IngOehman skrev:Psykoakustik och audiologi är i princip helt skilda dicipliner.
Intressant. Jag håller på och läser en bok om psykoakustik just nu, och den är utbildningsmatrial för audiologer.
Har du några böcker att rekommendera inom ämnet?
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Psykoakustik och audiologi är i princip helt skilda dicipliner.
dole skrev:Jag har för små slutsteg´HT 92db i verkningsgrad så det krävs 4096w
![]()
![]()
för att komma upp i 128 dbA
mvh dole
MichaelG skrev:Ps. Du é la go du...
IngOehman skrev:MichaelG skrev:Ps. Du é la go du...
På Uppländska är det snällt att säga så. Ibland önskar man att man kunde Götteboska lite sämre...
norman skrev:Egentligen är det ganska komiskt att man kan bli upprörd över att nån annan inte tycker likadant som en själv när det gäller hifi...![]()
Velociraptor: Det är ju bara din uppfattning att man är insnöad om man t.ex. tror att det inte går att höra skillnad mellan olika vettiga kablar. Jag kontrar då med att man är insnöad om man verkligen tror att det är stor skillnad!![]()
Vad är då rätt? ja, i mitt huvud är det sista rätt. I många andras så är det det första som gäller...
MP skrev:prolinn skrev:Vad menar du? Linn är ju den ledande tillverkaren av högkvalitativa musikförmedlare.
Rappakalja
VelociRaptor skrev:På ett par olika Forum finns det några saker som är så känsliga att om man inte hade suttit bakom en dator utan stått framför varandra, hade det nog blivit handgemäng.
De mest infekterade tre ämnena är. LTS och ino högtalare, Linn och icke att förglömma kablar.
Jag kan för mitt liv inte begripa att man kan vara så insnöad på bara en grej.
Linn är den ledande tillverkaren.
Ino är den absolut ända högtalaren man vill ha
Kablar i den övre prisklassen är bara båg
Hur kan man bli så fanatisk på någon enstaka grej.
Men visst luktar det hjäntvätt, eller???
Jo, när han uttrycker det som en sanning så blir det faktiskt rappakalja!Bill50x skrev:MP skrev:prolinn skrev:Vad menar du? Linn är ju den ledande tillverkaren av högkvalitativa musikförmedlare.
Rappakalja
Inte alls. En åsikt däremot. Linn är inte den ledande tillverkaren som jag ser det, men en av de ledande.
/ B
prolinn skrev:Javisst, jag är säkert hjärntvättad, men jag är i varje fall inte döv och inte heller nog hjärntvättad att inte kunna höra skillnad på 8 bit fil och 16 bit (enl. test på annan tråd).
prolinn skrev:Vad menar du? Linn är ju den ledande tillverkaren av högkvalitativa musikförmedlare.
IngOehman skrev:prolinn skrev:Vad menar du? Linn är ju den ledande tillverkaren av högkvalitativa musikförmedlare.
Det där uttalandet är lite intressant således att det är ett av de sällsynta
fall där det faktiskt är svårt att veta om det är en åsikt eller ett påståede...
Formuleringen som sådan är självklart ett påstående, men VAD är det
egentligen som påstås?
Eftersom det vore helt absurt både att påstå och att förneka att det
påstådda är ett faktum - utan att först klargöra vad man menar med
"ledande" - så blir ju inlägget dels innehållslöst, och dessutom något
så ovanligt som en åsikt - maskerad som ett påstående!
Ett får i vargakläder.
Det motsatta är dock en rätt vanlig men trist retorisk metod. (Det är
populärt hos många att påstå saker som man sedan vill låtsas ha varit
en åsikt som därför ingen kan eller får kritisera...)
Mina kommentarer är hur som helst dessa:
1. Menar du att alla måste tycka så, eller är det din subjektiva uppfatt-
ning bara?
2. Vad menar du med "ledande"?
Vh, iö
Det är i alla fall fråga om en högst subjektiv uppfattning eftersom det du säger knappast är vedertaget.prolinn skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:Vad menar du? Linn är ju den ledande tillverkaren av högkvalitativa musikförmedlare.
Det där uttalandet är lite intressant således att det är ett av de sällsynta
fall där det faktiskt är svårt att veta om det är en åsikt eller ett påståede...
Formuleringen som sådan är självklart ett påstående, men VAD är det
egentligen som påstås?
Eftersom det vore helt absurt både att påstå och att förneka att det
påstådda är ett faktum - utan att först klargöra vad man menar med
"ledande" - så blir ju inlägget dels innehållslöst, och dessutom något
så ovanligt som en åsikt - maskerad som ett påstående!
Ett får i vargakläder.
Det motsatta är dock en rätt vanlig men trist retorisk metod. (Det är
populärt hos många att påstå saker som man sedan vill låtsas ha varit
en åsikt som därför ingen kan eller får kritisera...)
Mina kommentarer är hur som helst dessa:
1. Menar du att alla måste tycka så, eller är det din subjektiva uppfatt-
ning bara?
2. Vad menar du med "ledande"?
Vh, iö
På 1. svarar jag:
Det är min objektiva uppfattning. Sanning hade det kanske varit om jag till exempel jämfört alla andra hifi-tillverkare samtliga apparater med motsvarande prissatta Linn-apparat, men det har jag ju inte. Att vill påstå att uppfattningen är objektiv grundar jag på att den är det ur ett musikåtergivningsperspektiv (tunedem om man så vill).
prolinn skrev:Det är min objektiva uppfattning. Sanning hade det kanske varit om jag till exempel jämfört alla andra hifi-tillverkare samtliga apparater med motsvarande prissatta Linn-apparat, men det har jag ju inte. Att vill påstå att uppfattningen är objektiv grundar jag på att den är det ur ett musikåtergivningsperspektiv (tunedem om man så vill).
prolinn skrev:Linn leder utveckligen av musikåtergivningsutrustning genom att de, som jag förstått det, först optimerar vedertagna metoder och byggsätt, analyserar de de grundläggande bristerna hos dessa konstruktioner och löser därefter dessa identifierade brister genom att realisera motsvarande funktion på ett sätt som minimerar eller överkommer dessa grundläggande problem.
MP skrev:prolinn skrev:Det är min objektiva uppfattning. Sanning hade det kanske varit om jag till exempel jämfört alla andra hifi-tillverkare samtliga apparater med motsvarande prissatta Linn-apparat, men det har jag ju inte. Att vill påstå att uppfattningen är objektiv grundar jag på att den är det ur ett musikåtergivningsperspektiv (tunedem om man så vill).
Det visar ju bara hur pretentiösa och okunniga ni Linnioter är...prolinn skrev:Linn leder utveckligen av musikåtergivningsutrustning genom att de, som jag förstått det, först optimerar vedertagna metoder och byggsätt, analyserar de de grundläggande bristerna hos dessa konstruktioner och löser därefter dessa identifierade brister genom att realisera motsvarande funktion på ett sätt som minimerar eller överkommer dessa grundläggande problem.
Citerar du Linns säljbroschyrer nu igen?
prolinn skrev:Man måste givetvis inte tycka som jag skrev eftersom man givetvis kan ha andra mål med sina hifi-apparater än att de spelar musik på ett ur ett musikförmedlingsperspektiv bra sätt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster