Kan ni nåt om PA element??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-08-18 08:27

har haft ett liknande steg med om möjligt ännu större kondingar i, och med logo på framsidan, dom väger bly, och tål rejält med stryk, på det jag hade slutade on/off-switchen fungera på men annars höll det bra. gick inte att ha som hifisteg pga fläkten dock.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-18 09:49

Jo bly kan man säga att det väger ...

Fläkten som sitter i den här går bara on/off i två steg, jag har bara sett det första steget. När väl fläkten startar så låter den faktiskt inte så jättemycket och blåser på riktigt bra. Man kan se tempswitcharna som sitter mellan utgångstransisitorerna på 4:e bilden
Däremot så verkar det som om det är lite av en jordslinga i förstärkaren, den brummar lite lätt i högtalarna. Och inte bara trafon som däremot brummar en del faktiskt.

Men det låter bra och starkt, så det känns inte som om jag behöver byta i första taget, det kostade inte skjortan heller.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-19 18:57

Kul med bilderna och grattis till att det blev bra :)

Både 18-Sound och B&C gör väldigt fina element. Ska du spela på högt skulle jag istället rekomendera en 15", 2"-topp då den större konarean kommer förbättra midbasen markant jfr en 12":a. Som budbet 2" skulle jag rekomendera P.Audios BM-D750. Jag har byggt med den själv och den spelar både högt (har spelat konsert för 350 pers utan problem), rent och snyggt för sina 1300:- Som 15" finns t.ex. B&C 15PBL76 och 18-sound 15MB700 som är ett verkligt kanonelement. Kanske lite utanför budget, men det skulle verkligen bli bra!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-19 21:56

Tjenare Petter

Jag har funderat i banorna kring 15 och 2" men jag kom på att just för tillfället så kommer detta att rulla för kanske max 30-60 pers på kräftskivor och andra fester m m. Har faktiskt också sneglat på P.Audios diskant, och den verkar jäkligt intressant, men som sagt ihop med 15" också så hamnar det en bra bit utanför min budget. Men får jag ihop lite mera deg och det finns behov så kommer jag nog att bygga med större element.
Tack så mycket för tipset dock.

Jag har suttit och simulerat ikväll en sväng, jag tänkte posta lite bilder på mina resultat med Xdir och Edge. Det kanske inte säger så mycket men det kanske finns någon vänlig själ som kan peka i rätt riktning.

Vi börjar med Xdir för att se loobningen.
Tanken var att hålla nere takreflexen en aning eftersom topparna kommer att sitta med diskanten strax ovanför öronen när man står upp.
Då är det kanske en 40 till 50 cm kvar till taket i normala rum

På bilden har jag valt att elementen skall överlappa varandra, alltså jag försänker basen och skruvar diskanten så nära jag bara kan. Får nog säga att det var med detta som jag fick snyggast loobning vid lite högre delning. FS värdet är ju inte sådär ruggigt högt på diskanten.
Bild

På denna har jag satt isär elementen med ca 10mm då måste jag sänka delningen för att få hyfsad loobning, detta kanske inte är önskvärt.
Räknade även på fas laggen och det blev ca 94grader så jag lät den vara.
Bild

Nu gick jag över i Edge och simulerade diffraktionen, (jag måste få tummen ur och köpa Basta!)
Jag vet inte om jag gjorde rätt men eftersom det rör sig om ett hornladdat element så simulerade jag på ytan på främre delen på hornet.
Börjar med att lägga upp diskanten, vad jag kan se så verkar det inte som om det är några större utsläckningar eller andra konstigheter.
Bild

Och slutligen basen och den verkar få en höjning i området mellan 300 och 1,5khz. Detta antar jag att man får ta och göra något åt?
Bild

Det skulle vara önskvärt med tankar kring mina simuleringar, jag tycker att det ser ganska hyfsat ut. Men det finns säkert andra åsikter, så fram med dem bara.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-20 19:26

Inga funderingar ??

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-08-20 20:46

Ang simuleringar: Hur ser responsen ut för de tänkta elementen? De summeras ju till baffelsteg och påverkar även inverkan av lobing, tillsamans med filter.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-20 21:20

Detta var det som jag fick fram ur programmen.

Jag har inte fått min Basta! licens ännu, kommer förhoppningsvis i dagarna. Då blir det lite lättare att se hur de summerar i en och samma baffel.

Är det inte responsen som jag har fått fram, men jag antar att du menar en respons där filter, baffel och hela baletten är med?

Patrik

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-08-20 21:29

Du kan ju köpa dig ett koaxial-element ! :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-20 21:36

He he jo det hade ju varit en punktformig och fin källa.
Kommer ihåg att det var något märke som hade koaxialer i 12-15" för några år sen. Beyma, Rcf, H&H, kommer inte ihåg.

Vet att det var företag som körde med dessa i monitor lådor bland annat.

Hur det lät vet jag iofs inte

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-08-20 21:39

Hmm JBL har sånna, men antagligen väldigt dyra. Sedan låter dom nog inte så bra.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-20 21:44

NNord skrev:JBL har sånna... Sedan låter dom nog inte så bra.

Vem är du och vad har du gjort med Niklas?

:wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-08-20 22:19

hehehe, ja de kan du undra va :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-20 22:37

Ja Niklas jag har för mig att det har gått igenom en del JBL hos dig
Hur tänker du att de inte låter speciellt bra? För att det inte finns tillräcklig hornladdning eller något speciellt.

Finns det något speciellt som jag ska tänka på med högtalarna som jag håller på att simulerar??

Jag skulle uppskatta lite tips i det här läget, för jag står i valet och kvalet att beställa elementen snart.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-08-20 22:57

Nån som vet vilket JBL PA-element det är som de gamla (bil-) GTI-basarna baseras på?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-21 07:33

Sorry ingen aning.
Är de baserade på PA element då?
Känns spontant som om JBL har möjlighet att utveckla element bara för bil utan att behöva ta från redan färdiga koncept.
Det är ju ändå ett väldigt stort företag.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-22 08:35

Jag satt och simulerade lite igår kväll, det som var jobbigt är att jag har inte kompletta thiele small parametrar på XD125 diskanten.
Det saknas ett gäng, jag mailade 18Sound ang parametrarna. Men inget svar än så länge.

Hur kan jag gå vidare ändå, finns det överhuvudtaget någon möjlighet förutom att köpa elementet och mäta upp det på plats?

Det känns tyvärr lite som ett moment 22.
Det som jag skulle kunna göra är att importera ett annat diskant element i programmet.
Men det blir ju inte heller rätt.

Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-22 10:50

Vill inte vara bitter men, ska du elliminiera (förminska effekten av)
takreflexen gäller det ju också att alla åhörare är lika långa samt står
på samma avstånd från högtalaren... Så det är enligt mig en felaktig
utgångspunkt.

Eftersom du har en begränsad budget skulle jag satsa på antingen en
bra driver eller en bra bas så att det finns utrymme för eventuella
uppgraderingar utan att byta allt. Vad du väljer är upp till dig.

Har du kollat på Eighteen Sounds elliptiska horn?

Annars så;
P.Audios nya neodyniumserie verkar väldigt spännande. Jag byggde ett
PA med P.Audios driver BM-D750 med tillhörande horn samt 15" C15-600EL
i både topp och tillhörande bashorn. Det blev faktiskt över förväntan
med tanke på priset, Det lät bra. Så eftersom du ska släpa runt dem
kan det vara skönt att ha neodyniummagnet och plywood...?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-22 12:11

Tjena

Jag vet inte ens om det är rätt väg att gå, att eliminera takreflexen.
Det var just detta som jag ville ha råd om, vad är rätt ugångspunkt?
Ska man tänka lite som vi design av "hifi" högtalare? Eller går det med ungefärliga beräkningar och resten EQas på plats?

Jag tror att jag skulle satsa på en bättre diskantdriver om jag ska välja.

Men vafan vet jag! :? :lol:

Har kollat på Eighteen Sounds elliptiska horn och det verkar vara fina grejer, men derar drivers är ju lite dyrare.
Hittade en intressant 15" hos dem också, 15W500 väldigt jämn och fin frekvensgång högt upp i registren, priset var inte allt för högt heller.

Vad heter den nya serien från p.audio?
Läste din tråd om PA:t som ni byggde i skolan, så det var så du blev horngalen!?
Kollade lite på att bygga med BM-D750, drivern verkar riktigt bra för priset. Men jag blev lite tveksam när jag såg kurvan på hornet, det var en jätte dipp följt av en peak en bit upp i registret. Detta kommer garanterat att höras.
Såvida det inte finns andra horn att montera på?

Stativen som jag köpte håller för en 2-15 design också så det är inga problem där.

Funderingar, funderingar

Patrik

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2008-08-22 13:35

-Martin- skrev:Nån som vet vilket JBL PA-element det är som de gamla (bil-) GTI-basarna baseras på?

De ser ju ut som 2226 men har för mig att de hade ytterligare förlängt polstycke.

2226
Bild

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2008-08-22 14:00

Hur blir det när du lirar utomhus (om du gör det) om loben pekar alltför mycket upp?

Rent spontant känner jag att eftersom du börjat köpa kvalitetselement ska du även fortsätta med det. Känner mig lite tveksam till P.Audio:s prylar. Kan vara att det bara är jag som är fördomsfull men jag har fortfarande inte hört en välljudande horndiskant (inte vanliga heller) från en kinesisk tillverkare (Som inte är tillverkad enligt spec från en västerländsk aktör).

Bild
Bild
Detta är ju ett välljudande B&C kombo med driver (DE25) + horn (ME45) men rekommenderad delning är vid 2200Hz 12dB/okt.
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=399

tillsammans med

Bild

Eighteensound 12W500
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2501

Kurvan ser lite orolig ut längre upp och tappar offaxis men men..
Med dessa prylar skulle du hamna på runt 7000+moms :wink:

Alternativt kanske du skulle satsa på nåt Eminence element till topparnaistället. För att kunna hålla dig inom budgetgränsen.

Hm.. det kanske skulle bli bättre med XD125an ändå för då har du även råd med ett bättre mid element.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-08-22 15:18

Syntesis skrev:
-Martin- skrev:Nån som vet vilket JBL PA-element det är som de gamla (bil-) GTI-basarna baseras på?

De ser ju ut som 2226 men har för mig att de hade ytterligare förlängt polstycke.

2226
Bild

Yep den ser ut att ha precis samma korg och magnetsystem. Men PA-elementet har förmodligen helt andra TS-parametrar.
//M

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-22 15:36

Loobningen har jag ingen aning om hur den kommer att påverkar av utomhus spelande, det lär väl inte bli någon reflex överhuvudtaget antar jag.
Sen spelar och spelar, detta var ett system som skulle vara till fester hos polare från början. Men i min hjärna har det totalt ballat ur och blivit ett fullfjädrat uthyrningssystem. :D
Sen att jag får massa hjälp här gör ju inte saken bättre :wink: Det ena bra förslaget efter det andra.

Har inte hört P.Audio så jag kan inte uttala mig om det är något att ha.

Det hornet verkar också bra, nu vete fan hur jag ska göra.
Skulle det hornet kunna fungera med en 15" för den som heter 15W500 verkar riktigt bra i registret nästan inga uppbrott överhuvudtaget i övre frekvensregistret.
Kanske köra med (DE25) + horn (ME45) i kombo med 15" och kanske byta ut hornet lite senare. Eller kommer det inte att orka med överhuvudtaget?
Men man kanske inte ska dra en 15" över 1.8khz eller nåt sånt, det är ju inte kul när de börjar beama som satan.

Eminence har jag kollat på men jag hittar inte direkt nåt som tilltalar mig, kanske ett kappa12 element om det skulle vara nåt.

Jag behöver ju inte köpa alla elementen på samma gång ....men det är så mycket roligare när allt kommer samtidigt.
och man kan sätta igång att bygga

Tänkte på en annan sak, vad jag kan se så faller de flesta 2" horn av ganska friskt över 10khz. Brukar detta kompenseras med EQ eller finns det någon nytta med att sätta dit bullet tweeters?

Hur tänker ni när ni bygger PA toppar? Just i grundkonceptet med elementval, delningsfrekvenser m m

Patrik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-22 17:32

En 15"are börjar beama ordentligt redan vid typ 1kHz. Jag skulle inte köra högre än så.
Gå för ett större horn istället.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-22 18:24

Om P.Audio kan jag säga att diskantdrivern är mycket bra, såter bättre
än basen, även om den är prisvärd.

Tänk membranyta, effekttålighet och magnetstyrka/q-värde

Stirra dig inte blind på frekvenskurvor, det element du föreslår har
väldigt klen magnet och högt q. Kika istället på 15MB650, 15MB700
eller 15MB1000 som är mer fullvuxna. En ensam 12"a är inte mycket
att spela med om du ska vara utomhus, orkar inte i midbasen.

Jag har bättre erfarenhet av större horn än av små, de låter fylligare
och blommar ut bättre och får et bättre släpp tycker jag. Små kan ha
en tendens at låta ettrigt. De tål dessutom att delas lägre, delar
P.Audio vid 800 Hz 18 dB/oktav utan problem vilket gör att en 15" kan
användas, de bör u som föregående talare sagt inte delas för högt...

Du kan ju alltid göra ett eget (diskant)horn också, du har väl set hur
jag har gjort mina midbasar :wink:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-23 21:05

Jag satte mig och läste och funderade lite igår kväll och kollade runt lite och funderade lite till och läste mera.

Det får troligtvis bli såhär .....
P.audio BM-D750 ihop med PH-4230 hornet. Då kan jag alltid skaffa en bättre diskant lite senare, prismässigt blir det lättare för lädret.
Sen skaffar jag brorsan till min bas element, B & C 15PLB76 Den är stark och fin, lågt Q, bra frekvenskurva.
Så har jag säkrat för framtiden lite också. 8)

Budgetmässigt så flyger taket, men vafan det är lika bra att damma på, jag får väl hyra ut grejerna några gånger och få in lite stasch.

Får sätta mig och simulera och testa nu när det troligtvis kommer att bli en ny design på grejerna, och framförallt så kommer det att bli större lådor.
Det måste väl räcka att stämma av dem till 50hz eller kanske tom 60hz?
Delningen kommer alltid att vara aktiv och mellan 100 och 120.

Ha ha petter jag skulle inte vilja sätta upp dina midbashorn på mina klena stativ. Plus att jag har en regel, att de ska gå in genom en vanlig dörrkarm utan att behöva köra tigersågen i grejerna. :wink:

Förresten så har jag i mitt ivriga sökande efter information snubblat över en sida där snubben utvecklar och säljer ritningar på PA grejer.
Han hade en sub på den sidan som verkar vara ett tappat horn, men han kallar den för hybrid sub. 200 spänn skulle han ha för ritningen också när jag frågade, det kan jag väl inte säga så mycket om. Han har väl lagt ner tid och energi på sin design.
Länk: http://www.lightspeed-audio.eu/Entwicklungen/mbh-118/mbh-118.htm

Det fanns även bygg bilder på ett forum, jag tycker att det liknar ett tappat horn, men det känns som om kanalen inte är lång nog för det.
Jag har sett martinssons ritningar på ett tappat kompakt horn och de såg mycket mera avancerade ut.
Dock så har jag läst mig till att flera är väldigt nöjda med just TH i PA sammanhang. Bara man använder rätt element och tillräckligt med effekt, och inte att glömma ett brant HP filter efter resonans.
Men det verkar som om det kommer en grym output, och vid en högre avstämning. Runt 40hz så behöver de kanske inte blir sådär jättestora heller.
Ett annat plus är att element är helt plötsligt väldigt mycket mera skyddade för nyfikna fötter och drinkar, öl m m som gärna vill göra processen kort med koner till baselement.

Får man tillräckligt med så kallad "kick" ur lådorna?
Läste om nån DJ som körde med kickboxar från 70 till 160hz eller nåt sånt.
Men den basen kanske kommer från topparna?

Svammel, svammel och inte annat.

Tack för de fina förslagen hittils iallafall.
Keep 'em comming

Patrik

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-08-23 21:39

Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-23 22:21

Jo det arkivet har jag varit igenom några gånger......

Men när jag kollar på hans ritningar och också det som diskuteras på det forumet så verkar det som om det handlar mycket om RnB, dub,techno och annat. Jag får lite känslan av inte så mycket välljud utan bara mycket ljud.
Min tanke är lite mera "Hi-fi" aktig, tanken är att dona med filter och en del EQ så det blir behagligt att lyssna vi ganska höga volymer.
Självklart så inser jag ju att för att uppnå detta så måste man ju köpa rätt grejer.
Men jag tror att detta blir ganska bra att börja med, sen får vi se.

Patrik

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-08-24 02:34

Om nu P:Audio tillverkas i Kina tror jag inte det är något att hänga upp sig på. Blir inte förvånad om dom större tillverkarna ala. 18 sound, B&C, RCF etc. också har tillverkningen där.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-25 16:33

Nej jag känner inte det som ett stort problem faktiskt.

Jag stöter på lite problem när jag vill testsimulera lite i Basta!. Det finns ju inte kompletta parametrar att få tag på till BM-D750, så det blir ju inte så lätt att simulera diffraktion, filter och såna grejer.

Finns det ingen bra källa till detta?

Jag ska prova att maila P.Audio också så får vi se.

Patrik

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-08-25 17:20

Gamla, ja då är det nog 2226 och 2204 du kanske tänker på, det är väl de som legat närmast iaf.

Vet inte om man kan säga "basera" men det finns flera visuella likheter.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum