Moderator: Redaktörer
prolinn skrev:Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt?
prolinn skrev:Borde inte CD-systemet uppfylla ungefär följande minimikrav:
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
gärna stöd för variabel/olika bit-rate och upplösning för olika behov
Bill50x skrev:prolinn skrev:Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt?
Inte konstigare än att precis allting i ett rum påverkar. Skåp med glasdörrar, heltäckningsmatta istället för marmorgolv, kala väggar eller fullt med bokhyllor... Och precis som med allt annat, somligt påverkar mer än annat.
Men om man ska trimma in sin anläggning så tror jag man gör sig själv en otjänst om man börjar med att bära ut sin klocka. Risken är då att man jobbar för länge, får för lite sömn och nästa dag låter anläggningen skräp hur du än bär dig åt...
/ B
Kaffekoppen skrev:prolinn skrev:Borde inte CD-systemet uppfylla ungefär följande minimikrav:
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
Det tycker jag inte känns särskillt nödvändigt.
prolinn skrev:En drös med dravel som jag förvisso känner igen, men inte som kommande från Linn. Det har säkert funnits mer eller mindre initierade människor varav några som tyckt att Linn gjort bra hifi och som hasplat ur sig osakligheter, men det gör inte att det behöver vara åsikter som kommer från Linn.
Har linn förkunnat att högtalare måste stå på spikfötter? Vad jag känner till så har de uttryckt åsikten att man kan konstruera högtalare för att stå uppställda med spikfötter mot underlaget och att det kan vara bra om man gör det på rätt sätt.
Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt? Är det inte lite lustigt om ni med er kontrollerade akustik inte noterat detta faktum medan andra med ur er synvinkel troligen usel rumsakustik noterat dessa effekter empiriskt?
Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
Linn undersökte PCM-problematiken redan tidigt under 80-talet. Att de inte trodde att digitalt inspelad musik skulle fortleva är befängt. Jag kommer faktiskt ihåg en intervju med Linns chef där han trodde att musik i framtiden skulle lagras på små kort där avspelningen skedde utan rörliga delar. Detta var någon gång i mitten-slutet på 80-talet. Det jag kommer ihåg var att de uttryckte att CD-systemet som sådant var undermåligt. Skulle man designa systemet på det sätt som det gjordes då om man gjorde det idag? Nej, med all säkerhet inte. Var det då bristfälligt då? Om det är bristfälligt nu så kan man nog medge att någon som kritiserade systemet då faktiskt hade rätt.
Borde inte CD-systemet uppfylla ungefär följande minimikrav:
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
Ett PCM system konstruerat runt dessa grundkrav tror jag inte skulle behöva utstå alls den kritik som CD-systemet gjort.
prolinn skrev:En drös med dravel som jag förvisso känner igen, men inte som kommande från Linn. Det har säkert funnits mer eller mindre initierade människor varav några som tyckt att Linn gjort bra hifi och som hasplat ur sig osakligheter, men det gör inte att det behöver vara åsikter som kommer från Linn.
prolinn skrev:Har linn förkunnat att högtalare måste stå på spikfötter? Vad jag känner till så har de uttryckt åsikten att man kan konstruera högtalare för att stå uppställda med spikfötter mot underlaget och att det kan vara bra om man gör det på rätt sätt.
prolinn skrev:Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt? Är det inte lite lustigt om ni med er kontrollerade akustik inte noterat detta faktum medan andra med ur er synvinkel troligen usel rumsakustik noterat dessa effekter empiriskt?
prolinn skrev:Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
prolinn skrev:Linn undersökte PCM-problematiken redan tidigt under 80-talet. Att de inte trodde att digitalt inspelad musik skulle fortleva är befängt.
prolinn skrev:Jag kommer faktiskt ihåg en intervju med Linns chef där han trodde att musik i framtiden skulle lagras på små kort där avspelningen skedde utan rörliga delar. Detta var någon gång i mitten-slutet på 80-talet.
prolinn skrev:Det jag kommer ihåg var att de uttryckte att CD-systemet som sådant var undermåligt. Skulle man designa systemet på det sätt som det gjordes då om man gjorde det idag? Nej, med all säkerhet inte. Var det då bristfälligt då? Om det är bristfälligt nu så kan man nog medge att någon som kritiserade systemet då faktiskt hade rätt.
prolinn skrev:Borde inte CD-systemet uppfylla ungefär följande minimikrav:
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
Ett PCM system konstruerat runt dessa grundkrav tror jag inte skulle behöva utstå alls den kritik som CD-systemet gjort.
petersteindl skrev:prolinn skrev:En drös med dravel som jag förvisso känner igen, men inte som kommande från Linn. Det har säkert funnits mer eller mindre initierade människor varav några som tyckt att Linn gjort bra hifi och som hasplat ur sig osakligheter, men det gör inte att det behöver vara åsikter som kommer från Linn.
Har linn förkunnat att högtalare måste stå på spikfötter? Vad jag känner till så har de uttryckt åsikten att man kan konstruera högtalare för att stå uppställda med spikfötter mot underlaget och att det kan vara bra om man gör det på rätt sätt.
Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt? Är det inte lite lustigt om ni med er kontrollerade akustik inte noterat detta faktum medan andra med ur er synvinkel troligen usel rumsakustik noterat dessa effekter empiriskt?
Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
Linn undersökte PCM-problematiken redan tidigt under 80-talet. Att de inte trodde att digitalt inspelad musik skulle fortleva är befängt. Jag kommer faktiskt ihåg en intervju med Linns chef där han trodde att musik i framtiden skulle lagras på små kort där avspelningen skedde utan rörliga delar. Detta var någon gång i mitten-slutet på 80-talet. Det jag kommer ihåg var att de uttryckte att CD-systemet som sådant var undermåligt. Skulle man designa systemet på det sätt som det gjordes då om man gjorde det idag? Nej, med all säkerhet inte. Var det då bristfälligt då? Om det är bristfälligt nu så kan man nog medge att någon som kritiserade systemet då faktiskt hade rätt.
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
Sorry prolinn, du har helt fel i samtliga dina påståenden i detta inlägg, även angående kravet på spikfötter som var ett absolut måste med de premisser som Linn ställde upp. Som jag vid flertal tillfällen redan sagt, jag hade Linn agenturen ett tag. Det var mellan Glotta och High Fidelity. Jag var uppe i Glasgow och jag hade kontakt med både Ivor tiefenbrun och deras exportchef Charlie Brennan. Jag är ganska väl insatt i deras jargong och vad som då sades.
Jag kommer möjligtvis i mån av tid att reda ut begreppen, fast det blir i Peter Steindl?-tråden![]()
Väl mött
Peter Steindl
IngOehman skrev:Kort sagt - det du skriver om hur CD-systemet borde ha varit är ju bara irrbloss för att ta uppmärksamheten ifrån de pinsamheter om digitalisering av en ljudsignal som Linn defacto hävt ur sig.
sportbilsentusiasten skrev:
Tycker dock vi ska fokusera på dagens läge!
Är det något mer än source first o spikes som IDAG ses som fel approach av faktiskt.se anhängare?
prolinn skrev:petersteindl skrev:prolinn skrev:En drös med dravel som jag förvisso känner igen, men inte som kommande från Linn. Det har säkert funnits mer eller mindre initierade människor varav några som tyckt att Linn gjort bra hifi och som hasplat ur sig osakligheter, men det gör inte att det behöver vara åsikter som kommer från Linn.
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
Sorry prolinn, du har helt fel i samtliga dina påståenden i detta inlägg, även angående kravet på spikfötter som var ett absolut måste med de premisser som Linn ställde upp. Som jag vid flertal tillfällen redan sagt, jag hade Linn agenturen ett tag. Det var mellan Glotta och High Fidelity. Jag var uppe i Glasgow och jag hade kontakt med både Ivor tiefenbrun och deras exportchef Charlie Brennan. Jag är ganska väl insatt i deras jargong och vad som då sades.
Jag kommer möjligtvis i mån av tid att reda ut begreppen, fast det blir i Peter Steindl?-tråden![]()
Väl mött
Peter Steindl
Skall bli kul. Vilken tidsepok är det vi pratar om då?
Om allt jag skrev var fel så gäller alltså följande:
Det går inte att konstruera högtalare som låter bättre stående på spikfötter än på andra sätt?
Armbandsur och andra resonanta grejer påverkar inte ljudåtergivning?
Linn har sagt att tändsticksplån är bäst för att rengöra PU-nålar?
Linn undersökte inte PCM-problematiken under 80-talet?
CD-systemet är tillräckligt bra för att vara helt transparent?
Jag menar om man påstår att någon har helt fel i sina påståenden så får man också bemöda sig om att vederlägga påståendet.
prolinn skrev:Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
Jax skrev:sportbilsentusiasten skrev:
Tycker dock vi ska fokusera på dagens läge!
Är det något mer än source first o spikes som IDAG ses som fel approach av faktiskt.se anhängare?
Tunedem anser jag.
Vad du menar med "faktiskt.se anhängare" vet jag inte, vi är nog trots allt individer här.
prolinn skrev:IngOehman skrev:Kort sagt - det du skriver om hur CD-systemet borde ha varit är ju bara irrbloss för att ta uppmärksamheten ifrån de pinsamheter om digitalisering av en ljudsignal som Linn defacto hävt ur sig.
Jag undrar om det inte är precis tvärs om, alltså att denna diskussion kommit upp för att Linn, precis som flera här också skriver, tillverkar utomordentligt konkurrenskraftiga apparater, vilket är tydligen är betydligt svårare att hantera än att falla tillbaka på 20-30 år gamla oöverlagda uttalanden och rykten.
IngOehman skrev: Då måste du ju få exempel. Och förstås sportbilsentusiasten,
som ju specifikt efterlyste exempel! Ni är kanske kompisar, eller?
MP skrev:prolinn skrev:Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
Sitter här med HiFi&Musik Nr 1 1984 framför mig. På sidorna 32-33 finns en artikel skriven av Göran Rudling och Stefan Mether, dåvarande innehavare av butiken High Fidelity i Stockholm.
Citat:
"Gör rent nålen. När du spelar skivor bränner skräp fast på nålen. Skräpet slipas bort om du stryker nålen med ett slätt tändsticksplån. Stryk i samma riktning som skivan roterar. Se bild 7. Stryk 4-6 ggr."
Bild 7 visar en Linniot sittandes med en ask märkt "Långa stickor" och håller i en tonarm/pickup.
Kan vi få en kommentar av Linnprofeten prolinn?
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Då måste du ju få exempel. Och förstås sportbilsentusiasten,
som ju specifikt efterlyste exempel! Ni är kanske kompisar, eller?
Ett onödig försök till tjuvnyp IO.![]()
Jag bemödar mig att debatera sakligt och som du ser av mina inlägg vill fokusera på dagens läge.
Kan försäkra att jag inte har samverkat på något sätt med prolinn i denna eller annan fråga. Vet inte vem det är bakom hans/hennes NIC.
Jag tycker det bara är intressant att höra/förstå andras&nya infallsvinklar. Så min frågor om hur andra ser på saken är uppriktigt nyfikna.
IngOehman skrev:Bra formulering, så jag lånade den. Hoppas det är okej.
MP skrev:IngOehman skrev:Bra formulering, så jag lånade den. Hoppas det är okej.
Du lånade även Rappakalja från mig, vilket jag trodde att jag hade ensamrätt på.![]()
Du kan använda Gallimatias när du kommenterar Linn-dravlet i fortsättningen istället.
prolinn skrev:Det går inte att konstruera högtalare som låter bättre stående på spikfötter än på andra sätt?
prolinn skrev:Armbandsur och andra resonanta grejer påverkar inte ljudåtergivning?
prolinn skrev:CD-systemet är tillräckligt bra för att vara helt transparent?
Floyd skrev:Intressant diskussion. Jag känner för att backa bandet en smula, till den punkt när man började snudda vid source-first diskussionen. Det är liksom en liiiiiiten detalj jag inte tycks förstå här....
Om jag försöker vara en smula logisk.....De flesta här inne är väl tämligen överens om att ingen länk i återgivningskedjan kan förbättra en signal. Detta gäller kablar såväl som förstärkare, högtalare o.s.v. Borde det då inte vara av allra högsta vikt att ursprungssignalen såsom den lämnar cd-spelare eller vinylsvarven är av så hög kvalitet som möjligt??? Om så är fallet så borde man väl lägga rätt så mkt krut (pengar och omsorg) för att välja den bäst lämpade spelaren. (Bra prestanda är dock inte alltid en direkt funktion av priset)
Visst; rummets inverkan är enligt mig den största enskilda faktorn i ekvationen MEN source first-förespråkarna kan väl inte avfärdas så lätt som motståndarna försöker göra. Självklart är utsignalen av en extremt hög betydelse för slutresultatet. Inget rum kan förbättra en kass utsignal, eller?
Floyd skrev:Intressant diskussion. Jag känner för att backa bandet en smula, till den punkt när man började snudda vid source-first diskussionen. Det är liksom en liiiiiiten detalj jag inte tycks förstå här....
Om jag försöker vara en smula logisk.....De flesta här inne är väl tämligen överens om att ingen länk i återgivningskedjan kan förbättra en signal. Detta gäller kablar såväl som förstärkare, högtalare o.s.v. Borde det då inte vara av allra högsta vikt att ursprungssignalen såsom den lämnar cd-spelare eller vinylsvarven är av så hög kvalitet som möjligt??? Om så är fallet så borde man väl lägga rätt så mkt krut (pengar och omsorg) för att välja den bäst lämpade spelaren. (Bra prestanda är dock inte alltid en direkt funktion av priset)
Visst; rummets inverkan är enligt mig den största enskilda faktorn i ekvationen MEN source first-förespråkarna kan väl inte avfärdas så lätt som motståndarna försöker göra. Självklart är utsignalen av en extremt hög betydelse för slutresultatet. Inget rum kan förbättra en kass utsignal, eller?
Rydberg skrev:LarsR> Jag har provat kablar på ett så förnuftig sätt som möjligt, jag vill inte betla massa dyra pengar för något som inte betyder en stor skillnad. Jag har blindtestat kablar och även gjort öppna tester för att komma fram till vad jag tycker låter bra. Jag har även testat kablar som är dyra och som låter dåligt, däremot har jag aldrig provat en budget kabel som låtit tillräckligt bra.
Rummet: Nästa projekt är att bygga diffusorer och absorbenter i mitt rum så det området är otroligt viktigt, de som inte vet det helelr bör även de byta hobby
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 20 gäster