Bilder tagna på Mirsch ur "container" i Malmö

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Bilder tagna på Mirsch ur "container" i Malmö

Inläggav Nattlorden » 2008-09-01 07:41

Var i morse och slängde skräp på sopstationen nära Spillepengen och i elektronikboden stod ett par högtalare med Mirsch-logga på.

Elementen såg inte ut att vara i något bättre skick och kantupphängningen på minst ena basen var helt försvunnen.

Tog ett par bilder med mobilen, skall lägga upp dem ifall det blev något av dem senare (mobilen laddar f.n.)

I vart fall så verkade diskant och mellanregister sitta på en ovankant medan basen spelar framåt. 8" kanske?

Tja, blev tillräckligt för att se lite:
Bild

Bild på saknad kantupphängning blev destu sämre:
Bild

Börjar få en gnagande känsla att jag kanske skulle plockat dem på direkten.

Någon som vet vad detta är?
Senast redigerad av Nattlorden 2008-09-01 08:44, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-01 08:43

Ringde precis och pratade med Sysav... och fick svaret att det som är inlämnat får ej lämnas ut igen... :(

Vet inte om man skall köra dit och prata med de på anläggningen ifall de är mindre rigida...

Har gjort lite efterforskningar och skulle de på bilderna ovan kunna vara
OM 5-32 kanske?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-09-01 09:21

Ibland är det dumt att fråga - man kan ju få ett NEJ!

Egentligen är det lite märkligt att man ger samma svar som när grejer lagts på deponi. Att man inte får ta grejer som lämnats. Den här sorteringen sker ju oftast "utanför" själva "tippen" och kallas ofta återvinningsstation. Rimligtvis borde allt som kan återvinnas just återvinnas. Många "fraktioner" från sorteringen (tex metall och tidningspapper) tas ju därifrån till just - återvinning!

/Jocke

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-01 09:25

Ur miljötänkande borde de vara glada för allt som folk vill köra en runda till på.

De lär ju knappast försöka sälja högtalarna ovan till någon. De vore väl värda någon hundring i spelbart skick och en renovering vore sålunda kostsammare än värdet.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-09-01 09:35

När det här med "Second hand" blev trend på 90-talet drevs återvinningsprojekt för att ta vara på användbara grejer från det som slängdes. De som jobbade med det fick stå utanför grindarna och diskutera med var och en som skulle slänga grejer!

Jag kan iofs fatta att det blir ett djäkla bök om privatpersoner får rota runt efter grejer men man skulle väl kunna låta ideella organisationer sortera ut "loppisprylar". Tyvärr är det mycket fullt fungerande prylar som slängs! :(

/Jocke

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-09-01 10:28

Vi är nog många som har suktat efter kasserade ljudapparater på återvinningsstationerna och känt personalens brännande blickar i ryggen när vi närmat oss elektronikcontainern. Kanske skulle man kunna tänka sig ett samarbete mellan second hand-affärerna och återvinningsstationerna där stationerna hänvisar till närmaste second hand-affär för fina och fullt fungerande saker eller till och med förvarar sakerna tills butikerna kan hämta. Ett problem där jag bor är att Röda Korsets butik bara har öppet för inlämning en kväll i veckan, vilket naturligtvis är otillräckligt för att få folk att regelbundet lämna prylar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-01 10:29

Mm, jag har ofta tyckt att det borde finnas ett "skänkes"-ställe på sopstationen, där man kunder ställa fungerande prylar som man inte vill ha, ev med en lapp om konditionen.

Det är väl det att det inte finns någon som tjänar på ett sånt ställe.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-01 10:30

Jocke skrev:När det här med "Second hand" blev trend på 90-talet drevs återvinningsprojekt för att ta vara på användbara grejer från det som slängdes. De som jobbade med det fick stå utanför grindarna och diskutera med var och en som skulle slänga grejer!

Jag kan iofs fatta att det blir ett djäkla bök om privatpersoner får rota runt efter grejer men man skulle väl kunna låta ideella organisationer sortera ut "loppisprylar". Tyvärr är det mycket fullt fungerande prylar som slängs! :(

I Karlstad, där jag bor, finns ett fungerande system för detta.

Det finns en en speciell plats på återvinningsstaionen för sådant som är "för bra för att slänga" (Vilket ordagrant står på skylten intill platsen), där man kan ställa sina fungerande högtalare, sitt gamla soffbord, etc. Därifrån tas grejorna om hand av en organisation som fixar och donar, och sedan säljer till riktigt låga priser.

Det fungerar utmärkt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-01 10:32

Ingen som känt igen och kan bekräfta modellen?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Bilder tagna på Mirsch ur "container" i Malmö

Inläggav phon » 2008-09-01 10:41

Nattlorden skrev:
Börjar få en gnagande känsla att jag kanske skulle plockat dem på direkten.

Just det, det skulle du ha gjort. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-01 10:42

Nattlorden skrev:Ingen som känt igen och kan bekräfta modellen?

Inte jag i alla fall, men förslaget låter tämligen plausibelt. Du kan ju alltid fråga Olle själv, han huserar ju här ibland!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-01 11:25

Vissa renhållningsverk har en avdelning där man kan sätta grejor till skänks för en god sak om det är i bra kondition. Helsingborg och Landskrona har ett sådant system. När jag var i Helsingborg så hittade jag en sak och frågade om jag inte fick ta den saken och gå och sätta den i skänkcontainern så att någon eller jag senare kunde köpa den av hjälporganisationen, svaret blev nej. Jag tyckte ändå att jag gick den smidigaste vägen runt problemet som hade gynnat flera parter.

Om man ser något på tippen som man vill ha, så kommer här mitt olagliga tips. Se till att du är där vid lunchtid. Se till att ingen ser dig. Tyvärr är detta det enda sättet jag tror att man kan få det med sig hem. Men om du gör det, så tänk på att det är stöld.

Mvh

Filip

Ps. Det är inte mannen i filmen som skrivit brevet. Ds.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2008-09-01 17:31

Varför skall jag alltid veta något om mina högtalare? Modellerna var för många och jag är för gammal.

Men........... inte kan jag väl ha placerat två nästan(!) likadana mellanregister intill varandra. Och även två diskanter strålande parallellt.

M a o jag känner inte igen modellen, men vågar inte förneka eventuellt släktskap med ursprungsmodellen, ev OM5-32.

Jag rekommenderar den inte, - särskilt inte i redovisat tillstånd.

Olle

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-01 21:02

Mycket bra svar :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-09-01 21:27

Visst är det 5-32 med dubbla Philips mellan och diskant och den lite blåtonade konen på Eskilstunabasen.Har ett par själv.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-09-01 21:41

Kan lägga till att 5-32 fanns med Philipsbas också.
De här olikfärgade mellanreg är beroende på att det fanns flera olika utföranden av AD5060,allt från ljusbruna koner och upphängningar av tunn väv till svarta dopade koner och upphängningar.
Men för att inte besvära Olle med gamla ungdomssynder,så säger vi väl att det är säkert ägaren som bytt det ena....

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-09-01 21:49

På tal om ungdomssynder ... hade ett liknande par där jag bytte plats på en diskant / mellanregister och hängde lådorna upp o ned i taket. Funkade hyfsat tills en låda ramlade med och blev byggsats igen ... :oops: :(
Leif

"man lär så länge man har elever"

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-09-01 22:07

Och så här ser de ut med Philipsbas:
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-02 06:58

Upptäckte att jag hade glömt kasta ett par saker i bagageluckan så jag körde faktiskt tillbaka på eftermiddagen - men vagnen de stod i var redan bortrullad - eller så hade någon annan snackat till sig dem, så
inget mer att göra på den punkten.

Kul att ha sett dem i alla fall.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2008-09-02 08:31

Sörj inte.

Undrar om jag inte hade förträngt 5-32an. I detta långa tidsperspektiv ser den tämligen omotiverad ut. I bredd med OM3-28 hade den reducerat existensberättigande.

Olle

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-02 09:02

Nix, har redan klassat om minnet som "en kul händelse". Hade inte riktigt haft tid att ge mig på en restaurerning ändå.

...har mina egna gamla Voighthorn att ge ett vettigare fortsatt liv till att börja med...

swirve

Inläggav swirve » 2008-09-02 13:04

Kan ju säga att omsättningen på återvinningscentraler är rätt stor. Där jag jobbade i sommras tömdes el-backarna ett par gånger per dag. (Högtalare gick i brännbart..)
Tanken på att ha en avdelning där man kan ställa sånt som man tycker är "för fint för att slänga" är fin, men fungerar nog inte i praktiken. Vi hade myrorna hos oss där folk fick ställa det de ville skänka och det blev väl runt 2 containrar per dag. 80% av det rensades ut av myrornas personal därför att det var saker som saknade värde.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-02 13:18

Svante skrev:Mm, jag har ofta tyckt att det borde finnas ett "skänkes"-ställe på sopstationen, där man kunder ställa fungerande prylar som man inte vill ha, ev med en lapp om konditionen.

Det är väl det att det inte finns någon som tjänar på ett sånt ställe.

Petterboda?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-02 14:28

swirve skrev:Kan ju säga att omsättningen på återvinningscentraler är rätt stor. Där jag jobbade i sommras tömdes el-backarna ett par gånger per dag. (Högtalare gick i brännbart..)
Tanken på att ha en avdelning där man kan ställa sånt som man tycker är "för fint för att slänga" är fin, men fungerar nog inte i praktiken. Vi hade myrorna hos oss där folk fick ställa det de ville skänka och det blev väl runt 2 containrar per dag. 80% av det rensades ut av myrornas personal därför att det var saker som saknade värde.

Ja, myrorna har verkligen kompetent personal till att göra detta, NOT!

Tyvärr är dom väl halvt om halvt okunniga.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-02 17:00

swirve skrev:Tanken på att ha en avdelning där man kan ställa sånt som man tycker är "för fint för att slänga" är fin, men fungerar nog inte i praktiken. Vi hade myrorna hos oss där folk fick ställa det de ville skänka och det blev väl runt 2 containrar per dag. 80% av det rensades ut av myrornas personal därför att det var saker som saknade värde.

Men det gör väl inte så mycket? Det är visserligen extra jobb, men jag tror att det finns ett stort värde att folk kan känna att saker inte kastas i onödan. Som jag skrev ovan fungerar det till full belåtenhet i Karlstad, där jag har insyn.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-02 17:47

Jag såg en gubbe som kastade två kolboxar på tippen idag. Kan ha varit Carlsson-lådor men fan vet. Tänkte ett tag hejda gubben men tänkte sen, vem fan sparar på gamla Carlsson-lådor .... :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Generellt om hifi