Floyd skrev:petersteindl skrev:Floyd skrev:Intressant diskussion. Jag känner för att backa bandet en smula, till den punkt när man började snudda vid source-first diskussionen. Det är liksom en liiiiiiten detalj jag inte tycks förstå här....
Om jag försöker vara en smula logisk.....De flesta här inne är väl tämligen överens om att ingen länk i återgivningskedjan kan förbättra en signal. Detta gäller kablar såväl som förstärkare, högtalare o.s.v. Borde det då inte vara av allra högsta vikt att ursprungssignalen såsom den lämnar cd-spelare eller vinylsvarven är av så hög kvalitet som möjligt??? Om så är fallet så borde man väl lägga rätt så mkt krut (pengar och omsorg) för att välja den bäst lämpade spelaren. (Bra prestanda är dock inte alltid en direkt funktion av priset)
Visst; rummets inverkan är enligt mig den största enskilda faktorn i ekvationen MEN source first-förespråkarna kan väl inte avfärdas så lätt som motståndarna försöker göra. Självklart är utsignalen av en extremt hög betydelse för slutresultatet. Inget rum kan förbättra en kass utsignal, eller?
Hej Floyd

är du medveten om att du med ditt inlägg har avfärdad "source first" hypotesen som Falsk för enligt den är rummet den minst påverkande länken i kedjan eftersom den är sist i kedjan. Om det är så att rummet skulle påverka minst så är i så fall ditt påstående (hypotes) Falskt.
Båda hypoteserna kan inte gälla samtidigt eftersom de är motstridiga

Det är en av logikens grundpelare.
Den där liiiiiilla detaljen är inte så liten om man vill vara en smula logisk
Väl mött
PS
Well....andemeningen i mitt resonemang var väl att jag tycker att man inte per automatik kan avfärda source first på det sätt som nu sker. Jag kan se en viss logik i source first-tänkandet, även om jag inte helt delar åsikten. Om du har en signal som man för enkelhetens skull ger ett "kvalitetsbetyg": 10 och har fel i den efterföljande kedjan som drar bort -5 innan det når rummet så är ju iaf 5 kvar. Om signalen hade varit 7 så hade ju bara 2 återstått. Kanske ett lite väl banalt resonemang, men det bjuder jag på.
I slutändan anser jag rummet trots allt är den enskilt största faktorn (vilket jag också skrev) Ett dålig rum totalförintar allt välljud, men ett fullständigt optimalt rum kan inte rädda en dålig signal.
Meningen med det förra inlägget var inte att övergå till source first-tänkandet helt och hållet, utan mer ge uttryck för att jag kan se en viss logik i delar av tänkandet.
Hm, Ingvar beskrev det ganska bra men jag skall göra ett litet försök.
Vi kopplar ihop en kedja av hiffipryttlar och ställer dessa i ett av våra rum.
Hiffipryttlarna bildar en kedja från det man kallar för front source till end.
Säg att det är en mängd pryttlar.
01. Skivspelare
02. Pickup
03. Tonarm
04. Kabel från tonarm till RIAA-steg
05. RIAA-steg
06. Kabel till linjesteg
07. Linje-steg (kontrollförstärkare)
08. Kabel till slutsteg
09. Slutsteg
10. Kabel till högtalare
11. högtalare
12. Lyssningsrum
Så, nu har vi en hiffipryttelkedja
Det är brukligt/möjligt att kunna sätta en liten procentsats vid varje apparat i kedjan.
100 % är perfekt transparent, stampa takten, F/E, tune dem ljud, vad-det-än-vara-må-för-uvärdering-av-ljud-princip.
0 % Är tystnaden d v s inget ljud alls. Då är det något fel som är trasigt
Alla degraderingar av ljudet enligt ”vad-det-än-vara-må-för-uvärdering-av-ljud-princip” på varje enskild hiffipryttel kan det sättas ett litet betyg på d v s en procentsats.
Ok, låt oss då göra det. Det kan komma att se ut så här:
Hiffipryttel %
01. Skivspelare 90
02. Pickup 80
03. Tonarm 85
04. Kabel från tonarm till RIAA-steg 99
05. RIAA-steg 95
06. Kabel till linjesteg 99
07. Linje-steg (kontrollförstärkare) 95
08. Kabel till slutsteg 99
09. Slutsteg 88
10. Kabel till högtalare 98
11. högtalare 60
12. Lyssningsrum 50
Så, nu har vi poängsatt hiffipryttlarna med % enligt principen att den totala anläggningen är produkten av dessa %-satser. Ok, låt oss då multiplicera så får vi se vad hela kedjan går för
Det bidde totalt 13,8654579 % på denna fantastiska anläggning om kalkylatorn eller mina knapptryckningar stämmer. Va fint
Nu vill vi ha bättre ljud. Vad föreslår du att vi åtgärdar? Skivspelaren? Ok, vi pyntar 35 loppor för nån Skotsk spelare och nu får vi simsalabim 93 %. Va fint
Hur mycket bättre har anläggningen blivit? Låt oss fråga minikalkylatorn

Den vet.
Jo, det bidde 14,32763982 %. Va fint, vi har fått en anläggning som är 1,0333 gånger bättre och det är ju inte att förakta.
Låt oss istället för att gynna Skottarna fixa lite i rummet och byta högtalare och se vad som kan åstadkommas.
Vi köper pryttlar där högtalarna har 80 % och rummet fixar vi till 80 %.
Vad får kedjan nu för % -sats? Jo, det blir 29,57964351 %. Hur mycket bättre är anläggningen nu? Jo, vi delar % -satserna med varandra, så får vi 2,13333 gånger bättre ljud

och det är ju inte att förakta.
Nu skall vi göra ytterligare ett tankeexperiment. Låt säga att skivspelarmotorn har gått sönder

Shit happens. Då blir % –satsen från skivspelaren = 0 % och hela anläggningen får också 0 %.
Låt säga att högtalarna är med totalbrända högtalarelement. Ja då blir dessa 0 % och hela anläggningen likaså. Det påverkar således slutresultatet lika mycket oavsett var i kedjan felet är. Detta gäller alla % -satser oavsett var i kedjan de sätts.
Om vi byter ut front end d v s 1-5 mot en CD-spelare med 98 % så blir resultatet också annorlunda. Men om vi helt plötsligt har en valsituation där vi kan välja programmaterial mellan fulmastrad CD och finmastrad vinyl så kanske vinylen ändå vinner med råge. Jag måste även belysa detta annars kommer Subjektivisten att klaga
Jag hoppas att principen framgår.
Väl mött
PS