Moderator: Redaktörer
celef skrev:vilka kompensationer bör man ta till för att få basåtergivningen rumsanpassad? är det närheten till golv och väggen bakom högtalaren eller är det rummets volym eller en kombination?
Jocke skrev:peetwa skrev:8 våglängder från vad?
Du kan väl utgå från elementet förslagsvis!![]()
Vid 35Hz är 8 våglängder c:a 80m - torde alltså inte vålla något problem.
Högre upp blir det annorlunda!
/J
celef skrev:allt handlar väl om ett tidsfönster, allt ljud inom tidsfönstret upplevs som direktljud från högtalaren, senare ljud upplevs som separerade från högtalaren och kan undertryckas av örat och är därmed inte alls lika viktig
för att hålla sig inom tidsfönstret ska högtalaren inte stå längre från en reflekterande yta än 80cm
skrutten skrev:Jocke skrev:peetwa skrev:8 våglängder från vad?
Du kan väl utgå från elementet förslagsvis!![]()
Vid 35Hz är 8 våglängder c:a 80m - torde alltså inte vålla något problem.
Högre upp blir det annorlunda!
/J
Undrar vad det pratas om???
Sisådär < 1/8 våglängd för summering av direktljud med reflektrat ljud,
1/4 våglängd till vägg bakom ger utsläckning och den vill man nog dämpa om det går, sen återkommer utsläckningen periodiskt med ökad frekvens.
...en väggabsorbent anordnad för dämpning av sådant mot det bakre väggplanet infallande ljud som har en våglängd understigande åtta gånger det kortaste avståndet mellan ljudmynningen och det bakre väggplanet...
Jocke skrev:...en väggabsorbent anordnad för dämpning av sådant mot det bakre väggplanet infallande ljud som har en våglängd understigande åtta gånger det kortaste avståndet mellan ljudmynningen och det bakre väggplanet...
/Jocke
peetwa skrev:celef skrev:allt handlar väl om ett tidsfönster, allt ljud inom tidsfönstret upplevs som direktljud från högtalaren, senare ljud upplevs som separerade från högtalaren och kan undertryckas av örat och är därmed inte alls lika viktig
för att hålla sig inom tidsfönstret ska högtalaren inte stå längre från en reflekterande yta än 80cm
Jag kan inte riktigt säga att jag förstår men jag läste det i "high performance loudspeakers". Jag hajar att örat kan skilja på vart ljud kommer ifrån och sortera bort dom (det är väll en stor procentuell andel).
Vill man hålla sig inom tidsfönstret. Är det inte bra att örat filtrerar bort dessa ljud. "High performance loudspeakers" är väll kanske lite ett barn av sin tid men här förespråkar man öppna stativ för att "frikoppla" sig från golvet. Eller har jag missförstått?
celef skrev:...om man optimerar en högtalare i en reflexfri miljö och sedan stoppar högtalaren i ett rum med reflexer så kan högtalarens direkttonkurva låta annorlunda beroende på när i tiden reflexerna kommer, om reflexerna kommer väldigt sent i tid så kommer kommer högtalarens direkttonkurva för örat hållas intackt, kommer reflexerna istället tidigt så kommer högtalarens direkttonkurvan att påverkas, i det senare fallet måste man göra närmiljön en del av systemet, och det kan vara ytbsorbenter eller vad som minimerar destruktiv interferens, men man kan ju samtidigt maximera konstruktiv interferens
...
men det skulle nog gå att bygga en trevägere för hörnplacering
peetwa skrev:Ett sätt som föreslås för att undvika rumsproblem del sateliter och sub vid 200-350 Hz och ställa sateliter frikopplat från rummer. Över o,4 o,6 meter. Och subben stoppas i ett hörn.
peetwa skrev:Ett sätt som föreslås för att undvika rumsproblem del sateliter och sub vid 200-350 Hz och ställa sateliter frikopplat från rummer. Över o,4 o,6 meter. Och subben stoppas i ett hörn.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 237 gäster