Kaffekoppen skrev:Kimpost skrev:Kaffekoppen skrev:paffe skrev:Okaj om Ingvar inte har f-skatt så blir det lite dyrt. Vill ju inte behöva betala hans sociala avgifter utöver de 3kkr/h.
Nej, det blir ju verkligen ett rätt ordentligt påslag att betala in till skattemyndigheten

Bara om man kvittot ska redovisas. Jag rekommenderar privatpersoner att betala kontant och att sedan glömma bort kvittot...
Jag tror det är rätt sällsynt att de sociala avgifterna betalas in.
Men det är inte Ingvar som smiter från avgifterna. Frågan är bara om kunderna vet om det. Vilken bot kan man drabbas av om det blir revision och skattemyndigheten följer upp Inos kunder för att kontrollera om de gjort rätt för sig?
Njae, sådär fungerar det ju inte, väl? Det är ju
jag som betalar in de sociala avgifterna (jag redovisade varenda timme konsulterad förra året och har betalat in en förfärlig massa pengar i skatt/sociala avgifter).
Däremot är systemet sådant att den som anlitat mig är skyldig att betala in pengarna om jag inte har F-skatt och inte betalar in dem.
Alltså: Bara den som redovisar utbetalningen som en utgift/avdrag kan drabbas, och då bara om jag inte skulle ha betalat de sociala avgifterna - vilket jag dock självklart gör. Så det finns inget att oroa sig för.
De som är orolig och tänker dra av en sådan utgift kan dock begära att den som gör jobbet har F-skatt, och avstå om de inte har det. Det är ju upp till var och en.
Hur som helst är det ju inget praktiskt problem vilket som, eftersom jag har en ansökan om F-skatt på gång ändå, eftersom Coop ju begär det. Fast jag kommer nog bara att ha F-skatt detta år ut*.
Vh, iö
- - - - -
*Det potetiella problemet med F-skatt är att man blir skyldig att betala in nästa års skatt i förväg, baserat på ett estimat som SMH gjort, och det är inget vidare roligt om man inte är tillräckligt om sig och kring sig för att i god tid förväg lämna in en preliminär deklaration så att estimatet blir rimligt (kommer att motsvara de faktiska inkomsterna).
Det har hänt att jag missat det och drabbats av väldeliga förskottsinbetalningar. Värst var ett år för många år sedan, då det resulterade det i att jag inte kunde med att betala (estimatet baserades nämligen på att jag sålt obligationer föregående år (på grund av penningbrist), och det räknas tydligen som en inkomst

, så då antog SMH automatiskt att jag skulle få in lika mycket pengar även året efter, trots att jag inte hade några flera obligationer att sälja).
Det hela ledde till att jag drog på mig en betalningsanmärkning, trots att jag lämnat in en förklaring till varför jag inte kunde betala och varför estimatet inte var riktigt.

Det kan alltså bli riktigt ett problem att få propåer om inbetalning från just SMH, eftersom man måste betala in pengarna även om det är fel, annars får man omedelbart betalningsanmärkning. Förvisso går det att reda ut i efterhand, och SMH är väldigt bra att ha att göra med (
mycket vänliga att hjälpsamma människor verkligen) på så vis, men man måste ändå betala först, och det kan vara svårt att klara om man inte har pengarna.
Men det var länge sedan, och idag är allt frid och fröjd, men jag efterdeklarerar hellre än att ha F-skatt, eftersom det kan leda till svårigheter. Om jag förlorar jobb på det, genom att någon bara vill anlita den som har F-skatt så är det ju bara en fördel - mera fritid till mig!

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).