AndersJ skrev:Nä visst är det så och det som är bra med euro ncap testerna är att de tvingar biltillverkare som förut inte har brytt sig ett dyft om säkerhet att tillverka säkrare bilar. Det skulle säkerligen gå att förbättra säkerheten rejält om man bara ville, det vore nog inte alltför svårt att montera bränsleledningar som inte slits sönder så lätt osv.
Bara en sådan sak att bränslepumpen inte automatiskt stangs av vid en krach... Som jag har förstått saken är det först nyligen tillverkarna (somliga) börjat med sådant. Löser krockkudden ut stängsbränslepumpen av. Ganska enkelt att lösa, kan man tycka.
När det gäller ren mekanisk krocksäkerhet, skydd av passagerarutrymme, stolar etc så har man ju vissa komfortkrav. Dessa gör att säkerheten får ge vika. Få vill köpa en bil med rörbur, racestolar med 4-punktsbälten mm. Även om det är mycket säkrare.
Dagensbilar är dock mycket bra, jämfört med för bara 10 år sedan. En hel del har hänt på såväl stål som formningsidan vilket gett starkare konstruktioner. Dessutom har man fläskat på mer material. Det är mer stål (som är mycket starkare) i en ny bil av samma storlek än en 10-15 år gammal.
Edit: Extra komentarer:
"Exempel på material som provats endast i F1 motorer: Berylium (numera förbjudet av hälsoskäl), divers kolfibermatriser i metallegeringar."
Kolfiberaremerad metall har man hållit på med i rymd- och flyg-svängen sedan 70-talet.
"MMCer i kolvar används till dieslar i lastbilar eftersom de höga förbränningstrycken är svåra för ringlanden att överleva annars. Får vi se sådant i kolvar för SI-motorer så är det nog snarare erfarenheter ifrån lastvagnssidan som är drivande."
När jag gjorde ex-jobb på seco så körde dom en vevstake i MMC åt husaberg i exprimentsyfte. Den hade 40% hårdämne (AlO eller AlSi) och 60% matris. Materialet var uperstarkt och krävde höga skärhastigheter. Jag vet inte om det någonsin blev någon serieproduktion.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!