prolinn skrev:IngOehman skrev:Britt-Gunnar skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:Jag kan inte tycka annat än att det är konstigt med en massa tyckare som tydligen inte ens hör skillnad på 8-bitar och 16-bitars upplösning.
Berätta vad är det jag har missat för något intressant test?

(8 bitars upplösning brukar inte vara några större svårigheter att
detektera, men eller utan dither, om inte programmaterialet är oerhört
komprimerat.)
Menar du att de där "massa tyckarna" du talar om kännetecknas av att
allihopa ha deltagit i ett test, där alla misslyckats med att höra skillnad
mellan 16 och 8 bitar?

Vh, iö
denna testen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=25024
Aha, ja vad kan man säga?
Det första jag kommer för mig att säga är: Hugaligen vilken extremsunkig ljudkvalitet!!! Fy attan vad vidrigt med så söndervriden och sönderkomprimerad musik.

Det fanns väl en liten brusskillnad, med betoning på liten, och det är väl inte heller mer att vänta när ursprungsmaterialet har en upplösning (inte mätt i S/N utan i S/D) på motsvarande kanske mellan 7 och 3 bitar (varierar med hur hårt kompressorerna arbetar). De olinjära felen är ju dessutom värre än diskretionsnivåernas (till sammans med dithringen) brusgenerering, eftersom de är signalberoende...
I själva verket finns det inget skäl att vänta sig mera skillnad än just en brusskillnad - hur bra programmaterialet än är! Dock blir felet mycket större och hörbarare om programmaterialet är något mindre katastrofaldåligt.
Den som undrar vad det beror på att brusnivån är den enda skillnaden mellan olika bitdjup när kodningen realiserats med förnuftiga ditheringar (och kanske har stirrat sig blind på reklambroschyrernas trappstegsformade musiksignalen och HiFi-tidskrifternas och irrlärospridarnas (t ex Linn, ja*) påståenden) kan läsa artikeln jag skrev i MoLt om PCM, jag tror det var kanske 1991?
Fysiken följer dock samma lagar nu, 17 år senare.

Vh, iö
- - - - -
*Fast jag tror inte att de sprider sina lögner längre. De gjorde det dock långt efter det att du lancerat sin första CD-spelare.
Hur kan det komma sig att de som ni påstår spridit irrläror när det gäller digitala signalkällor samtidigt framställer d:o på state-fo-the-art nivå? Det kan möjligen inte vara så att de i och med att de såg begränsningarna också såg sig ha incitament att åtgärda dom. Det är ju som bekant svårt att åtgärda problem man inte ser.
När jag läser det där så måste jag dra slutsatsen att du inte har hört eller minns vad Linn gått ut med angående inte bara CD-systemet, utan hela principen med PCM-kodning. Okunnigt dravel är att tona ned det de hävt ur sig.
Men som sagt - det var länge sedan, och det går inte att utesluta att de, när de värsta fabuleringarna från dem förpestade världen, faktiskt på allvar hade för avsikt att inte engagera sig i tekonologin överhuvudtaget och att det de hävde ur sig alltså bara skall betraktas som "strategiskt förtal", med avsikt att haussa sina analoga produkter. Oavsett vilket tycker jag det är ett skrämmande beteende. Jag ger dem dock gärna tvivlets förmån, och utgår ifrån att de agerade utifrån sin okunskap. Inte att de med avsikt spred lägner för att skaffa sig marknadsfördelar.
prolinn skrev:När det gäller Linn och irrläror så tror jag ni (kanske inte IÖ?) förknippar åsikter med Linn som inte alls härstammar från dom, men det gör väl retoriken en aning enklare. Jag tror debatten skulle vara trevligare om ni kunde sluta leta väderkvarnar.
Jag kan inte tala för andra, men här kommer några saker:
Högtalare måste stå på spikfötter. (Fin stämgaffel... Bra bara om man gillar att de står och resonerar under hela musikspelningen.)
Armbandur med inbyggd "beeper" (larm t ex) kan man inte ha i lyssningsrummet, eftersom alla membran som är gjorda för att skapa ljud, förvirrar takten. Inspelningar gjorda efter det att sådana klockor uppfanns är därför också obrukbara, eftersom musikernas klockor förstör musiken. (Men jättelika och rensonanta membran som inte heter membran, eftersom de inte är gjorda för att skapa ljud, det spelar ingen roll, hur resonanta de än är...)
Det bästa sättet att rengöra pickupnålar är med plånet från en tändsticksask.
CD-systemet är obrukbart och kommer att dö inom något år, eftersom det är som att jämföra oxfile med hamburgare. (Snacka om okunskap om PCM-kodning...)
Det finns många fler än så, och jag är inte ens säker på att jag tagit upp de värsta, men detta var några av dem i varje fall, och jag tror att de flesta av dem är saker som Linn vuxit ifrån, vilket såklart hedrar dem. Några var de nog t o m tvugna att växa ifrån, eftersom de stod i motsatsförhållande till de konskaper man måste ha för att kunna göra goda CD-spelare, vilket jag tror de flesta är rätt överens om at CD12 är.
prolinn skrev:När det gäller LTS så tyckte jag just åren då många vaknade upp och insåg att det kunde vara hälsosamt att evaluera hifi-utrustning mot bakgrund av hur de förmådde återskapa musik var mer givande än tiden då mätningar och att lyssna på tågljud och andra oljud förhäxade många medlemmar. Men, det är ju jag det. Vem är jag att hävda att hifi skall vara bra på att förmedla musik. Det är ju bara en aspekt.

Nu kör du den där trista retoriken igen.
Jag är medlem nummer 309 och har varit med i LTS rätt länge, och det där "tendensen" som du försöker sälja in att den funnit är ingenting jag stött på överhuvudtaget. Visst har det funnits någon kul inspelning med ping-pong eller kanske något lokomotiv som säkert några lyssnade någon gång på i stereons barndom, både de som råkade vara med i LTS och andra, men so what? Musikåtergivning (nej jag skrev inte förmedling) är ett specialfall av ljudåtergivning, och jag dömer inte andra och försöker diktera vilka inspelningar de skall lyssna på. Jag vet ju hur det än är med den saken, att 99% av allt som spelas är musik, så varför moralisera över de extrema undantagsfall när någon gör något lattjo utanför det?
Jag är skapligt insatt i ALLT som skrivit om i tidskrifterna allt sedan starten, och det du försöker antyda varit legio, är bara nonsens.
LTS har alltsedan starten på 50-talet varit inriktat på musikåtergivning. Den korta perioden under andra halvan av 80-talet (bara några få eller kanske bara ett par år) då all sans och vett tappades och människor inte ens bemyndigades med att kunna lyssna på musik utan instruktioner om att de skulle stampa taken och sjunga med för attt kunna veta om det var bra, tror jag få sörjer. Du är kanske en av dem?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).