Klang & Ton 6/2007?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Klang & Ton 6/2007?

Inläggav Erik_Johansson » 2008-08-15 16:16

Någon som har Klang & Ton 6/2007? Nyfiken på testen av Seas CA22RNY. Har försökt köpa numret online men betalningssystemet strulade så det gick inte. Så min tanke var att någon här på faktiskt kanske läser tidningen mer regelbundet än vad jag gör. :)

/Erik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-15 16:40

Ljudbrigaden :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-15 17:09

Nix, har den inte vad jag vet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-15 20:37

biblioteket kanske har?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-08-15 23:27

Ja, det borde jag ha.

//Michael

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-08-16 03:52

Oooh vore kul att läsa testen, om dom fick bra omdöme dvs eftersom man har ett par liggandes som snart ska in i lådor hehe

Får hoppas någon lyckas få tag på tidningen och scannar recensionen :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-08-16 09:23

Finns ju ett kort utdrag av testen på hemsidan där det står:

"... Mechanik, Optik, Verarbeitung und Messwerte sind absolut perfekt und stellen erneut die Klasse der Seas-Chassis unter Beweis."

Så man skulle ju gärna läsa resten. :)

/Erik

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-16 11:19

jag har tidningen och ska se om jag kan få tag på en skanner, jag äger ingen själv

ni vet väl att mycket kan man läsa på strassackers website http://www.lautsprechershop.de/

där kan man läsa utdrag och sammanställningar från dom tyska byggtidningarna k+t och hobbyhifi

bland annat detta om ca22rny

20 cm Mitteltieftöner mit beschichteter Papiermembran und Gusskorb, der sehr sorgfältig verarbeitet ist. Sein Frequenzgang ist bis auf einen Einbruch bei 800-900 Hz recht linear. Er hat den einen sehr hohen Wirkungsgrad von 92 dB (2,83V,1m) und ist in 40 Liter BR-Gehäusen ab ca. 55 Hz (-3 dB) einsetzbar. Sein Klirrfaktor ist gering; er schwingt zügig aus, wenn man von einigen Resonanzen ab 3 kHz aufwärts absieht. Seine Stärke liegt sicher im hohen Wirkungsgrad; in Sachen Klirr, Resonanzen und ebenem Frequenzgang ist er sehr gut - kann aber günstige Lautsprecher, wie den Audaphon nicht toppen.

jämfört med ss 8545k som testas på annan plats i tidningen så har ca22rny lägre dist utom i mellanregistret
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-20 16:52

här är den, någon inställning blev galet så pdf'n blev skitstor, men men

skitstor pdf
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-20 21:11

Jag tror att elementet är bra. Frågan är hur bra? Det låter ju bra men hur "pålitliga" och seriösa är K+T? Det ser ju "trevligt ut" i artikeln. har inte läst K+T men sett referenser. Har ni några erfarenheter?

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-20 23:10

beror på vem du frågar, vissa misstror allt som står i tidningarna, enligt dom är nog innehållet bara ljug och förtäckta annonser

själv tycker jag att det är lite kul att bläddra i en tidning som helt är dedikerad till högtalarbyggen, detta trots att jag är usel på tyska

mest underhållande är alla elementtesterna och ett och annat systembygge

och ju mer man läser om olika projekt, även på nätet, ju mindre behöver man själv bygga - man vill ju inte bygga något som någon redan har byggt
Bikinitider

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-08-20 23:15

Nej precis!

Men det där elementet tycker jag verkar perfekt. Kollade in det på Hifi-kit. Viken tyngd för att vara en åtta-tummare! (Påminner om JBL...) Och att man "ser" talspolen är också sjukt häftigt (iof ingte nytt kanske). Bra för ventilationen i alla fall.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-21 00:18

Jo, det känns bra att läsa om det. man ser en viss potensial. Hur ligger det till med motorn - finns det någon koppar?

/J

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-21 08:47

celef skrev:beror på vem du frågar, vissa misstror allt som står i tidningarna, enligt dom är nog innehållet bara ljug och förtäckta annonser

själv tycker jag att det är lite kul att bläddra i en tidning som helt är dedikerad till högtalarbyggen, detta trots att jag är usel på tyska

och ju mer man läser om olika projekt, även på nätet, ju mindre behöver man själv bygga - man vill ju inte bygga något som någon redan har byggt

Klang&Ton verkar stämma av sina lådor utan tanke på rummets bashöjning vid låga frekvenser. Upplösningen i mätningarna hade kanske kunnat varit något högre? Den konkurrerande tidskriften HobbyHiFi är ett alternativ man kan läsa. HobbyHiFi's redaktör var tidigare dito på Klang&Ton. Båda tidskrifterna kan ibland ge sken av att vara reklamstyrda. Åtminstone förekommer en del fabrikat väl ofta.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-21 09:52

-Martin- skrev:Nej precis!

Men det där elementet tycker jag verkar perfekt. Kollade in det på Hifi-kit. Viken tyngd för att vara en åtta-tummare! (Påminner om JBL...) Och att man "ser" talspolen är också sjukt häftigt (iof ingte nytt kanske). Bra för ventilationen i alla fall.

dom uppmätta parametrarna skiljer sig lite från databladet, som le som är rejält mycket lägre, till det bättre som jag inbillar det, tonkurvan är oxå betydligt vassare/toppigare, jag undrar just hur det motorsvagare syskonelementet mäter i detta avseende
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-21 09:55

Jocke skrev:Jo, det känns bra att läsa om det. man ser en viss potensial. Hur ligger det till med motorn - finns det någon koppar?

/J

vet tyvärr inte, det måste man kanske slakta elementet för att veta eller kan man kanske se det på impedanskurvan, eller kontakta kundavdelningen på seas
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-21 10:08

celef skrev:
Jocke skrev:Jo, det känns bra att läsa om det. man ser en viss potensial. Hur ligger det till med motorn - finns det någon koppar?

/J

vet tyvärr inte, det måste man kanske slakta elementet för att veta eller kan man kanske se det på impedanskurvan, eller kontakta kundavdelningen på seas

le som är rejält mycket lägre, till det bättre som jag inbillar det

Detta brukar ju indikera koppar (eller ev al) i motorn. Man har ju vant sig vid att detta är en indikation på en bra motor även om man även kan notera enstaka undantag. Det går säkert att bygga bra motorer utan koppar.

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-21 10:13

RogerGustavsson skrev:
celef skrev:beror på vem du frågar, vissa misstror allt som står i tidningarna, enligt dom är nog innehållet bara ljug och förtäckta annonser

Klang&Ton verkar stämma av sina lådor utan tanke på rummets bashöjning vid låga frekvenser. Upplösningen i mätningarna hade kanske kunnat varit något högre? Den konkurrerande tidskriften HobbyHiFi är ett alternativ man kan läsa. HobbyHiFi's redaktör var tidigare dito på Klang&Ton. Båda tidskrifterna kan ibland ge sken av att vara reklamstyrda. Åtminstone förekommer en del fabrikat väl ofta.

k+t ger väl bara lådexempel vid elementtesterna, dom redovisade systembyggena är väl oftast konstruerade av andra än k+t. mätupplösningen känner jag inte till, men lider i alla fall där man använder gejtade mätningar av lägre upplösning, om det är ett stort problem kan jag inte svara på, men resultaten lär knappast vara missledande. min uppfattning är att det är mycket tyska element i testerna, och många av fabrikat jag inte visste fanns, om man tittar på mätresultaten och skippar texten och jämför testresultaten så kan man få en inre bild om ett elementet är intressant eller inte, man får gå på sin egen magkänsla alltså
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-21 10:20

Jocke skrev:
celef skrev:

/J

le som är rejält mycket lägre, till det bättre som jag inbillar det

Detta brukar ju indikera koppar (eller ev al) i motorn. Man har ju vant sig vid att detta är en indikation på en bra motor även om man även kan notera enstaka undantag. Det går säkert att bygga bra motorer utan koppar.

/Jocke

jag tycker trenden är att le brukar vara relativt högt för kvalitetselement, snikelement och pa-element brukar ha ett betydligt lägre le, jag känner inte till betydelsen av le men jag inbillar mig att jag vill ha lågt värde i mina element
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-21 11:26

Jag brukar mäta le i både normalläge på konen, samt med intryckt och utdragen kon. Det jag tittar efter är om le ändrar sig mycket, typ ökar med konen inne och minskar med konen ute.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-08-21 11:32

phon skrev:Jag brukar mäta le i både normalläge på konen, samt med intryckt och utdragen kon. Det jag tittar efter är om le ändrar sig mycket, typ ökar med konen inne och minskar med konen ute.

Du är alltså ute efter att se hur symmetriskt magnetfältet är map spolens längdriktning(?)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-21 16:43

en del extremer brukar limma fast konen i viloläget för att mäta impedansen, det brukar väl kallas för "blocked..."-nånting

vilken betydelse har då le?

är det en begränsande faktor på tonkurvans bandbredd som jag vill tro?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-21 20:30

celef skrev:en del extremer brukar limma fast konen i viloläget för att mäta impedansen, det brukar väl kallas för "blocked..."-nånting

vilken betydelse har då le?

är det en begränsande faktor på tonkurvans bandbredd som jag vill tro?

jag tycker trenden är att le brukar vara relativt högt för kvalitetselement, snikelement och pa-element brukar ha ett betydligt lägre le, jag känner inte till betydelsen av le men jag inbillar mig att jag vill ha lågt värde i mina element

Vet inte precis om jag kan se några trender eller tendenser på att höga (eller låga) talspoleinduktander är en kvalitetsfaktor. Tex har 18W8545 0,4mH, Seas Excel 18cm Mg 0,65 och Seas Ca18RLY 1,05. Det är väl odiskutabelt att dessa är aktade element i sin klass men ändå så olika!

Visst måste Le begränsa bandbredden. Läs Svantes inlägg i tråden om nybörjartips i Basta.

Jag undrar vilken effekt på Le olika mätmetoder kan ha. Seas uppger 1,55mH för CA22RNY medans K+T mäter upp 0,52mH. Vad händer om man blockar konen eller mäter spolen löst i jämförelse med en mätning av en rörlig spole på plats i magnetfältet?

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-21 20:55

Jocke skrev:Vet inte precis om jag kan se några trender eller tendenser på att höga (eller låga) talspoleinduktander är en kvalitetsfaktor. Tex har 18W8545 0,4mH, Seas Excel 18cm Mg 0,65 och Seas Ca18RLY 1,05. Det är väl odiskutabelt att dessa är aktade element i sin klass men ändå så olika!

jag tänkte mest på 8 och 10-tummare, det har iallafall varit så när jag tidigare har letat efter element

Visst måste Le begränsa bandbredden. Läs Svantes inlägg i tråden om nybörjartips i Basta.

det måste jag göra, tackar för tipset

Jag undrar vilken effekt på Le olika mätmetoder kan ha. Seas uppger 1,55mH för CA22RNY medans K+T mäter upp 0,52mH. Vad händer om man blockar konen eller mäter spolen löst i jämförelse med en mätning av en rörlig spole på plats i magnetfältet?

det borde ju inte vara någon skillnad med olika mätmetoder, däremot kanske mätnivån kan spela ett spratt? det enda som borde skilja en blockerad mätning mot en i friluft borde vara avsaknad av resonansfrekvensen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-21 23:19

Bland 8"-are skulle mitt alternativ till CA22RNY vara SS 8554 som ju också har en låg Le på 0,4. den hareg samma motorsystem som 8545.

Bland 10"-are har jag faktiskt ingen aning om vad "som gäller"!

/J

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-08-22 00:09

Le-värdet som sådant är ganska värdelöst, har jag funnit. Det krävs flera värden än ett för att beskriva impedanskurvan. Bör absolut aldrig litas på.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-22 08:47

Jocke skrev:Bland 8"-are skulle mitt alternativ till CA22RNY vara SS 8554 som ju också har en låg Le på 0,4. den hareg samma motorsystem som 8545.

Bland 10"-are har jag faktiskt ingen aning om vad "som gäller"!

/J

ja, 21w8554 har låga 0,2mh - det måste ju vara rekord för en 8"
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-22 08:50

Nwalmaer skrev:Le-värdet som sådant är ganska värdelöst, har jag funnit. Det krävs flera värden än ett för att beskriva impedanskurvan. Bör absolut aldrig litas på.

ja, som enskild parameter lär den inte säga så mycket, man kanske något om elementets bandbredd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-22 09:40

Jag är ändå förundrad över att Seas och K+T redovisar så vitt skilda värden för CA22RNY ! :?

Vi har ju diskuterat "snabb bas" tidigare och i trådarna om det fanns en länk (minns den inte) om att induktans i serie är den enda elementparametern som påverkar detta. Vore väl att föredra lågt Le?

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-22 10:51

ett pissigt bredbandselement mätte så här med konen i fritt läge samt vid konens ändlägen in och ut

Bild

le uppmätt till:

le fritt: 80,4uh

le in: 148,6uh

le ut: 55.6uh
Bikinitider

Nästa

Återgå till DIY-forum