Den bästa tiden är nu?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 09:20

phloam skrev:IÖ - omstart.

Ska jag alltså uppfatta det du hittils har uttryckt om "det musikaliska 90talet" (perioden ca 84 och ca 10 år framåt) som rent personliga åsikter?

Fört och främst (och för andra gången!) - varifrån har du fått idén at jag skulle kalla perioden 1984-1994 för "det musikaliska 90-talet"??? 8O

Jag har kallat perioden som ungefärligen sträcker sig från 1983/84 till 1993/94 för det musikaliska 80-talet. Ingeting annat.

Vad jag har sagt är alltså att tidstypisk musik med avseende på årtionden brukar släpa några år, således att musik från ett årtionden hänger kvar några år in på nästa. Konsekvensen är att femtiotalsmusiken spelades några år in på 60-talet, och så vidare.

Jag vet inte varför jag behöver repetera detta gång på gång, och du trots det skriver att jag hävdat något annat? :( :?

Svaret på din fråga är att det jag uttryckt om musik från olika perioder SJÄLVKLART BARA handlar om åsikter. Dock kan åsikterna ha orsaker, men orsakerna som sådana (hur musiken är uppbyggd m m) är aldrig skäl nog att underkänna den. Det som människor tycker är bra, är bra, för dom.

Jag har uttryckt både min personliga uppfattning om musiken ifråga, och min uppfattning om andras uppfattningar om musiken ifråga, och då har det antagligen framkommit (för dem som läst och förstått det jag skrivit) att jag tycker mig ha märkt att det är särdeles sällsynt att människor som inte var i den "toleranta åldern" under perioden 1984-1993, gillar den. I stort alltså. För jag hoppas jag inte behöver repetera flera gånger, att det givetvis finns massor av bra musik från alla perioder.

phloam skrev:Att jag överhuvutaget har diskuterat saken beror på att jag trodde att det gick att ha åtminstone en delvis objektiv syn på saken. Men det går alltså inte, menar du? Om det du sagt varit helt subjektiva värderingar så köper jag det, naturligtvis. Intressant att du tycker så. Men bara så jag vet, så att jag inte ensam argumenterar ur en "objektiv" synvinkel.

Är du säker på att du är ordentligt bekant med orden objektiv och subjektiv?

(Frågar i bästa välmening, för att i möjligaste mån effektivisera diskussionen. Det är ju rätt meningslöst att vi talar förbi varandra på grund av missförstånd om vad ord innebär.)

Jag har så vitt jag minns inte sett att du argumenterat någonting ur en objektiv synvinkel, bara att du argumenterat ur en subjektiv men kallat det du skrivit objektivt. :o Och förstås antytt att det finns objektiva egenskaper liksom parallellt.

Det gör det självklart! Men de objektiva egenskaperna som finns är inte "bra" eller "dåligt" (som du t ex skrev om Mozarts musik). "Bra" och "dåligt" är värderingar, och sådana är SUBJEKTIVA egenskaper. De objektiva egenskaperna som kännetecknar musik är hur den är uppbyggd, hur snabbt den spelas, vilka instrument eller ljud som används för att bygga upp den, hur eventuell text går...

Det kan även vara ett objektivt faktum ATT människor, statistiskt sett tycker om viss musik, och att den sålt si och så mycket är också något som är objektivt. Men VAD de tycker om den (t ex "bra" eller "dåligt") är subjektivt, det vill säga åsikter.

Ok?

Så GLÖM alla ideer om att det någon tycker om musik är en objektiv beskrivning av musiken. Skriver någon att en låt är bra så betyder det att de tycker det. Inte ett dugg konstigt utan helt normalt språkbruk. Man behöver inte specificera att en subjektiv beskrivning är en åsikt, det ligger ju i dessa natur att vara det*.

Något som däremot är konstigt är om någon skriver att de inte gillar någon musik - som dock är bra! Det är ju 100% motsägelsefullt - i varje fall tills de berätta vad de menar med "bra", om det skiljer sig från vad de tycker.

De kanske t ex menar att musiken är populär, det vill säga att den bedöms vara bra av andra/många. Då är den kommersiellt bra (vilket inte är en åsikt utan ett faktum). Eller de kanske berättar att musiken är bra - eftersom den när den spelas i ladan får korna att mjölka mera. Då har de också definierat vad de menar med bra, som skiljer sig från deras åsikt om musiken som sådan ur lyssnarperspektiv.

Ok?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Den bästa tiden är nu?

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 09:26

Jansson skrev:
subjektivisten skrev:Sällan har den meningen varit mer sann är hur musikutbudet är idag. Enligt mig så har det aldrig funnits så mycket bra ny musik som idag. Det finns mer av allt. Fler olika stilar, fler intressanta grupper, lättare att få tag på musiken, mycket större bredd, etc.
Enligt mig så är det en blandning av punkens filosofi (att man inte måste vara en mästare på sitt instrument för göra låtar), datorn (mycket lättare för vem som helst att spela in något) och internet (massiv spridning utan problem) som gjort detta möjligt.

Så visst, man brukar säga att 60-talet var ett gyllene årtionde när det gäller musik men enligt mig så är det mer bra musik och mer bredd idag än förr.

Vad sägs, håller med eller inte?

Håller varken med eller säger emot.

Om vi skall dela in musik i årtionden så anser jag att det beror på vem du frågar.

Skulle 80-talet vara ett dåligt årtionde? Inte om du frågar ett Smiths-fan tex.
Förmodligen är 80-talet det mest viktigaste för den personen. Det var då det "hände" för den personen.

Jag tror att bra musik har funnits hela tiden ( även på 80-talet ;) ) men att som du säger, massiv spridning utan problem, underlättar för bra musik att nå fram till lyssnaren.

60- och 70-talets storhet tror jag beror främst på att skivbolagen vågade och trodde mer på musikernas kreativitet och att det var helt ok att göra en svag debut och kanske en och annan svag "mellanplatta".

Det fanns förmodligen mer plats människor med en vision, räkne-nissar och profit hunger har alltid funnits, men de sist nämda har tagit mer och mer över allt eftersom tiden har gått.

Idag gör en kreativ musiker eller konstnär eller vad du vill kalla henne eller honom, allt eller det mesta själv. (punk, DYI ?) Lägger ut sin musik på tex. my space och slipper skivbolagens krav på "framgång". Skapar sin egen publik mao.

Förr nådde bra musik sin publik mestadels eller enbart via phonogram och följdaktligen via ett skivbolag, nu finns det andra kanaler.

Men kreativa människor har alltid funnits, oavsett årtionde.

Hej förresten! Mitt första inlägg på detta forum.

/Gunnar

Hej själv, och välkommen!

Ett verkligen prima inlägg (om jag får vara lite subjektiv). Jag håller med om vartenda ord.

Vh, iö

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-08-31 13:18

Frodrak skrev:varmt välkommen, jansson.

Tack!
:)
Mvh Gunnar

Jansson
Tänk på livet

Re: Den bästa tiden är nu?

Inläggav Jansson » 2008-08-31 13:36

IngOehman skrev:
Jansson skrev:
subjektivisten skrev:Sällan har den meningen varit mer sann är hur musikutbudet är idag. Enligt mig så har det aldrig funnits så mycket bra ny musik som idag. Det finns mer av allt. Fler olika stilar, fler intressanta grupper, lättare att få tag på musiken, mycket större bredd, etc.
Enligt mig så är det en blandning av punkens filosofi (att man inte måste vara en mästare på sitt instrument för göra låtar), datorn (mycket lättare för vem som helst att spela in något) och internet (massiv spridning utan problem) som gjort detta möjligt.

Så visst, man brukar säga att 60-talet var ett gyllene årtionde när det gäller musik men enligt mig så är det mer bra musik och mer bredd idag än förr.

Vad sägs, håller med eller inte?

Håller varken med eller säger emot.

Om vi skall dela in musik i årtionden så anser jag att det beror på vem du frågar.

Skulle 80-talet vara ett dåligt årtionde? Inte om du frågar ett Smiths-fan tex.
Förmodligen är 80-talet det mest viktigaste för den personen. Det var då det "hände" för den personen.

Jag tror att bra musik har funnits hela tiden ( även på 80-talet ;) ) men att som du säger, massiv spridning utan problem, underlättar för bra musik att nå fram till lyssnaren.

60- och 70-talets storhet tror jag beror främst på att skivbolagen vågade och trodde mer på musikernas kreativitet och att det var helt ok att göra en svag debut och kanske en och annan svag "mellanplatta".

Det fanns förmodligen mer plats människor med en vision, räkne-nissar och profit hunger har alltid funnits, men de sist nämda har tagit mer och mer över allt eftersom tiden har gått.

Idag gör en kreativ musiker eller konstnär eller vad du vill kalla henne eller honom, allt eller det mesta själv. (punk, DYI ?) Lägger ut sin musik på tex. my space och slipper skivbolagens krav på "framgång". Skapar sin egen publik mao.

Förr nådde bra musik sin publik mestadels eller enbart via phonogram och följdaktligen via ett skivbolag, nu finns det andra kanaler.

Men kreativa människor har alltid funnits, oavsett årtionde.

Hej förresten! Mitt första inlägg på detta forum.

/Gunnar

Hej själv, och välkommen!

Ett verkligen prima inlägg (om jag får vara lite subjektiv). Jag håller med om vartenda ord.

Vh, iö

Tack!

Och tack för dina vänliga ord.

( Utanför ämnet för denna tråd: Ber att få tacka för din demo den 18 aug. Den kvällen omdefinierade mina begrepp om vad som är möjligt att återskapa med inspelat material med bibehållande av god ljudåtergivning.
Ser verkligen fram emot när mina nya pi 60 står klara för hämtning)

Mvh Gunnar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 14:46

Lustigt det där när man vet vem någon är utan att veta om det. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-31 14:57

IngOehman skrev:
Något som däremot är konstigt är om någon skriver att de inte gillar någon musik - som dock är bra! Det är ju 100% motsägelsefullt - i varje fall tills de berätta vad de menar med "bra", om det skiljer sig från vad de tycker.

Viktig poäng där - att man måste berätta vad man menar.

Min ståndpunkt är sammanfattningsvis att om man har en gemensam grund, och en jämförbar kompetens - där vetskapen om att allt i grund och botten är subjektivt tyckande ingår - så kan man trots allt föra en diskussion om musik i "objektiv anda", eller hur man ska uttrycka det.

Jag borde ha använt andra ord än obj/subj för att beskriva detta från början. Att man kan föra en "vettig" musikdialog med någon som förstår vad man menar _trots_ gungfly under, det är min huvudpoäng.

Naturligtvis blir det inte några absoluta sanningar i vetenskaplig mening, men man kan ge varandra ungefärliga riktlinjer om vad som är "bra" - vilket t.ex. en musikrecensent gör gentemot sina läsare. En bra sådan förklarar ju också vad denne känner och varför, grundat i erfarenhet.

Nu höll jag på att skriva "en slags objektiv subjektivitet" men det gör jag inte :)

p.s. Man ska inte debattera friskt om man är sjuk och det är jag ännu mer idag, så "time out". Korrigerar årtal senare kanske. Vi är nog överens i grund o botten, men fasen vad jobbigt det ska vara att nå dit... :mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 15:18

Berätta isåfall vad det är du menar när du säger att musik är bra
fast du inte tycker om den.

VAD är det så är bra, men som du inte tycker om?

Och VARFÖR anser du att det bra trots att det inte tilltalar dig?

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag tror jag förstår din "känsla", men ser att den är baserad
på en sorts auktoritetstänkande som du faktiskt kan lämna bakom
dig närhelst du vill.

Det vill säga du är fri att när du vill, låta DIN uppfattning vara den
enda som gäller för dig, och att låta andras uppfattningar vara
bara just det - andras uppfattningar (både för dem själva, och i
ditt medvetande).

Så najs och enkelt är det med subjektiva frågor! ;)

Fördelen med en sådan världsbild är inte bara att du kan frigöra
dig från en komplicerad irrationalitet, utan dessutom att du inte
slipper störa dig på känslan av att andra har "fel" (på något sätt)
när de faktiskt bara delger dig sin åsikt.

Dock måste man ju såklart fortfarande skilja mellan subjektivit och
objektivit, och även inse hur de hänger ihop, exempelvis på så vis
att det kan vara ett objektivt faktum att subjektiva uppfattningar i
ett specifikt fall fördelar sig på ett secifikt sätt.

Samtidigt måste man såklart minnas att statistik bara är just det.
Och att det betyder att det aldigt styr en individs roll, bara hans
eller hennes sannolikhet att ha den - utifrån den mer eller mindre
för personen signifikanta sorteringsgrund statistiken bygger på.

(Om hälften av alla människor är män, betyder det t ex inte att en
specifik människa till 50% sannolikhet är man. Det gäller bara för
en slumpvis vald människa, INNAN valet gjordes. Det gäller alltså
inte människan - varken före eller efter valet - utan sannolikheten
gäller bara själva valet.)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-31 15:57

IngOehman skrev:Berätta isåfall vad det är du menar när du säger att musik är bra
fast du inte tycker om den.

VAD är det så är bra, men som du inte tycker om?

Och VARFÖR anser du att det bra trots att det inte tilltalar dig?

Vh, iö

Kort svar: Vi ta M Jackson som exempel ;) ; det är onekligen hur välproducerat som helst, bra melodier, supertajt live, urskickliga musiker, skickligt framfört, budskap/innehåll är i god harmoni med stil och form - i princip oantastligt; ingen kan påstå att det är "dåligt" och det är inte konstigt att väldigt många människor älskar denna musik. Det är jävligt "bra" helt enkelt. Proffsigt, starkt, svårt att inte bli berörd.

Men hur bra det än är, även om jag också blir berörd, så kan ingen tvinga mig att "gilla" det. Jag kan som individ erkänna ovanstående, men ändå tvingas konstatera att det på nåt sätt inte är min grej. Att man inte kan älska det bara för att det är "bra", det måste till nån slags kompatibilitet med individen som är synnerligen svårdefinierbar.

Sen kanske uppfattningen att MJ är välproducerad osv är synnerligen subjektiv, men det hindrar inte mig åtminstone från att skilja den biten från den senare.

Jag skulle aldrig stå och säga till någon MJ-fan att MJ är kass bara för att jag tycker det. Då säger jag hellre att "visst är MJ bra! men inte nån favorit hos mig" el.dyl.

p.s. detta speglar inte bokstavligen min syn på MJ, jag har faktiskt Thriller :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Nu har gubben fyllt 50

Inläggav petersteindl » 2008-09-04 19:47

8O Nu har gubben fyllt 50 :D Ja,må han leva, hipp, hipp Hurra

Kolla in:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=62242&a=1231467&lid=puff_1231664&lpos=rubrik

Väl mött :D
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-04 20:55

Hurraaaaaaaa!

Jag gillar både hans musik, och honom själv som person. Tror inte på ett
spår av anklagelserna mot honom. De är BÅDE en indikation på att vi
lever i en intolerant värld - och på att det finns människor som gärna
offrar en individs lycka för egen chans till vinning. :(

Tycker att det är dags för ett konstnärligt pånyttfödande dock från MJ.

Hoppas mycket på nya plattan! :)

Vh, iö

- - - - -

PS. Den som tycker att det han själv inte gillar, ändå är "bra" - på grund
av att andra tycker att det är det, eller att andra påstår att det är det,
eller för att man själv inbillar sig att det är det - tycker jag borde försöka
befria sig från den känslan.

Subjektiva frågor har inga objektiva svar.

Idén om majoritetens eller massans auktoritet är ond.

Det är en destruktiv kraft som riskerar att leda till acceptans för förtryck
mot individens (och indinvidens känslas) okränkbarhet, och acceptans
för samhällen som försvarar (och försöker att objektivisera) obehagliga
ideal som "a cause greater than yourselves".

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Nu har gubben fyllt 50

Inläggav Alexi » 2008-09-04 23:01

petersteindl skrev:8O Nu har gubben fyllt 50 :D Ja,må han leva, hipp, hipp Hurra

Kolla in:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=62242&a=1231467&lid=puff_1231664&lpos=rubrik

Väl mött :D
PS

Dom satt och pratade i SVT:s morgon soffa om hur bra ljudkvalite det var på gamla MJ och hur perfekt det var för att testa hifi med :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-05 01:08

IngOehman skrev:- - - - -

Nu känns det som om du blandar ihop "bra" med "gillar"; när man gillar något är det väl ändå en helt egen uppfattning? Andra kan ju inte bestämma över vad jag gillar eller inte? Det måste man ju i slutändan fatta beslut om helt själv. Är inte det självklart?

Däremot kan en annan person argumentera både sakligt och känslomässigt för att någonting är "bra" och övertyga en annan om att viss musik har kvalitéer som kan kanske inte tänkt på, så ens gillande inte förhindrar en vettigare syn på viss musik.

T.ex. dragspelsmusik; jag ogillar dragspel. Inte min grej, det vet jag. Ett helt irrationellt tyckande. Men, så i dragspelstråden, tog en del kunniga personer upp låtexempel och pekade på att det faktiskt kan vara riktigt bra under vissa förutsättningar / i vissa låtar och om man lyssnar utan logdansfördomar - och då kunde jag dels förstå att dragspel visst kan vara riktigt bra, fortfarande inte min grej riktigt, men ändå omvärderade jag min ståndpunkt och erkänner att dragspel i vissa fall är riktigt bra.

Varför skulle jag inte acceptera en sådan påverkan från andra?

Om 40 miljoner människor älskar U2, betyder det att jag måste älska dem? Naturligtvis inte. Om 40 miljoner individer älskar U2 och kan förklara hur de känner och förklara vad som är så bra med dem, varför skulle inte jag ta till mig vad de säger och lyssna med större insikt och kanske omvärdera min ståndpunkt?

Eller blir jag utsatt för massans ondskefulla hjärntvätt?

Om en musikrecensent skriver och jämför U2 med annan musik och förklarar någorlunda rationellt vad som är bra med dem - vad hindrar att jag bildar mig en alldeles egen uppfattning om vad recensenten tycker och tänker och går vidare, stärkt i min uppfattning åt ena eller andra hållet?

Eller måste jag avfärda allt det vettiga hon/han säger som för mig meningslösa subjektiviteter?

Framför allt, vad har detta med politik att göra? :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-07 01:18

phloam skrev:
IngOehman skrev:- - - - -

Nu känns det som om du blandar ihop "bra" med "gillar";...

Nu känns det som om du inte förstått det jag skrivit alls.:( Jag blandar
inte ihop dem - jag säger att den ena inte ens går att definiera utan
den andra!

phloam skrev:...när man gillar något är det väl ändå en helt egen uppfattning? Andra kan ju inte bestämma över vad jag gillar eller inte? Det måste man ju i slutändan fatta beslut om helt själv. Är inte det självklart?

Jo! (Vad får dig att inbilla dig att jag skulle ha en annan uppfattning???)

Det är lika självklart som att ingen annan kan bestämma vad du skall
tycka vara bra. Och lika självklart som att det inte finns något annat än
vad någon tycker om musik, som bestämmer hur bra den är.

I varje fall om man talar om "musikaliskt bra". Däremot kan ju musiken
vara bra på annat, t ex att generera pengar, eller vad det nu kan vara
för saker som någon kan vara intresserad av för egenskap hos den.

phloam skrev:Däremot kan en annan person argumentera både sakligt och känslomässigt för att någonting är "bra" och övertyga en annan om att viss musik har kvalitéer som kan kanske inte tänkt på, så ens gillande inte förhindrar en vettigare syn på viss musik.

Något ovettigare än att kalla musik man inte tycker om för bra, är svårt
att hitta på, när det gäller frågan om vad man kan tycka om musik...

phloam skrev:T.ex. dragspelsmusik; jag ogillar dragspel. Inte min grej, det vet jag. Ett helt irrationellt tyckande.

Varför är det irrationellt?

phloam skrev:Men, så i dragspelstråden, tog en del kunniga personer upp låtexempel och pekade på att det faktiskt kan vara riktigt bra under vissa förutsättningar / i vissa låtar och om man lyssnar utan logdansfördomar - och då kunde jag dels förstå att dragspel visst kan vara riktigt bra, fortfarande inte min grej riktigt, men ändå omvärderade jag min ståndpunkt och erkänner att dragspel i vissa fall är riktigt bra.

Vad var det som du tyckte var bra när du fortfarande inte gillade det?

phloam skrev:Varför skulle jag inte acceptera en sådan påverkan från andra?

Att börja tycka att saker som inte inte tycker om är bra?

För att det är ett helt irretionellt ställningstagande. Det visar att du
inte kan befria dig från tanken att det finns några andra kvaliteter i
musik än vad man tycker om den.

phloam skrev:Om 40 miljoner människor älskar U2, betyder det att jag måste älska dem? Naturligtvis inte.

Nej, varför skulle det betyda det?

phloam skrev:Om 40 miljoner individer älskar U2 och kan förklara hur de känner och förklara vad som är så bra med dem, varför skulle inte jag ta till mig vad de säger och lyssna med större insikt och kanske omvärdera min ståndpunkt?

Inte vet jag. Varför skulle du inte kunna omvärdera musik?

Vad har det med den andra frågan att göra?

Det är väl självklart att du kan tycka att musik som du förut tyckte var
dålig, nu är bra!

Men vad du talat om tidigare är ju att du tycker musik som du inte
tycker om är bra (vilket bara visar att du inte kan släppa tanken att det
finns en sorts braighet som inte har med vad man tycker om musiken
att göra :?).

phloam skrev:Eller blir jag utsatt för massans ondskefulla hjärntvätt?

Orsaken till att du byter åsikt är öven det en helt separat fråga. Frågan
är om du kan redovisa VAD som enligt dig är bra, med musik som du
inte gillar. Håll dig kvar vid den frågan om du vill låtsas som om det
du skriver är kommenterar till det som jag skrivit.

phloam skrev:Om en musikrecensent skriver och jämför U2 med annan musik och förklarar någorlunda rationellt vad som är bra med dem - vad hindrar att jag bildar mig en alldeles egen uppfattning om vad recensenten tycker och tänker och går vidare, stärkt i min uppfattning åt ena eller andra hållet?

Först: Vad man tycker om musik (vilket avgör om den är bra eller inte,
helt subjektivt) har inget med rationella saker att göra. Det är en
subjektiv fråga.

Sedan: Om du ändrar åsikter eller inte har ingenting med frågan att
göra. Det är en annan fråga. Men om du vill berätta om vad det är som
någon berättar om musik, som kan få dig att tycka att den är bättre -
så kör på! Jag lyssnar gärna på hur sådant fungerar för dig. Men det
har ingenting med frågan vi diskuterat hittills att göra.

phloam skrev:Eller måste jag avfärda allt det vettiga hon/han säger som för mig meningslösa subjektiviteter?

Subjektiviteter - ja självklart!

Meningslösa - varför kan du inte släppa tanken på att subjektiviteter är
meningslösa??? Det är ju precis tvärtom: Objektiviteter är alltid helt
meningslösa - om de inte påverkar något som man kan ha en subjektiv
uppfattning om!

För vad finns det för meningar/värden som inte har att göra med
vad någon upplever?

Vad är det för "mening" som du inbillar dig finns egentligen? Innan du
försöker definiera det (och märker att du misslyckas) kan du nog inte
släppa den där dogmen som är fastetsad i ditt undermedvetna, om att
det finns värden utanför vad man upplever, det vill säga övertygelsen
du inte kan släppa - att musik du inte gillar ändå kan vara "bra". :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-07 02:46

IÖ, jag försöker bara vara lite praktisk.

Det spelar ju ingen roll om man ser det på ditt sätt (hur saker och ting _egentligen_ är om man tittar tillräckligt noga), eller på mitt sätt (hur man hanterar det i praktiken) för till slut handlar det om att människor behöver kunna diskutera musik utan att hålla på som vi gör här. Alla kanske inte finner det lika givande.

Jag är helt förlikad med det svårgripbara djup som öppnar sig om man skärskådar vår existens överhuvudtaget, inte bara musik utan även saker som kärlek (och hifi, höll jag på att säga), det hindrar mig inte en sekund från att upprätthålla en problemfri kommunikation med en annan människa som också har grepp om den underliggande problematiken.

Så jag hävdar fortfarande, att jag - helt naturligt - kan säga till en annan person med någorlunda musikalitet och kommunikationsförmåga, att "visst är Beatles bra, men jag gillar dem inte".

Kanske det handlar om att kunna sätta sig in i hur andra tänker för att kunna prata på dels en personlig, dels en icke-personlig nivå, i brist på bättre uttryck.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-07 03:32

Vad menar du är meningen med att säga att något som man
inte gillar är bra?

Vad skall det vara bra för?

(Och nu talar jag om omdömen om musiken som sådan, inte
andra aspekter på det, som att den är kommersiellt gångbar,
eller att man kan visa att den får korna att mjölka mera...)

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-07 13:07

IngOehman skrev:Vad menar du är meningen med att säga att något som man
inte gillar är bra?

Helt enkelt för att kunna t.ex. rekommendera viss musik till andra, och för att slippa vara låst vid en helt personlig uppfattning som lätt kan komma i konflikt med andras uppfattningar.

Bäst med konkreta exempel: Jag pratar med någon som verkligen gillar Iron Maiden, har alla deras skivor, vallfärdar till deras konserter. Som dessutom kan väldigt mycket om denna grupp och om hårdrock rent generellt.

Själv har jag bara hört en del typiska låtar, faktiskt sett en hel konsert på tv och slagits av hur publiken verkligen älskar detta band. Inte svårt att förstå hur de känner! Samtidigt som tanken är lockande så vet jag att jag själv inte skulle känna mig riktigt hemma i den situationen. Mitt "hem" är något annat.

Men, om jag för ett ögonblick lämnar mitt personliga perspektiv och tänker mig in i hur de ser på saken, så är det ju glasklart att Maiden är något av det bästa som finns öht :) Som tillfällig Maiden-fan kan jag förstå att Bruce har precis rätt vibrato på sången osv, melodierna, texterna.... Det är ingen tvekan om att de verkligen är bra på att göra sin grej. De är onekligen bra, kort sagt. Ingen är mera Maiden än Iron Maiden :)

Går jag tillbaks till mig själv så finns denna insikt kvar. Jag kan säga ärligt att jag förstår precis hur bra de är. Utan att själv behöva tala om exakt hur mycket jag gillar dem, eller varför jag själv inte är en Maiden-fan!

Jag kan alltså undvika att såra, vara ohövlig eller respektlös genom att säga "Jag tycker de är dåliga" (vilket vore en ren lögn) eller bara säga "inte min kopp te" vilket vore rätt poänglöst när man pratar om musik. Tvärtom kan vi lyfta fram allt som är bra och nå samförstånd om vilka element i musiken som är särskilt viktiga; kanske hitta mer musik med liknande särdrag.

Om man vänder på det; jag vet att en fanatisk Maiden-fan förmodligen skulle ha svårt för den typ av musik _jag_ verkligen älskar. Jag skulle dock vilja att denne inte vräkte av sig ett typiskt, personligt "åh fy fan all techno suger totalt" utan åtminstone försökte sätta sig in i hur jag upplever saken.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-09-07 13:20

phloam,

tycker din beskrivning är mycket bra. Och bra i den meningen att jag inte endast tycker att den är bra för dig utan bra för min utgångspunkt också. Jag gillar den med andra ord :D Den är så bra att den borde kunna upphöjas till norm för alla som gillar musik och har ett nyfiket sinnelag och stor aptit på musikupplevelser.

Själv har jag alltid tyckt att Van Morrison är bra, i den meningen att jag hört kvaliteter i musiken och förstått att man kan gilla honom. På senare tid har jag också börjat att gilla honom. Om jag sagt till mig själv om Van Morrison att "detta gillar jag inte, det är inte bra" hade jag förmodligen missat honom.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-07 14:44

phloam skrev:
IngOehman skrev:Vad menar du är meningen med att säga att något som man
inte gillar är bra?

Helt enkelt för att kunna t.ex. rekommendera viss musik till andra, och för att slippa vara låst vid en helt personlig uppfattning som lätt kan komma i konflikt med andras uppfattningar.

Personliga uppfattningar kan komma i konflikt med andras uppfattningar bara om man inte förstår att det inte finns någon konflikt i skiljda uppfattningar.

Varför är det så svårt att förstå att subjektiva saker är subjektiva, och
inte har med rätt och fel att göra?

Och varför skulle det svårt att rekommendera musik som man tror att
någon annan skulle tycka om - om man inte får säga att man tycker
den är bra? Varför inte bara säga just att man tror att den man talar
med skulle tycka om den?

Tycker du bara verkar hittar på en massa låtsasproblem, bara för att få hålla dig fast vid idén att det finns några "högre kvaliteter" hos musik,
än vad man tycker om den.

phloam skrev:Bäst med konkreta exempel: Jag pratar med någon som verkligen gillar Iron Maiden, har alla deras skivor, vallfärdar till deras konserter. Som dessutom kan väldigt mycket om denna grupp och om hårdrock rent generellt.

Själv har jag bara hört en del typiska låtar, faktiskt sett en hel konsert på tv och slagits av hur publiken verkligen älskar detta band. Inte svårt att förstå hur de känner! Samtidigt som tanken är lockande så vet jag att jag själv inte skulle känna mig riktigt hemma i den situationen. Mitt "hem" är något annat.

Men, om jag för ett ögonblick lämnar mitt personliga perspektiv och tänker mig in i hur de ser på saken, så är det ju glasklart att Maiden är något av det bästa som finns öht :) Som tillfällig Maiden-fan kan jag förstå att Bruce har precis rätt vibrato på sången osv, melodierna, texterna.... Det är ingen tvekan om att de verkligen är bra på att göra sin grej. De är onekligen bra, kort sagt. Ingen är mera Maiden än Iron Maiden :)

Går jag tillbaks till mig själv så finns denna insikt kvar. Jag kan säga ärligt att jag förstår precis hur bra de är. Utan att själv behöva tala om exakt hur mycket jag gillar dem, eller varför jag själv inte är en Maiden-fan!

Vad du säger är ju bara att du förstår att ANDRA tycker musiken är bra.

Det gör inte att musiken har en egenskap som är "bra", det betyder
bara att det finns dom som tycker om den. Varför vill du krängla till det
mer än så?

phloam skrev:Jag kan alltså undvika att såra, vara ohövlig eller respektlös genom att säga "Jag tycker de är dåliga" (vilket vore en ren lögn) eller bara säga "inte min kopp te" vilket vore rätt poänglöst när man pratar om musik. Tvärtom kan vi lyfta fram allt som är bra och nå samförstånd om vilka element i musiken som är särskilt viktiga; kanske hitta mer musik med liknande särdrag.

Varför är det poänglöst att berätta att det inte är din tekopp?

Varför skulle det såra någon att du inte gillar dem? Det kan ju bara
såra någon som har samma hang-up som du, att musik har någon inre
egenskap av att vara bra, som ingen för motsätta sig.

Den som förstår att det är en subejktiv fråga har väl lika lite problem
med att andra åsikter skiljer sig, som när det gäller t ex mat.

Vissa gillar surströmming, andra tycker om ostron eller kanske kropp-
kakor. Jag vet inte vad för mat som du gillar eller ogillar, men är det
viktigt för dig säga att mat som du inte tycker om är bra också?

phloam skrev:Om man vänder på det; jag vet att en fanatisk Maiden-fan förmodligen skulle ha svårt för den typ av musik _jag_ verkligen älskar. Jag skulle dock vilja att denne inte vräkte av sig ett typiskt, personligt "åh fy fan all techno suger totalt" utan åtminstone försökte sätta sig in i hur jag upplever saken.

Om din livskvalitet är beroende av att andra skall säga att den musik
du tycker om är bra, så har du problem. Men då förstår jag vad det
är som driver dig i den här diskussionen i varje fall. Och det är ju bra!

Då kommer vi nog inte längre, men eftersom jag tycker du förtjänar
bättre, så upprepar gärna min uppmaning till dig att skaka av dig de
där hang-upp:en, och slappna av i förvissningen att du har rätt till
dina åsikter vad andra än tycker om samma saker! Du kanske helt
enkelt behöver arbeta lite med dig själv och tänka igenom din syn på
verkligheten, om du det är ett problem för dig att du tar illa upp och
blir sårad av att någon annan tycker något annat än du?

Eller vad tror du? Nog fixar du att ta dig ur det!

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-07 19:30

CODY skrev:phloam,

tycker din beskrivning är mycket bra. Och bra i den meningen att jag inte endast tycker att den är bra för dig utan bra för min utgångspunkt också. Jag gillar den med andra ord :D Den är så bra att den borde kunna upphöjas till norm för alla som gillar musik och har ett nyfiket sinnelag och stor aptit på musikupplevelser.

Själv har jag alltid tyckt att Van Morrison är bra, i den meningen att jag hört kvaliteter i musiken och förstått att man kan gilla honom. På senare tid har jag också börjat att gilla honom. Om jag sagt till mig själv om Van Morrison att "detta gillar jag inte, det är inte bra" hade jag förmodligen missat honom.

Tack för visad förståelse :)

Man måste ju kunna tala om musik på ett vettigt och tolerant sätt. Precis som du säger, inte så mycket för egen skull utan för att man vill att andra ska upptäcka och ta till nya saker.

Att man ska kunna vräka ur sig saker som "70talsprogg är skit" och ursäkta sig med att det bara är en subjektiv personlig uppfattning kommer jag aldrig någonsin att acceptera.

Jag tror att språkbruket delvis formar vårt sätt att tänka; och genom att formulera sig på ett sätt som framhåller och särskiljer just den egna personliga uppfattningen i förhållande till den gängse uppfattningen eller en annan persons åsikt, så skapas ett klimat som ger ökad förståelse människor emellan. Egocentrism leder ingenvart i detta fall.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-07 19:35

IÖ, vänligen sluta leka Dr.Phil, det är varken givande eller roligt.

Föregående

Återgå till Musikstugan