Jag satte mig och läste och funderade lite igår kväll och kollade runt lite och funderade lite till och läste mera.
Det får troligtvis bli såhär .....
P.audio BM-D750 ihop med PH-4230 hornet. Då kan jag alltid skaffa en bättre diskant lite senare, prismässigt blir det lättare för lädret.
Sen skaffar jag brorsan till min bas element, B & C 15PLB76 Den är stark och fin, lågt Q, bra frekvenskurva.
Så har jag säkrat för framtiden lite också.
Budgetmässigt så flyger taket, men vafan det är lika bra att damma på, jag får väl hyra ut grejerna några gånger och få in lite stasch.
Får sätta mig och simulera och testa nu när det troligtvis kommer att bli en ny design på grejerna, och framförallt så kommer det att bli större lådor.
Det måste väl räcka att stämma av dem till 50hz eller kanske tom 60hz?
Delningen kommer alltid att vara aktiv och mellan 100 och 120.
Ha ha petter jag skulle inte vilja sätta upp dina midbashorn på mina klena stativ. Plus att jag har en regel, att de ska gå in genom en vanlig dörrkarm utan att behöva köra tigersågen i grejerna.
Förresten så har jag i mitt ivriga sökande efter information snubblat över en sida där snubben utvecklar och säljer ritningar på PA grejer.
Han hade en sub på den sidan som verkar vara ett tappat horn, men han kallar den för hybrid sub. 200 spänn skulle han ha för ritningen också när jag frågade, det kan jag väl inte säga så mycket om. Han har väl lagt ner tid och energi på sin design.
Länk:
http://www.lightspeed-audio.eu/Entwicklungen/mbh-118/mbh-118.htm
Det fanns även bygg bilder på ett forum, jag tycker att det liknar ett tappat horn, men det känns som om kanalen inte är lång nog för det.
Jag har sett martinssons ritningar på ett tappat kompakt horn och de såg mycket mera avancerade ut.
Dock så har jag läst mig till att flera är väldigt nöjda med just TH i PA sammanhang. Bara man använder rätt element och tillräckligt med effekt, och inte att glömma ett brant HP filter efter resonans.
Men det verkar som om det kommer en grym output, och vid en högre avstämning. Runt 40hz så behöver de kanske inte blir sådär jättestora heller.
Ett annat plus är att element är helt plötsligt väldigt mycket mera skyddade för nyfikna fötter och drinkar, öl m m som gärna vill göra processen kort med koner till baselement.
Får man tillräckligt med så kallad "kick" ur lådorna?
Läste om nån DJ som körde med kickboxar från 70 till 160hz eller nåt sånt.
Men den basen kanske kommer från topparna?
Svammel, svammel och inte annat.
Tack för de fina förslagen hittils iallafall.
Keep 'em comming
Patrik