"Stal" ett par inlägg i en annan tråd:
phon skrev:2-ch skrev: Och vilka är de största nackdelarna med detta sätt då?
Förutom den uppenbara då, nämligen ett kärkraftverket.
De största nackdelarna är att man inte kan få stort ljudtryck vid låga frekvenser med låg distorsion. Inte ens med ett kärnkraftverk .....

2-ch skrev:Åtskilliga människor är ju beredda att offra effektiviteten mot storlek.
Vilket inte var möjligt för sådär en 20 år sedan, med tanke på utvecklingen av slutsteg med enorma uteffekter.
Att dom sedan knappt blir varma heller gör ju saken ännu bättre.
Lösningen på problemet med små lådor är att man får ta till väldigt många lådor istället, väldigt många. Då kommer kärnkraftverket till sin rätt också ....

2-ch skrev:phon skrev:Lösningen på problemet med små lådor är att man får ta till väldigt många lådor istället, väldigt många. Då kommer kärnkraftverket till sin rätt också ....

Jamen då så!!! Att ingen tänkt på det förut... eller är det precis vad kaffekoppen håller på med just nu kanske.
phon skrev:Ja, jag tror det .... men dom är ju inte slutna ..... och inte små .....

De är lagom för små och lagom för stora - kompromissernas rike
De skulle kunna gjorts till 25L varianter och fungerat just så som phon förklarat (mycket bra förklaring som vanligt pedagogen) men på bekostnad av ganska mycket ljudtryck jämfört med en basreflexlåda.
Eftersom jag inte vet om jag kommer gilla basreflexutformningen fullt ut (även om det jag hört hittills är lovande) så gjorde jag basreflexlådorna till absolut minimum av storlek som en vettig människa kan rekommendera (och det finns nog de som anser att jag underskridit minsta vettiga storlek). Det i sin tur gör att de blir nästan alldeles för stora som slutna istället

Men det finns det bot för - bakstycket är avtagningsbart och jag kan variera den inre lådvålymen mellan just 25L (q=0.5) och 42L (q= nånstans runt 0,47). Detta sker genom att göra ett inre stag tätt.
I vilket fall som helst gick jag på den fantastiska parametern acceptabel lådstorlek och sedan får jag anpassa verkligheten efter de förutsättningarna. Det finns de som med rätta anser att det är tokigt sätt. Men jag har iallafall simulerat med helt acceptabla värden, och kan i värsta fall återgå till optimala slutna lådor - om än i ett något större förpackning än vad som behövs.