tips på skivor med grymt trumspel sökes

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

tips på skivor med grymt trumspel sökes

Inläggav celef » 2004-09-25 11:30

allt av intresse
Bikinitider

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-09-25 11:46

Jag måste bara tipsa om två ganska galna trummisar vad gäller konstiga rytmer. Dessutom är det kul att det är svenskar.

Först ut är Thomas Haake i Meshuggah och då måste man gilla metal av den hårdare skolan. Om man vill ha en mjukstart till Meshuggah så kan man lyssna på första skivan (Contradictions Collapse) som tyvärr inte Haake spelar på men trummorna är ändå riktigt bra. Den skivan är ganska lik Metallica på Justice och Puppets-tiden.

Sedan är steget inte långt till Morgan Ågren (som förövrigt spelar trummor på Meshuggahs sologitarrists soloalbum) och hans Mats/Morgan band som är väldigt Zappa-influerade och trumspelet är inte av denna värld. Någon live-skiva med dem är aldrig fel.

Hoppas jag gett tips som passar dig!

/ Jesper (som för övrigt själv spelar trummor)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 12:17

En trummis som till och med Jimi Hendrix gillade är Loffe Karlsson, men den enda vettiga musik han gjorde tog väl slut med Hansson & Karlsson....

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-25 15:14

hej jesper, jag håller med, haake och morgan spelar otroligt bra. ibland när jag övar brukar jag sätta på meshuggah, men det slutar alltid med att jag får spatt - jag fattar inte hur de (alla!) grejjar det 8O mats och morgan (band) var jag och kollade på fashing i vintras, man blir avundsjuk på talangen :wink: morgan hade ju även en trumslagarskola på ur i svt, har för mig han alltid slutade programmen med den berömda enhandsvirveln. kom gärna med fler förslag

bill50x, ja just det, loffe är ju en beryktad trummis, hansson & karlsson har jag inte hört, vilken platta rekommenderas?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 15:38

celef, jag har lite dålig kläm på vad som finns att köpa med H & K, den cd jag har är en samling från -98.

Bild

men insidan indikerar ändå några möjliga album som verkar finnas på cd Bild

Tax Free har ju även spelats av Jimi Hendrix, du hittar en kort snutt av HK´s version här http://www.armeka.se/taxfree.mp3

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-25 18:01

bill50x, tack för infot - jag ska leta runt lite och se vad jag kan hitta. tack även för mp3 - låter lovande.
Bikinitider

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-09-25 19:07

hm...grymma trummisar. ett par som jag direkt kommer tänka på:
Christian Vander (Magma)
Tatsuya Yoshida (Ruins, Knead .. säkert fler projekt)
Morgan Ågren (Mats & Morgan)
trummisen i Soft Machine...

överlag rätt jazziga grejor. men det kanske du hade räknat med?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-25 20:16

tack för tipsen nils, dem skall jag kolla upp!

jazzigt eller inte, allt är av intresse :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-09-26 03:05

Morgan http://www.morganagren.com

Terry http://www.terrybozzio.com

Vinnie Caliuta
Virgil Donati

Där har du några att kika på...

Kan även rekomendera att lyssna på (då alla inspelningar jag hört varit av mkt hög kvalité!!!) Kroumata. De är ju rätt lustiga ibland.

Mvh Jocke

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-09-26 03:12

Juste, diggar du metall?

Kika litet på klassikergenréer som döds- och blackmetall. Vi kan ju hitta killa som Cryptopsys Floh Monier, som av många betraktas som den tyngsta inom metallgenrén idag?! Och varför inte de gamla inspelningarna (de nya är med triggade trumset, trist va?) med Cradle of filth och Nick Barker!

Vi har ju annars en hel genré för dig att gå igenom, med många tunga riff och snabba trumisar... ;)

Nåja, om du vill ha fler tips (eller videor) så släpp ett PM så kan jag tipsa etc...

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-09-27 22:01

Avdelningen för Chineiska trummor rapproterar:
Yim Hok-Man finns på Naxos för billig penning.
Ett spår från skivan demades på Arkenmässan i Hifiställets uppställning av Usher. Låten heter Poem of Chinese Drums. Kan tänka mig att det var på Burmester Vorfuhrungs cd nr 3 som spelades där, där just den låten också finns.

http://www.burmester.de/english/components/cd.html
Skivan kan handlas via Hificonsult.

Mvh Mattias

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 22:05

Hejsan,

Jasques Loussier Trio har en skiva med ett rejält solo. Är lite osäk men jag tror att det INTE är Plays Bach... Kan vara Vivaldi...

En annan är Patricia Barbers liveskiva där hon gör en högst personlig tolkning av Black magic Woman. Sista spåret och det mynnar ut i ett cresendo av magnitud LARGE. Morello kommer snart att gnälla på de använda mickarna...men det är HELT ok skiva iaf! 8)

Vidare är Eva Cassidy's Live at the Blues Alley bra, men det är inte så mkt ett trummsolo som att det är ett bra trumspelande genomgående! Man spelar verkligen, inte bara "slår". Kanske inte alla som uppskattar men här finns iaf detaljer och nyanser som de flesta hör...när jag påpekar dom!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-09-27 23:55

Jag har sett många demontrummisar i mina dagar, men den som nästan imponert mest är killen i Dillinger Escape Plan. Fantastisk kombination av vansinnsemangel och jazzig känsla och dynamik (men om du får hjärnsläpp an Meshuggah är nog inte DEP att rekomendera :) .

Billy Cobham är annars fantastisk. Och Lenny White (särskilt på Return to Forev - Romantic Warrior)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-28 12:22

Och jag ...jag säger bara Dave Weckle som är en modern och duktig trummis. Han kan kanske uppfattas av några som alltför teknisk men lyssna gärna på honom. Tyvärr så kan jag inte här och nu säga vad man ska lyssna på eftersom jag just nu är på min anställning men kolla på:

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll

Dave Weckle förekommer också under andra namn.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-28 13:49

Eric Munzka. Kanske den skickligaste trummis jag hört. Här talar vi om en talang av sällan skådat slag.(så långt från halvmediokra poptrummisar man kan komma) Eric spelar på bland annat Barbers senaste fonogram. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-28 14:16

Jag var på en sting konsert för en massa år sedan. Som förband var ett sömpiller som Rembrants. Dom gjorde så gott dom kunde men folk brydde sig inte så mycket, utan satt mest och väntade på att den riktiga konserten skulle börja. Så småningom gick dom av, lokalen (globen) släktes ned och in på scen kom en svart kille med en trumma. Delar av publiken skrek och tjoade. Den svarta killen började spela och det lät som 3-4 man, minst! Men det vara bara han. Det var också hjan som för alltid förstörde/förädlade "White christmas".
Hn fick stående ovationer och ropades in för extranummer! Inte illa för ett "förband".

Trummisen heter Vinx och spelar en del på Stings vita skiva (jag har glömt titeln, men det är den med Fragile och An Englishman in New York på. Manu Katché (rättstavat?) lirar trummor på We'll be togeather på den plattan. Mycket bra.)). Vinx har även gjort egna skivor, jag har den 1a. Perfekt som HiFi-demo-skiva bortsett från att det är bra musik också. Nästan bara trummor. Lite afro-jazzigt-rockigt någonting.

Mera bra trummor kan man höra på en skiva med Special EFX. Även här har jag glömt tilten på skivan, vilket är synd. Special EFX har gjort en hel klase skivor, nästan bara hissmusik. Men platta är riktigt bra. Mest Omar Hakim som trummis vill jag minnas.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-09-28 14:21, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-28 14:20

Gene Krupa, någon?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-28 16:54

En klassiker Sing, sing, sing med Benny Goodman och Gene Krupa som är inspelad 1937. Inte hifi men den är bra ändå. På den tiden hade man inte så stora trumsett som idag. En annan gudabenådad trummis som också sitter uppe i himlen och jammar med dom andra grabbarna....namnet är Buddy Rich.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-28 17:03

ujuj, här razzlar det in trummisar, tack för det!

men fortsätt gärna :D

"(men om du får hjärnsläpp an Meshuggah är nog inte DEP att rekomendera)"

wow, det här kommer jag garanterat gilla, måste ha!!

stewart copeland (ex police) tycker jag är bra, har lite skön stil
mike portnoy i dt är ju en liten idol
martin lopez i opeth tycker jag har rätt skön stil
dave weckl så klart
animal i mupparna :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-28 19:21

Animal!!!!! Det tarvar ett foto!
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2004-09-30 16:00

Själv gillar jag tools trummis. Det är inte vråltekniskt i varenda låt, men det märks att han vet vad han håller på med.
Om man vill in på den ännu tyngre skolan tycker jag absolut man ska lyssna på gruppen death. Denna grupp är gitarrisen/sångaren Chuck Schuldiners livsverk (Chuck gick bort för några år sen, 2001?). Det är väl främst två skivor som är riktigt lyssningsvärda:
Human med trummisen Sean Reinert och individual thought patterns med på trummor. Tycker man om Sean Reinerts trumspel kan man även låna ett öra åt gruppen Cynic.

Förövrigt håller även jag Billy Cobham som en riktigt duktig och rolig trummis. Vissa låtar på hans soloplattor från 70-talet är riktigt bra!
MEN, om jag skulle rösta på alla tiders bästa trummis, så finns det väl bara en att rösta på, Bonham, eller?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-10-04 02:57

Primus tidigaste (alla innan skitskiva 'Brown album' som kom 95) innehåller material med min första trumidol, Tim Alexander. Tuff kille m man gillar Tools rena välspelade saker! Och så är ju Primus i sig mkt roliga.. ;)

http://www.primussucks.com

Jag är mkt förvånad över hur många som sagt Cobbham utan att säga Mahavishnu Orchestra (bandet som Billy spelade i efter Miles..), eller varför ingen sagt Zappa än...

Zappa har ju tagit fram en hel drös med trumisar genom sina eorma tekniska krav av musikerna, exempelvis så har han ju släppt en platta som heter 'Live in New York' med Terry Bozzio, där enda inspelningen av 'Black Page pt1 - the hard version' finns med. Anledningen till varför ingen annan trumis spelat fått spela den, kan ni ju räkna ut själva.. Han ansåg dock själv Vinnie Colaiuta som den mest fulländade trumisen, ty dennes känsla för intrumentet var så många ggr tyngre!

Han tog även fram en storhet vid namn Chad Wackerman, som spelade med FZ till slutet, vilken har trumslagande son i någon sånhär modern punkrockensemble, blink 182?
Denne kille kan man ju hata hur mkt man än vill, men fortfarande är han ju duktig.
Ungefär som med Dave Weckl, han är ju inte direkt kissig på det han gör, men fan vad man skulle kunna kräkas på musiken/framförandet/frisyren etc..

Funny Facts är väl kanske att de enda svenskarna som spelat med Frank Zappa är Mats och Morgan.... det står en berättelse om det på morgans hemsida mig veterligen.

Någon nämnde Manu Katche i samband med Sting, och jag kan väl bara lägga till att Vinnie Colaiuta lirat med denne sexbomb också.

Vi har glömt några storheter, Simon Philips heter killen som tog över trumorna i Toto efter det att Jeff Porcaro avlidit, han har även gjort soloplattor, men jag antar att dessa är aldeles för tråkiga för att vara värdefulla.

Ni som hängt litet på nätet kanske vet vem Tony Royster Jr är? Den där lille krabaten (12år) som gjorde ett läskigt tekniskt trumsolo som spreds som en löpeld över nätet... Densamme är idag närmre 20 eller så, och är lite tekniskt äcklande. Givetvis talar vi om Fusion som genré...

Och om Toto ska få vara med så måste vi väl även ta med ett av de första proggresiva banden, Rush, med Neil Peart bakom spakarna.
Duktig kille, dock så är han mkt tråkig om man jämför med dagens showofftrumisar..

Ja, sådär.. nu har jag spottat ut lite skit igen, är det något ni undrar över kanske jag kan hjälpa till, bara fråga... annars så håll till godo!

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-10-04 18:32

Jazzstrummisar som jag tycker har/hade något speciellt:
Mickey Roker
Philly Joe Jones
Idris Mohammad

Roker är det många som inte har hört, men han spelar helt fantastiska "komp".

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-16 13:10

TOOLs trumslagare är makalöst skicklig! Supertight, tekniskt övergrym och rytmiskt känslosam på ett sällsynt medryckande sätt, det är en ren fröjd att bara lyssna på hans trumspel, lägg därtill ett band vars musik är bland det absolut bästa som överhuvudtaget går att finna idag 8).

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-21 21:22

EA nämnde jacques Loussier
Kolla på albumet "Pulsion" (LP 12")
trummis Luc Heller.

Andra trummissar:
Steve Gadd
Jack de Johnette
bl.a.
dimitri

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-23 21:02

Slartibartfast skrev:Ni som hängt litet på nätet kanske vet vem Tony Royster Jr är? Den där lille krabaten (12år) som gjorde ett läskigt tekniskt trumsolo som spreds som en löpeld över nätet... Densamme är idag närmre 20 eller så, och är lite tekniskt äcklande. Givetvis talar vi om Fusion som genré...

Vad ska man leta efter för plattor? Några exempel på band han spelat med?
Common sense is not that common.

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2004-10-23 23:09

Hej Celef
Ett mycket bra Klassiskt trumsolo från 70-Tal
Grand Funk Railroad/Live Album
Grymt trumsolo!!!!!!!
Anders.S

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-10-25 00:33

Om ni undrar så heter Tools trummis Danny Carrey. Han "gillar egentligen mest att spela jazz". Jag har rört vid en av hans trumpinnar som han kastade ut i publiken, den studsade på mina fingrar o ner i diket mellan staketet och scenen där en vakt plockade upp den... jävel...

nåväl. Han är bland de bästa, om inte DEN bästa. Sök reda på lite trumsolon av honom på nätet. Han är en jävel på att spela olika taktarter på olika trummor samtidigt.

Do it!

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-04-10 19:37

om det fortfarande är aktuellt måste jag dela med mig av en upptäckt:
Pavel Fajt / Jim Meneses - "Songs for the Drums"

det är ett trumkoncept album med två trummisor. de är riktigt tajta och kör rätt minimalistisk stil. som CAN, typ. och soundet är rätt industriellt. jag tycker själv det är en toppenplatta!!

Denna platta kan vara rätt svår att hitta. Men Pavel Fajt har släppt mycket. Jag kan även rekommendera en soloplatta med honom, "Drumtrek", och ett annat band som heter Danubians.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-04-10 20:25

Marcus Baylor är trummis i Yellowjackets (sen ett par år tillbaka)

Bild

En helt enorm trummis - det finns ljudexempel för er som inte känner till Yellowjackets sen tidigare... På skivan "Time Squared" finns det obegripligt bra trummande!

Ett litet klipp från senaste:
http://www.yellowjackets.com/media/YouthEternal.mp3
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Nästa

Återgå till Musikstugan