Alltså, strunta i vad de andra säger om trollning, jag tror inte att det är det du är ute efter.
Goldfinger skrev:Grejen är den att jag hörde skillnad på kablarna både öppet och blint, det räcker för mig, jag var heller inte ensam om detta men vi satt väl och inbillade oss allihopa förstås. Man kan ju för övrigt också misstänka att ljudskillnader överlag är inbillning och då blir ju allting så mycket lättare, bara att handla nästan vad som helst och se glad ut. Vore intressant med en vetenskaplig beskrivning där man kan särskilja det örat "upplever" som annorlunda ljud fast det inte är det, och när örat upplever ett annorlunda ljud som faktiskt ÄR annorlunda. Fram till dess står jag fast vid att om jag hör skillnader så finns dom där, trodde jag annat skulle jag slutat med denna hobby för länge sedan.
Jag tycker inte heller att inbillning är ett skällsord, om du nu trodde det. Inbillning är en mänsklig egenska som alla råkar ut för när det gäller ljud, även jag. Det är det som är poängen med blindtest och statistik, man kan kringgå inbillningen om man gör dem rätt.
Jag vill bara visa på att blindtester är ganska svårt och att det fanns en svaghet i hur du gjorde testen. Konfidensen blev för låg. Alltså risken att det lyckade resultatet var en slump är inte hemskt liten. Man behöver lyssna långt fler gånger än tre om man ska kunna säga att man "hörde något blint".
Det här betyder inte att det inte finns någon skillnad. Det betyder bara att du inte har visat det. Känner du dig övertygad att skillnaden finns så vill jag varmt rekommendera att du gör om testet med några fler lyssningar.
Om ni slår en tärning fem gånger och gör en lista (1 eller 2=>kabel1, 3 eller 4=>kabel2, 5 eller 6=>kabel3) kopplar in kablarna enligt slumplistan och lyckas plocka alla fem lyssningarna, då är konfidensen 1-1/3^5 = 99,5%. Då skulle du ha mycket större chans att övertyga oss.
...fast du har förstås ingen skyldighet att göra det, de är bara om du själv vill ha reda på hur det egentligen förhåller sig som det är viktigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.