Här kommer 23 liter, 25 Hz och ingen fyllning med och utan room gain.
Moderator: Redaktörer
celef skrev:problemet är bara att finna fina kartonger, kan man måla flyttkartonger?
paa skrev:celef skrev:problemet är bara att finna fina kartonger, kan man måla flyttkartonger?
Måste väl gå, men framför allt går det att tapetsera dom.
Jocke skrev:Mina OA51 visar inga sådana här tendenser men de har ju lite mindre låda. Med den här volymen hamnar Q runt 0,5 i sluten låda.
Jag kan acceptera att BR inte funkar i så här stor låda:
Min 27 liters slutna låda ligger inte så långt ifrån IÖ rekommenderad Vb för BR. Dessutom upplever jag att mellanregistret förbättras med strumpor!![]()
/Jocke
skrutten skrev:Vad jag är ute efter vid basreflexbyggen är möjligheten att kunna spela högt med bibehållen ljudkaraktär även i basen. Simuleringen nedan visar skillnaden mellan en 27 liter sluten låda och en 12 liter basreflex hur mycket högre ljudtryck i basen som 12 literslådan kan ge (blåkurva).
Skillnaderna i nivå är ju inte så stora enligt övre grafen.
Har man lägre krav på ljudtryck i basen så bygger man nog inte basreflex.
Kaffekoppen skrev:På vilket sätt hade den kommentaren relevans mot mitt inlägg
Jocke skrev:
Har fått kommentarer om att basen är svag. Det skulle ju då tyda på att mina burkar (med strumpor) ger för mycket bas, eller?
/Jocke
Jo... en socka i porten kommer agera varioventaktigt.skrutten skrev:Kaffekoppen skrev:På vilket sätt hade den kommentaren relevans mot mitt inlägg
Hade väl inte med ditt inlägg att göra ens
Men en socka i basporten, borde inte den bli typ en variovent
Kaffekoppen skrev:Jo... en socka i porten kommer agera varioventaktigt.skrutten skrev:Kaffekoppen skrev:På vilket sätt hade den kommentaren relevans mot mitt inlägg
skrutten skrev:Jocke skrev:
Har fått kommentarer om att basen är svag. Det skulle ju då tyda på att mina burkar (med strumpor) ger för mycket bas, eller?
/Jocke
Japp så är det
Du har högtalarna nära vägg och kanske nära ett hörn?
Njae.. jag tror inte den kan bli helt tät. Den kommer släppa igenom tryck likt en variovent, tror du inte?Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Jo... en socka i porten kommer agera varioventaktigt.skrutten skrev:Kaffekoppen skrev:På vilket sätt hade den kommentaren relevans mot mitt inlägg
Eller proppaktigt. Om sockan sluter någorlunda tätt blir flödet i proten nära noll, dvs det blir en sluten, möjligen feldimensionerad låda av det.
Ligger sockan löst kommer den att vibrera med och då vete gudarna vad som händer.
Kaffekoppen skrev:Njae.. jag tror inte den kan bli helt tät. Den kommer släppa igenom tryck likt en variovent, tror du inte?
Jocke skrev:skrutten skrev:Jocke skrev:
/Jocke
Japp så är det
Du har högtalarna nära vägg och kanske nära ett hörn?
Nix, inga hörn, mitt på 7m långvägg. Hmmm - blir nog borta härifrån några veckor!![]()
/Jocke
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 228 gäster