Hur fungerar det med inspelning av kablar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

eriken

Hur fungerar det med inspelning av kablar?

Inläggav eriken » 2008-08-26 22:04

Läser inlägg då och då där folk säger att kablarna måste spelas in innan de får sin sanna karaktär. Vad är det som under inspelningen ändrar kabelns struktur? För visst måste det väll vara så att kabeln måste förändras fysiskt för att ljudet också ska förändras?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Hur fungerar det med inspelning av kablar?

Inläggav Almen » 2008-08-27 01:51

eriken skrev:Vad är det som under inspelningen ändrar kabelns struktur?

Vad sker i hjärnan vid tankeöverföring?

Svår fråga att besvara eftersom det inte finns några belägg för existensen av fenomenet. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-27 08:34

Läs gärna nedanstående tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=24948

Det borde rimligen vara så att de fysikaliska förändringar som sker i en kabel är så oändligt mycket större när man rör vid kabeln än när man skickar en mikrominimal ström genom den.
Man kan ju titta på de energier som krävs för att permanent ändra kristallstrukturen i en kabeln. Det kan en teoretisk fysiker säkert utreda.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

eriken

Inläggav eriken » 2008-08-27 20:28

Jo jag vet om hela den biten..och har läst ett antal trådar mellan "troende" och "skeptiker" som för det mesta slutar i bråk. Det var inte mitt syfte med denna tråd.

Ville bara kolla om det var någon som ansåg sig kunna svara på frågan. Skulle vara väldigt intressant om någon kunde lägga fram tekniska bevis/mätningar som säger vad det är som händer i kabeln under inspelning.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-08-27 20:31

Följdfrågan blir naturligtvis att när är kabeln utspelad??
Hur ofta bör man byta kablar?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-27 20:39

Frågan är OM något händer och OM det händer är det en hörbar förändring? Är det en förbättring eller en försämring?

Man skulle ju kunna tänka sig att kabeln (kopparkardelen) är "sprucken" alltså kristallerna har brustit i en lång rad stycken. Om man nu kör ström genom kabeln skulel man ju kunna tänka sig att brotten har högre resistans och att strömmen orsakar temperaturhöjning som leder till att kristallsegmenten "svetsar ihop". Man kan ju också tänka sig att strömmen istället gör att brottställena bränner och resistansen ökar pga av det bildats kopparoxid eller nåt sånt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

eriken

Inläggav eriken » 2008-08-27 20:44

Ja vem vet? :)

Jobbar själv som distributions elektriker med spänningar från 230V till högspänning, har aldrig själv hört talas om "utmattning" av ledarna pga lång användningstid..och då gäller det kablar som det flyter flera hundra ampere genom kontinuerligt under mkt lång tid.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Hur fungerar det med inspelning av kablar?

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-27 21:21

eriken skrev: Vad är det som under inspelningen ändrar kabelns struktur? För visst måste det väll vara så att kabeln måste förändras fysiskt för att ljudet också ska förändras?

Ingenting. Ljudet ändras inte heller.
Det du har läst är snömos avsett att imponera på andra audiofiler.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-08-27 21:40

Jag personligen tror inte på detta med inspelning av kablar..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-27 22:01

Fast egentligen ska det ju inte handla om tro, utan om vetande.

Eriken, om du frågar runt på din arbetsplats om massa ström genom kablar, vad får du för svar då?

eriken

Inläggav eriken » 2008-08-27 22:17

soundbrigade: Jag ska kolla imorgon med folk och se vad de tror om saken. Sen om det skulle vara så att det kan ske förändringarså är väll frågan om det är tillämpningsbart på en högtalarkabel..

Rätt stor skillnad på en ledning med 400 kV med 1000A och en högtalarkabel...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-27 22:52

Inbränning av kablar är verkningslöst. Varför kan man fråga? Därför kan man svara. För att det ska bli någon mening med denna inspelning måste nog kabel redan innan vara felaktig. Man kan om man är nyfiken mäta induktans resistans och kapacitans på kabeln före och efter en inspelning. De effekter som kan ske i en vanlig kabel är nog mer av typen att nykabel doften går ur samt eventuellt av sådan dignitet att mänsklig hörsel ej kan detektera detta.
Vetskapen om att den skall ändra karaktär tror jag blir till en förnimbar upplevelse bara därför att man vet att det ligger till på det viset.

Själv föredrar jag karaktärslösa kablar utan inspelningsbehov.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-27 23:06

Kribban skrev:Följdfrågan blir naturligtvis att när är kabeln utspelad??
Hur ofta bör man byta kablar?

När de är överspelade.

Edit: ska man vara allvarlig så är det väl så att om en kabels egenskaper ändras så mycket att det hörs skillnad under tidigaste delen av kabelns livslängd så är den grovt felkonstruerad. Man måste ha ansträngt sig för att få till materialegenskaperna så att de ändras.

Sen tror jag ju inte att "rapporterna" om inspelnings betydelse är så mycket att tro på. Eller, alltså, personerna som rapporterar skillnader upplever nog skillnaden, men det är den gamla hederliga placeboeffekten som spökar.

...och sättet att ta reda på hur det förhåller sig är att eliminera placebon med blindtest.

Har vi hört den förut? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-27 23:15

Jag tycker det är rätt nedrigt att ifrågasätta sånt som folk VET
vad de har HÖRT!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-27 23:46

Från ett vetenskapligt laboratoruim där en kompis pappa jobbade fick jag veta detta.
Som en tumregel skall man inte spela toner över 3500Hz i en oinspelad kabel för då kan man skada eventuella långsamma elektroner i kabeln. Med lite träning och försiktig ökning till högre och högre frekvenser så kan den långsammaste elektron bli så snabb så att den tillslut klarar av hela musikens spektra. Om man skadar eller på ett tigidgt stadium chockar långsammare elektroner kan de skapa fel och oreda i återgivningen. Ett exempel på chock är ex ett åsknedslag eller hastigt volym pådrag. Om ett antal elekrktroner dör av en chock exempelvis åska så går ledaren av.
Ibland händer det att ett antal skadade elektroner kan klumpa ihop sig och hamna i vägen och på så sätt skapa framkomlighetsproblem för de som inte har skadats.
Om vi nu har en redan skadad kabel, kan den då räddas? Svaret är nästan alltid ja. Man kan nämligen byta ut elektronenrna i kabeln, detta görs genom att påföra en likspänning från en strömkälla. Strömkällan måste innehålla lika många elektroner som ryms ikabeln, vad som händer är att strömkällan från sin pluspol trycker in nya elektroner i kabeln. Detta tryck gör att både friska och skadade elektroner trycks ut i andra änden och tas upp i minuspolen. Strömkällan slutar att fungera och bör kastas när den tagit upp för många skadade elektroner. :|
Senast redigerad av skrutten 2008-08-27 23:51, redigerad totalt 1 gång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-27 23:51

shifts skrev:Jag tycker det är rätt nedrigt att ifrågasätta sånt som folk VET
vad de har HÖRT!

:D

Om jag får tolka det allvarligt, så gjorde jag faktiskt inte det. Jag ifrågasätter inte att de har hört (upplevt) en skillnad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-28 07:56

Eriken ställde en fråga och möts av en massa raljerande (va 17 skrev jag för svar .... :roll: ). Samtidigt har vi tidernas chans att faktiskt utreda om något händer med kabeln och i så fall vad.
Sedan kan vi rynka på näsan och fnysa föraktfullt eftersom det verkar så utomjordiskt att något skulle förbättras, speciellt som man ska ha en speciell sorts inspelningssignal.
Man kan vända på det; varför flätar faktiskterna EKK-kabel till sina pip60? Och varför ska man till varje pris mata 4-flätan med en NAD208 ....????

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-08-28 08:50

skrutten skrev:...Ibland händer det att ett antal skadade elektroner kan klumpa ihop sig och hamna i vägen och på så sätt skapa framkomlighetsproblem för de som inte har skadats. |

skrutten skrev:...Strömkällan slutar att fungera och bör kastas när den tagit upp för många skadade elektroner. :|

Det här var synnerligen intressant skrutten!
Man lär sig alltid nya saker på detta forum!
En fråga: är det på så vis att alla trasiga kablar har lagats av den numera nerlagda reakotrn i Barsebäck?

Samt vad händer med de kablar som var hela men man använde till att koppla upp sig mellan strömkällan och den trasiga kabeln med? Bör de kastas med?

Skulle tro att de flesta på detta forum säger att det inte händer något nämnvärt som påverkar kabelns parameterar i audioområdet vid inspelning. Är den grovt underdimensionerad kanske man får gå upp till 90graderskabel och gles förläggning. Viktigt att tänka på är att du inte bör lägga tex //2.5 då detta kallas biwire och är inte något som rekommenderas på detta forum.

Soundbrigade: Hur ska vi gå till väga? Blindtest? mäta före/efter inbränning? bränna in med musik eller 230V? kabellängd, area, vilka kablar? under hur lång tid? osv...
Hittar vi inga skillnader kan man säga att vi mätte fel och att det visst finns skillnader, och finner vi att det finns skillnader efter inbränning men att de inte på verkar inom audioområdet så kan man säga att det gör det vist det osv.
Och så har vi ännu en kabelkrigstråd!
Men hade det gjorts korrekt hade det varit jätteintressant! faktiskt.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-08-28 09:42

skrutten skrev:Från ett vetenskapligt laboratoruim där en kompis pappa jobbade fick jag veta detta.
Som en tumregel skall man inte spela toner över 3500Hz i en oinspelad kabel för då kan man skada eventuella långsamma elektroner i kabeln. Med lite träning och försiktig ökning till högre och högre frekvenser så kan den långsammaste elektron bli så snabb så att den tillslut klarar av hela musikens spektra. Om man skadar eller på ett tigidgt stadium chockar långsammare elektroner kan de skapa fel och oreda i återgivningen. Ett exempel på chock är ex ett åsknedslag eller hastigt volym pådrag. Om ett antal elekrktroner dör av en chock exempelvis åska så går ledaren av.
Ibland händer det att ett antal skadade elektroner kan klumpa ihop sig och hamna i vägen och på så sätt skapa framkomlighetsproblem för de som inte har skadats.
Om vi nu har en redan skadad kabel, kan den då räddas? Svaret är nästan alltid ja. Man kan nämligen byta ut elektronenrna i kabeln, detta görs genom att påföra en likspänning från en strömkälla. Strömkällan måste innehålla lika många elektroner som ryms ikabeln, vad som händer är att strömkällan från sin pluspol trycker in nya elektroner i kabeln. Detta tryck gör att både friska och skadade elektroner trycks ut i andra änden och tas upp i minuspolen. Strömkällan slutar att fungera och bör kastas när den tagit upp för många skadade elektroner. :|

:lol:

Det som nästan var roligast var
"...vad som händer är att strömkällan från sin pluspol trycker in nya elektroner i kabeln. Detta tryck gör att både friska och skadade elektroner trycks ut i andra änden och tas upp i minuspolen."

Detta eftersom det ju i verkligheten är precis tvärtom :)

Elektroner är negativt laddade och om de nu rör sig så rör de sig mot
+ pol
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-28 09:53

Svante skrev:
shifts skrev:Jag tycker det är rätt nedrigt att ifrågasätta sånt som folk VET
vad de har HÖRT!

:D

Om jag får tolka det allvarligt, så gjorde jag faktiskt inte det. Jag ifrågasätter inte att de har hört (upplevt) en skillnad.

Det är klart du får, men " :D " låg närmare min egen tanke. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-08-29 07:10

soundbrigade skrev:Eriken ställde en fråga och möts av en massa raljerande (va 17 skrev jag för svar .... ). Samtidigt har vi tidernas chans att faktiskt utreda om något händer med kabeln och i så fall vad.
Sedan kan vi rynka på näsan och fnysa föraktfullt eftersom det verkar så utomjordiskt att något skulle förbättras, speciellt som man ska ha en speciell sorts inspelningssignal.

Turordningen för att bemöta ett påstående om effekten av "inspelning" av kablar är:

1. Finns det verkligen en hörbar effekt av kablars inspelning - på riktigt? För extrema påståenden som detta krävs ju givetvis också bevis i form av kontrollerade blindtester och inte "frugan tyckte sig höra från köket att...".

2. Efter en eventuell påvisad hörbar effekt är det sen intressant att leta efter en teknisk förklaring.

Att spekulera i tekniska och fysikaliska förklaringar för en effekt man inte har påvisat är som att spekulera i om man bör salta ellet sanda taket för att Tomten inte ska halka ner på julafton!

1. Finns Tomten, kommer han på julafton och i så fall via taket genom skotstenen?

2. Först nu är det intressant med åtgärder för att underlätta Tomtens ankomst.

:lol:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-08-29 09:09

Skrutten skrev:Från ett vetenskapligt laboratoruim

Vilket lab? Vad studerar man där?

Edit: Skrutten var citatet från, inte wolfie. Nu korrigerat.
Senast redigerad av RogerJoensson 2008-08-29 18:36, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-29 09:16

Utan att vilja raljera, så kan en lika vetenskaplig förklaring vara att det är lyssnaren som "spelas in" :)

Kanske en slags ritual för att vänja sig vid en förändring i anläggningen som kanske har mer psykologisk "impact" än teknisk/ljudmässig.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-08-29 11:27

phloam skrev:Utan att vilja raljera, så kan en lika vetenskaplig förklaring vara att det är lyssnaren som "spelas in" :).

Det skulle nog inte vara så svårt att bevisa vetenskapligt att det är så.
Blindtester med både inspelade och ospelade kablar och saken är biff.

-För några mätbara skillnader är det väl ingen som lyckas få fram (utan fuffens).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-29 11:28

RogerJoensson skrev:
Wolfie skrev:Från ett vetenskapligt laboratoruim

Vilket lab? Vad studerar man där?

Ironi? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-29 11:44

Joråserrusåatteh en del tillverkare tycker det är så viktigt att de även producerar inbränningsmaskiner.
Här är en Nordost Vidar.
Bild

Med den kan du få kabeln inbränd, vilket tydligen är mycket viktigt. Fast efter ett tags spelande - oklart hur länge - så kan kabeln kanske bli lite överbränd på nåt sätt för då kan man lämna in den på konditionering. :P

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-29 12:28

Conan beskriver gången mycket elegant.
Sedan finns det ju folk som aldrig övertygas av sanningen eller fakta utan föredrar att tro eller inbilla sig.

MEN, ocjh det här måste man alltid komma ihåg, ingenting vinns av att ironisera över någon som ställer frågan "Kan kablar spelas in?". Om någon däremot hävdar att han "det är visst skillnad på inspelad och oinspelad kabel", får han väl dels presentera fakta eller undersökningar som stödjer det påståendet, dels vara beredd på en "religionsdiskussion".

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-08-29 13:52

Min kökslampa tar emot bastoner på 50 Hz via lampsladden. Jag har märkt nu efter en månad att belysningen över middagen är betydligt mer luftig samt att fiskpinnarna faktiskt smakar bättre. För en stund glömmer man bort att de faktiskt är inhandlade på Lidl...

Fortsättning följer angående den nya trädgårdsbelysningen. Kommer äpplena vara syrligare i år eller inte... Eller beror det helt enkelt på grannens trädgårdsbelysning?

eriken

Inläggav eriken » 2008-08-29 16:22

Jag förstod nästan att denna tråd skulle spåra ur när jag startade den tyvärr...

Jag har som alla andra en uppfattning ang huruvida inspelningen av en kabelse har betydelse eller ej, men väljer att inte spekulera/kasta paj på dom som inte tycker likadant.

Vore bra om endast fakta kunde presenteras hädanefter..

/Erik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-29 16:26

eriken skrev:Jag förstod nästan att denna tråd skulle spåra ur när jag startade den tyvärr...

Jag har som alla andra en uppfattning ang huruvida inspelningen av en kabelse har betydelse eller ej, men väljer att inte spekulera/kasta paj på dom som inte tycker likadant.

Vore bra om endast fakta kunde presenteras hädanefter..

/Erik

Bygger din uppfattning om inspelning av kablar på fakta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Teknikforum