Jag har skrinlagt mina planer på att bygga betonghögtalare ett tag på grund av diverse skäl t.ex prioritetsskäl samt det där med att få tummarna loss när det gäller väldigt tidskrävande projekt med osäker utgång och har nu börjat fundera kring uppgraderandet av billjudsystemet.
Mina planer är då att slå två flugor i en smäll och göra mig av med den andra bördan, nämligen att bygga en portabel ljudanläggning ("festivalstereoanläggning"). Jag har planer på att bygga en låda som ska placeras i bagageutrymmet på min bil, Lådan ska innehålla batteri som ska laddas över generatorn samt slutsteg och högtalare.
Jag har redan börjat skissa på konstruktionen, och har kommit fram till att jag vill göra något åt det här hållet (http://www.minhembio.com/zappBrannigan/146462).
Dock hade jag tänkt använda mig av ett separat slutsteg istället för att använda en komplett bilstereo. Anledningen till detta är för att jag ska kunna använda den som fullrangelåda i bilen samtidigt som den ska kunna tjänstgöra som festivalstereoanläggning.
Jag har tittat en del på Monacors produkter eftersom de verkar ha ett relativt trevligt pris/prestanda-förhållande samt att jag har erfarenhet av en del av deras andra produkter som jag har varit nöjd med.
Som slutsteg har jag spanat in HPB-604 (www.monacor.se) (direktlänkning går ej). Det är ett fyrkanals slutsteg med effektangivelser på 75w per kanal (skrytmåttet 700w dyker upp på baksidan) jag är intresserad av detta steg eftersom den angivna effekten ligger nära den RMSeffekt högtalarna ligger på, (mer om detta sen). Frågan är bara hur länge detta steg kommer kunna drivas av ett bilbatteri. (Låt oss säga ett 80Ah batteri (detta kommer säkerligen inte vara fallet då det beror på aktuell prisbild samt budget)).
som högtalare hade jag tänkt mig fyra 6x9" coaxialhögtalare vid namn crb-3000Cp med kolfibermembran som har en angiven effekt på ca 75wRMS. De sägs ha en frekvenskurva på 50-21000hz +/-2dB, samt en känslighet på ca 90dB 1w/1m
Då kommer den återkommande frågan, hur länge kan den här apparaten hållas vid liv om den drivs av ett 80Ah deep-cycle batteri om man nu håller den på en relativt respektabel ljudnivå? Detta är ju självklart en ganska svår fråga att besvara, men handlar det om enstaka eller ett större antal timmar?
Kom gärna med synpunkter och tips. men kom ihåg att jag gärna vill begränsa min budget till ca 5000-6000kr.