En cool grej är t ex att den kan "avkomprimera" ljud, t ex radioutsändningar från de kommersiella kanalerna.
Nja, vid komprimering så tar man bort information. När informationen inte längre finns så kan man inte få tillbaks den. Man kan köra en expander, men det blir att ljuga fram information som inte fanns innan, dvs man får inte tillbaks signalen som den var innan.
En annan är uppskalningen till 1080p.
Jo, det är trevligt, men det finns även på billigare modeller.
En trevlig finess är att de från 2808 och uppåt klarar att koda av alla befintliga ljudstandarder som t.ex. DTS master och DD true HD. Från xx09 så kommer det även klaras av 1909 och uppåt har jag för mig.
4308 är minsta modellen som har 2 HDMI ut. Hoppas att denna finess kommer att flytta neråt i modellerna på xx09. Den finns i alla fall inte på 2309.
Nu har sedan ett tag 2308:an tagist bort från HiFi-klubben.
Wow! Kollar just nu på HiFi-klubbens hemsida och xx09 har nu kommit med priser!
Det är 1509, 1709, 1909 och 2309 som har släppts. De har dock inte satt några rea-priser på xx08 ännu, så nu ser det lite galet ut.
Paa: Kan den mixa DD till 4.1 eller 4.0 utan komprimering?
Det stämmer bra att flera av Denons recievrar kan mix DD utan komprimering om man ställer om just den inställningen i menyn. Jag har läst att det har verifierats redan på 3805, och med tiden har den funktionaliteten fått följa med neråt i modellerna.
Vet inte exakt hur lågt i modell man kan gå för att fortfarande ha det, men 2308 räcker uppenbarligen. Jag har för mig att 1909 och uppåt räcker. Notera dock att 1908 hade samtliga kanaler på pre-out, men 1909 inte har det. Vill man ha 7.1 ut så är det 2309 och uppåt som gäller.
En annan viktig förbättring är att 2309 kommer med 4 HDMI-ingångar (2308 hade 2).