Moderator: Redaktörer
eriken skrev:Vad är det som under inspelningen ändrar kabelns struktur?
eriken skrev: Vad är det som under inspelningen ändrar kabelns struktur? För visst måste det väll vara så att kabeln måste förändras fysiskt för att ljudet också ska förändras?
Kribban skrev:Följdfrågan blir naturligtvis att när är kabeln utspelad??
Hur ofta bör man byta kablar?
shifts skrev:Jag tycker det är rätt nedrigt att ifrågasätta sånt som folk VET
vad de har HÖRT!
skrutten skrev:...Ibland händer det att ett antal skadade elektroner kan klumpa ihop sig och hamna i vägen och på så sätt skapa framkomlighetsproblem för de som inte har skadats. |
skrutten skrev:...Strömkällan slutar att fungera och bör kastas när den tagit upp för många skadade elektroner.
skrutten skrev:Från ett vetenskapligt laboratoruim där en kompis pappa jobbade fick jag veta detta.
Som en tumregel skall man inte spela toner över 3500Hz i en oinspelad kabel för då kan man skada eventuella långsamma elektroner i kabeln. Med lite träning och försiktig ökning till högre och högre frekvenser så kan den långsammaste elektron bli så snabb så att den tillslut klarar av hela musikens spektra. Om man skadar eller på ett tigidgt stadium chockar långsammare elektroner kan de skapa fel och oreda i återgivningen. Ett exempel på chock är ex ett åsknedslag eller hastigt volym pådrag. Om ett antal elekrktroner dör av en chock exempelvis åska så går ledaren av.
Ibland händer det att ett antal skadade elektroner kan klumpa ihop sig och hamna i vägen och på så sätt skapa framkomlighetsproblem för de som inte har skadats.
Om vi nu har en redan skadad kabel, kan den då räddas? Svaret är nästan alltid ja. Man kan nämligen byta ut elektronenrna i kabeln, detta görs genom att påföra en likspänning från en strömkälla. Strömkällan måste innehålla lika många elektroner som ryms ikabeln, vad som händer är att strömkällan från sin pluspol trycker in nya elektroner i kabeln. Detta tryck gör att både friska och skadade elektroner trycks ut i andra änden och tas upp i minuspolen. Strömkällan slutar att fungera och bör kastas när den tagit upp för många skadade elektroner.
Svante skrev:shifts skrev:Jag tycker det är rätt nedrigt att ifrågasätta sånt som folk VET
vad de har HÖRT!
Om jag får tolka det allvarligt, så gjorde jag faktiskt inte det. Jag ifrågasätter inte att de har hört (upplevt) en skillnad.
soundbrigade skrev:Eriken ställde en fråga och möts av en massa raljerande (va 17 skrev jag för svar .... ). Samtidigt har vi tidernas chans att faktiskt utreda om något händer med kabeln och i så fall vad.
Sedan kan vi rynka på näsan och fnysa föraktfullt eftersom det verkar så utomjordiskt att något skulle förbättras, speciellt som man ska ha en speciell sorts inspelningssignal.
Skrutten skrev:Från ett vetenskapligt laboratoruim
phloam skrev:Utan att vilja raljera, så kan en lika vetenskaplig förklaring vara att det är lyssnaren som "spelas in".
RogerJoensson skrev:Wolfie skrev:Från ett vetenskapligt laboratoruim
Vilket lab? Vad studerar man där?
eriken skrev:Jag förstod nästan att denna tråd skulle spåra ur när jag startade den tyvärr...
Jag har som alla andra en uppfattning ang huruvida inspelningen av en kabelse har betydelse eller ej, men väljer att inte spekulera/kasta paj på dom som inte tycker likadant.
Vore bra om endast fakta kunde presenteras hädanefter..
/Erik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster