Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Jag tror att IÖ for efter något annat när han konstruerade leken med ålder vs. upplevt mörker. Det kanske är så att det inte finns en objektivt mörkaste period utan att det finns ett samband mellan den psykologiska utvecklingen hos en människa och förkastandet av ett tidstypiskt sound.
Kanske är det så att Johnny Rotten inte gillar engelsk städad 60-tals ”schlager”, men Dizzy Rascal gärna samplar det.
subjektivisten skrev:Sålänge man inte bara lyssnar på något extremt smalspårigt (endast isländsk hip hop) så är det omöjligt att säga vilka/vilket år som är sämst, eftersom man ständigt hittar nya pärlor. Även fast jag är uppväxt under 80-talet så hittar jag hela tiden helt nya grupper och även nya genre som är kanonbra, 20-30 år senare.
Så man bör nog inte generalisera för mycket om detta.
phloam skrev:
Man kan inte säga att ett tidstypiskt sound skulle vara bättre eller sämre än något annat, det är enbart en smaksak.
Min teori blir därför att om man ogillar ett tidstypiskt sound så blir det nog väldigt lätt så att man dissar kvaliteten på musiken också, orättvist nog.
phloam skrev:Perioden 83 - 92 kanske var intressant för att det rådde stor diversitet och att det är extra svårt att definiera ett "sound" för den perioden.
Magnuz skrev:phloam skrev:
Man kan inte säga att ett tidstypiskt sound skulle vara bättre eller sämre än något annat, det är enbart en smaksak.
Min teori blir därför att om man ogillar ett tidstypiskt sound så blir det nog väldigt lätt så att man dissar kvaliteten på musiken också, orättvist nog.
Är inte "kvaliteten på musiken" lika mycket en smaksak?phloam skrev:Perioden 83 - 92 kanske var intressant för att det rådde stor diversitet och att det är extra svårt att definiera ett "sound" för den perioden.
Robotaktigt programmerade trummaskiner, plastiga synthljud, enorma reverb... Är det något årtionde som har ett ganska lättidentifierat sound är det väl 80-talet?
Frågan om "musikaliskt mörker" är intressant. Hade jag fått den för tio-femton år sedan hade jag nog svarat 80-talet, men om jag idag ser till vilken musik jag lyssnar mest på blir svaret troligen snarare 90-talet. Det sena 70-talet är en annan kandidat, ABBA ensamma är ju nästan skäl nog för det.
phloam skrev:Magnuz skrev:phloam skrev:
Är inte "kvaliteten på musiken" lika mycket en smaksak?phloam skrev:Perioden 83 - 92 kanske var intressant för att det rådde stor diversitet och att det är extra svårt att definiera ett "sound" för den perioden.
Robotaktigt programmerade trummaskiner, plastiga synthljud, enorma reverb... Är det något årtionde som har ett ganska lättidentifierat sound är det väl 80-talet?
Frågan om "musikaliskt mörker" är intressant. Hade jag fått den för tio-femton år sedan hade jag nog svarat 80-talet, men om jag idag ser till vilken musik jag lyssnar mest på blir svaret troligen snarare 90-talet. Det sena 70-talet är en annan kandidat, ABBA ensamma är ju nästan skäl nog för det.
Nej, jag anser att man kan komma fram till om musik är bra eller dålig, oavsett sound. Ta Mozart t.ex. Eller Elvis. Eller Abba. Eller Kraftwerk. Alla är bra, och det står jag för. Elvis är inte mycket sämre än Mozart bara för att det har ett annat sound osv. Det står inte i strid med att all musik upplevs subjektivt. Sunt förnuft, ffs.
phloam skrev:Återigen, jag försöker tala om det "sena" 80talet,(det musikaliska 90talet enl IÖ) inte det tidiga 80tal som enl IÖ sträcker sig från sen 70tal. Lite förvirring där kanske
phloam skrev:jag menar iaf tidiga 80t hade ett starkt sound precis som du säger.
phloam skrev:Det är ju det musikaliska 90talet (84-93)...
phloam skrev:...som kritiseras hårdast och det jag menar är bättre än man tror.
phloam skrev:Rörigt? ja
phloam skrev:"Det musikaliska mörkret" är ju i sig en väldigt missvisande term, som hintar att musiken skulle varit så mycket dåligare under en viss period än en annan. Ju mer man tänker på det desto mer bisarrt blir det.
phloam skrev:Soundet för det sen 80- tidiga 90talet tycker jag själv är svårt att definiera väl, däremot har jag inga problem med att hitta massor av skitbra musik från det årtiondet.
phloam skrev:Nej, jag anser att man kan komma fram till om musik är bra eller dålig, oavsett sound. Ta Mozart t.ex. Eller Elvis. Eller Abba. Eller Kraftwerk. Alla är bra, och det står jag för. Elvis är inte mycket sämre än Mozart bara för att det har ett annat sound osv. Det står inte i strid med att all musik upplevs subjektivt. Sunt förnuft, ffs.
IngOehman skrev:Idén att försöka bevisa att musik per definition är dålig eller bra är bara nys, och sådant sysslar jag inte med alls.
Magnuz skrev:phloam skrev:Nej, jag anser att man kan komma fram till om musik är bra eller dålig, oavsett sound. Ta Mozart t.ex. Eller Elvis. Eller Abba. Eller Kraftwerk. Alla är bra, och det står jag för. Elvis är inte mycket sämre än Mozart bara för att det har ett annat sound osv. Det står inte i strid med att all musik upplevs subjektivt. Sunt förnuft, ffs.
Sunt förnuft, var det. Att något är bra eller dåligt är ett värdeomdöme och måste utgå ifrån att man har någon form av kriterier som ska uppfyllas för att något ska kallas bra (eller dåligt, förstås). Meningen "Elvis är inte mycket sämre än Mozart bara för att det har ett annat sound" betyder strängt taget ingenting, annat än möjligen att enligt dina preferenser är det så. Kvalitetskriteriet är i det fallet dina preferenser (som i sin tur kan vara grundade i alla möjliga underliggande orsaker, medvetna såväl som omedvetna).
phloam skrev:
Men det där är ju bara nåt slags överdrivet intellektualiserande, inte sunt förnuft. Med lite god vilja så är det väl inte så svårt att förstå vad jag menar, när jag säger att t.ex. "Mozart är väldigt bra, men jag gillar det inte"?
phloam skrev:Eller ser du hellre att jag drar till med nåt i stil med "Den populära åsikten att Mozart är bra rent objektiv sett, är inte mer än en samling subjektiva åsikter med visst inslag av rationella sutsatser men även undermedvetna yadyada...." Måste vi diskutera musik som om det vore kvantfysik?
petersteindl skrev:1989 såg jag Michael Jackson på Olympiastadion i München. Det var 72 000 besökare och jag startade konserten med att vara ungefär 5 meter framför mitten på scen. Under konserten blev publiktrycket bakifrån så pass stort att jag tyckte det blev obehagligt så jag trängde mig sakta bakåt för att hamna 10 meter från scenen. Det var många som trycktes mot främre räcket och blev frånplockade från konserten. Det var en fantastisk upplevelse att ha varit där och sett och sett MJs konsert som hette BadJag gillar speciellt skivorna Thriller och Bad. Thriller kom 1982 och Bad 1987 och för mig representerar det 80-talsmusiken rätt bra. Det var musik med en distinkt och exakt betoning av takt och rytm som jag tyckte genomsyrade mycket av 80-talets musik, även andra kända grupper såsom Depeche Mode, Devo, Human League, New Order, Yazoo och Yello.
För nog tillhör Michael Jackson tidsperioden 80-talsmusik och jag tycker inte att det är dåligt eller tillhör avdelningen mörker.
Andra artister som jag minns från 80-talet var Frankie Goes to Hollywood och Alphaville och dessa hänför jag också till 80-talet samt t ex skivan Avalon med Roxy Music som jag inte förknippar med 70-tal.
Men jag har inte sett MJ nämnas i denna tråd angående 80-talet vilket förvånar mig.
Väl mött![]()
PS
phloam skrev:Michael Jackson är ju så stor att han i likhet med t.ex. Bowie sträcker sig över flera olika tidsperionder (och sound). Ett inte så extremt exempel som t.ex. Yazoo...!
Men Thriller är ju absolut 80tal helt klart, vilka minnen viss musik skapar....Jag har ett HiFi-minne med Billie Jean på Svenska HiFi-klubben som det hette då.... oooh så fett
phloam skrev:Magnuz och IÖ, nu är ni rentav både löjliga och barnsliga.
phloam skrev:Att i ord klä vad som rent objektivt kännetecknar "bra, högkvalitativ" musik skulle kräva en doktorsavandling av en professionellt musikteoretiskt skolad person.
phloam skrev: Man kan t.ex. konstatera att fraseringen i ett visst stycke är undermålig, och att detta förstör både kompositörens intentioner och lyssnarens upplevelse.
phloam skrev:Normala människor rationaliserar bort detta steg och uttrycker vad de, genom personlig kunskap och erfarenhet fångad i ett visst samhälle med gemensam värdegrund, uppfattar som "bra" resp. "mindre bra". Dvs att om man lyssnar på musik, talar med andra, läser om musik så bygger man upp en musikalisk kompetens. Denna kompetens gör det möjligt att givet ett visst sammanhang, med personer med liknande kompetens, komma fram till vad som är "bra", utan att för den skull göra en rent personlig, individuell bedömning där ingen kompetens egentligen är nödvändig.
phloam skrev:Jag skulle - istället för sånt här meningslöst tjafs - vilja be om ett vettigt, rakt och enkelt svar på ifall ni håller med om att det är "soundet" som är avgörande för den personliga uppfattningen om ett musikaliskt årtionde, inte kvalitén?
Magnuz skrev:Det stämmer att det i någon mån finns en gängse uppfattning om vad som är bra när det gäller musik (och annan konst).
Magnuz skrev:phloam skrev:Jag skulle - istället för sånt här meningslöst tjafs - vilja be om ett vettigt, rakt och enkelt svar på ifall ni håller med om att det är "soundet" som är avgörande för den personliga uppfattningen om ett musikaliskt årtionde, inte kvalitén?
Nej, inte nödvändigtvis. Det kan förstås vara det men det kan lika gärna vara något annat. Den personliga uppfattningen är ju just - personlig.
petersteindl skrev:phloam skrev:Michael Jackson är ju så stor att han i likhet med t.ex. Bowie sträcker sig över flera olika tidsperionder (och sound). Ett inte så extremt exempel som t.ex. Yazoo...!
Men Thriller är ju absolut 80tal helt klart, vilka minnen viss musik skapar....Jag har ett HiFi-minne med Billie Jean på Svenska HiFi-klubben som det hette då.... oooh så fett
Hm, vilka andra tidsepoker tycker du Michael Jackson sträcker sig över? 70-tal? 90-tal?
För mig var MJ inget speciellt på 70-talet, annat än en "baby"-artist och en väldigt bra sådan. På 90-talet upplevde jag att han tyvärr var slut som genre skapande artist. Men 80-talet dominerade han. Som jag ser det var Thriller början på en ny era och inte slutet på en gammal era.
Angående Yazoo fårstår jag inte vad du menar?? Jag såg Alison Moyet i Stockholm på 80-talet. Som jag ser det så fanns Yazoo bara på 80-talet. The Assembly och Erasure var väl grupperna som Vince Clarke startade därefter och som också klassas som 80-tal.
phloam skrev:Nej, jag undrade nog mest över varför MJ inte kommit på tapeten här
subjektivisten skrev:Sällan har den meningen varit mer sann är hur musikutbudet är idag. Enligt mig så har det aldrig funnits så mycket bra ny musik som idag. Det finns mer av allt. Fler olika stilar, fler intressanta grupper, lättare att få tag på musiken, mycket större bredd, etc.
Enligt mig så är det en blandning av punkens filosofi (att man inte måste vara en mästare på sitt instrument för göra låtar), datorn (mycket lättare för vem som helst att spela in något) och internet (massiv spridning utan problem) som gjort detta möjligt.
Så visst, man brukar säga att 60-talet var ett gyllene årtionde när det gäller musik men enligt mig så är det mer bra musik och mer bredd idag än förr.
Vad sägs, håller med eller inte?
IngOehman skrev:Min erfarenhet är helt enkelt att perioden 83- 92 brukar vara den som hamnar på jumboplatsen i snitt, utom hos dem som var i den ålder då "vad som helst duger bara det är det som händer NU"! (underförstått - NU, när mitt liv börjar, på riktigt.)
(Men självklart finns det människor som har en så enorm musikalisk integritet att de kan såga 1983- 1992 trots att de var i den ålderna just då (8-22?), men det är ovanligt. Mycket ovanligt.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster