av lazpete » 2008-08-26 09:37
Ang kvalitet och destruktionen av densamma, har det gått för långt, och jag tror det kommer ta en generation eller två innan ordningen återställs.
Jag tycker att jag har ganska bra koll in i branschen, både ur artistperspektiv, men även hur jävla illa det är hos bolagen/pressen.
Min bror spelade tills alldeles nyligen i ett utomlands ganska känt svenska band. De gav i år ut den första plattan på fem år, och den är så sanslöst het, mäter tusentals klippningar per låt. Han som mastrat den, är poppis att använda av bolagen, snabb, het och billig. Själva artisten i detta fall, kan i princip bara hoppas på att bolaget ger ut en vinyl variant med "bra ljud" (det kan ju förståss låta skit även om mastringen är bra).
snackade själv med låtskrivaren/bandöverhuvudet, och han hade inte ens haft chansen att godkänna mastringen/cd släppet.
Det är fler skare som spelar in, men det är i mina ögon riktigt märkligt att man i flera sammanhang lägger ner hundratusentals kronor på studio, hotell, omslag etc och viss marknadsföring, och sedan låter produkten skit, eller kanske snarare trasig. När man ställer frågan, så är det bara "det är så man gör numer"...skumt.
Tror också att traditionen att ljudet är en ganska viktig del av produkten har mattats, varför vet jag inte, men man kan ju anta att mp3 generationen (miljoners miljoner människor) är en ganska stor kraft att räkna med. Det är också mer att tänka på under själva inspelningen, om målet i första hand är att göra en vinylplatta.
Hur viktigt är då ljudet i en färdig produkt?
Om vi bortser från själva "soundet", och tittar på clipping/ mastringspajj, så verkar det vara av extremt ringa betydelse, då min brors bands senaste alster fick 5 getingar av Martin Carlsson på expressen, och fått överlag riktigt fina betyg i pressen runt jorden.
Så jag tror och hoppas på att vinylboomen håller i sig ett tag, så att det blir "fint" med bra ljud igen.
Sedan kan man på de flesta webshoppar lyssna på antingen low bitrate versionern, eller kortare klipp av en låt, och där brukar det ofta gå att avgöra om det låter skit eller inte.
Jag är glad över min nya pick, för nu låter Honeymoon suite som jag kommer ihåg de igen.
"Even a stopped clock is right twice a day."