vad har ni för picuper?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-09-06 10:19

Harryup skrev:
MangeRock skrev:
MangeRock skrev:goldring elektra, budget pu, spårar kasst i innerspåren..dist..

Kan någon tipsa mig om någon bra pu som spårar bra även i innerspåren? Eller bör jag byta till en bättre slipad nål i befintlig pu?

Låter som om du borde kolla injusteringen av den först. Visst finns det säkert pickuper som kan spåra bättre men det kan vara alltifrån att din pickup sitter fel, sitter i fel arm, har blivit för gammal, är sliten etc. Så det är helt omöjligt att ställa diagnos över nätet.
Och den som spårar bättre behöver ju inet återge musiken "bättre".
mvh/Harry

Den är injusterad av Lasses HIFI här i Falun där jag bor. PUn sitter på en rega arm på en rega spelare..PUn och nålen är några månader gamla..har ej spelat så mycket då det inte låter så bra..Jag vill bara att ljudkvaliten ska vara jämnare över hela skivan..kan mycket väl tänka mig att acceptera lite sämre återgivning på de första spåren om återgivningen på de sista förbättrades motsvarande så att ljudkvaliteten blir jämn..Några tips??

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-06 10:38

Hitta de gamla MoLt:ar där artiklarna 'pickupens geometri' och 'tonarmens
geometri' var publicerade. Där står allt. Jag tror de hette så artiklarna. Det
var kanske 15-20 år sedan, men inget har ändrats sedan dess.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-09-06 10:43

En normalt injusterad PU har knappast sämre återgivning i innerspår pga själva injusteringen. Visserligen ökar fasdistortionen precis mot i sista svängarna, men fasdisten är också noll strax innan detta.

Att PUn distar i slutet av skivan avhjälps bäst av en PU med nålgeometri som ej använts tidigare (en finare är normalt bättre, men behöver inte vara det beroende på hur slitytorna ser ut), en noggrann nåltryck samt antiskate-inställning, samt noggrann skivtvätt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-06 13:45

paa skrev:Finns det inga kommersiella exempel på CD och skiva mastrat i bra kvalitet och lika för både vinyl och CD och i bra pressning?

Det finns det nog men sålänge man inte vet exakt hur dom har gjort så kan man ju aldrig utesluta masteringsskillnader. Därför hade det varit bra att mastera från en CD skiva och sagt att dom gör nada med signalen (förutom riaa delen).

Men jag är för lat och ett liknande test är ju redan gjort så jag klarar mig nog.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-07 15:01

Thomas_A skrev:En normalt injusterad PU har knappast sämre återgivning i innerspår pga själva injusteringen. Visserligen ökar fasdistortionen precis mot i sista svängarna, men fasdisten är också noll strax innan detta.

Att PUn distar i slutet av skivan avhjälps bäst av en PU med nålgeometri som ej använts tidigare (en finare är normalt bättre, men behöver inte vara det beroende på hur slitytorna ser ut), en noggrann nåltryck samt antiskate-inställning, samt noggrann skivtvätt.

När du skriver fasdist så menar du att pickupen är vriden va?

Kanske man kan kalla det för fasdist, och åsyfta fasen mellan kanalerna. Är det så du menar? Jag brykar kalla det för azimuth-fel. Men det finns dom som tycker att det begreppet skall användas för andra vinklar.

Vill nog påstå att spårningsproblem i innerspår kan bero av en kombination av nålslipning, azimuthfel och nåltryck. Man kan ju ställa in på många olika sätt, och även om de "fina" nålslipningarna (tänker främst på vDH/FG) kan spåra bättre än de grövre, så är de också de fina som är känsligast för att injusteringen är rätt.

Vad som är rätt inställning för innerspårsavspelning är dock en i viss mån subjektiv fråga... Man kan helt klart optimera inställningen för lägsta möjliga geometriska avspelningsdistorsion över majoriteten av spelytan, men därmed offra de innersta spåren.

Sen är ju spårning egentligen en sak, medan distorsionen som uppstår på grund av ooptimala nålformer uppkommer långt innan det spårar dåligt, i ordets rätta bemärkelse. Även när nålen perfekt följer ytan (alltså utan att "glappa") så uppstår ju geometriskt orsakad distorsion.

Vh, iö

- - - - -

PS. Azimuth kommer ursprungligen från ett arabiskt ord som betyder ungefär riktningarna, har jag för mig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-09-07 21:14

Ingvar,

jag menar att om pickupen är rätt inställd (ex Baerwald) enligt tonarmsdimensioner etc så får man två nollställen där pickupen är "rätt inställd". I övriga positioner blir pickupen vriden i förhållande till tangenten av spåret och orsakar fasproblem mellan kanalerna.

Den ena av nollställena ligger väldigt nära slutet på skivan så vad jag menar är om pickupen är rätt inställt så är den inställningen inte orsak till sk innerspårsdistorsion. Det kan bara avhjälpas med finare nålslipning eftersom amplituden är "tätare" mot slutet. Sen är det en sak att finare nålslipning sätter också större krav på nålens infästning i nålarmaturen och dess geometri, samt inställning av nål (VTA/SRA). Jag anser dock att det inte finns så mycket att göra ang VTA/SRA i slutändan, utan att det i största del beror på hur noggrant pickupen är ihopsatt.

Innerspårsdistorsion är enligt mina erfarenheter avhängig:

nålens slipning
nåltryck/antiskate
skivans kondition (ty en sliten skiva har permanentat sin innerspårsdistorsion, vilket kan avhjälpas med annan typ av nålslipning som når andra delar av spåret)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-09-07 21:51

Jag håller med IÖ.
Vill tillägga att jag har meckat med otaliga armar med olika friktion över olika delar av skivytan. Så om ett exemplar beter sig annourlunda så testar man ett till.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2008-09-11 20:47

MC 10 Supreme

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2008-09-11 21:01

IngOehman skrev:Hitta de gamla MoLt:ar där artiklarna 'pickupens geometri' och 'tonarmens
geometri' var publicerade. Där står allt. Jag tror de hette så artiklarna. Det
var kanske 15-20 år sedan, men inget har ändrats sedan dess.

Vh, iö

Dom artiklarna har blivit min "bibel" när jag ska justera pickup/tonarm

/S

skeptikern73

Inläggav skeptikern73 » 2008-09-11 21:10

Har en Nagaoka MP30 körandes på min Sr-838. Ortofon OM40 har jag liggandes och funderar på att byta. Båda hittades billigt i danmark i oöppnade originalkartonger.
Inte 100% nöjd med nagaokan eftersom det känns instabilt på ngt sätt. Pickuphuset för nära skivan och viss resonans i armen.
Har en ganska tung arm och funderar på hur OM40 fungerar på min 70-tals arm av S-typ....

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-09-11 21:23

Har levt med dessa pickuper från början på 60-talet fram till nu.
Förutom de tre första, har alla spelat på olika SME-tonarmar, både 12" och 9".

Philips ?
B&O ?
Shure M75 MG2
Stanton 681EEE
Ortofon SL15 ELL
Goldring 900E
Ortofon MC30 super
Ortofon OM40

De har fått göra rätt för sig, inte haft anledning att byta förrän det var dags för nålbyte, alla goda pickuper för sin tid.
Om det nu kan vara av intresse för någon. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-11 21:39

paa skrev:Finns det inga kommersiella exempel på CD och skiva mastrat i bra kvalitet och lika för både vinyl och CD och i bra pressning?

Mudcrutch (Tom Pettys första band innan The Heartbreakers) debutalbum släpptes nyligen på en dubbel-LP med tillhörande CD. Skivbolaget/producenten gör stor sak av att man använt sig av samma master även på CD´n för att behålla den fina ljudkvaliteten.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-11 21:52

De pickuper jag levt med är (bl a)
Shure (M75 bla)
Pickering
Stanton
Audio-Technica
Grado (moddade dessa mycket, bland annat stabilare fäste, limmade detaljer och utan "kropp")
Linn (billigare Basic, K5, K9 och nu Akiva MC)
Koetsu MC
Sumiko Blue Point Special

Bara så här ur minnet, den som jag gillat bäst är nog trots allt Sumikon. Den låter inte lika "stadig" och rapp som Linn Akiva men den spårar allt och låter lite tjusigt sådär.

Vissa av Grado-pickuperna lyckades jag bra med och de lät förträffligt trots sitt låga inköpspris.

/ B

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-09-11 22:49

Jo, det har varit en del olika pick-up´s genom åren:

Ronett en kristall-pu vändbar för 45 och 33 varvs skivor. Grammofonen var ett hembygge.

På en Lenco L-70 hade jag länge:
Shure M-75
Pickering

Sedan hade jag en Thorens TD 125 Mk II med en SME 3009 och:
Shure V-15 III
Ortofon MC 10

Sedan blev det en Thoren TG 160 som byttes till en TD 125 Mk II igen fast med en Ortofon-arm och:
Ortofon OM-10/20
Shure M-55

Letar efter en bättre begagnad TD-160 igen så att jag kan montera min SME 3009 igen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-09-12 08:41

Finns en pickup jag ångrar att jag sålde och det var en Decca London mk IV med VdH nål. Spårade allt rappt och fick det mesta annat att låta så seeeeegt. Just detta ex var det bästa av kanske 100 jag testade. Det vanliga enligt engelsk standard var att 5% fungerade ok.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-12 09:14

Harryup skrev:Finns en pickup jag ångrar att jag sålde och det var en Decca London mk IV med VdH nål. Spårade allt rappt och fick det mesta annat att låta så seeeeegt. Just detta ex var det bästa av kanske 100 jag testade. Det vanliga enligt engelsk standard var att 5% fungerade ok.

mvh/Harry

Också min erfarenhet av dåtida engelsk hifi (gissar att det var samma med deras bilar tex).

Köpte tex en Syrinx tonarm en gång, kostade flera tusen vilket var mycket pengar i början av 80-talet. Underbart välkonstruerad och stadig historia med enorma kullager. Men med en tonarmslyft så dålig så man bara inte kan föreställa sig. Vilken japansk skitspelare som helst hade bättre lyft.

Tack och lov är det enklare att bygga en tonarmslyft än en tonarm så efter lite mekande en lördag så fungerade det som det skulle.

/ B

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-09-15 22:20

Körde tidigare med Ortofon, men har nu gått över till Denon som jag rekommenderar varmt.

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-09-16 17:24

Thomas_A skrev:Att PUn distar i slutet av skivan avhjälps bäst av en PU med nålgeometri som ej använts tidigare (en finare är normalt bättre, men behöver inte vara det beroende på hur slitytorna ser ut), en noggrann nåltryck samt antiskate-inställning, samt noggrann skivtvätt.

Ja jag vet inte längre..hade samma problem med min tidigare spelare med en ortofon pu. man tycker ju att det borde låta bra när man får en ny rega spelare helt nyjusterad i från hifihandlaren. Spelade till och med helt nypressade skivor på den men det var ingen skillnad. Lät skit ändå. Kanske ska göra ett sista försök och byta till en finare nål..annars åker skiten ut och den digitala världen får ta över:)

ButterCup

Re: vad har ni för picuper?

Inläggav ButterCup » 2025-10-21 20:20

Jag använder Ortofon MC-3000 MK2 för vinyl.
En Ortofon SPU classic med 3.5 mil nålspets, för stenkakor före WW2
En Ortofon SPU mono (högnivå modellen) med 3.2 mil nålspets, För stenkakor efter WW2.

De två SPU pickuperna har varit i England hos Expert stylus för utbyte av nålspets

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-10-21 21:02

Audio Technica OC-9 Mk3.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-10-21 21:17

I ordning från 1975 och till nutid:
Ortofon VMS20
Ortofon MC10
Ortofon LM20
Ortofon OM20-30-40
Denon DL103R
Linn Troika
Linn Adikt

Har även en Ortofom SL15 MC skräpandes någonstans.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-10-21 21:22

Pickering XSV-3000 m Shiabata nål.
Goldring 1042
Shure V15 mk3.
SPU
2st Decca London (som behöver service).
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-10-21 21:30

Jag kör med en Audio-Technica AT33PTG/II.

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2025-10-21 21:57

Nu:
Ortofon MC10 Super (reserv monterad på tonarmsrör till Jubilee´n).
Ortofon MC20 Super (på Rega Planar 3) Fyllig.
Ortofon MC30 Super (på Thore´ns TD147 Jubilee) Analytisk.

Tidigare:
Ortofon F15EO (på Sonab 85S) Min första.
ADC XLM MkII (på Thore´ns TD 160 B MkII med SME 3009 II Imp med FD200) Min bästa! (som jag minns den).
Goldring 1022 (på UNAMCO T1).

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-10-21 22:17

Tidigare för att nämna några,

Ortofon 2M black
MC 20 super
MC30 Super

Nuvarande,
Shinon Red MC

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-10-22 07:32

Sen någon gång på sjuttiotalet:
Shure M75. Det hade alla ett tag, satt på typ alla nya grammofoner.
ADC Q32.
Stanton 681 EEE. Antagligen den bästa jag haft.
Dynavector Ultimo 10X.
Dynavector med rubinnålrör. Minns inte beteckningen. Förfärlig.
Ortofon MC10.
Dynavector 19A, kan den ha hetat.
Linn LK9.
Linn Troika, 2 eller tre stycken.
Linn Arkiv B. Riktigt bra. End game...

På sjuttiotalet fanns det förresten en butik som lånade ut pickuper, t.o.m. dyra MC-dito! Så några till har jag alltså provat hemma, minns bara Nakamichi MC500 som lät fantastiskt!!! På senare år har jag förstått att det måste varit en Denon.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-10-22 08:36

goat76 skrev:Jag kör med en Audio-Technica AT33PTG/II.

Intressant - finns det några mätdata du känner till?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-10-22 10:16

Morello skrev:
goat76 skrev:Jag kör med en Audio-Technica AT33PTG/II.

Intressant - finns det några mätdata du känner till?

Här finns det många mätningar av flera olika picuper (under "Spoiler: Index")
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1643770

Följande kommer nog inte du att älska att läsa... :)

Jag gick inte på någon mätdata när jag gjorde mitt val av picup, jag lyssnade istället på en hel drös direkt-inspelade demos på YouTube och AT33PTG/II lät i mina öron mer "rätt" än de flesta andra picuper. Den plockar fram detaljerna i inspelningarna utan att låta "vasst", basen låter tydlig, djup och välartikulerad, och mellanregistret låter välbalanserat med övriga register. Förlåt! :D

Ja, jag förstår att annat spelar in så som tonarm, phonosteg och kanske några saker till. Det finns många fallgropar med att lyssna på demos på YouTube, men jag gick ändå på den linjen och jag tycker den i mitt ljudsystem låter precis som den lät i de direkt-inspelade ljudklippen.

Tyvärr är AT33PTG/II en utgående modell så den var inte lätt att få tag på. Jag hittade en säljare på Amazon men det skulle ta fram till November månad att få hem den, men hittade den efter många om och men hos ReHiFi. Jag har ändå låtit beställningen ligga kvar på den jag beställde från Amazon då denna picup låter så förbannat bra i mina öron, så har jag en att byta till när den nuvarande slits ut. Antar att Audio-Technica så småningom kommer ut med en ersättare.

Jag är väldigt nyligen jag införskaffade mig en vinylspelare, jag har gått "runt gröten" i över ett års tid innan jag slog till. Det blev en direktdriven spelare för enkelheten att inte behöva bängla med remmar, så valet föll på en Technics 1200GR2 och som MC phonosteg använder jag den som finns i inbyggd i min Linn Akurate DSM. Det låter fantastiskt bra, och förutom knaster och pops föredrar jag faktiskt ljudet från vinyluppspelningen när jag jämnför samma låtar/album i digital form, men jag vet fortfarande inte varför jag upplever det så. :)

Här är en video från den YouTube-kanal jag nog lyssnat mest på. Killen gör bra inspelningar med olika picuper, och det är jäkligt många videos han lägger upp (för den intresserade).

Länk till YouTube-kanalen: https://www.youtube.com/@AudioPhil1/videos

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-10-22 11:10

Mätresultat för Audio-Technica AT33PTG/II: https://www.audiosciencereview.com/foru ... 08/page-26
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-10-22 12:53

Dessa sitter i spelarna som är igång.

Ortofon OM10
Ortofon 2M Blue
Ortofon 2M Bronze
Ortofon 2M Black

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi