placera högttalare nära vägg:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=carlsson

8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 18:49

Va bra!

Den har jag inte sett förr, tack för tipset!

/Jocke

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 19:06

Oki. Jag skrev just ett refferat av High preformance laudspeakers som försvan när jag skulle skicka det pga dåligt wlan.

Här kommer ett super kort. Under ca 200 Hz är en högtalare att betrakta som rundstrålande. Varje avgränsning som kommer i närheten (golv, väggar) blir en akustisk spegel som ökar ljudtrycket med 200 Hz. Detta försämrar sterioperspektiv och intrycket av direkt ljudet. Men eftersom orat ändå är lite svajsigt under 200 Hz så spelar inte detta så stor roll. För att uppnå en så flack kurva som möjligt så skall avstånden till väggar och och golv göras asymetriskt 0,3 0,7 och 1 meter. Denna metod förespråkas och kallas. Sämst tänkbara är o,5 i avstånd till alla.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 19:10

Ett sätt som föreslås för att undvika rumsproblem del sateliter och sub vid 200-350 Hz och ställa sateliter frikopplat från rummer. Över o,4 o,6 meter. Och subben stoppas i ett hörn.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 19:20

peetwa skrev:Ett sätt som föreslås för att undvika rumsproblem del sateliter och sub vid 200-350 Hz och ställa sateliter frikopplat från rummer. Över o,4 o,6 meter. Och subben stoppas i ett hörn.

Om inte denna lösning används rekomenderas "boundary matched loudspeakers" eller en överdämpad högtalare med mycket flack avrullning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-19 19:27

peetwa skrev:Ett sätt som föreslås för att undvika rumsproblem del sateliter och sub vid 200-350 Hz och ställa sateliter frikopplat från rummer. Över o,4 o,6 meter. Och subben stoppas i ett hörn.

Se Stig Carlssons Kolbox. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nästa

Återgå till DIY-forum