senaste.. "fyndet" eeh..

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vin-Tage

senaste.. "fyndet" eeh..

Inläggav vin-Tage » 2008-08-24 21:57

Vad blev det då? jo en alldeles gratis Lectra TA-400 (wow..) Var och slängde skrot och en gubbe skulle slänga den. Efter rengjöring +diverse service av phones-jacket pga uteblivet ljud i ena kanalen så fungerar den ju finfint. Made in Korea låter betryggande.. Någon som vet mer? Har aldrig hört talas om detta märke förut, känns årtalsmässigt som slutet av sjuttiotalet. Hittar inget vettigt när jag googlar.
Bild
Bild

mvh

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-24 22:13

Tråkigt att folk bara slänger saker istället för att skänka till välgörande ändamål eller ngt. Tur att du räddade den. Du har ju gjort ett finfint renoveringsarbete, ser mkt fint ut.

Vet absolut ingenting om den, kul fynd, grattis!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-08-24 22:22

tackar.. jag har ju inte renoverat den ..rengjort mest :) Men kul att den är lite udda, fast antagligen en billighetsmodell på den tiden som fanns på Domus eller något :wink: Låter gör den,men aningen vass diskant och otydligt mellanregister skulle jag våga påstå.

mvh

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-24 23:40

Ser väldigt fin ut. Det har allt rätt, stationsskala, rattar, knappar... Sånt gillar jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-25 06:24

Har ett svagt minne av att Lectra såldes av Hobbex, eller någon av de andra postorderfirmorna.
Märket finns inte i någon av Hifi handböckerna.
Av dina bilder ser det ut som om slutstegsdelen skulle vara en ac-konstruktion. De två stora kondensatorerna är i så fall utgångskondensatorer på minst 2200 uF. Designen på fronten däremot, ser ut som sjuttiotalets slut. Påminner om de svarta Expert/Marantz-receivrarna.

Återgå till Vintage-hifi