Hur har ni ljudet möblerat vid datorn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-08-18 22:06

Svante skrev:Samsung Syncmaster 204B. De har lite svårt att hålla höjden, de åker gärna ner och vill inte stanna högst upp. De kan vridas, men jag gillar inte bilden då. Skärmen ger lite olika färger i riktningen upp/ner och vrider man skärmen blir det skillnad mellan vänster och höger öga.

Typiskt för TN-panel... Med pivot vill man alltså ha MVA/PVA/IPS-panel.

Mitt stativ håller höjd och tilt, men det finns en vickmån i sidled. I ena läget är det något centimeter höjdskillnad mellan kanterna och i andra 0,5-1 mm. Jag svär på att jag kan se den millimetern, men ids inte reklamera.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-18 22:08

Svante skrev:
-Martin- skrev:Svante, du har för lite grejer på bordet.
:wink:

Tänkte just skriva detsamma om Fjonkalicious :D .
jag gillar när det är någorlunda städat, resten av lgh är stökig med mkt stereogrejor. Då är det skönt att ha ett ställe utan för mkt grejor. Dessutom är det svårt att fylla ett skrivbord på 2,5 kvm yta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-18 22:24

Fjonkalicious skrev:Dessutom är det svårt att fylla ett skrivbord på 2,5 kvm yta.

Haha... Du skulle ha sett hur min datorplats såg ut innan den var städad (den är faktiskt nystädad på bilden).

Jag har kommit till det stadiet att jag inser att större skrivbord inte ger mig fri yta, det ger mig bara mer skräp. Hade jag 10 skrivbord skulle de alla vara fulla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-18 22:26

guldfisk skrev:
Svante skrev:Samsung Syncmaster 204B. De har lite svårt att hålla höjden, de åker gärna ner och vill inte stanna högst upp. De kan vridas, men jag gillar inte bilden då. Skärmen ger lite olika färger i riktningen upp/ner och vrider man skärmen blir det skillnad mellan vänster och höger öga.

Typiskt för TN-panel... Med pivot vill man alltså ha MVA/PVA/IPS-panel.

Mitt stativ håller höjd och tilt, men det finns en vickmån i sidled. I ena läget är det något centimeter höjdskillnad mellan kanterna och i andra 0,5-1 mm. Jag svär på att jag kan se den millimetern, men ids inte reklamera.

Mm, det är det visst på mina också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-18 22:42

Svante skrev:
Fjonkalicious skrev:Dessutom är det svårt att fylla ett skrivbord på 2,5 kvm yta.

Haha... Du skulle ha sett hur min datorplats såg ut innan den var städad (den är faktiskt nystädad på bilden).

Jag har kommit till det stadiet att jag inser att större skrivbord inte ger mig fri yta, det ger mig bara mer skräp. Hade jag 10 skrivbord skulle de alla vara fulla.

Haha, kanske är sant. Skall inte skaffa mig större lgh iaf, då är det bara mer plats till prylar. Ett tag hade jag faktiskt större skrivbord än säng :) skrivbordet hindrar mig dessutom från att flytta till sthlm. Skall jag ha samma hyra som jag har för mina 63 kvm så skulle det innebära att skrivbordet skulle ta upp 10% av lgh-ytan. :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-08-19 13:24

svantes dator ser väl helt ok ut med en normal mängd sladdar
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-19 15:18

lennartj skrev:Bild

Jobbar du hos Lenovo? Deras skärm, deras reklam på skärmen - och IBM-reklam på högtalarstöden :-)

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Jobbar inte på Lenovo

Inläggav lennartj » 2008-08-19 17:12

Nej, men på IBM sedan drygt 28 år, och har använt ThinkPads med TrackPoint 14 år. Har svårt att vara utan. Det gömmer sig en dockad ThinkPad bakom skärmen. Det är löjligt små marginaler på PC-produkter numera, så för några år sedan sålde IBM ut PC-divisionen till kineserna, men det finns ett samarbetsavtal så jag har personalrabatt på Lenovo-produkter, om någon undrar. Men nere till höger skymtar en gammal supertyst Captech Decibel också.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-19 18:04

Jag har rationaliserat bort högtalarna till förmån för den där grunkan med en lysande röd LED. Det är mottagaren för tangentbord och mus, samtidigt som den är högtalartelefon samt naturligtvis högtalare.
Duger att lyssna på en enstaka youtubevideo på.
Vill jag lyssna på musik får det spela nedifrån, där står riggen.

Bild

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-19 18:27

så här har jag det, flaskan brukar dock oftas bara stå där på helgerna
Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-19 18:59

Britt Gunnar,

är det Lyngdorfs dipoler på din bild?

Tell me more!

/Peter

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-19 21:34

Svante skrev:
m_persson79 skrev:3st skärmar, kör du "Sli/CF" - fast utan bryggan?

Vad har du för dator? :)

slicf? Vad är det? Det är en vanlig Dell Vostro nånting med Vista och ett extra grafikkort. Jag har ett uttag till en fjärde skärm som jag inte använder. Nån måtta får det vara :) .

OT
SLi/CF innebär att man har 2st nVidia eller ATI grafikkort och att att kraft riktas till en port (idagsläget, av oftast 4st).

Men i en vanlig PC kan man väl inte köra 2+ skärmar? Eller är det så att du kopplat in ett extra grafikkort via en vanlig PCI-port (inte PCe16) ?

Eller det vet du kanske inte. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-19 22:18

m_persson79 skrev:
Svante skrev:

slicf? Vad är det? Det är en vanlig Dell Vostro nånting med Vista och ett extra grafikkort. Jag har ett uttag till en fjärde skärm som jag inte använder. Nån måtta får det vara :) .

OT
SLi/CF innebär att man har 2st nVidia eller ATI grafikkort och att att kraft riktas till en port (idagsläget, av oftast 4st).

Men i en vanlig PC kan man väl inte köra 2+ skärmar? Eller är det så att du kopplat in ett extra grafikkort via en vanlig PCI-port (inte PCe16) ?

Jo, det var nog i en PCI-port jag stoppade extrakortet. Fast jag fick lov att köpa ett nytt när jag bytte till Vista eftersom Vista är kinkigt med att det ska vara samma drivrutiner till båda korten.

Jag kör ingenting som är särskilt grafikintensivt, så jag märker inte om det går långsamt.

Bild

Men nu vill vi se fler foton!

Mermermermermer! :D

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-19 22:29

#Svante

Amanda? :)

Fan, jag vågar inte skicka in en bild - ni har så "cleana" skrivbord. Mitt ser liiiite stökigare ut. :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-19 23:07

TCM skrev:#Svante

Amanda? :)

Fan, jag vågar inte skicka in en bild - ni har så "cleana" skrivbord. Mitt ser liiiite stökigare ut. :D

Ja, alla mina datorer har namn från Cornelis-sånger, jag minns inte om jag verkligen hittade en där han sjöng om en Amanda eller om det bara blev så. Tjejerna tog iaf slut till sist, jag har tom haft en som har hetat Agda, och då är man desperat.

Men kom igen nu med en stökbild. Det kan inte vara värre än det brukar vara här. (Mitt bort är som sagt nystädat.)

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-08-20 01:35

Okej, får väl inkludera bilder på min anläggning. Dock spelar den mycket mer squeezebox än vad den spelar dator. SB är ju mycket enklare att handhava från sängen som finns i samma rum. Dessutom vill man ha datorn avstängd för hålla ner bullret.

Bild
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-08-20 08:20

På mitt skrivbord på jobbet står 2 st SyncMaster 204Ts o en HP laptop som
heter nw8420 o 0 st högtalare...

Ljud via ett par Sennheiser HD 477 hörlurar (öppna lurar så jag hör om
det ringer eller om nån skriker på mig, annars hinner jag inte gömma mig) :lol:

Skulle iof finnas bra förutsättningar för schysst återgivning på mitt
skrivbord på jobbet... Det finns mycket diffuserande prylar på det :oops:

Hemma är skrivbordet minst lika stökigt, där står en Samsung widescreen
skärm som jag glömt både storlek o beteckning på och precis lika många
högtalare som på kontoret :oops:

Fast jag har faktiskt en uppsättning "dator högtalare" som nog legat i
källaren nånstans sen jag flyttade till Kga (2005). Det är ett Infinity Micro II
sub/sat system.
Hade tidigare en NAD 302 som drev det, men den står sen något år tillbaka
uppeldad i källaren... Jo jag har tänkt att laga den... Ett tag... :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-20 11:53

lennartj skrev:Som vanligt spelar jag med gamla prylar, i det här fallet Sony SRS-77G som jag köpte i Frankrike för 18 år sedan.
2,5" fullregister plus slavbas.
Diskant finns "on axis" därför har jag små ställ för att få optimal vinkel.
Återgivningen är betydligt mer HiFi-lik än de flesta datorhögtalare jag hört, men priset - motsvarande 1.300 SEK då var ju också på en annan nivå (de har aldrig sålts i Sverige).

Bild

En undran. Var gör man av benen vid ett sådant datorbord? Där nere ser det ut som det finns en skrivare just där man vill ha fötterna. Möbelkatalogerna verkar vara fulla av liknande datorbord - för benamputerade.

Roger

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-08-20 15:08

Man drar ut tangentbordsskivan betydligt längre. Jag sköt in skivan för att kunna beskära bilden snävare och inte visa hur ostädat det är runt omkring. Dessutom har jag en hydraulisk vinkelarm på order, så att jag kommer att kunna svänga skärmen i optimalt läge framför mig när jag sitter i fåtöljen med tangenbordet i knät (vilket jag iofs gör nu i alla fall, fast jag får vrida på huvudet).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-08-21 09:07

Bild på mitt skrivbord som jag sitter vid dagligen...

http://user.faktiskt.io/Wolfie/Diverse/IMG_0004.JPG

Antiskroll maffian får gärna minska ner bilden, jag saknar örk. :lol:

Tog bort direktvisningen ;)
/nq
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-08-21 09:12

Men vad fåglarna behöver du 3 (tre) skrämar till som inte en enda kan fixa ???

Dags att du skaffar projektor istället ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-08-21 09:42

Jag tror att delat skrivbord är vanebildande. :roll:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-08-21 10:08

Jag? Eller du menar kanske Svante?

Jag kör på 2 skärmar normalt, för att det är smidigare när man CAD:ar
o behöver kolla på tekniska specar etc. samtidigt.

CAD:en i ena skärmen o det andra i tja, den andra skärmen och/eller på
den bärbara (eller ja, släpbar egentligen det är ju en Portable Workstation som det i alla fall går hyffsat att rita i Inventor på sålänge
modellfilerna inte är allt för stora, då märks det att den saknar lite minne
samt kraft).

Min stationära dator är dock schysst för CAD ritning :)
En Intel Core 2 Quad Q9550
Nvidia Quadro FX 1700
8 GB 800 MHz minnen
2 st 500 GB Seagate Barracuda 7200.11 diskar i Raid 1.
Intel moderkort
Mega stor processorkylare så jag kan köra på jättelåga fläktvarv,
en Noctua NH-U12P med 120 mm fläkt... Man får va lit försiktig om man
ska flytta på lådan...
Låda är en Silverstone TJ10 svart, finns gött om plats i den :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-21 10:55

Svante skrev:
m_persson79 skrev:
Svante skrev:

OT

Jo, det var nog i en PCI-port jag stoppade extrakortet. Fast jag fick lov att köpa ett nytt när jag bytte till Vista eftersom Vista är kinkigt med att det ska vara samma drivrutiner till båda korten.

Jag kör ingenting som är särskilt grafikintensivt, så jag märker inte om det går långsamt.

Bild

Men nu vill vi se fler foton!

Mermermermermer! :D

Ok, då är jag med. :)

Så här ser det ut hos mig:

Bild

Ful (men bra som fan fortfarande, c:a 2 år gammal) laptop med "subwoofer". 8O :)

Bild

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-21 14:27

Svante skrev:Men kom igen nu med en stökbild. Det kan inte vara värre än det brukar vara här. (Mitt bort är som sagt nystädat.)

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-08-21 16:00

Bump!
Piotr skrev:Britt Gunnar,

Tell me more!

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-22 00:42

Har lyssnat nu ett par dagar med den osedvanligt breda möbleringen. Det är "intressant, kan man säga. Jag menar, ljudbilden är ju minst sagt obestämd, men ljudet lockar mig ändå, på nåt sätt. Det täcker ju upp en större del av vinkeln runtom mig och det gör tex att jag får svårare att höra andra ljud (som när nån ropar på mig). Det är inte en hifi-ljudbild, men kul ändå, på nåt sätt.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-22 00:49

Svante:

Bild

Skumt att ingen frågat?

Berätta om dina PC-speakers! :P

Element, låda, filter, (mätningar?) samt förstås:

Varför? :)

D.v.s. istället för piP/piM/Logitech/Creative/JaddaJADDA :D

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-22 18:53

Piotr skrev:Britt Gunnar,

Tell me more!

/Peter

jepp

what do you want to know :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-22 19:06

m_persson79 skrev:Berätta om dina PC-speakers! :P

Element, låda, filter, (mätningar?) samt förstås:

Varför? :)

D.v.s. istället för piP/piM/Logitech/Creative/JaddaJADDA :D

Varför? Det är väl under min värdighet att köpa nåt färdigt, skulle jag tro. :D

Det är sommarens projekt med Peerlesselement, som båda är utgångna . 830870 HDS106 och 811434 53 NDT. Jag byggde 6 lådor i somras och tänkte ställa upp 4 av dem i vardagsrummet tillsammans med mina andra furuhögtalare. Jag smygvisade den här mätningen i en annan tråd:

Bild

Delningsfiltret är ett vanligt 2:a ordningens med lite pillerier på komponentvärdena.

De behöver en sub. :roll:

Högtalarna är lika mycket en test av mitt mätprogram som ett högtalarbygge. Jag måste ju veta om det funkar innan jag börjar sälja det.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi