Verkliga vs. upplevda/inbillade skillnader

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-21 23:01

Goldfinger skrev:
Ok, det är möjligt att det är så. Får man försiktigt fråga vad det har varit för sorts kablar och hur blindtesterna gick till?

Det var tre nätkablar, en originalkabel, en audio agile och en silspeak 440 fyrfläta. kunde faktiskt peka ut vilken kabel som satt i vid alla tillfällen. Tilläggas skall att det var under mycket bra förutsättningar i ett väldigt avslöjande system.

Ok, hur många rätt i rad?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-08-21 23:09

Goldfinger skrev:/snip/
Tilläggas skall att det var under mycket bra förutsättningar i ett väldigt avslöjande system.

Ett otroligt undermåligt system menar du? På snudden till brottsligt illa konstruerad elektronik?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-21 23:12

Själv börjar jag att ana ugglor i mossen, två nya medlemmar på forumet
(Diskotant o Goldfinger) med så "passande" inlägg ? Kan naturligtvis vara
ute på sedvanlig cykeltur ! :oops:

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-08-21 23:23

Tre! Jag pekade ut samtliga på rad.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-21 23:32

Goldfinger skrev:Jag tänker tvärtom, när jag klart och tydligt hör skillnader är jag säker på min sak, när jag däremot tvekar då funderar jag på i fall det är ren inbillning. Mina erfarenheter av elektronik är dessutom att det kan skilja väldigt mycket så ditt uttalande är högst subjektivt.

Jag skulle inte påstå det. Jag skulle nog säga att om jag hörde stora skillnader mellan högtalare så är det nog så. Men om jag skulle höra stora skillnader på kablar, CD spelare och dyl så skulle jag vara mycket mer försiktig. För jag tror det har blivit ett missförstånd att placebo endast ger små skillnader när det faktiskt kan vara tvärtom, att dom stora skillnaderna man hör är placebo.

Goldfinger skrev:Det här är en vanlig företeelse bland skeptiker att om man inte hör skillnader så finns det heller inga, dom som hör något inbillar sig. Om jag går tillbaka exempelvis 10år i tiden så kunde jag urskilja tonala karaktärer, typ mängden bas, diskant men inte mycket mer, efter x antal timmars lyssnande och utvärderingar av otaliga system lyssnar jag idag på ett helt annat sätt, idag kan jag urskilja saker som rumsinformation, efterklang, klangkropp osv, sånt som har med upplösning att göra, detta pga att jag vet var i återgivningen jag skall söka och hur informationen skall tolkas. Ponera att jag och en dirigent sitter och lyssnar på en halvtaskig stråkorkester, dirigenten sitter och mår dåligt över alla fel han hör medan jag själv sitter och njuter av orkestern, detta för att han av erfarenhet vet hur en korrekt återgiven orkester skall låta. Detsamma gäller här, att lyssna och kunna urskilja är en kunskap i sig.

Nja, kan vara så men problemet är ju när man ska göra samma sak under blindtest. Då verkar dom förmågorna försvinna. Personligen så tror, rent generellt, att dom som man brukar kalla "skeptiker" är oftast dom som också hör mest skillnader, medans dom "självutnämnda guldöron" är dom som hör minst skillnader.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-21 23:33

Goldfinger skrev:

Om testet gjordes rätt så är det knappast något bevis.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-21 23:34

Goldfinger skrev:

Ok, sannolikheten att göra det av en slump är 1/3^3=1/9, dvs konfidensen är 89%. Om det inte var så att ni hade gjort upp att ni skulle koppla in dem en i taget, efter varandra. Då blir sannolikheten att det sker av en slump 1/(3*2*1)=1/6, eller 83% konfidens.

Gjorde du testet flera gånger? Jag menar gjorde du samma eller något annat test, men misslyckades?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-08-21 23:42

Bild
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-08-21 23:43

pshhhhhhh

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-21 23:45

Äh, typisk ormolja !

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-21 23:50

Trist på en så fin tråd.
2021 maj på Spotify

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-08-21 23:57

Grejen är den att jag hörde skillnad på kablarna både öppet och blint, det räcker för mig, jag var heller inte ensam om detta men vi satt väl och inbillade oss allihopa förstås. Man kan ju för övrigt också misstänka att ljudskillnader överlag är inbillning och då blir ju allting så mycket lättare, bara att handla nästan vad som helst och se glad ut. Vore intressant med en vetenskaplig beskrivning där man kan särskilja det örat "upplever" som annorlunda ljud fast det inte är det, och när örat upplever ett annorlunda ljud som faktiskt ÄR annorlunda. Fram till dess står jag fast vid att om jag hör skillnader så finns dom där, trodde jag annat skulle jag slutat med denna hobby för länge sedan.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-21 23:59

Goldfinger: Det låter som ett väldigt bekvämt synsätt.
2021 maj på Spotify

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-08-22 00:14

Goldfinger: Det låter som ett väldigt bekvämt synsätt.

Bekvämt på vilket sätt? Jag har alltid litat på vad jag hört och det har visat sig vara vinstgivande hitills, hifi för mig handlar inte om mätvärden utan istället att nå en så stor musikalisk upplevelse som möjligt vilket för mig är ett system som färgar minimalt och med strävan om högsta möjliga upplösning, på den punkten har mina system avancerat kraftigt genom åren så öronen verkar leda mig på rätt väg i alla fall, tro´t eller ej.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-22 00:16

Alltså, strunta i vad de andra säger om trollning, jag tror inte att det är det du är ute efter.

Goldfinger skrev:Grejen är den att jag hörde skillnad på kablarna både öppet och blint, det räcker för mig, jag var heller inte ensam om detta men vi satt väl och inbillade oss allihopa förstås. Man kan ju för övrigt också misstänka att ljudskillnader överlag är inbillning och då blir ju allting så mycket lättare, bara att handla nästan vad som helst och se glad ut. Vore intressant med en vetenskaplig beskrivning där man kan särskilja det örat "upplever" som annorlunda ljud fast det inte är det, och när örat upplever ett annorlunda ljud som faktiskt ÄR annorlunda. Fram till dess står jag fast vid att om jag hör skillnader så finns dom där, trodde jag annat skulle jag slutat med denna hobby för länge sedan.

Jag tycker inte heller att inbillning är ett skällsord, om du nu trodde det. Inbillning är en mänsklig egenska som alla råkar ut för när det gäller ljud, även jag. Det är det som är poängen med blindtest och statistik, man kan kringgå inbillningen om man gör dem rätt.

Jag vill bara visa på att blindtester är ganska svårt och att det fanns en svaghet i hur du gjorde testen. Konfidensen blev för låg. Alltså risken att det lyckade resultatet var en slump är inte hemskt liten. Man behöver lyssna långt fler gånger än tre om man ska kunna säga att man "hörde något blint".

Det här betyder inte att det inte finns någon skillnad. Det betyder bara att du inte har visat det. Känner du dig övertygad att skillnaden finns så vill jag varmt rekommendera att du gör om testet med några fler lyssningar.

Om ni slår en tärning fem gånger och gör en lista (1 eller 2=>kabel1, 3 eller 4=>kabel2, 5 eller 6=>kabel3) kopplar in kablarna enligt slumplistan och lyckas plocka alla fem lyssningarna, då är konfidensen 1-1/3^5 = 99,5%. Då skulle du ha mycket större chans att övertyga oss.

...fast du har förstås ingen skyldighet att göra det, de är bara om du själv vill ha reda på hur det egentligen förhåller sig som det är viktigt.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-08-22 00:20

Jag provlyssnade en kabel precis. Den lät ingenting :?

Bild
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-08-22 00:25

Svante skrev:...fast du har förstås ingen skyldighet att göra det, de är bara om du själv vill ha reda på hur det egentligen förhåller sig som det är viktigt.

Med tanke på flertalet av svarsinläggen han fått hittills tror jag inte att det är han som tycker det är viktigast...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-22 00:29

Lust skrev:
Svante skrev:...fast du har förstås ingen skyldighet att göra det, de är bara om du själv vill ha reda på hur det egentligen förhåller sig som det är viktigt.

Med tanke på flertalet av svarsinläggen han fått hittills tror jag inte att det är han som tycker det är viktigast...

Hur menar du då? Menar du att våra svar påverkar vad han tycker är viktigt?

Jag tycker att svaren har varit bitvis rätt trista. Såna där som skrämmer bort folk, nästan lite ideologisk rensning. Sånt vill iaf inte jag ha.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-22 00:30

shifts skrev:Trist på en så fin tråd.

Äh, hur många inlägg har goldfinger totalt vs. denna tråd? 8)

Tvett har helt rätt.

Ofrånkomligt men visst, trist.

De flesta har en egen agenda. ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-22 00:32

Laila skrev:Själv börjar jag att ana ugglor i mossen, två nya medlemmar på forumet
(Diskotant o Goldfinger) med så "passande" inlägg ? Kan naturligtvis vara
ute på sedvanlig cykeltur ! :oops:

Ja, men då får det väl vara så då. Man kan väl låta bli att ropa troll tills det är fullständigt klart? Hur ska vi annars kunna behålla nya medlemmar som inte är stöpta i Faktisktform?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-08-22 00:33

Om ni slår en tärning fem gånger och gör en lista (1 eller 2=>kabel1, 3 eller 4=>kabel2, 5 eller 6=>kabel3) kopplar in kablarna enligt slumplistan och lyckas plocka alla fem lyssningarna, då är konfidensen 1-1/3^5 = 99,5%. Då skulle du ha mycket större chans att övertyga oss.
Ja, om möjligheten ges är jag inte oäven för något sådant.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-22 00:35

m_persson79 skrev:Äh, hur många inlägg har goldfinger totalt vs. denna tråd? 8)

Vad är det för mätetal?

Titta på var jag har inlägg på minhembio. Det är bara i en enda tråd som jag kände för. Jag gjorde det inte för att trolla.

Jag kan förstås ha fel, men alla förtjänar en chans.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-22 00:36

Goldfinger skrev:
Ja, om möjligheten ges är jag inte oäven för något sådant.

Bra! Vi väntar med spänning!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-22 00:40

Svante skrev:

Vad är det för mätetal?

Titta på var jag har inlägg på minhembio. Det är bara i en enda tråd som jag kände för. Jag gjorde det inte för att trolla.

Jo :oops:

Men efter c:a 10 års erfarenhet av forum så (kanske) man kan, rent empiriskt sett, peka på s.k. troll.

EDIT
Efter dina c:a 15000 st inlägg här, så är kanske jag inte rätt person att bedömma det. :oops: :)

EDIT igen
En parantes:
Svante, HiFiMagasinet.com-forum - var du med då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-22 00:47

m_persson79 skrev:
Svante skrev:

Vad är det för mätetal?

Men efter c:a 10 års erfarenhet av forum så (kanske) man kan, rent empiriskt sett, peka på s.k. troll.

EDIT
Efter dina c:a 15000 st inlägg här, så är kanske jag inte rätt person att bedömma det. :oops: :)

Jo, jag har nog gått på trollminor ibland och gör det fortfarande, men jag tycker att en person får fler än 10 inlägg på sig innan man kallar honom troll. Så länge det inte blir otrevligt är det ju inte fel att diskutera blindtest även om en trollare är närvarande, eller hur?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-22 00:50

Svante skrev:
m_persson79 skrev:
Svante skrev:

Vad är det för mätetal?

EDIT

Jo, jag har nog gått på trollminor ibland och gör det fortfarande, men jag tycker att en person får fler än 10 inlägg på sig innan man kallar honom troll. Så länge det inte blir otrevligt är det ju inte fel att diskutera blindtest även om en trollare är närvarande, eller hur?

Helt klart.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-08-22 00:54

Heder, Svante!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-22 01:03

Lust skrev:Heder, Svante!

Lätt. Tänk om majoriteten inom hifi-branchen vore lika duktiga som honom.

(Ej ironiskt)

Har sån enorm respekt för kunskapen mannen besitter (!).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-22 01:06

Goldfinger skrev:Fram till dess står jag fast vid att om jag hör skillnader så finns dom där, trodde jag annat skulle jag slutat med denna hobby för länge sedan.

Varför skulle du sluta med hifi om du har inbillat dig något? Låter ju inte speciellt bra, eftersom vi har alla inbillat oss något någon gång.

Läs detta testet, rätt intressant skillnaden mellan öppna och blinda delen.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-22 01:12

subjektivisten skrev:
Goldfinger skrev:Fram till dess står jag fast vid att om jag hör skillnader så finns dom där, trodde jag annat skulle jag slutat med denna hobby för länge sedan.

Varför skulle du sluta med hifi om du har inbillat dig något? Låter ju inte speciellt bra, eftersom vi har alla inbillat oss något någon gång.

Läs detta testet, rätt intressant skillnaden mellan öppna och blinda delen.

Tack. Slutsatsen var jäkligt intressant. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi