bredbandare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

bredbandare

Inläggav celef » 2008-08-24 23:05

vilka fler bredbandare har lika god eller bättre ljudkvalitet än det vifa-element alla bredbandstrådar handlar om?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2008-08-24 23:06

fostex?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: bredbandare

Inläggav phloam » 2008-08-24 23:18

celef skrev:vilka fler bredbandare har lika god eller bättre ljudkvalitet än det vifa-element alla bredbandstrådar handlar om?

Vilket element är det?? :) Vet inte riktigt varför, men jag gillar bredbandare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-24 23:20

Vill du ha ett litet eller tycker du att stort är bättre?
I alla fall: Inte säker, men kanske E.J.Jordan JX92S är bättre?
Ino har ett litet bredbandselement också, det som sitter i piM och A1 (jag tror det sitter likadana ino-element i dom).
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-08-25 07:13

Fostex är dåligt och dyrt. Jordan är bättre och dyrt. Kolla på http://www.diyaudio.com/forums/forumdis ... forumid=51 för en del skoj (även om dom har en förkärlek för sketna fostexelement på det forumet).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-25 08:34

önskvärt är att elementet är litet och billigt, typ 2-3" och kanske 500:-/st, det får gärna ha god spridning även i dom övre registren, dom skall passa som enkla toppar i ett enkelt delat system, nej förresten, elementet ska utgöra hp-delen i en tvåvägare som skall delas vid ~300hz, skall aldrig spela höga ljudtryck men får gärna vara någorlunda lågdistande vid låga och "normala" ljudtryck
Bikinitider

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2008-08-25 09:42

Jag har köpt ett dussin av dessa http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=6954 för att använda till bakkanaler mm, små bredbandare kan man inte få för många av. Inga lyssningsintryck ännu. Kostade drygt 200 från bmm. Det finns lite mätningar här http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-08-25 11:54

Basso, hurdan var konstruktionskvalitén på de elementen? Blir lite orolig när dammkåpan sitter snett på produktbilden. Men jag är nyfiken på dom också.

Annars har ju TB påkostade 3" med lite olika konmaterial. Titankonerna är särskilt intressanta (låg dist) men kräver en notchkrets. Min favorit är modellen med kon i bambufiber... mäter inte så snyggt men låter fantastiskt som övre register i en tvåvägare.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-08-25 12:23

Kolla den här tråden. Zaph verkar ha byggt en välljudande tingest (som alltid).
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
/M

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-25 18:55

vad tror ni om visaton?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-25 21:30

celef skrev:vad tror ni om visaton?

Tänkte du på 2,5". Annars har dom ju B200 som folk verkar gilla. Jag hade tänkt bygga med den om den inte skulle krävt så löjligt stota lådor.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-25 22:02

Synd att de skulle vara små, bredbandare har ofta god magnetstyrka och lätt kon som gör att de passar utmärkt i horn.

Dessa blev precis klara med "Sketna Fostexelement"

Låter inte kattskit direkt kan jag lova! Man måste behandla sina element rätt om man vill att de ska prestera :wink:

Bild

Originaltråd
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-25 23:31

Riktigt snyggt bygge. Kul att du satsat på kreativt och snyggt utseende istället för litet och diskret.
Men, har du ett hästhuvud på väggen?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-25 23:45

Tillbaks till topic...
Peerless 2" fulrang tycker jag ser väldigt intressant ut på papperet.
http://www.tymphany.com/830970
Alltså för att köras 300Hz och uppåt.

Den har bara 82dB SPL (snarare 84-85dB enligt mätkurvan) och tål max 18W, men troligen lite mer om man delar den vid 300Hz. Det blir fårtfarande inte några fantastiska ljudstyrkor, men det bör räcka ganska långt när vi pratar surroundhögtalare, speciellt om du har planer på att köra många, t.ex. i en 2+1+1+2 uppställning.

På plussidan har vi t.ex.: snyggt element (personlig åsikt). Kan monteras icke-försänkt utan att se illa ut. Vas på bara 0.2 liter. Dvs duktigt små lådor kan man köra med...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-26 07:57

Åhå, du letade små element .... jag skulle i god ordning föreslå Sonido, men deras minsta är fem-och-en-halvor.

Visaton är ju gamla klassiska element; konstigt att svenskar har så svårt för tyska produkter :x . Kollar man tidningen K+T är det VÄÄÄÄLDIGT mycket Visaton, det säger inget om kvaliteten men att man i Europas största ekonomi inte drar sig för att använda de elementen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-26 08:37

peetwa skrev:
celef skrev:vad tror ni om visaton?

Tänkte du på 2,5". Annars har dom ju B200 som folk verkar gilla. Jag hade tänkt bygga med den om den inte skulle krävt så löjligt stota lådor.

ja, ett mindre element skulle passa bäst. jepp, det är urtråkigt att många element kräver enorma lådor, jag vet inte hur man ska komma runt det, kanske genom att göra hål i väggen och använda hålrummet i väggen eller volymen i rummet bakom
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-26 08:39

PetterPersson skrev:Synd att de skulle vara små, bredbandare har ofta god magnetstyrka och lätt kon som gör att de passar utmärkt i horn.

Dessa blev precis klara med "Sketna Fostexelement"

Låter inte kattskit direkt kan jag lova! Man måste behandla sina element rätt om man vill att de ska prestera :wink:

Bild

Originaltråd
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1

schysst system, alltid trevligt att se annorlunda skapelser, berätta gärna mer om tankar och krav
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-26 08:42

silvervarg skrev:Tillbaks till topic...
Peerless 2" fulrang tycker jag ser väldigt intressant ut på papperet.
http://www.tymphany.com/830970
Alltså för att köras 300Hz och uppåt.

Den har bara 82dB SPL (snarare 84-85dB enligt mätkurvan) och tål max 18W, men troligen lite mer om man delar den vid 300Hz. Det blir fårtfarande inte några fantastiska ljudstyrkor, men det bör räcka ganska långt när vi pratar surroundhögtalare, speciellt om du har planer på att köra många, t.ex. i en 2+1+1+2 uppställning.

På plussidan har vi t.ex.: snyggt element (personlig åsikt). Kan monteras icke-försänkt utan att se illa ut. Vas på bara 0.2 liter. Dvs duktigt små lådor kan man köra med...

jag tror det var zaph som testade elementet, det presterade väl bara sådär, man måste nog dela det väldigt högt eller kanske ännu hellre bygga en linjekälla med elementet, vad tror du?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-26 08:46

soundbrigade skrev:Åhå, du letade små element .... jag skulle i god ordning föreslå Sonido, men deras minsta är fem-och-en-halvor.

Visaton är ju gamla klassiska element; konstigt att svenskar har så svårt för tyska produkter :x . Kollar man tidningen K+T är det VÄÄÄÄLDIGT mycket Visaton, det säger inget om kvaliteten men att man i Europas största ekonomi inte drar sig för att använda de elementen.

jag håller med, visaton har ju många intressanta element, synd bara att det inte finns någon återförsäljare i sverige! elfa tar hem vissa element, men inte dom man vill testa, som frs8m, bg20, tw6ng, tw70, ...
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-26 09:23

Jag hade inte sett denna tidigare fostex fw108n

http://www.madisound.com/catalog/PDF/fostexdrivers/fw108n.pdf

Annars sitter Fostex sigma FE103 i Gemme Audio Vivace.

Men det kanske skulle vara små lådor och små element.

Jag håller på att fundera på ett par 40-50 cm öppna baflar som man har på stativ som spelar till 200 Hz och sedan delas till en sub. Har nästan alla grejerna, behöver bara lite tid.

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2008-08-26 09:44

Nwalmaer. Inga problem med byggkvaliten, inte okulärt i vart fall. Tror det kan vara en synvilla, photoshop miss som gör att det ser knasigt ut.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-26 10:31

peetwa skrev:Jag hade inte sett denna tidigare fostex fw108n

http://www.madisound.com/catalog/PDF/fostexdrivers/fw108n.pdf

jo den såg trevlig ut, men jag skulle önska mig lite större bandbredd

Annars sitter Fostex sigma FE103 i Gemme Audio Vivace.

jo jag såg den i h&m, frekvensmätningen i tidningen såg inte så jättekul ut, jag skulle vilja knäcka till kurvan lite, och förmodligen byta baffelstorlek

Men det kanske skulle vara små lådor och små element.

ja, jag skulle vilja prova lite idéer så liten storlek skulle underlätta

Jag håller på att fundera på ett par 40-50 cm öppna baflar som man har på stativ som spelar till 200 Hz och sedan delas till en sub. Har nästan alla grejerna, behöver bara lite tid.

kul, vad är det för grejer?
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-26 12:22

Strassacker kan väl sälja element till dig - de för väl Visaton.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-08-26 13:02

Härlig sågning av en Lowther bredbandare! :D

http://www.troelsgravesen.dk/Lowther.htm

Personligen har jag aldrig hört en bredbandare som inte låtit tuta, vare sig med eller utan frekvenskorrigerande filter. Skulle dock vara kul att höra Petters kreationer, de ser ju ut att ha en viss baskapacitet. :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-26 13:43

soundbrigade skrev:Strassacker kan väl sälja element till dig - de för väl Visaton.

ja men dom ligger ju utrikes, jag vill ju göra mina affärer i sverige 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-26 13:46

jonasz skrev:Härlig sågning av en Lowther bredbandare! :D

http://www.troelsgravesen.dk/Lowther.htm

ja det var en rejäl sågning, man har ju sett många varianter på fasplugg på dom elementen, vilken skillnad kan olika faspluggar göra?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-26 15:54

De står mellan Falun och Gävle i en by som heter Barkhyttan, en mil
från Hofors, så är du sugen på ett besök är du välkommen :)

Jag har bara hört olika Lowther och fostex 8". Jag upplever
Fostexelementen som mer homogena och inte lika "skrikiga" som
Lowther. Lowther har också en förmåga att låta mer papper än fostex,
men till viss musik (läs klassiskt) kan de låta underbart. Fostex är mer
av en allätare.

Mina FP203 är kanske inte de bästa över 10-15 kHz, men det finns en
magi i ljudet som är speciellt då inget delningsfilter anväds, ska prova
senare med supertweeter för att kolla :)

Faspluggen är mycket viktig! Titta på Bosse Hansons kreationer, en
kompis till mig tog till och med bort faspluggen i sin Lowther och
ersatte den med en 60W glödlampa med gott resultat. Faspluggen gör
ljudet mindre "på", annars är det lätt att högre frekvenser bara strålar
rakt fram som spjut från elementet...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-26 16:01

PetterPersson skrev: Man måste behandla sina element rätt om man vill att de ska prestera :wink:
Hur menar du då, "behandla"? Stryka på gucka från mördarsniglar och frysa ner dom till absoluta nollpunkten, eller?
Förresten, du borde prova Coral-bredbandare i dom där. Beta 8 ska väl passa fint. Beta 10 har jag aldrig hört, men skulle gärna vilja höra, om det någongång finns en chans.
Jag har dock en känsla av att magin hos många dubbelkonare mest består av hög känslighet, urfasningar och att vissa register överbetonas och "plockar fram detaljer som inte brukar höras".
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-26 19:32

Tack celef :)

En bakgrund till projektet

Jag har inget egetatt lyssna på hemma hos mina svärföräldrar där jag är på diverse lov och ibland på helgerna. Så först tänkte jag bygga med en tretummare i varje för att jag var nyfiken på hur mycket ljud man kunde få ut ur en sådan. Den skulle gå linjärt ner till 50 Hz med en tratt på 130 cm, slutarea på 3500 cm^2. Det är ju inte så stort, volymen skulle bli ca 75 liter netto.

Men då smög sig horndjävulen upp på min axel och sa att "Det finns ju
gott om utrymme uppåt väggarna...och ärligt talat...hur kul är det
med tretummare egentligen? Kul att prova, men sen då? Näe, bygg
något du blir nöjd med istället då du lägger ner så mycket tid" Jag ville dessutom inte ha ett enda veck i hornet, det var viktigt! 40 hz valdes som undre gränsfrekvens då jag inte kunde tollerera att större horn samt att jag inte ville kompromissa och bygga, som alla andra gör, ett för kort bakladdat horn med för liten slutarea. Kvalitet före kvantitet alltså. Vill jag under 40 Hz kan man ju allti bygga ett tappat horn, som blir mindre...

Sen var det bara å sätta igång 8)

Så här ser hornet ut utan framsida

Bild

Spelar med full kräm ner till 38-40 Hz. Under det, ingenting pga den akustiska utsläckning som blir mellan fram och baksidan på elementet. 40 Hz, kanske någon kommer fnysa åt, men det kommer med en sådan dynamik och fingertoppskänsla att de får de flesta lådhögtalare att låta trötta. 40 Hz är djupare än vad de flesta tror...

hornet är exponentiellt, börjar på 100 cm2 och slutar 350 cm senare på 6000 cm2

paa, håller inte med dig där, det blir något speciellt när allt ljud ligger så perfekt det kan i fas och desutom inga passiva komponenter med allt elende sådana medför. Ljudet blir mer naturligt i min mening. Det är sant som du skriver att många bredbandare har en stegrande frekvensgång, även dessa, och jag har provat en eq för att få bort detta. Det blir något bättre, men grundljudkaraktären/på det sätt det låter är densamma.

Det jag menade med att "Behandla dem rätt" var att använda elementet till det är till för.

Tyvärr har coral 8":aren för klen magnetstyrka. Bl på 11-15 passar detta horn för

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-26 19:43

PetterPersson skrev:paa, håller inte med dig där, det blir något speciellt när allt ljud ligger så perfekt det kan i fas och desutom inga passiva komponenter med allt elende sådana medför.

Enkelkonhögtalare spelar med minimumfas, och har inte mer fasvridning än frekvensgången kräver, men dubbelkonhögtalare har "inbyggt" mekaniskt delningsfilter av minst fjärde ordningen, vilket även kan ses om man mäter upp fasgången från dom.
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till DIY-forum