Infektion i hifivärlden.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-08-30 21:45

prolinn skrev:Man måste givetvis inte tycka som jag skrev eftersom man givetvis kan ha andra mål med sina hifi-apparater än att de spelar musik på ett ur ett musikförmedlingsperspektiv bra sätt.
Javisst, och de "andra målen" kan också stavas Linn såväl som något annat!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-30 23:00

läste att prolinn inte har med tillverkaren att göra men mannen borde ha kickback! :)

Prolinn:
Snacka om att du skulle tjäna $$$ på att ställa upp på ett kontrollerat blindtest. Har personligen varit så fetfel ute. Känner inte till någon som gått tillbaka till kvicksanden.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-08-31 07:43

nl1970 skrev:
prolinn skrev:Man måste givetvis inte tycka som jag skrev eftersom man givetvis kan ha andra mål med sina hifi-apparater än att de spelar musik på ett ur ett musikförmedlingsperspektiv bra sätt.

Det är riktigt bra skrivet, gillar den meningen :)

Så KUL att någon kan fokusera på något positivt i ett inlägg istället för allt negativt som man dessutom tvistar till, allt för att göra narr av postaren.
MERA POSITIVT TÄNK!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 08:31

nl1970 skrev:

Det är riktigt bra skrivet, gillar den meningen :)

Min reflexion över den, är att man givetvis inte behöver tycka som han - NÄR man har just målet med sina HiFi-apparater att spela musik på ett ur musikförmedlingsperspektiv bra sätt!

Frågan är ju vad som är "ett bra sätt"? Det sätt som har högst fidelitet kan exempelvis vara ett bra sätt, eftersom det förmedlar musiken som den var. Det är väl bra?

Att hävda att ett märke besitter den förmågan må vara en sak, men att antyda att alla som inte håller med om att de är de bästa på det, inte vill förmedla musiken bra... :?

Kort sagt - det han skriver må inte vara menat att vara det, men det är helt subjektivt fast det gör anspråk på att vara objektivt, och blir därmed spekulativt och tendensiöst. :(

Det han skriver antyder att hans uppfattning om vad som är ett "bra sätt", är den enda som är ett bra sätt på riktigt - och att de som tycker något annat än han alltså inte vill ha musiken förmedlad på ett bra sätt! 8O :(

Trist retorik helt enkelt.

Jag hittar således inget positivt att fokusera på alls i det prolinn skrev (denna gång*). Det kan ju inte sammanfattas annorlunda än att han skriver att de som är av avvikande uppfattning inte vill ha musiken bra förmedlad.

Vh, iö

- - - - -

*Men väl många tidigare gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-31 10:58

IngOehman skrev:Kort sagt - det han skriver må inte vara menat att vara det, men det är helt subjektivt fast det gör anspråk på att vara objektivt, och blir därmed spekulativt och tendensiöst. :(

Jag vill nog tillstå att det är menat att vara provokativt och att han uppenbarliggen lyckas med den föresatsen.

I övrigt håller jag med dig.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-08-31 10:59

Vad jag menar med bra behöver inte andra behöva tycka är bra, men jag är i varje fall positiv (om min egen uppfattning :roll: ). Jag kan inte tycka annat än att det är konstigt med en massa tyckare som tydligen inte ens hör skillnad på 8-bitar och 16-bitars upplösning.

När det gäller om Linn är ledande eller inte så var mitt första inlägg en hel del ironi. Ledande kan betyda rätt mycket och innefatta många aspekter. Ledande behöver inte ens betyda att man tillverkar de bästa apparaterna. Philips kan väl till exempel inte direkt göra anspråk på detta, men de har onekligen varit ledande under framtagandet av ett antal standarder. Tittar man på vad Linn åstadkommit genom åren så finns det nog fog för att påstå att de leder utvecklingen på vissa plan (idag kanske främst inom den prestandamässiga utvecklingen av nätverksspelare eller DS).

Om man som jag använder tunedem för att jämföra olika apparaters musikåtergivningsförmåga så är det ingen tvekan om vilken utveckling de genomgått. Någon motsvarighet bland övriga tillverkare kan jag inte alls se. Det händer att även andra tillverkare kommer fram med mycket lyckade konstruktioner (Bonnec Timpani, Squeeze Box 3, Rega 3, många produkter från Naim, ...), men det är tyvärr vanligt att efterföljaren till den lyckade produkten ofta är sämre än föregångaren. Den slutsats jag drar av detta är att de inte riktigt har koll på målet eller att de har ett annat prestandamål. Min åsikt är att Linn tillverkar prisvärda produkter, men de brister när det gäller att ta fram prylar med riktigt låga priser. De tycks inte kunna få till apparater med en prislapp under en viss nivå. Deras Sneaky DS är inte sanslöst dyr, men den kostar ändå många gånger mer än en SB3 och även om den är mycket prisvärd så lämnar man fältet fritt när det gäller den lägre instegsnivån.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-31 11:10

Jag tycker inte det finns fog för att säga att de leder utvecklingen inom något område, därmed inte sagt att de är dåliga inom något område heller. Det är nämligen inte synonymt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-31 11:12

ThePreTor1aN skrev::idea:

Ser ni vad det här inlägget triggade i myrstacken?

Någon sitter och myser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 11:13

Om tunedem är avsett att vara en "garanti mot att nya produkter skull
kunna bli sämre än en tidigare", måste jag betrakta metoden som ett
flagrant misslyckande.

Därmed inte sagt att utvecklingen i stort gått inte framåt från Linn (det
har den verkligen), men tycker du verkligen på allvar att varje ny produkt
har varit bättre än föregångaren? :o

Nu uttalar jag mig ju aldrig (recenserar) produkter som är i produktion
från någon tillverkare (i varje fall inte negativt subjektivt), men nog har
jag under Linns resa om jag blickar bakåt åtskilligt, ändå tillbaks starten,
undervägs stött på flera rätt påtagliga steg bakåt.

Kanske har de varit färre än från andra tillverkare? Men det beror ju till
stor del på att vissa saker var så färfärligt dåliga från början.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-31 11:16

Svante skrev:
ThePreTor1aN skrev::idea:

Ser ni vad det här inlägget triggade i myrstacken?

Någon sitter och myser.
Jupp :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 11:21

Kaffekoppen skrev:Jag tycker inte det finns fog för att säga att de leder utvecklingen inom något område, därmed inte sagt att de är dåliga inom något område heller. Det är nämligen inte synonymt.

Jag måste däremot hålla med prolinn om att Linn på flera punkter varit och är ledande.

De två mest signifikanta stegen jag upplevt var att de var först med att sätta klockan där den hör hemma i en CD-spelar/DAC-kombo (frånsett alla apparater i professionella världen - så Linn var ju inte tekniskt först, bara kommersiellt), nämligen i DACen, och dra ett synksnöre tillbaka till CD-spelaren.

Den andra utvecklingen där de solklart ligger först, är (som prolinn även nämner) nätverksspelare eller DS. Dock kanske främst konceptuellt, mer än ljudkvalitetsmässigt (i vad ljudkvaliteten anbelangar är det ju inga nya frågor, utan samma problem som för all annan PCM-spelning).

Sen är det min alldeles personliga uppfattning att de är, om inte ledande, så i varje fall excellenta på både marknadsföring i allmänhet, och i synnerhet på att sprida ormolja och vilseledande eller rent felaktiga tumregelmässiga dogmer som förstört en halv HiFi-världs förmåga att skilja sanningar för lögner och/eller suggestionseffekter.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-08-31 11:25, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-31 11:24

Då är jag ju hemsk intresserad av att veta på vilket sätt och gärna få en utvecklad förklaring till vad som gör dem ledande inom det sistnämda området - för det har då jag missat.

Att de varit ledande inom något område är hedersvärt, men inget de har nytta av idag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-31 11:29

prolinn skrev:Jag kan inte tycka annat än att det är konstigt med en massa tyckare som tydligen inte ens hör skillnad på 8-bitar och 16-bitars upplösning.

Bevisligen så är ju du en av dom också.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-31 11:30

IngOehman skrev:Sen är det min alldeles personliga uppfattning att de är, om inte ledande, så i varje fall excellenta på både marknadsföring i allmänhet, och i synnerhet på att sprida ormolja och vilseledande eller rent felaktiga tumregelmässiga dogmer som förstört en halv HiFi-världs förmåga att skilja sanningar för lögner och/eller suggestionseffekter.

Vh, iö

Oj, där kom släggan. :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-31 11:46

prolinn skrev:Jag kan inte tycka annat än att det är konstigt med en massa tyckare som tydligen inte ens hör skillnad på 8-bitar och 16-bitars upplösning.

Det är väl trevligt att få reda på att vissa saker inte gör så stor förändring som man skulle instinktivt tro?

Det gör det ju lättare att ha en referens till hur stora förändringar saker som att stoppa någon hifi-papper inuti cd-spelaren eller ställa en hifiråtta ovanpå en högtalare skulle kunna göra.

Och att få en känsla för precis hur bra precision det är i en 16-bitars signal som verkligen använder hela upplösningen... och hur pass ointressant det skulle vara att gå upp över 24/96...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-31 12:21

IngOehman skrev:Sen är det min alldeles personliga uppfattning att de är, om inte ledande, så i varje fall excellenta på både marknadsföring i allmänhet, och i synnerhet på att sprida ormolja och vilseledande eller rent felaktiga tumregelmässiga dogmer som förstört en halv HiFi-världs förmåga att skilja sanningar för lögner och/eller suggestionseffekter.

Kunde inte sagt det bättre själv. Tack!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 15:49

Berätta vad är det jag har missat för något intressant test? :)

(8 bitars upplösning brukar inte vara några större svårigheter att
detektera, men eller utan dither, om inte programmaterialet är oerhört
komprimerat.)

Menar du att de där "massa tyckarna" du talar om kännetecknas av att
allihopa ha deltagit i ett test, där alla misslyckats med att höra skillnad
mellan 16 och 8 bitar? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-31 16:01

IngOehman skrev:

komprimerat.)

Vh, iö

denna testen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=25024

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-31 16:32

IÖ:

Missade du detta? Jag är nyfiken som ett barn på julafton!

Kaffekoppen skrev:Då är jag ju hemsk intresserad av att veta på vilket sätt och gärna få en utvecklad förklaring till vad som gör dem ledande inom det sistnämda området - för det har då jag missat.

Att de varit ledande inom något område är hedersvärt, men inget de har nytta av idag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-31 16:41

Britt-Gunnar skrev:
IngOehman skrev:Berätta vad är det jag har missat för något intressant test? :)
Vh, iö

denna testen:

Och en efterföljande diskussion delvis baserad på resultatet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=584970
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 23:25

Kaffekoppen skrev:IÖ:

Kaffekoppen skrev:Då är jag ju hemsk intresserad av att veta på vilket sätt och gärna få en utvecklad förklaring till vad som gör dem ledande inom det sistnämda området - för det har då jag missat.

Tagga ned.

/iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 23:44

Britt-Gunnar skrev:
IngOehman skrev:

komprimerat.)

Vh, iö

denna testen:

Aha, ja vad kan man säga?

Det första jag kommer för mig att säga är: Hugaligen vilken extremsunkig ljudkvalitet!!! Fy attan vad vidrigt med så söndervriden och sönderkomprimerad musik. :(

Det fanns väl en liten brusskillnad, med betoning på liten, och det är väl inte heller mer att vänta när ursprungsmaterialet har en upplösning (inte mätt i S/N utan i S/D) på motsvarande kanske mellan 7 och 3 bitar (varierar med hur hårt kompressorerna arbetar). De olinjära felen är ju dessutom värre än diskretionsnivåernas (till sammans med dithringen) brusgenerering, eftersom de är signalberoende...

I själva verket finns det inget skäl att vänta sig mera skillnad än just en brusskillnad - hur bra programmaterialet än är! Dock blir felet mycket större och hörbarare om programmaterialet är något mindre katastrofaldåligt.

Den som undrar vad det beror på att brusnivån är den enda skillnaden mellan olika bitdjup när kodningen realiserats med förnuftiga ditheringar (och kanske har stirrat sig blind på reklambroschyrernas trappstegsformade musiksignalen och HiFi-tidskrifternas och irrlärospridarnas (t ex Linn, ja*) påståenden) kan läsa artikeln jag skrev i MoLt om PCM, jag tror det var kanske 1991?

Fysiken följer dock samma lagar nu, 17 år senare. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Fast jag tror inte att de sprider sina lögner längre. De gjorde det dock långt efter det att du lancerat sin första CD-spelare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-01 00:01

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:IÖ:

Tagga ned.

/iö
:lol:

Är jag på din ignoreringslista nu igen?

Eller är det så enkelt att Linn inte alls är ledande inom området och det bara var blaj det du skrev? Jag kan inte se det som att de är ledande iallafall..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-01 01:00

TN

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-09-01 01:09

MP skrev:

Kunde inte sagt det bättre själv. Tack!

Drabbade ju LTS också under ett antal år då Linn höjdes till skyarna.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-01 01:23

Absolut.

LTS är och har varit, såsom alla ideella föreningar, en organism som
blir vad dess verksamma gör den till. (Stadgarna kan bara styra upp
så mycket, och de har dessutom inte varit helt statiska.)

Är glad att jag inte är (nämnvärt) verksam längre*.

Kan dock nämna att jag tycker att LT hade en (av flera) guldåldrar
precis före det att den där Linn-vågen sköljde över föreningen.
Ett antal fantastiska artiklar av bland annat Thore Hevreng och
Kalle Ståhl kom till under dessa år.

I sambad med Linn-vågen hände dock många tråkiga saker, där jag
nästan allra mest beklagar att LTS styrelse, genom några oerhört ogenomtänkta aktioner och uttalanden, gjorde sin av med nästan
hela den före det mycket verksamma gbg-sektionen. :(

Vh, iö

- - - - -

*Har endast bidragit med råd + lånat ut mina öron vid några tillfällen,
efter att ha blivit tillfrågad.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-09-01 08:48

IngOehman skrev:
Britt-Gunnar skrev:
IngOehman skrev:

komprimerat.)

Vh, iö

denna testen:

Det första jag kommer för mig att säga är: Hugaligen vilken extremsunkig ljudkvalitet!!! Fy attan vad vidrigt med så söndervriden och sönderkomprimerad musik. :(

Det fanns väl en liten brusskillnad, med betoning på liten, och det är väl inte heller mer att vänta när ursprungsmaterialet har en upplösning (inte mätt i S/N utan i S/D) på motsvarande kanske mellan 7 och 3 bitar (varierar med hur hårt kompressorerna arbetar). De olinjära felen är ju dessutom värre än diskretionsnivåernas (till sammans med dithringen) brusgenerering, eftersom de är signalberoende...

I själva verket finns det inget skäl att vänta sig mera skillnad än just en brusskillnad - hur bra programmaterialet än är! Dock blir felet mycket större och hörbarare om programmaterialet är något mindre katastrofaldåligt.

Den som undrar vad det beror på att brusnivån är den enda skillnaden mellan olika bitdjup när kodningen realiserats med förnuftiga ditheringar (och kanske har stirrat sig blind på reklambroschyrernas trappstegsformade musiksignalen och HiFi-tidskrifternas och irrlärospridarnas (t ex Linn, ja*) påståenden) kan läsa artikeln jag skrev i MoLt om PCM, jag tror det var kanske 1991?

Vh, iö

- - - - -

*Fast jag tror inte att de sprider sina lögner längre. De gjorde det dock långt efter det att du lancerat sin första CD-spelare.

Hur kan det komma sig att de som ni påstår spridit irrläror när det gäller digitala signalkällor samtidigt framställer d:o på state-fo-the-art nivå? Det kan möjligen inte vara så att de i och med att de såg begränsningarna också såg sig ha incitament att åtgärda dom. Det är ju som bekant svårt att åtgärda problem man inte ser.

När det gäller Linn och irrläror så tror jag ni (kanske inte IÖ?) förknippar åsikter med Linn som inte alls härstammar från dom, men det gör väl retoriken en aning enklare. Jag tror debatten skulle vara trevligare om ni kunde sluta leta väderkvarnar.

När det gäller LTS så tyckte jag just åren då många vaknade upp och insåg att det kunde vara hälsosamt att evaluera hifi-utrustning mot bakgrund av hur de förmådde återskapa musik var mer givande än tiden då mätningar och att lyssna på tågljud och andra oljud förhäxade många medlemmar. Men, det är ju jag det. Vem är jag att hävda att hifi skall vara bra på att förmedla musik. Det är ju bara en aspekt. :roll:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-01 11:18

Vad är det för irrläror ni anser Linn sprida?
Och inom vilka områden anses Linn varit ledande?

Känns liksom mer objektivt o konstruktivt att lista dom istället för att använda svepande uttalanden...

Som jag tidigare skrivit gör ju varje företag allt för att "snacka upp sina produkter/bolagsvärde". Man får (som i alla andra fall oberoende om man köper frys, bil, damsugare) försöka se igenom det o titta på produkternas prestanda.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-09-01 12:12

sportbilsentusiasten skrev:Vad är det för irrläror ni anser Linn sprida?
Och inom vilka områden anses Linn varit ledande?

Det känns som att denna debatt kommer att bli intressant och underhållande att följa... :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-01 12:49

prolinn skrev:
IngOehman skrev:
Britt-Gunnar skrev:
IngOehman skrev:

komprimerat.)

Vh, iö

denna testen:

Vh, iö

- - - - -

Hur kan det komma sig att de som ni påstår spridit irrläror när det gäller digitala signalkällor samtidigt framställer d:o på state-fo-the-art nivå? Det kan möjligen inte vara så att de i och med att de såg begränsningarna också såg sig ha incitament att åtgärda dom. Det är ju som bekant svårt att åtgärda problem man inte ser.

När jag läser det där så måste jag dra slutsatsen att du inte har hört eller minns vad Linn gått ut med angående inte bara CD-systemet, utan hela principen med PCM-kodning. Okunnigt dravel är att tona ned det de hävt ur sig.

Men som sagt - det var länge sedan, och det går inte att utesluta att de, när de värsta fabuleringarna från dem förpestade världen, faktiskt på allvar hade för avsikt att inte engagera sig i tekonologin överhuvudtaget och att det de hävde ur sig alltså bara skall betraktas som "strategiskt förtal", med avsikt att haussa sina analoga produkter. Oavsett vilket tycker jag det är ett skrämmande beteende. Jag ger dem dock gärna tvivlets förmån, och utgår ifrån att de agerade utifrån sin okunskap. Inte att de med avsikt spred lägner för att skaffa sig marknadsfördelar.

prolinn skrev:När det gäller Linn och irrläror så tror jag ni (kanske inte IÖ?) förknippar åsikter med Linn som inte alls härstammar från dom, men det gör väl retoriken en aning enklare. Jag tror debatten skulle vara trevligare om ni kunde sluta leta väderkvarnar.

Jag kan inte tala för andra, men här kommer några saker:

Högtalare måste stå på spikfötter. (Fin stämgaffel... Bra bara om man gillar att de står och resonerar under hela musikspelningen.)

Armbandur med inbyggd "beeper" (larm t ex) kan man inte ha i lyssningsrummet, eftersom alla membran som är gjorda för att skapa ljud, förvirrar takten. Inspelningar gjorda efter det att sådana klockor uppfanns är därför också obrukbara, eftersom musikernas klockor förstör musiken. (Men jättelika och rensonanta membran som inte heter membran, eftersom de inte är gjorda för att skapa ljud, det spelar ingen roll, hur resonanta de än är...)

Det bästa sättet att rengöra pickupnålar är med plånet från en tändsticksask.

CD-systemet är obrukbart och kommer att dö inom något år, eftersom det är som att jämföra oxfile med hamburgare. (Snacka om okunskap om PCM-kodning...)

Det finns många fler än så, och jag är inte ens säker på att jag tagit upp de värsta, men detta var några av dem i varje fall, och jag tror att de flesta av dem är saker som Linn vuxit ifrån, vilket såklart hedrar dem. Några var de nog t o m tvugna att växa ifrån, eftersom de stod i motsatsförhållande till de konskaper man måste ha för att kunna göra goda CD-spelare, vilket jag tror de flesta är rätt överens om at CD12 är.

prolinn skrev:När det gäller LTS så tyckte jag just åren då många vaknade upp och insåg att det kunde vara hälsosamt att evaluera hifi-utrustning mot bakgrund av hur de förmådde återskapa musik var mer givande än tiden då mätningar och att lyssna på tågljud och andra oljud förhäxade många medlemmar. Men, det är ju jag det. Vem är jag att hävda att hifi skall vara bra på att förmedla musik. Det är ju bara en aspekt. :roll:

Nu kör du den där trista retoriken igen. :(

Jag är medlem nummer 309 och har varit med i LTS rätt länge, och det där "tendensen" som du försöker sälja in att den funnit är ingenting jag stött på överhuvudtaget. Visst har det funnits någon kul inspelning med ping-pong eller kanske något lokomotiv som säkert några lyssnade någon gång på i stereons barndom, både de som råkade vara med i LTS och andra, men so what? Musikåtergivning (nej jag skrev inte förmedling) är ett specialfall av ljudåtergivning, och jag dömer inte andra och försöker diktera vilka inspelningar de skall lyssna på. Jag vet ju hur det än är med den saken, att 99% av allt som spelas är musik, så varför moralisera över de extrema undantagsfall när någon gör något lattjo utanför det?

Jag är skapligt insatt i ALLT som skrivit om i tidskrifterna allt sedan starten, och det du försöker antyda varit legio, är bara nonsens.

LTS har alltsedan starten på 50-talet varit inriktat på musikåtergivning. Den korta perioden under andra halvan av 80-talet (bara några få eller kanske bara ett par år) då all sans och vett tappades och människor inte ens bemyndigades med att kunna lyssna på musik utan instruktioner om att de skulle stampa taken och sjunga med för attt kunna veta om det var bra, tror jag få sörjer. Du är kanske en av dem?

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi