MP AB 11: Testen från R & T, 3/70, finns här nu! Läs!!!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-21 22:33

henriksch skrev:Måste bara påpeka att mitt inlägg inte var menat som ett surkarts-inlägg. Köpte mina med goda förhoppningar, liten och snygg, juste ekfanér och tycker fortfarande de är fräcka i designen. Jag blev bara så besviken på ljudet i mina fynd och höll alltså på att prova med andra element osv men fick ingen ordning på dem så jag gav upp, snodde diskanterna och ställde ut dem till nästa resa till återvinningsstationen.

Nejdå, det tror jag inte heller.
Det kanske helt enkelt är så att du är van vid högtalare som presterar mycket bättre än dessa.
Och nu har tomlådorna hamnat på tippen? Det var väl synd om det är så. Det finns säkert de här på "vintage"som skulle vilja ta hand om dem.

Användarvisningsbild
StyX_-_-_

Inläggav StyX_-_-_ » 2008-08-22 11:29

Har övertagit ett par sådana från min far. Han köpte dom nya då det begav sig. Dom stod på ett par stativ som var ca 20cm höga och lutade hela högtalaren ca 10-20 grader bakåt. Det kanske kan vara något att prova som placeringsalternativ. Jag har tyvärr slarvat bort stativen, kanske finns dom kvar i farsans garage? ;)

Jag tycker att dom låter helt ok, runt och fint med ganska djup bas. Klarar dock inte att spelas på särskilt höga volymer. Då smäller det som tusan om baselementen!? 8O

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-22 17:17

StyX_-_-_ skrev:Jag tycker att dom låter helt ok, runt och fint med ganska djup bas. Klarar dock inte att spelas på särskilt höga volymer. Då smäller det som tusan om baselementen!? 8O

Jag håller med. Baselementen låter väldigt illa om man drar på volym. Är det någon som har bra tips på effekttåligare baselement?

Här kommer artikeln om AB 11. Tyvärr är texten lite svår att läsa, eftersom hela årgången av tidningen är inbunden. Artikeln är ur Radio & Television 12/69. År 1970 hade R & T en "vanlig" test av AB 11 och AB 33. Jag ska försöka få fram även denna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2008-08-23 17:59

Intressant läsning, Kjell, om AB 11 eller som de egentligen heter AudioBox 11 [hade jag ingen aning om]

Man lär sig alltid något nytt här på forumet :)

Läste tråden du postade till CarlssonPlanet, och där det rekommenderades två basar, en billig och en dyr.

Undrar om den billiga de nämner kan vara Response TW 6502 som finns hos HiFi-Kit för 188:- ?

Ecotec, ja, det är en mycket trevlig prick som svarade snabbt via mail på en förfrågan som jag hade.
Det visade sig att han hade varit runt till de flesta av radiohandlarna & radioreparatörerna som fanns här i Falun förr.
Kikade in där efter ett tidigare tips här på forumet, och det första jag ser på hemsidan är en strömställare som passar till min gamla
trögstartade & glappande Sonab 2000. Så det var bara att beställa, förskottsbetala, och efter ett par dagar kom det via Posten.

Helt nya strömställare NOS - för 14:- 8O

Och se, även nya lamphållare till min Tandberg 8O

Kul att han har börjat lägga ut mer delar på sin hemsida - kanske ett framtida semestermål om man har vägarna förbi.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-23 19:53

dalkarl skrev:Undrar om den billiga de nämner kan vara Response TW 6502 som finns hos HiFi-Kit för 188:- ?

Ecotec, ja, det är en mycket trevlig prick som svarade snabbt via mail på en förfrågan som jag hade.

Ja, det är 4 ohms-modellen som åsyftas.

Ecotec är en "himla bra elektronik-affär" och Stig Carlsson (ja, han heter så) är mycket kunnig.

Mina AB 11 är ju vita och ganska stötta och repiga. Tankar kring omlackering kom upp i mitt huvud, så jag slipade lite på den vita färgen för att se hur hård den var. Och vad får jag se; jo under färgen är lådan fanerad. Jag tycker det ser ut som björkfaner. På kort stund slipade jag ner fem sidor på en av lådorna.
Enligt Stereo Hifi handboken 1973 finns högtalaren i träslagen teak, ek, jakaranda, valnöt respektive furu. Men det är kanske möjligt att man fanerade de som skulle vitlackas med något faner som man för tillfället hade för handen.

Bild

I veckan köpte jag en receiver Ferguson 3481, från början av 70-talet. Jag kopplade upp AB 11:orna på den och det låter inte alls illa.

Bild

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-28 19:51

Här kommer testen på MP AB11, DUX Sound Project och OA 5 och OA 5:2. Den fanns i Radio & Television år 1970, nr 3.
Läs och njut... Eller?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2008-08-28 20:57

Intressant läsning om AB11, och det kanske inte är den bästa av högtalare när man läser igenom testet, men å andra sidan är den rätt tjusig och smågullig [särbos anm :oops: ] i sin utformning.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi