Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Och att kunna testa i vilken anläggning som helst borde ju inte gå, eftersom man inte vill ha en anläggning som t.ex. har sådana problem med högtalare-rumskombination att man inte kan höra skillnader. Så nog borde man använda bästa möjliga referensanläggning man har att tillgå.
Harryup skrev:Jo, att F/E testa i sin egen anläggning är ju bra för då kan man kolla att den förstärkare man tänker köpa låter exakt lika bra som den man redan har. Perfekt, man vill ju inte köpa nått som ger sämre ljud.
Nä, för att kunna förbättra ljudet hemma är man nog tvungen att testa i en bättre anläggning.
Harryup skrev:markih:
Fast om nån kommer fram till att en viss förstärkare låter ofärgat över Carlsson 52, så kommer inte resultatet att vara särskilt giltigt för mig och tvärsom.
Harryup skrev:Harryup skrev:Minimi kravet på en F/E test borde iaf vara att man byter plats på objekten så att man testar båda stärkarna mot varandra.
Dahlqvist:
Citerar mig själv.
markih skrev:Kraniet:
Taktkänsla kan skapas genom att betona vissa frekvensområden. Bara ett exempel... Har anläggningen dålig transienrespons, kan denna upplevas som slö. Kommer basen försent eller är oartikulerad, kan detta också uppfattas som 'dålig takt'. Är rummet resonant, -detsamma.... osv osv
Harryup skrev:Dahlqvist:
Har en helt annan ljudåtergivning hemma. Mycket fylligare, trost/pga rak frekvensgång. Har aldrig hört OA52 låta tillräckligt "mörkt".
Jämför med verkligheten.
Använder aktiva filter så jag skulle kunna "tåla" att en förstärkare beter sig mindre optimalt utanför det tänkta arbetsområdet.
Morello skrev:Konstigt att detta prat om "taktkänsla", "stampa-takten" och så vidare ofta kommer från Linn-folket. Tittar på några av Linns högtalare kan man ofta se en kraftig betoning i övre basregistret, dvs där rytminstrumenten har sin grundton.Opåverkade? Nä
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster