Infektion i hifivärlden.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-09-01 17:08

En drös med dravel som jag förvisso känner igen, men inte som kommande från Linn. Det har säkert funnits mer eller mindre initierade människor varav några som tyckt att Linn gjort bra hifi och som hasplat ur sig osakligheter, men det gör inte att det behöver vara åsikter som kommer från Linn.

Har linn förkunnat att högtalare måste stå på spikfötter? Vad jag känner till så har de uttryckt åsikten att man kan konstruera högtalare för att stå uppställda med spikfötter mot underlaget och att det kan vara bra om man gör det på rätt sätt.

Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt? Är det inte lite lustigt om ni med er kontrollerade akustik inte noterat detta faktum medan andra med ur er synvinkel troligen usel rumsakustik noterat dessa effekter empiriskt?

Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.

Linn undersökte PCM-problematiken redan tidigt under 80-talet. Att de inte trodde att digitalt inspelad musik skulle fortleva är befängt. Jag kommer faktiskt ihåg en intervju med Linns chef där han trodde att musik i framtiden skulle lagras på små kort där avspelningen skedde utan rörliga delar. Detta var någon gång i mitten-slutet på 80-talet. Det jag kommer ihåg var att de uttryckte att CD-systemet som sådant var undermåligt. Skulle man designa systemet på det sätt som det gjordes då om man gjorde det idag? Nej, med all säkerhet inte. Var det då bristfälligt då? Om det är bristfälligt nu så kan man nog medge att någon som kritiserade systemet då faktiskt hade rätt.

Borde inte CD-systemet uppfylla ungefär följande minimikrav:
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
gärna stöd för variabel/olika bit-rate och upplösning för olika behov

Ett PCM system konstruerat runt dessa grundkrav tror jag inte skulle behöva utstå alls den kritik som CD-systemet gjort.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-01 17:46

prolinn skrev:Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt?

Inte konstigare än att precis allting i ett rum påverkar. Skåp med glasdörrar, heltäckningsmatta istället för marmorgolv, kala väggar eller fullt med bokhyllor... Och precis som med allt annat, somligt påverkar mer än annat.

Men om man ska trimma in sin anläggning så tror jag man gör sig själv en otjänst om man börjar med att bära ut sin klocka. Risken är då att man jobbar för länge, får för lite sömn och nästa dag låter anläggningen skräp hur du än bär dig åt... :-)

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2008-09-01 18:01, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-01 17:52

prolinn skrev:Borde inte CD-systemet uppfylla ungefär följande minimikrav:
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning

Det tycker jag inte känns särskillt nödvändigt.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-09-01 18:05

Bill50x skrev:
prolinn skrev:Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt?

Inte konstigare än att precis allting i ett rum påverkar. Skåp med glasdörrar, heltäckningsmatta istället för marmorgolv, kala väggar eller fullt med bokhyllor... Och precis som med allt annat, somligt påverkar mer än annat.

Men om man ska trimma in sin anläggning så tror jag man gör sig själv en otjänst om man börjar med att bära ut sin klocka. Risken är då att man jobbar för länge, får för lite sömn och nästa dag låter anläggningen skräp hur du än bär dig åt... :-)

/ B

Säkert så.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-09-01 18:06

Kaffekoppen skrev:
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning

Det tycker jag inte känns särskillt nödvändigt.

Väntar med spänning på vad du tycker är nödvändigt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-01 18:07

prolinn skrev:En drös med dravel som jag förvisso känner igen, men inte som kommande från Linn. Det har säkert funnits mer eller mindre initierade människor varav några som tyckt att Linn gjort bra hifi och som hasplat ur sig osakligheter, men det gör inte att det behöver vara åsikter som kommer från Linn.

Har linn förkunnat att högtalare måste stå på spikfötter? Vad jag känner till så har de uttryckt åsikten att man kan konstruera högtalare för att stå uppställda med spikfötter mot underlaget och att det kan vara bra om man gör det på rätt sätt.

Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt? Är det inte lite lustigt om ni med er kontrollerade akustik inte noterat detta faktum medan andra med ur er synvinkel troligen usel rumsakustik noterat dessa effekter empiriskt?

Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.

Linn undersökte PCM-problematiken redan tidigt under 80-talet. Att de inte trodde att digitalt inspelad musik skulle fortleva är befängt. Jag kommer faktiskt ihåg en intervju med Linns chef där han trodde att musik i framtiden skulle lagras på små kort där avspelningen skedde utan rörliga delar. Detta var någon gång i mitten-slutet på 80-talet. Det jag kommer ihåg var att de uttryckte att CD-systemet som sådant var undermåligt. Skulle man designa systemet på det sätt som det gjordes då om man gjorde det idag? Nej, med all säkerhet inte. Var det då bristfälligt då? Om det är bristfälligt nu så kan man nog medge att någon som kritiserade systemet då faktiskt hade rätt.

>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning

Ett PCM system konstruerat runt dessa grundkrav tror jag inte skulle behöva utstå alls den kritik som CD-systemet gjort.

Sorry prolinn, du har helt fel i samtliga dina påståenden i detta inlägg, även angående kravet på spikfötter som var ett absolut måste med de premisser som Linn ställde upp. Som jag vid flertal tillfällen redan sagt, jag hade Linn agenturen ett tag. Det var mellan Glotta och High Fidelity. Jag var uppe i Glasgow och jag hade kontakt med både Ivor tiefenbrun och deras exportchef Charlie Brennan. Jag är ganska väl insatt i deras jargong och vad som då sades.

Jag kommer möjligtvis i mån av tid att reda ut begreppen, fast det blir i Peter Steindl?-tråden :)

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-01 19:05

prolinn skrev:En drös med dravel som jag förvisso känner igen, men inte som kommande från Linn. Det har säkert funnits mer eller mindre initierade människor varav några som tyckt att Linn gjort bra hifi och som hasplat ur sig osakligheter, men det gör inte att det behöver vara åsikter som kommer från Linn.

Om det kommer från folk som representerar Linn, så får vi nog ändå kalla det "dravel som kommer från Linn". Alternativt får vi misstro allt som kommer från Linn, och säga att det är dravel, att att det egentligen inte kommer från Linn, som tycker något helt annat...

prolinn skrev:Har linn förkunnat att högtalare måste stå på spikfötter? Vad jag känner till så har de uttryckt åsikten att man kan konstruera högtalare för att stå uppställda med spikfötter mot underlaget och att det kan vara bra om man gör det på rätt sätt.

Det finns inget rätt sätt att göra fel sak på. Det enda fall där spikfötter inte skadar återgivningen är om man kan placera de resulterande resonanserna ÖVER det frekvensområdet som är aktuellt. Det betyder att det enda undantagsfall jag kan komma på är mycket små och platta subwoofrar som placeras på betonggolv...

prolinn skrev:Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt? Är det inte lite lustigt om ni med er kontrollerade akustik inte noterat detta faktum medan andra med ur er synvinkel troligen usel rumsakustik noterat dessa effekter empiriskt?

En vägg utan resonanser reflekterar och fördröjer uppskattningsvis en fillion gånger mera ljud än en beeper i ett armbandsur, och armbandsurets inverkan kan därtill i empiriska studier inte påvisas när testerna sker blindt (men väl i öppna tester...).

Det sistnämnda är helt i överensstämmelse med vad man vet om suggestionseffekter. Så:

Ja - visst kan armbandsur som någon berättat innehåller en resonant pryl, påverka en människas uppfattning om återgivningen. Detsamma gäller:
1. voo-doo,
2. ormolja,
3. ett mynt i en källare i Peter Belts källare i England, och
4. almänna andars påverkan.

Bara de är kända så kan de påverka, men det har ingenting med den fysikaliska verkligheten som rör ljuden som förmedlar musiken att göra.

prolinn skrev:Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.

Pappret kom väl fram efteråt, eller? Som en förfinad variant av tändsticksplånet, efter att de insett att de kunde tjäna pengar på det? (Är det någon som minns i vilken ordning vansinnet anlände? Jag är inte säker. Är dock säker på att tändsticksplånet rekommenderades av Linn-handlare för att rengöra pickupålar. 8O )

prolinn skrev:Linn undersökte PCM-problematiken redan tidigt under 80-talet. Att de inte trodde att digitalt inspelad musik skulle fortleva är befängt.

Ja det är det minsta man kan säga. Att de ansåg att det var ett uselt format som hackade sönder informationen och gjorde den amplitud. och tidsdiskret är ännu befängdare. Att vara okunnig är ju en sak, men att vara det och ändå föreläsa för resten av världen är pinsamt.

prolinn skrev:Jag kommer faktiskt ihåg en intervju med Linns chef där han trodde att musik i framtiden skulle lagras på små kort där avspelningen skedde utan rörliga delar. Detta var någon gång i mitten-slutet på 80-talet.

Att så skulle ske vissat väl alla som överhuvudtaget visste något, långt tidigare än så.

prolinn skrev:Det jag kommer ihåg var att de uttryckte att CD-systemet som sådant var undermåligt. Skulle man designa systemet på det sätt som det gjordes då om man gjorde det idag? Nej, med all säkerhet inte. Var det då bristfälligt då? Om det är bristfälligt nu så kan man nog medge att någon som kritiserade systemet då faktiskt hade rätt.

Nej, inte när perspektivet såg ut som det såg ut.

Kritiken från Linn var ospecifik och känetecknades bara av deras missförstånd och deras okunskaper om konsekvenserna av PCM-kodning (digitalisering) av ljud.

Den kritik de framförde handlade inte om för dåliga specifikationer, utan om att digitalisering är omusikaliskt, och hade signifikanta tillkortakommande jämfört med t ex vinyl.

Vidare: Vad som avgör hur ett system dimensioneras är många saker, och PCM-ljudlagring är liksom alla andra system, något som är föremål för båda förutsättningar och behov.

Jag hade såklart önskat att man valt en lite högre uppösning, gärna 20 eller 24 bitar, och gärna en högre samplingsfrekvens också, så det bleve lättare att utforma antivikningsfiltren. 80 kHz t ex.

Men - du har ju själv hört hur det låter med 8 bitars upplösning, så kanske du ändå kan föreställa dig att upplösningen inte är ett så stort problem som vissa vill göra gällande?

16 bitars upplösning är trots allt 256 gånger högre än 8 bitars upplösning...

Och för att svara på det jag fetat ur din text: Vad har man designat för system i modernare tid?

Jo en massa bitreducerade system av allehanda slag som kännetecknas av att ljudkvaliteten är SÄMRE (i vissa fall avsevärt, och i många även sämre än 8 bitars upplösning) än CD-systemet...

Så dina argument landar illa, trots att du förstås har rätt i att CD-systemet inte har prestanda som tangerar mänskliga hörselns detektionsgräns, men rätt nära är det trots allt. Och när man seriekopplar Vinyl- och CD-systemet och kopplar förbi den ena vad dem, så är det inte svårt att höra vilket som bäst mostsvarar sin förbikoppling...

Nej, den kritik som kom från Linn var rappakalja, och att du försvarar det idag - när Linn gör CD-spelare som på alla vis bevisar hur befängd deras kritik av systemet som sådant var, är... ogenomtänkt av dig?

Varför inte säga att det är en svunnen tid istället, och att Linn av idag vet bättre? Det vore inte bara enklare, utan sannare också.

>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning

Vi kan diskutera hur mitt eller ditt drömsystem ser ut fram och åter, men det är ändå inget som påverkar hur bra CD-systemet defacto är, och hur irrelevant den kritik som framfördes (mot digitalisering av musik) från Linn-håll var.

Kort sagt - det du skriver om hur CD-systemet borde ha varit är ju bara irrbloss för att ta uppmärksamheten ifrån de pinsamheter om digitalisering av en ljudsignal som Linn defacto hävt ur sig.

Ingen går på irrblossen (nästan ingen i varje fall, hoppas jag).

Här kommer förresten några ytterligare tokerier som de hävde ur sig på den tiden, varav en - de fortfarande inte vaknat upp ur* :o:

1. De enda spolar i högtalardelningsfilter som låter bra är de med järnkärna.

2. De enda kondensatorer som låter bra i högtalardelningsfilter är elektrolyter.

(Inte förvånande satt det dylika i den första generationens högtalare från Linn, och så såg det ut ända tills de anställde den där rödhåriga förnuftiga utvecklingschefen som sa åt Ivor att det snarare är tvärtom...)

3. Den helt logikbefriade Source first-doktrinen. (Att den första länken är den viktigaste). Den motstridiga rappakalja de brukar formulera är mera nogräknat något i stil med (citerat ur minnet): whilst a system is only as good as its weakest link, the most important part of any system is the source. A link in the chain can at best preseve the signal, no link can improve the signal feed to it.

Vh, iö

- - - - -

*Jo, Ivor själv har gjort det#, men företaget mässar ändå samma dogmer oförtrutet vidare...

#Vilket man kunnat läsa om i MoLt, där en intervju jag gjorde med Ivor för ungefär 18 år sedan, publicerades.

PPS. MEN - allt det där är historia, och min personliga uppfattning är att det är lika meningslöst att förneka historien, som den är ointressant när det gäller att bilda sig uppfattningar om Linns produkter av idag.

Fast på ett sätt kanske de hänger ihop ändå - att historien förnekas gör mig mindre benägen att lite på något som påstås idag.

Men du har väl inget med Linn att göra, eller?

Så den historieförfalskning du sysslar med är ju inte deras fel. Den de själv sysslar med är värre. Jag vet inte i vilken utsträckning sådan förekommer. Mitt intryck av Kalle på High Fidelity är till 100% positivt därvidlag. Och jag har även fått en positiv uppfattning om många av Linns produkter anno 2008. Även om de ju kostar en del pengar.
Senast redigerad av IngOehman 2008-09-01 19:17, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-09-01 19:12

petersteindl skrev:

>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning

Sorry prolinn, du har helt fel i samtliga dina påståenden i detta inlägg, även angående kravet på spikfötter som var ett absolut måste med de premisser som Linn ställde upp. Som jag vid flertal tillfällen redan sagt, jag hade Linn agenturen ett tag. Det var mellan Glotta och High Fidelity. Jag var uppe i Glasgow och jag hade kontakt med både Ivor tiefenbrun och deras exportchef Charlie Brennan. Jag är ganska väl insatt i deras jargong och vad som då sades.

Jag kommer möjligtvis i mån av tid att reda ut begreppen, fast det blir i Peter Steindl?-tråden :)

Väl mött
Peter Steindl

Skall bli kul. Vilken tidsepok är det vi pratar om då?

Om allt jag skrev var fel så gäller alltså följande:

Det går inte att konstruera högtalare som låter bättre stående på spikfötter än på andra sätt?

Armbandsur och andra resonanta grejer påverkar inte ljudåtergivning?

Linn har sagt att tändsticksplån är bäst för att rengöra PU-nålar?

Linn undersökte inte PCM-problematiken under 80-talet?

CD-systemet är tillräckligt bra för att vara helt transparent?

Jag menar om man påstår att någon har helt fel i sina påståenden så får man också bemöda sig om att vederlägga påståendet.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-09-01 19:16

prolinn skrev: Jag menar om man påstår att någon har helt fel i sina påståenden så får man också bemöda sig om att vederlägga påståendet.

IÖ gjorde just det...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-01 20:04

Har lite svårt att förstå hur detta som tillhör historien rör upp sådana känslor.
Linn har tonat ned sina uttalanden. Tack o lov tycker jag (tex snacket om CD och om dumma konkurenter var pinsamt)

Men en del annat som tonats ned/försvunnit saknar jag.
Linn har gått från entusiasternas märke med full fokus på prestanda till krämare som enbart ska tjäna pengar.
- uppgraderingar till låga kostnader, ibland gratis... --> borta
- support av alla produkter... --> numera endast nyare produkter
- billig reparation... --> asdyra reparationer
- prisvärda instegsprylar i enkel design (satsa på insidan) --> svindyra designprylar (utsidan kostar multum)
- dyra/komplexa lösningar (prestanda först)--> enklare/billigare lösningar (vinsten först)
- alla små tweaks --> borta

Dock har de lyckats att höjja prestandan (samt tyvärr priset) reält på sista 5-10 åren. Klimax-serien (CD12, Klimax för/slutsteg etc) är asbra.
De första produkterna föutomutom LP12 som verkligen är bra på ALLA områden. Ljudmässigt har tidigare produkter, speciellt förstärkarna varit medelbra.

Tycker dock vi ska fokusera på dagens läge!
Är det något mer än source first o spikes som IDAG ses som fel approach av faktiskt.se anhängare?

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-09-01 20:15

IngOehman skrev:Kort sagt - det du skriver om hur CD-systemet borde ha varit är ju bara irrbloss för att ta uppmärksamheten ifrån de pinsamheter om digitalisering av en ljudsignal som Linn defacto hävt ur sig.

Jag undrar om det inte är precis tvärs om, alltså att denna diskussion kommit upp för att Linn, precis som flera här också skriver, tillverkar utomordentligt konkurrenskraftiga apparater, vilket är tydligen är betydligt svårare att hantera än att falla tillbaka på 20-30 år gamla oöverlagda uttalanden och rykten.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-09-01 20:23

sportbilsentusiasten skrev:
Är det något mer än source first o spikes som IDAG ses som fel approach av faktiskt.se anhängare?

Tunedem anser jag.

Vad du menar med "faktiskt.se anhängare" vet jag inte, vi är nog trots allt individer här.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-01 20:54

prolinn skrev:
petersteindl skrev:

>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning

Väl mött
Peter Steindl

Skall bli kul. Vilken tidsepok är det vi pratar om då?

Om allt jag skrev var fel så gäller alltså följande:

Det går inte att konstruera högtalare som låter bättre stående på spikfötter än på andra sätt?

Armbandsur och andra resonanta grejer påverkar inte ljudåtergivning?

Linn har sagt att tändsticksplån är bäst för att rengöra PU-nålar?

Linn undersökte inte PCM-problematiken under 80-talet?

CD-systemet är tillräckligt bra för att vara helt transparent?

Jag menar om man påstår att någon har helt fel i sina påståenden så får man också bemöda sig om att vederlägga påståendet.

Svar: NEJ, jag tänker inte bemöda mig ännu, eftersom jag ger dig en fair chans att kritiskt granska ditt eget inlägg och speciellt andemeningen i varje sakfråga.

Tidsepoken vi talar om är den första halvan av 80-talet då jag och Bengan ägde Ljudbutiken AB. 1982 tror jag året var då vi på Ljudbutiken fick leveranser från Linn Products.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-09-01 21:54

prolinn skrev:Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.

Sitter här med HiFi&Musik Nr 1 1984 framför mig. På sidorna 32-33 finns en artikel skriven av Göran Rudling och Stefan Mether, dåvarande innehavare av butiken High Fidelity i Stockholm.

Citat:

"Gör rent nålen. När du spelar skivor bränner skräp fast på nålen. Skräpet slipas bort om du stryker nålen med ett slätt tändsticksplån. Stryk i samma riktning som skivan roterar. Se bild 7. Stryk 4-6 ggr."

Bild 7 visar en Linniot sittandes med en ask märkt "Långa stickor" och håller i en tonarm/pickup.

Kan vi få en kommentar av Linnprofeten prolinn?

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-09-01 22:07

När jag köpte min rega planar 3 av Linnaffären i Uppsala 1990 fick jag med gröna "plastplån" för nålrengörning. Inte heller skulle man använda kolfiberborste. Det var verkligen No No.

Tror att jag har kvar plastplån ;) De var gratis i alla fall och jag använde dem över tio år. :oops:

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-01 22:51

Jax skrev:

Tunedem anser jag.

Vad du menar med "faktiskt.se anhängare" vet jag inte, vi är nog trots allt individer här.

Visste inte riktigt vad jag skulle skriva, men du förstår nog vad jag syftar mot. De som har synpunkter på Linn

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-02 00:28

prolinn skrev:
IngOehman skrev:Kort sagt - det du skriver om hur CD-systemet borde ha varit är ju bara irrbloss för att ta uppmärksamheten ifrån de pinsamheter om digitalisering av en ljudsignal som Linn defacto hävt ur sig.

Jag undrar om det inte är precis tvärs om, alltså att denna diskussion kommit upp för att Linn, precis som flera här också skriver, tillverkar utomordentligt konkurrenskraftiga apparater, vilket är tydligen är betydligt svårare att hantera än att falla tillbaka på 20-30 år gamla oöverlagda uttalanden och rykten.

Du kan sluta undra, det är inte precis tvärtom.

Det är ju du som tagit upp det där gamla! ;)

Om du läser det jag skriver ser du nog att jag bara reagerar på ditt
påstående att folk lastar Linn för dumma påståenden som inte kommit
från Linn. Då måste du ju få exempel. Och förstås sportbilsentusiasten,
som ju specifikt efterlyste exempel! Ni är kanske kompisar, eller?

Jag är inte ett dugg upprörd över det som hände för länge sedan, och
var det inte ens då. Tyckta bara att det vara en serie mer eller mindre
parodiska pinsamheter från pajaser (PPP?).

Att du förnekar (eller i varje fall försöker förneka) historien tycker jag
nog är mera anmärkningsvärt och nästan lite upprörande, men inte
värre än att jag ser det fascinerande i det samtidigt... ;)

Jag tror att du, om du anstränger dig lite ser att jag faktiskt varit noga
med att (trots att jag svarat på dina frågor om tokigheterna de sysslat
med förr) ändå försökt vända tillbaka till nutid, och klargjort att det är
min uppfattning att de historiska dumheterna inte skall falla tillbaka på
dagens Linn-rpodukter, som i varje fall i några fall är mer än bra, rent
excellenta.

(Ehuru kostsamma, men då skall man minnas att de tillverkas i Skottland
och inte i Kina.)

Vh, iö

- - -

Edit: stavning & interpunktering/meningsbyggnad
Senast redigerad av IngOehman 2008-09-02 09:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-02 06:48

IngOehman skrev: Då måste du ju få exempel. Och förstås sportbilsentusiasten,

Ett onödig försök till tjuvnyp IO. :?
Jag bemödar mig att debatera sakligt och som du ser av mina inlägg vill fokusera på dagens läge.
Kan försäkra att jag inte har samverkat på något sätt med prolinn i denna eller annan fråga. Vet inte vem det är bakom hans/hennes NIC.

Jag tycker det bara är intressant att höra/förstå andras&nya infallsvinklar. Så min frågor om hur andra ser på saken är uppriktigt nyfikna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-09-02 08:59

MP skrev:

Sitter här med HiFi&Musik Nr 1 1984 framför mig. På sidorna 32-33 finns en artikel skriven av Göran Rudling och Stefan Mether, dåvarande innehavare av butiken High Fidelity i Stockholm.

Citat:

"Gör rent nålen. När du spelar skivor bränner skräp fast på nålen. Skräpet slipas bort om du stryker nålen med ett slätt tändsticksplån. Stryk i samma riktning som skivan roterar. Se bild 7. Stryk 4-6 ggr."

Bild 7 visar en Linniot sittandes med en ask märkt "Långa stickor" och håller i en tonarm/pickup.

Kan vi få en kommentar av Linnprofeten prolinn?

Men den där dumheten marknadsförde en Linn-handlare i Uppsala så sent som år 2000, men då i form av en grön slipduk. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-02 09:36

IngOehman skrev: Då måste du ju få exempel. Och förstås sportbilsentusiasten,

Ett onödig försök till tjuvnyp IO. :?
Jag bemödar mig att debatera sakligt och som du ser av mina inlägg vill fokusera på dagens läge.
Kan försäkra att jag inte har samverkat på något sätt med prolinn i denna eller annan fråga. Vet inte vem det är bakom hans/hennes NIC.

Jag tycker det bara är intressant att höra/förstå andras&nya infallsvinklar. Så min frågor om hur andra ser på saken är uppriktigt nyfikna.

Tjuvnyp? Vad var det som var ett onödigt tjuvnyp? :?

Att jag hänvisade till det ni skrivit (hans förnekande av Linn-ursprunget,
och dina frågor om specifika exempel) eller min fråga om ni är kompisar?

Inget av det var menat som några tjuvnyp. Jag tolkar ditt svar som att
du inte vet om ni är kompisar, eftersom du inte vet vem det är. Fine.
Och oavsett vilket är det väl inget fel i att vara kompisar?

Kort sagt: Inga tjuvnyp från mig!

Jag tycker det bara är intressant att höra/förstå andra och få lite nya
infallsvinklar. Så mina frågor är uppriktigt nyfikna. (Bra formulering, så
jag lånade den. Hoppas det är okej.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-09-02 09:57

IngOehman skrev:Bra formulering, så jag lånade den. Hoppas det är okej.

Du lånade även Rappakalja från mig, vilket jag trodde att jag hade ensamrätt på. :D

Du kan använda Gallimatias när du kommenterar Linn-dravlet i fortsättningen istället. :idea:

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-09-02 10:24

Intressant diskussion. Jag känner för att backa bandet en smula, till den punkt när man började snudda vid source-first diskussionen. Det är liksom en liiiiiiten detalj jag inte tycks förstå här....

Om jag försöker vara en smula logisk.....De flesta här inne är väl tämligen överens om att ingen länk i återgivningskedjan kan förbättra en signal. Detta gäller kablar såväl som förstärkare, högtalare o.s.v. Borde det då inte vara av allra högsta vikt att ursprungssignalen såsom den lämnar cd-spelare eller vinylsvarven är av så hög kvalitet som möjligt??? Om så är fallet så borde man väl lägga rätt så mkt krut (pengar och omsorg) för att välja den bäst lämpade spelaren. (Bra prestanda är dock inte alltid en direkt funktion av priset)

Visst; rummets inverkan är enligt mig den största enskilda faktorn i ekvationen MEN source first-förespråkarna kan väl inte avfärdas så lätt som motståndarna försöker göra. Självklart är utsignalen av en extremt hög betydelse för slutresultatet. Inget rum kan förbättra en kass utsignal, eller?
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-02 10:37

Klart du kan använda min formulering IO.

Det där med kompisar kom som en eftersläng som skulle kunna indikera att vi var i maskopi eller nåt. Vet nu att det inte var din avsikt, ok det är lungt - ville bara klarlägga att jag skriver inlägg för min egen skull, inte andras.

Om vi återgår till dagens Linn, så har vi tydligen source first, tune dem, spikes o göra rent puppor med plån - som kontroversiella frågor.

Om vi börjar bakifrån, plånet är väl mindre hårt än en diamant? Vad anses vara problemet? Jag använde iof en Audio Technica vibrator. (jo det känndes lite fel att dra puppan över plånet) men såg då inga principiella fel med det.

Spikes: har testat högtalare (olika tillverkare) med/utan spikes. Jag föredrar de som är konstruerade för spikes att HA spikes. De som konstruerats utan spikes att INTE ha spikes.
(Linn tillverkar idag båda sorters högtalare, visste ni det?)
Är de således inte en DEL i konstruktionen som man sedan optimerar för?
Lite samma sak som sluten vs. basreflexlåda. Båda har fördelar o man kan inte gruppera ihop alla basreflexburkar i en grupp o tycka alla sådana är kass...

Tune dem; är en utvärderingsprincip när Linn utvecklar och kunder jämför/istallerar system. Kan göras på alla produkter, inte bara Linn. Det är inte, som en del tycks tro, en ljudfilosofi.
Finns andra utvärderingsprinciper tex F/E....A/B...mätningar...simuleringar... Skulle tro att Linn använder all tänkbar hjälp vid konstruktionsarbetet.
Ser ingen motsättning mellan de olika utvärderingsprinciperna. De kloka använder alla för att bilda sig en egen uppfattning!

Source first; Hög kvalitet (inte hållbarhet/design etc) är viktigast på källan. Missuppfattas ofta till pris! Har inget all göra med det alls. En 2k källa kan vara bättre än en 40k :wink:
På samma sätt behöver INTE alla pengar läggas på källan för att sedan mata en högtalare för 300 spänn!
Handlar om hur varje komponent presterar, inte priset.
Upprepar mig här för man läser ofta dessa missuppfattningar.
Just det, den absoluta källan är ju skivan :wink: Men när man väl har den blir ju nästa påverkbara enhet vinyl/CDspelare.

btw, en del tycker ett sk "ballanserat system" är att man smetar ut budgeten LIKA på alla komponenter...
Jag tycker (på samma sätt) att det är mer rimligt att ha LIKA HÖG kvalitet på komponentera.
Ser heller ingen motsättning mellan source first o balanserat system.
Ingen blir glad över att ha en superbra CDspelare in i en dålig stärkare drivande fullständigt kassa högtalare. Eller hur?

Bara den enskilde kan svara på vilket ljud han föredrar. Upp till den enskilde att välja de parametrar han föredrar o därifrån bygga sitt system.
Efter att ha hört många apparater/system, målet är samma - vägen dit olika. :D

Fan va långt det blev, ursäkta

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-02 10:46

MP skrev:
IngOehman skrev:Bra formulering, så jag lånade den. Hoppas det är okej.

Du lånade även Rappakalja från mig, vilket jag trodde att jag hade ensamrätt på. :D

Du kan använda Gallimatias när du kommenterar Linn-dravlet i fortsättningen istället. :idea:

Om man skall vara noga så slog jag dig med drygt 900 dagar när det gäller användande av ordet rappakajla här på faktiskt. ;)

I verkliga livet har jag väl användt det i långt över 40 år i varje fall.

Jag tror den som skrev det först på faktiskt.se var Isidor.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-02 10:57

prolinn skrev:Det går inte att konstruera högtalare som låter bättre stående på spikfötter än på andra sätt?

Det går att bygga ännu värre än spikfötter, om man anstränger sig. Men det verkar ju korkat. Köp några suddigum på ICA och ställ högtalrna på dom istället. Mycket bättre. Billigt också. Fast noll status i HiFi-svängen. Dels för att det inte är konstigt och exotiskt, och dels för den låga kostnaden.

prolinn skrev:Armbandsur och andra resonanta grejer påverkar inte ljudåtergivning?

Ett armbandsur är för litet för att kunna ha någon inverkan.

prolinn skrev:CD-systemet är tillräckligt bra för att vara helt transparent?

Som system borde det rimligen vara det, eller åtminstone mycket nära. Att sedan mastringarna på dom skivor som säljs inte på något sätt utnyttjar systemets potential är inte systemets fel utan att skivbolagen gärna anställer markandsfolk med en pumpa på halsen istället för huvud.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-02 10:57

Floyd skrev:Intressant diskussion. Jag känner för att backa bandet en smula, till den punkt när man började snudda vid source-first diskussionen. Det är liksom en liiiiiiten detalj jag inte tycks förstå här....

Om jag försöker vara en smula logisk.....De flesta här inne är väl tämligen överens om att ingen länk i återgivningskedjan kan förbättra en signal. Detta gäller kablar såväl som förstärkare, högtalare o.s.v. Borde det då inte vara av allra högsta vikt att ursprungssignalen såsom den lämnar cd-spelare eller vinylsvarven är av så hög kvalitet som möjligt??? Om så är fallet så borde man väl lägga rätt så mkt krut (pengar och omsorg) för att välja den bäst lämpade spelaren. (Bra prestanda är dock inte alltid en direkt funktion av priset)

Visst; rummets inverkan är enligt mig den största enskilda faktorn i ekvationen MEN source first-förespråkarna kan väl inte avfärdas så lätt som motståndarna försöker göra. Självklart är utsignalen av en extremt hög betydelse för slutresultatet. Inget rum kan förbättra en kass utsignal, eller?

Om du är ute efter att vara logisk och utgår ifrån att ingen apparat kan ställa till rätta det som apparater tidigare i kedjan ställt till, så bör du också fråga dig om du tror att någon länk i återgivningskedjan kan ställa tillrätta de problem som apparater efter den kommer att ställa till?

Nej just det*.

Kort sagt 1: En kedjas resultat beror på summan eller produkten av alla i kedjan ingående komponenters beteende!

Den komponent som är viktigast att fokusera på (och kanske satsa mest pengar och/eller uppmärksamhet på), är den som annars ställer till med de största felen, såsom du själv uppfattar dem.

Det kan vara skivspelaren, eller rummet, eller högtalaren, eller varför inte stickkontakten till slutsteget? (En glappande sådan till effektförstärkare kan både låta illa och kosta diskantelementen livet...)

Men - VAR i kedjan det största problemet finns (som alltså är det viktigaste att satsa på att göra något åt om man vill förbättre musikåtergivningen) har att göra med länkarnas fysikaliska egenskaper - inte med var i kedjan de sitter.

Kort sagt 2: VARJE länk i kedjan är av extremt stor betydelse för kedjans slutresultat. Felet med source fisrt dogmatiskernas världsbild är inte att de valt fel länk att fokusera på, det är att de valt den på grund av en plats i kedjan, och att de försökt göra en sanning av en idiotisk tumregel som inte kan försvaras med varken logik eller praktiska studier (att först är viktigast på grund av att det är just först).

Vh, iö

- - - - -

*Fast skall man vara noga kan faktiskt linjär fel i en länk åtgärdas både av apparater före och efter i kedjan. Sannolikheten att det skall blir perfekt är dock låg, och det inte är väldefinierade linjära fel, som t ex de som innefattas i en standard, som t ex RIAA.

Edit: stavningsfel, och glömde att skriva asteriskkommentaren. :oops:
Senast redigerad av IngOehman 2008-09-02 11:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-02 10:58

Floyd skrev:Intressant diskussion. Jag känner för att backa bandet en smula, till den punkt när man började snudda vid source-first diskussionen. Det är liksom en liiiiiiten detalj jag inte tycks förstå här....

Hej Floyd :) är du medveten om att du med ditt inlägg har avfärdad "source first" hypotesen som Falsk för enligt den är rummet den minst påverkande länken i kedjan eftersom den är sist i kedjan. Om det är så att rummet skulle påverka minst så är i så fall ditt påstående (hypotes) Falskt.

Båda hypoteserna kan inte gälla samtidigt eftersom de är motstridiga :) Det är en av logikens grundpelare.

Den där liiiiiilla detaljen är inte så liten om man vill vara en smula logisk :D

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-02 11:01

Tihi, Ingvar hann före :)
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-02 12:08

En minut. ;)

Kom att tänka på att den där feltanken om source first, kanske är orsakad av att folk istället för att tänka just logiskt, tänker i "paralleller"?

Det kan man bara göra om man förstår ämnet tillräckligt bra för att kunna veta vilka paralleller som är relevanta - och när man gör det så behöver man dem ju inte! ;)

Det kan man omformulera som att paralleller kan bara de som förstår använda - för att hjälpa andra att förstå, men den som använder den för att skapa en tumregel åt sig själv, gör sin en otjänst. :(

Det finns ju gott om fall där först är särdeles viktigt, och då kan det vara lätt att tro att det finns någon speciell lag som säger att det alltid måste vara så.

Jag tänker på t ex matlagning. Att råvarorna är väldigt viktigt är ju sant, men ändå är det ju hela tiden en gradfråga vilket som är mera viktigt än något annat. :?

Bensinen är viktig, men är de viktigare än motorn? Hur utvärderar man den enas vikt utan den andra?

Visst är råvarorna viktiga, men är de viktigare än kocken? Det beror på:

1. Vad som skall lagas,

2. Hur dåliga de mindre än perfekta råvarorna är, jämfört med de bättre,

3. Hur dålig den mindre än perfekta kocken är, jämfört med den bättre.

Slutsatsen är att det viktigaste alltid är att förbättra den svagaste länken. Och den kan finnas var som helst i kedjan, inklusiven någon j-a praktikant som häller salt på allting, trots att det redan var perfekt kryddat, eller den där förkylningen som gör att gästen ändå inte kan uppskatta maten...

Vh, iö

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-02 12:32

Rydberg skrev:LarsR> Jag har provat kablar på ett så förnuftig sätt som möjligt, jag vill inte betla massa dyra pengar för något som inte betyder en stor skillnad. Jag har blindtestat kablar och även gjort öppna tester för att komma fram till vad jag tycker låter bra. Jag har även testat kablar som är dyra och som låter dåligt, däremot har jag aldrig provat en budget kabel som låtit tillräckligt bra.

Rummet: Nästa projekt är att bygga diffusorer och absorbenter i mitt rum så det området är otroligt viktigt, de som inte vet det helelr bör även de byta hobby :wink:

Hej!
Jag tolkar ditt inlägg som att du testat kablar i ett icke akustikoptimerat rum. Stämmer det?
Hälsningar
Martin

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi