Moderator: Redaktörer
rolfzetterberg skrev:SX590? SX690? Lysdioder? det går inte riktigt ihop,min gode man.
henriksch skrev:1. Man kan oftast se om tråden inuti en glassäkring är hel.
2. Kan du inte det (tex om den inte är genomskinlig... :) ) så måste du ta bort den, i alla fall på ena sidan för att vara HELTsäker på att du inte "piper" kretsen runt säkringen.
Om jag endast tittar på matningen på (dvs sladdarna som går från lampkortet) så går dom ned i punkt: 58,57,55 och N. Tittar jag på schemat till SX-690:n så är dessa punkter kopplat i väljaren.
palton skrev:Har själv en sx-690 som stått ett tag. kopplade in den på datorn igår. Hade precis samma symptom som dig. Lysdioderna för "source" respektive "tape monitor" var stendöda. Även radiodelen var stendöd.
Jag avhjälpte detta genom en vänlig men bestämd klapp på ovansidan.
Så min slutsats och även tips till dig är att det nog handlar om glapp eller någon kass lödning någonstans. Gå igenom alla kort noga och se efter.
Själv har jag inte tittat närmare än då min fungerar som den ska nu.
Stu skrev:Om jag endast tittar på matningen på (dvs sladdarna som går från lampkortet) så går dom ned i punkt: 58,57,55 och N. Tittar jag på schemat till SX-690:n så är dessa punkter kopplat i väljaren.
Jag har schema till SX-590, jag ska titta lite närmare imorgon på detta. Lite snabbt kollat så ser det ut som att dioderna för Tape, Source och Stereo samtliga får sin matning in till punkt L3 på lysdiodkortet. Tapedioden jordas sedan via ett motstånd och punkt 58 genom Tape Monitorknappen.
Sourcedioden jordas genom punkt 55 via ett motstånd och Tape monitorknappens andra läge. Punkt 60 jordas genom stereodekodern tror jag.
Punkt 57 (samma som L3 på lysdiodkortet) är den som ger gemensam matning till alla tre lysdioderna, och den borde alltså ha en spänning om allt är just. Kanske det är denna spänning som är borta, den verkar också mata tunerdelen. Spänningen kommer via en zenerdiod D505. Den ska ha 13,6 Volt på ena sidan (katoden) och en lägre spänning på den andra sidan. Zenerdioden får i sin tur spänning från transistorn Q401 i nätdelen.
Lite rörigt det här medger jag, men leta rätt på punkt 13 som är jord, och mät spänningen (DC) mellan denna och någon sida av zenerdioden D505. En sida ska ha ca 13,6 Volt. Är denna borta får inte heller tunerdelen någon spänning. Den andra änden på D505 ska ha en något lägre spänning som går till lysdioderna (kan inte säga exakt hur mycket då jag inte vet värdet på zenerdioden, men den heter MZ-061 i alla fall).
Mvh / Stu
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster