Svårt att få tag i bra pot

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Svårt att få tag i bra pot

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-03 23:14

Ja, det är snart dax att få ihop delningsfilter. Och på utgången för det lägre registret vill jag ha en liten volymkontroll. Jag har hittat en del potentionmetrar i olika prisklasser men alla verkar på pappret ganksa dålia, även dom som är dyra (+100kr). Så jag köpte en sån här:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... tm&lang=se

Hur dålig är en sådan egentligen?

En metod jag har tänkt på är att ställa in en vettig nivå, och sedan ta bort poten och sätta dit motstånd isätllet. Men det kanske inte behövs?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-04 08:07

Ett fast motstånd är ju alltid bättre än en pot.
Bara för att justera nivån funkar en sådan här pot (säger en man som gladeligt stoppar in 5.kronorspotar i sina byggprojekt) ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-09-04 08:48

då kan du lika gärna använda cermet trimpotar , multivarvs för att ställa nivån. tänk bara på att de inte håller för mer än ca 100 st trimningar.
det är det lättaste att ställa nivån på tror jag.

med tanke på att man som tillval kan välja 3,4 eller 6 dB matchning i utnivå för stereo ryser jag lite...

linjära potar brukar vara mera "linjära". man kan bygga en volympot av en högohmig linjär pot med ett extra motstånd. har inte länken här dock.

men det är livet med mekaniska potar. även apdyra ALPS potar är 3 dB matchning normalt i stereonivån...

men som soundbrigade skriver: det fungerar ju, även om det inte är optimalt. har man flyt kanske det går att få rätt nivåer.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2008-09-04 08:59

HFN&RR hade en artikel om ett passivt försteg där använder man "log faking resistors". Principen är enkel man har linjära potentiometrar som får mycket bättre kanalmatchning än log och kopplar några motstånd så att potten över ett begränsat område väl approximerar en log funktion. Sedan hade man en -20dB omkopplare så att man kan "logga" i två olika ljudnivåer.

Balansen fixas på ett liknande sett. Jag byggde sådant steg och det fungerar utmärkt.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-09-04 10:47

Typ så här kan man göra en "fake log":

http://sound.westhost.com/project01.htm
Tone Distribution

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-04 11:56

Rundberg: Om man läser beskrivningen får man ju ett intryck av att den här sortens pot är SÅ mycket bättre än en "fabrikstillverkad logpot". Den har bättre kurva, bättre effekttålighet, och bättre tracking mellan kanalerna.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum