Primus tidigaste (alla innan skitskiva 'Brown album' som kom 95) innehåller material med min första trumidol, Tim Alexander. Tuff kille m man gillar Tools rena välspelade saker! Och så är ju Primus i sig mkt roliga..
http://www.primussucks.com
Jag är mkt förvånad över hur många som sagt Cobbham utan att säga Mahavishnu Orchestra (bandet som Billy spelade i efter Miles..), eller varför ingen sagt Zappa än...
Zappa har ju tagit fram en hel drös med trumisar genom sina eorma tekniska krav av musikerna, exempelvis så har han ju släppt en platta som heter 'Live in New York' med Terry Bozzio, där enda inspelningen av 'Black Page pt1 - the hard version' finns med. Anledningen till varför ingen annan trumis spelat fått spela den, kan ni ju räkna ut själva.. Han ansåg dock själv Vinnie Colaiuta som den mest fulländade trumisen, ty dennes känsla för intrumentet var så många ggr tyngre!
Han tog även fram en storhet vid namn Chad Wackerman, som spelade med FZ till slutet, vilken har trumslagande son i någon sånhär modern punkrockensemble, blink 182?
Denne kille kan man ju hata hur mkt man än vill, men fortfarande är han ju duktig.
Ungefär som med Dave Weckl, han är ju inte direkt kissig på det han gör, men fan vad man skulle kunna kräkas på musiken/framförandet/frisyren etc..
Funny Facts är väl kanske att de enda svenskarna som spelat med Frank Zappa är Mats och Morgan.... det står en berättelse om det på morgans hemsida mig veterligen.
Någon nämnde Manu Katche i samband med Sting, och jag kan väl bara lägga till att Vinnie Colaiuta lirat med denne sexbomb också.
Vi har glömt några storheter, Simon Philips heter killen som tog över trumorna i Toto efter det att Jeff Porcaro avlidit, han har även gjort soloplattor, men jag antar att dessa är aldeles för tråkiga för att vara värdefulla.
Ni som hängt litet på nätet kanske vet vem Tony Royster Jr är? Den där lille krabaten (12år) som gjorde ett läskigt tekniskt trumsolo som spreds som en löpeld över nätet... Densamme är idag närmre 20 eller så, och är lite tekniskt äcklande. Givetvis talar vi om Fusion som genré...
Och om Toto ska få vara med så måste vi väl även ta med ett av de första proggresiva banden, Rush, med Neil Peart bakom spakarna.
Duktig kille, dock så är han mkt tråkig om man jämför med dagens showofftrumisar..
Ja, sådär.. nu har jag spottat ut lite skit igen, är det något ni undrar över kanske jag kan hjälpa till, bara fråga... annars så håll till godo!