D´apolito, utsläckningar eller inte?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-27 20:07

Martin skrev:Ok, jag tror inte att de pratar om den ultimativa flankdämpningen. Den är ju rätt ointressant egentligen.

Som sagt: elliptiska filter kan man göra mycket bra saker med utan att vrida fasen särskillt mycket.

Alltså, huruvida polerna ligger på en ellips (Tjebysjov) eller på en cirkel (Butterworth) spelar ingen roll avseende ultimativ fasrotation. Varje pol kommer ultimativt att rotera fasen 90 grader.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-27 20:09

Morello skrev:
Martin skrev:Ok, jag tror inte att de pratar om den ultimativa flankdämpningen. Den är ju rätt ointressant egentligen.

Som sagt: elliptiska filter kan man göra mycket bra saker med utan att vrida fasen särskillt mycket.

Alltså, huruvida polerna ligger på en ellips (Tjebysjov) eller på en cirkel (Butterworth) spelar ingen roll avseende ultimativ fasrotation. Varje pol kommer ultimativt att rotera fasen 90 grader.
Det tror jag säkert, vet inte riktigt vad det betyder. Har bara läst lite reglerteknik så jag förstår knappt vad en pol är. Men jag tror inte att det har så mycket med elliptiska filter att göra, de har nog ett par poler om man vill, men det är inte det som är intressant.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-27 21:18

om mtm är jättebra (enl snell) så borde denna vara ännu bättre

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-27 21:25

Vad är syftet, att göra offaxis-responsen så ojämn och diffus som möjligt även horisontellt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-27 21:38

Elliptiska filter är såna med både poler och nollställen. Man lägger till ett antal nollställen i spärrbandet och får på så sätt en mycket brant flank mellan pass- och spärrband. Antalet poler och nollställen kan vara relativt litet för en given branthet. Jag har gjort digitala sådana som antialiasfilter. Jag har för mig att ett 14:e ordningens IIR-filter räcker för att ge 0.1 dB rippel i passbandet och 100 dB dämpning i spärrbandet, när övergångsbandet är 0.95-1 gånger någon frekvens. Samma prestanda med FIR-filter kräver 100-tals tappar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-27 21:43

Nja, elliptiska filter är filter med polerna på en ellips. 8) (till skillnad från cirkulära filter där polernas magnitud/"polfrekvens" är lika)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-27 21:46

Man lägger till ett antal nollställen i spärrbandet och får på så sätt en mycket brant flank mellan pass- och spärrband. Antalet poler och nollställen kan vara relativt litet för en given branthet.
Ja det är nog detta som är poängen även om jag inte behärskar uttrycken med poler mm. Har inte full förståelse för poler helt enkelt. Vet bara att de filter som jag pratar om kallas elliptiska filter(inte tjebyshev).

Det är denna typ av filter jag menar iaf:
http://members.fortunecity.com/jasoncua ... iptic.html

De vrider fasen lite i förhållande till brantheten kring delningen innan den är tillräckligt dämpad (där den spelar roll).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-27 21:54

Martin skrev:
Morello skrev:

Det tror jag säkert, vet inte riktigt vad det betyder. Har bara läst lite reglerteknik så jag förstår knappt vad en pol är. Men jag tror inte att det har så mycket med elliptiska filter att göra, de har nog ett par poler om man vill, men det är inte det som är intressant.

En pol är ett nollställe till överföringsfunktionens nämnarpolynom och en nolla är ett nollställe till överföringsfunktionens täljar polynom. Vi kan titta på ett andra ordningens högpassfilter med godtyckligt Q och resonansfrekvensen 1 rad/s. Överföringsfunktionen ser ut så här:

A(s) = s^2 / (s^2 + s/Q + 1)

Vi ser med blotta ögat att A(s) har två nollor i origo samt ett polpar (komplexa poler kommer alltid i konjugerad par). Polparet löser vi genom att sätta nämnaren till noll och lösa andragradsaekvationen. Om vi sedan ritar polerna som kryss och nollorna som ringar i ett komplext talplan, det så kallade s-planet(jw vertikalt och sigma horisontellt) hamnar dessa jämnt fördelade på en cirkel om Q=0.707, dvs ett Butterworth-filter. Ligger polerna på jw-axeln(oändligt Q) har vi en oscillator, dvs ett marginellt stabilt system. Poler i höger halvplan ger ett instabilt system. System med samtliga poler på sigma-axeln motsvarar tex. passiva filter med bara en typ av reaktiva element (tex bara kondingar+motstånd).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-27 21:59

Martin skrev:
Man lägger till ett antal nollställen i spärrbandet och får på så sätt en mycket brant flank mellan pass- och spärrband. Antalet poler och nollställen kan vara relativt litet för en given branthet.
Ja det är nog detta som är poängen även om jag inte behärskar uttrycken med poler mm. Har inte full förståelse för poler helt enkelt. Vet bara att de filter som jag pratar om kallas elliptiska filter(inte tjebyshev).

Det är denna typ av filter jag menar iaf:
http://members.fortunecity.com/jasoncua ... iptic.html

De vrider fasen lite i förhållande till brantheten kring delningen innan den är tillräckligt dämpad (där den spelar roll).

En notch i övergångsbandet. Vill minnas att den typen av filter (som är vanligt förekommande) kallas för hyperboliska filter. Tror till och med att sådana sitter efter DAC i en del SACD-maskiner.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-27 22:00

Jag förstår matten med poler och nollställen mm, har bara lite svårt att relatera den till riktiga filter mha Laplacetransformer.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-27 22:33

Vad är syftet, att göra offaxis-responsen så ojämn och diffus som möjligt även horisontellt?

haha, din skojjare där, idén är väl det helt motsatta, eller en flerelementskoaxial 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-27 23:10

Morello skrev:Nja, elliptiska filter är filter med polerna på en ellips. 8) (till skillnad från cirkulära filter där polernas magnitud/"polfrekvens" är lika)

Nejdu, Morello, nu tror jag du har fel. Om polerna ligger på en cirkel är filtret butterworth. Det saknar nollställen (LP (eller om man vill kan man säga att de ligger i oändligheten)), eller ligger i origo (HP). Om man knölar till cirkeln till en ellips, så får man chebychevfilter. Lägger man dessutom till nollställen på jw-axeln och flyttar polerna på rätt sätt så har man ett elliptiskt filter.

Beräkningen blir knepig, jag har för mig att man måste iterera fram lägena. Filtren kallas elliptiska för att det dyker upp några elliptiska funktioner på vägen, men fråga mig inte hur.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-27 23:15

celef skrev:Vad är syftet, att göra offaxis-responsen så ojämn och diffus som möjligt även horisontellt?

haha, din skojjare där, idén är väl det helt motsatta, eller en flerelementskoaxial 8)
Blir det så då? Jag tror det blir tvärtom, ungefär som en MTM fast både vertikalt och horisontellt, kanske lite mindre djupa utsläckningar off axis men inte så mycket så att det hjälper.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-28 00:15

Svante skrev:
Morello skrev:Nja, elliptiska filter är filter med polerna på en ellips. 8) (till skillnad från cirkulära filter där polernas magnitud/"polfrekvens" är lika)

Nejdu, Morello, nu tror jag du har fel. Om polerna ligger på en cirkel är filtret butterworth. Det saknar nollställen (LP (eller om man vill kan man säga att de ligger i oändligheten)), eller ligger i origo (HP). Om man knölar till cirkeln till en ellips, så får man chebychevfilter. Lägger man dessutom till nollställen på jw-axeln och flyttar polerna på rätt sätt så har man ett elliptiskt filter.

Beräkningen blir knepig, jag har för mig att man måste iterera fram lägena. Filtren kallas elliptiska för att det dyker upp några elliptiska funktioner på vägen, men fråga mig inte hur.

Tror? :wink: Jag har väl inte skrivit att Butterworth-filtret är något annat än ett filter med polerna på en cirkel? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-28 00:36

Svante skrev:
Morello skrev:

:oops: Stämmer. Filter med poler på en ellips kallas inte för elliptiska filter, utan det är just som du skriver; nämligen att det förekommer elliptiska funktioner och integraler i härledningen. 8)
Var tydligen någon tysk som före länge sedan hittade på detta.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-28 08:23

Ultimativ flankdämpning?

Är inte asymptotisk flankdämpning ett mycket bättre begrepp?

(-"Han fick 24 dB/oktav ultimativ flankdämpning med sitt filter."
-"Det var alltså hans sista filter?")

:D

Föregående

Återgå till Teknikforum