Infektion i hifivärlden.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-09-02 12:59

IngOehman skrev:
MP skrev:
IngOehman skrev:Bra formulering, så jag lånade den. Hoppas det är okej.

Du lånade även Rappakalja från mig, vilket jag trodde att jag hade ensamrätt på. :D

Du kan använda Gallimatias när du kommenterar Linn-dravlet i fortsättningen istället. :idea:

Om man skall vara noga så slog jag dig med drygt 900 dagar när det gäller användande av ordet rappakajla här på faktiskt. ;)

I verkliga livet har jag väl användt det i långt över 40 år i varje fall.

Jag tror den som skrev det först på faktiskt.se var Isidor.

Vh, iö

och bland annat ett kännt spel :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-09-02 13:02

petersteindl skrev:
Floyd skrev:Intressant diskussion. Jag känner för att backa bandet en smula, till den punkt när man började snudda vid source-first diskussionen. Det är liksom en liiiiiiten detalj jag inte tycks förstå här....

Om jag försöker vara en smula logisk.....De flesta här inne är väl tämligen överens om att ingen länk i återgivningskedjan kan förbättra en signal. Detta gäller kablar såväl som förstärkare, högtalare o.s.v. Borde det då inte vara av allra högsta vikt att ursprungssignalen såsom den lämnar cd-spelare eller vinylsvarven är av så hög kvalitet som möjligt??? Om så är fallet så borde man väl lägga rätt så mkt krut (pengar och omsorg) för att välja den bäst lämpade spelaren. (Bra prestanda är dock inte alltid en direkt funktion av priset)

Visst; rummets inverkan är enligt mig den största enskilda faktorn i ekvationen MEN source first-förespråkarna kan väl inte avfärdas så lätt som motståndarna försöker göra. Självklart är utsignalen av en extremt hög betydelse för slutresultatet. Inget rum kan förbättra en kass utsignal, eller?

Hej Floyd :) är du medveten om att du med ditt inlägg har avfärdad "source first" hypotesen som Falsk för enligt den är rummet den minst påverkande länken i kedjan eftersom den är sist i kedjan. Om det är så att rummet skulle påverka minst så är i så fall ditt påstående (hypotes) Falskt.

Båda hypoteserna kan inte gälla samtidigt eftersom de är motstridiga :) Det är en av logikens grundpelare.

Den där liiiiiilla detaljen är inte så liten om man vill vara en smula logisk :D

Väl mött
PS

Well....andemeningen i mitt resonemang var väl att jag tycker att man inte per automatik kan avfärda source first på det sätt som nu sker. Jag kan se en viss logik i source first-tänkandet, även om jag inte helt delar åsikten. Om du har en signal som man för enkelhetens skull ger ett "kvalitetsbetyg": 10 och har fel i den efterföljande kedjan som drar bort -5 innan det når rummet så är ju iaf 5 kvar. Om signalen hade varit 7 så hade ju bara 2 återstått. Kanske ett lite väl banalt resonemang, men det bjuder jag på.

I slutändan anser jag rummet trots allt är den enskilt största faktorn (vilket jag också skrev) Ett dålig rum totalförintar allt välljud, men ett fullständigt optimalt rum kan inte rädda en dålig signal.

Meningen med det förra inlägget var inte att övergå till source first-tänkandet helt och hållet, utan mer ge uttryck för att jag kan se en viss logik i delar av tänkandet.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-02 13:24

Vad har du för belägg för att säga att det blir 2 kvar och inte fortsatt 5.... eller 3½ ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-02 13:44

IngOehman skrev:En minut. ;)

Kom att tänka på att den där feltanken om source first, kanske är orsakad av att folk istället för att tänka just logiskt, tänker i "paralleller"?

Det kan man bara göra om man förstår ämnet tillräckligt bra för att kunna veta vilka paralleller som är relevanta - och när man gör det så behöver man dem ju inte! ;)

Det kan man omformulera som att paralleller kan bara de som förstår använda - för att hjälpa andra att förstå, men den som använder den för att skapa en tumregel åt sig själv, gör sin en otjänst. :(

Det finns ju gott om fall där först är särdeles viktigt, och då kan det vara lätt att tro att det finns någon speciell lag som säger att det alltid måste vara så.

Jag tänker på t ex matlagning. Att råvarorna är väldigt viktigt är ju sant, men ändå är det ju hela tiden en gradfråga vilket som är mera viktigt än något annat. :?

Bensinen är viktig, men är de viktigare än motorn? Hur utvärderar man den enas vikt utan den andra?

Visst är råvarorna viktiga, men är de viktigare än kocken? Det beror på:

1. Vad som skall lagas,

2. Hur dåliga de mindre än perfekta råvarorna är, jämfört med de bättre,

3. Hur dålig den mindre än perfekta kocken är, jämfört med den bättre.

Slutsatsen är att det viktigaste alltid är att förbättra den svagaste länken. Och den kan finnas var som helst i kedjan, inklusiven någon j-a praktikant som häller salt på allting, trots att det redan var perfekt kryddat, eller den där förkylningen som gör att gästen ändå inte kan uppskatta maten...

Vh, iö

:D Kanske det är paralleller, vad vet jag?

Men Ivors utgångspunkter d v s premisser, men som jag ser det är det snarast hypoteser, utmynnade Ivors slutsatser i "source first" teorin, som jag snarast vill kalla en hypotes.

(Premiss) Hypotes 1 var att det är lättheten att kunna känna igen och följa takten som är det viktigaste vid lyssning av musik.

(Premiss) Hypotes 2 Svänget i musiken är avhängigt av taktfastheten.

(Premiss) Hypotes 3 var att den enklaste takten är tvåtakt d v s marschtakt.

(Premiss) Hypotes 4 är att alla hiffipryttlar förvränger d v s ändrar ”the perceived pitch” d v s den för människan subjektivt uppfattbara tonhöjden.

(Premiss) Hypotes 5 är att rummet inte påverkar ”the perceived pitch”

(Premiss) Hypotes 6 är att samtliga utom Linns egna och på den tiden Naims hifipryttlar är fullständigt undermåliga på att återge rätt perceived pitch eftersom de inte ens är konstruerade med det som utgångspunkt.

[s](Premiss) Hypotes 7 är att Rummet inte påverkar den subjektiva tonhöjden.[/s] Suck, såg just att denna är samma som (Premiss) Hypotes 5 och stryker denna d v s ändrar detta. Jag kände på mig att det var ett fel och läste igen.

(Premiss) Hypotes 8: Om hiffipryttlarna inte ens klarar den enklaste takten d v s marschmusik så klarar de heller inte mer komplicerade takter i musiken.

Det fanns fler Ivorska hypoteser (Premisser) men jag går nu direkt till Ivors slutsatser.

Slutsats 1: Om ”the perceived pitch” en gång har ändrats så uppstår det taktförvirring.

Slutsats 2: Vid taktförvirring är det svårare att stampa takten till musiken.

Slutsats 3: Är det svårare att stampa takten till musiken så svänger det inte om musiken.

Slutsats 4: Om takten har gått förlorad så kan den svårligen (d v s inte) återskapas i efterföljande led (eftersom den beror på ”the perceived pitch”).
(Parallellen kan ju här vara vaktparaden d v s om en snubbe tidigt i ledet marscherar i otakt så blir det ju fel takt på de bakomvarande snubbarna, vad vet jag? Om den sista snubben i paraden marscherar i otakt så är det ju bara en som hamnar i otakt.)

Slutsats 5: Rummet kommer inte in i bilden eftersom den inte påverkar den subjektiva tonhöjden och därmed inte takten och därmed inte svänget i musiken.

Slutsats 6: Linns minsta hiffipryttlar är bättre på att stampa takten till, än alla andra hifipryttlar oavsett dess pris.

Slutsats 7: Använd enbart marschmusik för att enklast och snabbast få fram resultat som bevisar den Ivorska slutledningsförmågan och alla andra hifipryttlars underlägsenhet vad gäller stampa takten d v s i det här fallet enkelheten i att kunna marschera till musiken.

Enkelt va? :) Det finns fler Ivorska slutsatser och hypoteser men jag nöjer mig med dessa så länge.

Tja, vad säger man? Jo, det är enkelt att dementera med lite logik och kunskap i ämnet. Det är bara att sätta SANT eller FALSKT på Ivors så kallade premisser (hypoteser) och det räcker med ett enda FALSKT för att korthuset skall falla om man följer logikens lagar, men det är ju inte alla som inser detta eller inte ens vill inse detta eller tycker att det inte spelar någon roll om någon premiss eller hypotes är falsk.

Även detta ämne kommer jag att återkomma till i Peter Steindl?-tråden :)

Väl mött
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2008-09-02 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-09-02 14:07

Nattlorden skrev:Vad har du för belägg för att säga att det blir 2 kvar och inte fortsatt 5.... eller 3½ ?

Jag tror att en dålig signal försämras, av t.ex. en dålig förstärkare, i samma omfattning som en bra signal.

Eller anser du att en förstärkare kan diskriminera en bra signal och på något kommunistiskt sätt jämna ut skillnaden mellan en bra och EN dålig insignal?
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-02 14:07

Har verkligen Ivor sagt allt detta?
O när var det?
Han kan väl inte mena allt fortfarande eller...?

Mitt intryck är att han ville väcka uppmärksamhet/debatt för att "placera Linn på kartan".
Smart om du frågar mig. All publicitet är bra, tex denna på faktiskt.se.
Produktplacering :D
Detta gör alla företag mer eller mindre.

Nu har inte jag talat med honom eller hört homon live men av döma av yourtube intervjuer senaste åter är han mer nedtonad numera.
Är inte det lite tråkigt?

Formula 1 blev tråkigt när snackepellarna Montoya, Villenouve (ursäkta stavning) försvann. Så jäkla mediatränat trist, se på tex Hamilton.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-02 14:11

Floyd skrev:Jag tror att en dålig signal försämras, av t.ex. en dålig förstärkare, i samma omfattning som en bra signal.

Eller anser du att en förstärkare kan diskriminera en bra signal och på något kommunistiskt sätt jämna ut skillnaden mellan en bra och EN dålig insignal?

Jag menar att om resten av anläggningen har en viss dynamikbegränsning i sig, så fixar den att spela en signal med den dynamiken... om sen dynamiken i source är bättre eller mycket bättre spelar kanske ingen roll... det blir bara 5 av det oavsett om källan är 7 eller 10. T.ex.

Exemplet med 3½ syftade på att försämringen var linjär mot originalkvalitén istället för att vara procentuellt progressiv.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-02 14:12

Floyd skrev:
Nattlorden skrev:Vad har du för belägg för att säga att det blir 2 kvar och inte fortsatt 5.... eller 3½ ?

Jag tror att en dålig signal försämras, av t.ex. en dålig förstärkare, i samma omfattning som en bra signal.

Med det resonemanget kan det ÄVEN vara så här, eller?
Halva kvaliteten (10-->5) försvinner så borde väl med 7 som insignal, 3.5 återstå.

Diskutera! :wink:

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-09-02 14:29

sportbilsentusiasten skrev:Har verkligen Ivor sagt allt detta?
O när var det?

Mitt intryck är att han ville väcka uppmärksamhet/debatt för att "placera Linn på kartan".

När fakta och logiska resonemang tas fram så försöker du byta fokus och prata om publicitet, produktplacering o. dyl. Är det ens värt mödan att diskutera med Linnioter? Annat än att få sig ett gott skratt, dvs.

Tycker du att Linn är ett seriöst företag när de vilseleder sina kunder så grundligt?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-09-02 14:31

Äh, diskussionen är dödfödd.

Orsaken till att source first i sin vanligaste bemärkelse (CD-spelaren) är ointressant i mina ögon (och uppenbarligen många andras) är ju att de flesta spelare är så välkonstruerade att de fel de bidrar med är marginella. Alla ligger så att säga i spannet 9,9-10 med det föreslagna måttet.

En del håller förstås inte med, men kontentan är att vi kan låta diskussionen stanna där istället för att utifrån skilda utgångspunkter hypotetisera kring kvantifierade försämringar i kedjan som helhet. OK?

Principen är förstås mer meningsfull i bemärkelserna inspelningskvalitet och -format, men vi bör inte låta dem kontaminera diskussionen om återgivning.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-02 14:56

guldfisk skrev:Orsaken till att source first i sin vanligaste bemärkelse (CD-spelaren) är ointressant i mina ögon (och uppenbarligen många andras) är ju att de flesta spelare är så välkonstruerade att de fel de bidrar med är marginella. Alla ligger så att säga i spannet 9,9-10 med det föreslagna måttet.

Håller men även om jag inte kan utesluta att det finns några riktigt kassa CD spelare på marknaden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-02 15:11

Floyd skrev:
petersteindl skrev:
Floyd skrev:Intressant diskussion. Jag känner för att backa bandet en smula, till den punkt när man började snudda vid source-first diskussionen. Det är liksom en liiiiiiten detalj jag inte tycks förstå här....

Om jag försöker vara en smula logisk.....De flesta här inne är väl tämligen överens om att ingen länk i återgivningskedjan kan förbättra en signal. Detta gäller kablar såväl som förstärkare, högtalare o.s.v. Borde det då inte vara av allra högsta vikt att ursprungssignalen såsom den lämnar cd-spelare eller vinylsvarven är av så hög kvalitet som möjligt??? Om så är fallet så borde man väl lägga rätt så mkt krut (pengar och omsorg) för att välja den bäst lämpade spelaren. (Bra prestanda är dock inte alltid en direkt funktion av priset)

Visst; rummets inverkan är enligt mig den största enskilda faktorn i ekvationen MEN source first-förespråkarna kan väl inte avfärdas så lätt som motståndarna försöker göra. Självklart är utsignalen av en extremt hög betydelse för slutresultatet. Inget rum kan förbättra en kass utsignal, eller?

Hej Floyd :) är du medveten om att du med ditt inlägg har avfärdad "source first" hypotesen som Falsk för enligt den är rummet den minst påverkande länken i kedjan eftersom den är sist i kedjan. Om det är så att rummet skulle påverka minst så är i så fall ditt påstående (hypotes) Falskt.

Båda hypoteserna kan inte gälla samtidigt eftersom de är motstridiga :) Det är en av logikens grundpelare.

Den där liiiiiilla detaljen är inte så liten om man vill vara en smula logisk :D

Väl mött
PS

Well....andemeningen i mitt resonemang var väl att jag tycker att man inte per automatik kan avfärda source first på det sätt som nu sker. Jag kan se en viss logik i source first-tänkandet, även om jag inte helt delar åsikten. Om du har en signal som man för enkelhetens skull ger ett "kvalitetsbetyg": 10 och har fel i den efterföljande kedjan som drar bort -5 innan det når rummet så är ju iaf 5 kvar. Om signalen hade varit 7 så hade ju bara 2 återstått. Kanske ett lite väl banalt resonemang, men det bjuder jag på.

I slutändan anser jag rummet trots allt är den enskilt största faktorn (vilket jag också skrev) Ett dålig rum totalförintar allt välljud, men ett fullständigt optimalt rum kan inte rädda en dålig signal.

Meningen med det förra inlägget var inte att övergå till source first-tänkandet helt och hållet, utan mer ge uttryck för att jag kan se en viss logik i delar av tänkandet.

Hm, Ingvar beskrev det ganska bra men jag skall göra ett litet försök.

Vi kopplar ihop en kedja av hiffipryttlar och ställer dessa i ett av våra rum.

Hiffipryttlarna bildar en kedja från det man kallar för front source till end.

Säg att det är en mängd pryttlar.

01. Skivspelare
02. Pickup
03. Tonarm
04. Kabel från tonarm till RIAA-steg
05. RIAA-steg
06. Kabel till linjesteg
07. Linje-steg (kontrollförstärkare)
08. Kabel till slutsteg
09. Slutsteg
10. Kabel till högtalare
11. högtalare
12. Lyssningsrum

Så, nu har vi en hiffipryttelkedja :)
Det är brukligt/möjligt att kunna sätta en liten procentsats vid varje apparat i kedjan.

100 % är perfekt transparent, stampa takten, F/E, tune dem ljud, vad-det-än-vara-må-för-uvärdering-av-ljud-princip.

0 % Är tystnaden d v s inget ljud alls. Då är det något fel som är trasigt :)

Alla degraderingar av ljudet enligt ”vad-det-än-vara-må-för-uvärdering-av-ljud-princip” på varje enskild hiffipryttel kan det sättas ett litet betyg på d v s en procentsats.

Ok, låt oss då göra det. Det kan komma att se ut så här:

Hiffipryttel %
01. Skivspelare 90
02. Pickup 80
03. Tonarm 85
04. Kabel från tonarm till RIAA-steg 99
05. RIAA-steg 95
06. Kabel till linjesteg 99
07. Linje-steg (kontrollförstärkare) 95
08. Kabel till slutsteg 99
09. Slutsteg 88
10. Kabel till högtalare 98
11. högtalare 60
12. Lyssningsrum 50

Så, nu har vi poängsatt hiffipryttlarna med % enligt principen att den totala anläggningen är produkten av dessa %-satser. Ok, låt oss då multiplicera så får vi se vad hela kedjan går för :)

Det bidde totalt 13,8654579 % på denna fantastiska anläggning om kalkylatorn eller mina knapptryckningar stämmer. Va fint :)
Nu vill vi ha bättre ljud. Vad föreslår du att vi åtgärdar? Skivspelaren? Ok, vi pyntar 35 loppor för nån Skotsk spelare och nu får vi simsalabim 93 %. Va fint :)

Hur mycket bättre har anläggningen blivit? Låt oss fråga minikalkylatorn :) Den vet.
Jo, det bidde 14,32763982 %. Va fint, vi har fått en anläggning som är 1,0333 gånger bättre och det är ju inte att förakta.

Låt oss istället för att gynna Skottarna fixa lite i rummet och byta högtalare och se vad som kan åstadkommas.

Vi köper pryttlar där högtalarna har 80 % och rummet fixar vi till 80 %.

Vad får kedjan nu för % -sats? Jo, det blir 29,57964351 %. Hur mycket bättre är anläggningen nu? Jo, vi delar % -satserna med varandra, så får vi 2,13333 gånger bättre ljud :) och det är ju inte att förakta.

Nu skall vi göra ytterligare ett tankeexperiment. Låt säga att skivspelarmotorn har gått sönder :( Shit happens. Då blir % –satsen från skivspelaren = 0 % och hela anläggningen får också 0 %.

Låt säga att högtalarna är med totalbrända högtalarelement. Ja då blir dessa 0 % och hela anläggningen likaså. Det påverkar således slutresultatet lika mycket oavsett var i kedjan felet är. Detta gäller alla % -satser oavsett var i kedjan de sätts.

Om vi byter ut front end d v s 1-5 mot en CD-spelare med 98 % så blir resultatet också annorlunda. Men om vi helt plötsligt har en valsituation där vi kan välja programmaterial mellan fulmastrad CD och finmastrad vinyl så kanske vinylen ändå vinner med råge. Jag måste även belysa detta annars kommer Subjektivisten att klaga :)

Jag hoppas att principen framgår.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-02 15:53

MP skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Har verkligen Ivor sagt allt detta?
O när var det?

När fakta och logiska resonemang tas fram så försöker du byta fokus och prata om publicitet, produktplacering o. dyl. Är det ens värt mödan att diskutera med Linnioter? Annat än att få sig ett gott skratt, dvs.

Tycker du att Linn är ett seriöst företag när de vilseleder sina kunder så grundligt?

Vadå byta fokus, svarade ju bara på ett inlägg?
Är väl snarare du som verkar ta varje tillfälle att misskreditera Linn.
Angående fakta, så ser jag inte mycket i ditt mail om det :wink:

Och som jag tidigare skrivit, nej Ivor har snackat en massa som inte var så korrekt MEN som jag skrev, han placerade Linn på kartan.

Angående seriositet har jag även det tidigare skrivit att man som konsument måste se igenom "snacket" o istället själv utvärdera produkterna.
Ingen tvingar dig att köpa eller hur?

Om du läst tidigare inlägg ser du att jag inte är odelat positiv till Linn, se där...ytterligare en sak som förenar Linn med andra företag :wink:

Om du vill debatera Linn gör det då istället för att raljera.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-09-02 16:10

sportbilsentusiasten skrev:Vadå byta fokus, svarade ju bara på ett inlägg?

Vi diskuterade några Linn-dogmer, och du börjar fabulera om PR, youtube-intervjuer med Ivor Teufelbrunn och Formel 1. Det kallar jag att byta fokus!

sportbilsentusiasten skrev:Angående fakta, så ser jag inte mycket i ditt mail om det

Vilket mail???

Om du kollar lite längre upp i tråden så redogör jag för en tidningsartikel skriven av svenska Linn-profiler och som bevisar ett påstående som prolinn ifrågasatte om det verkligen kom från Linn-lägret. Kan det bli mer faktabaserat än så?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-02 16:13

petersteindl skrev:
PS

Jo men då kan man ge sig sjutton på att det istället blir diskussion om hur man värderar de olika komponenterna :wink:
(allt för att få de resultat man vill ha..)

Glöm heller inte bort att varje system är olika så hur ska man kunna tillämpa det rent praktiskt?
Dvs man får jämföra o köpa det man själv bedömer ger önskad effekt.

Om ni går in på diverse Linnforum o kollar på de som planerar att uppgradera (samt hur Linnisternas system ser ut) så är det INTE övervägande fruktakt bra källa kopplat till skithögtalare.
Nej, Det ser ut som för de flesta HIFIentusiaster. Olika fokus/smak.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-02 16:16

Strålande inlägg där, petersteindl!
Logik i vardagen, verkligen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-02 16:26

MP skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Vadå byta fokus, svarade ju bara på ett inlägg?

Vi diskuterade några Linn-dogmer, och du börjar fabulera om PR, youtube-intervjuer med Ivor Teufelbrunn och Formel 1. Det kallar jag att byta fokus!

sportbilsentusiasten skrev:Angående fakta, så ser jag inte mycket i ditt mail om det

Vilket mail???

Om du kollar lite längre upp i tråden så redogör jag för en tidningsartikel skriven av svenska Linn-profiler och som bevisar ett påstående som prolinn ifrågasatte om det verkligen kom från Linn-lägret. Kan det bli mer faktabaserat än så?

Mail skulle vara inlägg, skrev fel.

Det du kallar byta fokus var tänkt för att vidga synen, höja blicken. För jag tror Ivor var FULLT medveten om att töja på gränserna/hans uttalanden innebar publicitet. Att nu Linn tonar ned de mest kontroversialla sakerna o är heller det ingen slump.

Nu lägger jag ned snacket om "Byta fokus".
Jag har inget emot att debatera, se mina tidigare inlägg i ämnet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-02 17:54

sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev:
PS

Jo men då kan man ge sig sjutton på att det istället blir diskussion om hur man värderar de olika komponenterna :wink:

Glöm heller inte bort att varje system är olika så hur ska man kunna tillämpa det rent praktiskt?

Om ni går in på diverse Linnforum o kollar på de som planerar att uppgradera (samt hur Linnisternas system ser ut) så är det INTE övervägande fruktakt bra källa kopplat till skithögtalare.

På 80 talet var detta strängeligen förbjudet :!:

Va? Jo, sportbilsentusiasten, det var inte tillåtet att ens dema dyrare Linn produkter innan de billigaste Linnpryttlarna hade demats. Det var enligt avtal strängeligen förbjudet och därmed ett avtalsbrott förenat med vitesstraff och naturligtvis upphörde samarbetsavtalet mellan Linn och återförsäljaren direkt. Först när konsumenten accepterade det Ivorska resonemanget samt hörde exakt det som enligt Linnförsäljaren skulle höras och när kunden också snappade alla Ivorska påbud och värderingar så var det tillåtet att dema lite dyrare Linnpryttlar för den hugade nyomvände. Hans öron var då öppnade och nu kunde man hälla i vad som helst i hans hjärna. Då först kunde det bli lyxlinndemo enligt samma värderingar och principer som vid tidigare basiklinndemo. Att dema högtalare utan att skruva ner skruvar i golvet så att spajksen tog ordentligt i skruvskallarna i parkettgolvet var inte att tänka på. Det var ett tvång. Det fanns små kurser som de auktoriserade handlarna fick lära sig den Ivorska filosofin i. I svensk domstol dög den dock inte.
Om en konsument gick in i en Linnbutik med en halv mille på spenderfickan för att tjacka Linnvärstingarna så var han tvungen att först lyssna på Linnsmåttingarna och anamma hela Linnfilosofin innan han kunde slussas upp till de högre Linnsfärerna.
Idag kränger man grejjerna troligtvis nästan hur som helst. Det finns nog ingen som riskerar att losa en bra affär på 500 lopper, men annat var de i mitten på 80-talet.

Vad hände om kunden direkt ville gå på Linnvärstingpryttlarna? Ja, han blev förpassad ut i mörkret där de olycksaliga hiffidemonerna härskade :roll: d v s alla AntiLinnare.

Det var bara att gilla läget liksom. Tråkig historia, :( men så kan det gå. Vid ett tillfälle försökte Linngossarna sig på detta spektakel på NK :lol: Jag var tillsammans med NK:s hifiavdelningsansvarige som hade blivit överkörd av inköpschefen samtidigt som Linngossarna flitigt skruvade i parkettgolvet i lyssningsrummet däruppe på avdelningen. Vi stod gömda utanför rummet och diskuterade på vilket sätt som Linnpryttlarna skulle kastas ut efter det att spektaklet hade fullbordats och fått tummen ned, för annat var inte väntat eftersom Linnpryttlarna helt enkelt var för dåliga. Tja, det blev i alla fall stämningar i domstol hit och dit och Linngossarna förlorade med buller å brak 8) Sicken blamage. Det var bara att hosta upp stålarna och pröjsa skadestånd för nytt golv. Alla Linnpryttlar förpassades till skrotcontainer i grovsoprum där dom passade bäst. Det var där dom hörde hemma liksom.
Är det sånt ni köper nuförtiden? Jaja, var och en gör som en vill för det är väl det du skriver i ditt inlägg och Linnpryttlarna kanske är bättre idag än vad de var på 80-talet men det återstår att bevisas. Är dom prisvärda? Låter Linnhögtalarna jättebra? :? Låter det nuförtiden bra på Linndemo med Linnhögtalare?

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-02 18:17

petersteindl skrev:... Alla Linnpryttlar förpassades till skrotcontainer i grovsoprum där dom passade bäst. Det var där dom hörde hemma liksom.
Är det sånt ni köper nuförtiden? Jaja, var och en gör som en vill för det är väl det du skriver i ditt inlägg och Linnpryttlarna kanske är bättre idag än vad de var på 80-talet men det återstår att bevisas. Är dom prisvärda? Låter Linnhögtalarna jättebra? :? Låter det nuförtiden bra på Linndemo med Linnhögtalare?

Hahaha! Skitkul att läsa dina stårys :-)

Jag känner inte så mycket igen det där för jag har aldrig haft nåra 500 loppor att bränna.. De gånger jag var inne i en Linn-butik så kom jag aldrig längre än till de billigaste grejorna och de lät oftast mycket sämre än motsvarande prissatta konkurrentgrejor. Jag tyckte dock att LP12 med Linn-arm var alldeles utmärkt så länge jag slapp Linns puppor. Och LP12:an var faktiskt förhållandevis billig om man jämför med de andra kvalificerade spelarna som fanns i slutet 70 början 80.

Idag låter det dock alldeles utmärkt på Linn-demos men prislappen, den prislappen... mycket få Linn-grejor är direkt prisvärda, om man inte roar sig med att jämföra inbördes i Linn-familjen. De grejor jag har köpt begagnat är dock prisvärda och vad jag betalade är väl ungefär vad de borde ha kostat som nya. Undantaget möjligen tunern Pekin men va fan den passar ju så bra i racket med dom andra lådorna :-)

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-09-02 18:20

petersteindl skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev:
PS

På 80 talet var detta strängeligen förbjudet :!:

Va? Jo, sportbilsentusiasten, det var inte tillåtet att ens dema dyrare Linn produkter innan de billigaste Linnpryttlarna hade demats. Det var enligt avtal strängeligen förbjudet och därmed ett avtalsbrott förenat med vitesstraff och naturligtvis upphörde samarbetsavtalet mellan Linn och återförsäljaren direkt. Först när konsumenten accepterade det Ivorska resonemanget samt hörde exakt det som enligt Linnförsäljaren skulle höras och när kunden också snappade alla Ivorska påbud och värderingar så var det tillåtet att dema lite dyrare Linnpryttlar för den hugade nyomvände. Hans öron var då öppnade och nu kunde man hälla i vad som helst i hans hjärna. Då först kunde det bli lyxlinndemo enligt samma värderingar och principer som vid tidigare basiklinndemo. Att dema högtalare utan att skruva ner skruvar i golvet så att spajksen tog ordentligt i skruvskallarna i parkettgolvet var inte att tänka på. Det var ett tvång. Det fanns små kurser som de auktoriserade handlarna fick lära sig den Ivorska filosofin i. I svensk domstol dög den dock inte.
Om en konsument gick in i en Linnbutik med en halv mille på spenderfickan för att tjacka Linnvärstingarna så var han tvungen att först lyssna på Linnsmåttingarna och anamma hela Linnfilosofin innan han kunde slussas upp till de högre Linnsfärerna.
Idag kränger man grejjerna troligtvis nästan hur som helst. Det finns nog ingen som riskerar att losa en bra affär på 500 lopper, men annat var de i mitten på 80-talet.

Vad hände om kunden direkt ville gå på Linnvärstingpryttlarna? Ja, han blev förpassad ut i mörkret där de olycksaliga hiffidemonerna härskade :roll: d v s alla AntiLinnare.

Det var bara att gilla läget liksom. Tråkig historia, :( men så kan det gå. Vid ett tillfälle försökte Linngossarna sig på detta spektakel på NK :lol: Jag var tillsammans med NK:s hifiavdelningsansvarige som hade blivit överkörd av inköpschefen samtidigt som Linngossarna flitigt skruvade i parkettgolvet i lyssningsrummet däruppe på avdelningen. Vi stod gömda utanför rummet och diskuterade på vilket sätt som Linnpryttlarna skulle kastas ut efter det att spektaklet hade fullbordats och fått tummen ned, för annat var inte väntat eftersom Linnpryttlarna helt enkelt var för dåliga. Tja, det blev i alla fall stämningar i domstol hit och dit och Linngossarna förlorade med buller å brak 8) Sicken blamage. Det var bara att hosta upp stålarna och pröjsa skadestånd för nytt golv. Alla Linnpryttlar förpassades till skrotcontainer i grovsoprum där dom passade bäst. Det var där dom hörde hemma liksom.

Väl mött
Peter Steindl

Mycket stringent och sant inlägg av dig, Peter stendl !
Lärorikt att få läsa information från en f.d. generalagent till Linn. Du har ju t.om varit i scottland och genomgått de kurser som krävdes.
Dina inlägg är således extra trovärdiga- speciellt för de som tvivlar om det du skriver är sant.

(Eftersom en nära släkting till mig jobbat i linnaffär förut under 2 år vet jag ju att allt du skriver är sant.)
Det mest frapperande är väl detta med att linnsäljarna ( på den tiden, åtminstone ) aldrig fick påstå att något annat märke lät bättre, oavsett pris. Detta oavsett om så var fallet.
Om det är så fortfarande vet jag dock inte.

Det du skriver är inga nyheter för mig - men det kanske krävs för en nyttig omprogrammering för de som trott på locktonerna.

I övrigt kan jag ge MP helt rätt angående användandet av tändsticksplånet.

Jag uppmanar alla linnister att läsa Peter stendls och Ingvar Ö:s inlägg flera gånger i denna tråd.

Därmed intet ont om Linns nuvarande produkter. Speciellt cd-spelarna är goda återgivare. Färgningarna ligger i högtalare och slutstegen ( Linn klimax-test i stereophile, kolla på nätet!) samt linn Majik slutsteget 2100, chakra ( Test i high fidelity nr. 5-2006, med mätningar ).

Kanalseparationen blandas till endast 30-35 db i ett frekvensområde vid 100 -2000 hz. Detta får cd:s att låta rätt likt vinyl, faktiskt. :wink:

(Det kan hända att andra linnslutsteg påvisar bättre kanalseparation än dessa, vill jag tillägga. Några tester av andra linnsteg med mätningar finns dock ej att finna, någonstans. Det kan ju också handla om rena konstruktionsfel- konstigt bara att samma fel uppstår i två olika sorters slutsteg, kan tyckas. )

V. H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-09-02 19:11, redigerad totalt 6 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-09-02 18:20

Slutsats 2: Vid taktförvirring är det svårare att stampa takten till musiken.

Taktförvirring = man tappar takten och måste alltså spela låten från början igen för att hitta den.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-02 18:29

Hej Richard! Välkommen tillbaka. :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-02 18:33

:lol: :lol: :lol:

Underbar läsning peter steindl :P

Och välkommen tillbaka Richard 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-09-02 18:35

KarlXII skrev:Hej Richard! Välkommen tillbaka. :D

Tackar!
Jag kunde inte hålla skrivfingrarna i styr... speciellt då jag sett att sourcefirst-anhängarna fått styrfart sen sist.

H. Richard
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-02 18:36

Jag säger detsamma :D

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-09-02 18:45

petersteindl skrev:

Jag säger detsamma :D

MvH
Peter

Samma här Richard ! :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-09-02 19:07

Hej Richard! :)

/Peter

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-09-02 19:13

Det var värst vad Linn och deras representanter tydligen snackat goja när det begav sig. Jag var inte med i matchen riktigt så tidigt så det gick mig lyckligtvis förbi.

Ursäkta att jag misstrodde de antydningar ni gjorde!

Icke desto mindre så har det visat sig att Linn tydligen mot dåtida bättre vetande lyckats ta sig ur sin ignoransgrop och till branchens absoluta framkant. Det är inte bara vi tundem-galningar som tycker så. Hela Klimax-serien är förvisso inte billig, men det är få produkter som matchar dess prestanda oavsett pris. De billigare produkterna är också bra i sina respektive prisklasser, men billigare medför givetvis också kompromisser.

Angående source first hypotesen så bör man nog inse att olika delar av kedjan kan påverka signalen bara på vissa specifika sätt. Till exempel rummet kan, om det inte är mysko beskaffat, inte påverka mycket annat än på linjära sätt. I högtalarna är också samtliga resultat helt beroende av tillförd insignal även om de kan bidra synnerlig otrevligt ändå. Förstärkare är lite trickigare i den meningen att man skall producera en utsignal baserat på en stark insignal som helt saknar och faktiskt bör sakna relation till insignalen med hjälp av en svag insignal (musiksignalen). Återkoppling gör förvisso att detta kan göras ganska bra, men i grunden är problemet långt ifrån trivialt. Saken är givetvis etter värre när det gäller signalkällan där det är svårt att minska återverkningarna av den starka signalen (skivtallrikens rotation respektive samplingsklockan) på utsignalen på samma sätt som man kan i en förstärkare eftersom man inte har tillgång till insignalen på rätt form.

Source first i den mening att det är ofta vettigt att uppgradera tidigt i kedjan beror troligen på att det ofta är där de största begränsningarna sitter när det gäller att framkalla en till originalet trogen signal som förmedlar ett musikaliskt skeende. Vi är ju som bekant ganska bra på att hantera kraftiga frekvensgångsvariationer utan problem medan vi har problem med andra störningar som rent kvantitativt skulle kunna betraktas som försumbara om vi inte var just människor som lyssnade på ljud som förmedlade ett innehåll som vi tolkar som musik.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-02 19:24

prolinn skrev:Source first i den mening att det är ofta vettigt att uppgradera tidigt i kedjan beror troligen på att det ofta är där de största begränsningarna sitter när det gäller att framkalla en till originalet trogen signal som förmedlar ett musikaliskt skeende. Vi är ju som bekant ganska bra på att hantera kraftiga frekvensgångsvariationer utan problem medan vi har problem med andra störningar som rent kvantitativt skulle kunna betraktas som försumbara om vi inte var just människor som lyssnade på ljud som förmedlade ett innehåll som vi tolkar som musik.

Håller INTE med! Under förutsättning vi talar digital media i alla fall... så är det den komponenten som är närmast sitt optimum ibland alla vanligt förekommande komponenter. Skillnaderna är marginella, medan det senare i kedjan säljs komponenter med stor spridning i kvalité.

Den största skillnaden emellan CD- och DVD-spelare är deras utvolym, inte signalkvalitén.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-02 19:34

prolinn skrev:Det var värst vad Linn och deras representanter tydligen snackat goja när det begav sig. Jag var inte med i matchen riktigt så tidigt så det gick mig lyckligtvis förbi.

Ursäkta att jag misstrodde de antydningar ni gjorde!

Icke desto mindre så har det visat sig att Linn tydligen mot dåtida bättre vetande lyckats ta sig ur sin ignoransgrop och till branchens absoluta framkant. Det är inte bara vi tundem-galningar som tycker så. Hela Klimax-serien är förvisso inte billig, men det är få produkter som matchar dess prestanda oavsett pris. De billigare produkterna är också bra i sina respektive prisklasser, men billigare medför givetvis också kompromisser.

Angående source first hypotesen så bör man nog inse att olika delar av kedjan kan påverka signalen bara på vissa specifika sätt. Till exempel rummet kan, om det inte är mysko beskaffat, inte påverka mycket annat än på linjära sätt. I högtalarna är också samtliga resultat helt beroende av tillförd insignal även om de kan bidra synnerlig otrevligt ändå. Förstärkare är lite trickigare i den meningen att man skall producera en utsignal baserat på en stark insignal som helt saknar och faktiskt bör sakna relation till insignalen med hjälp av en svag insignal (musiksignalen). Återkoppling gör förvisso att detta kan göras ganska bra, men i grunden är problemet långt ifrån trivialt. Saken är givetvis etter värre när det gäller signalkällan där det är svårt att minska återverkningarna av den starka signalen (skivtallrikens rotation respektive samplingsklockan) på utsignalen på samma sätt som man kan i en förstärkare eftersom man inte har tillgång till insignalen på rätt form.

Source first i den mening att det är ofta vettigt att uppgradera tidigt i kedjan beror troligen på att det ofta är där de största begränsningarna sitter när det gäller att framkalla en till originalet trogen signal som förmedlar ett musikaliskt skeende. Vi är ju som bekant ganska bra på att hantera kraftiga frekvensgångsvariationer utan problem medan vi har problem med andra störningar som rent kvantitativt skulle kunna betraktas som försumbara om vi inte var just människor som lyssnade på ljud som förmedlade ett innehåll som vi tolkar som musik.

Hej prolinn :) Jag lovar, det gick hett till på 80-talet och de som inte var med kan ju inte veta förrän de gamle stötarna vässar pennan 8)

Vad gäller rummets påverkan undrar jag vad du menar med "påverka på ett linjärt sätt"? Kan du utveckla detta.

Det är nämligen just om rummens påverkan på musikaliska förlopp som jag tänkt ta upp senare i Peter Steindl?-tråden.

Sedan är det det där med frekvensgångsskillnader. Min erfarenhet är att frekvensgångsavvikelser får man se upp med eftersom de kan spöka på de mest vidunderliga sätt för vår mänskliga hörsel.

Väl mött
Peter Steindl

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi