Vad lyssnar ni på?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
going

Vad lyssnar ni på?

Inläggav going » 2008-09-07 21:06

Snälla höga vebodörrar, släng inte ut mig direkt bara för att ni tycker att jag är på fel forum. Det är jag inte, för det är här på Illuminati jag brukar läsa och det är just sådana som ni som jag är nyfiken på.

Vad är det för något enastående som era prylar ska ta hand om? Ni vårdar dessa prylar med sådan ömhet att en musiksnobb som jag börjar tro att ni alla väntar på att Gubaidulinas nya violinkonsert skriven för och framförd av Anne-Sophie Mutter ska komma i allmänhetens händer. Den är på väg, så oroa er inte.

Egentligen vill jag veta vad det är som ni lyssnar på i era utsökta apparater. Kräver ert musikval verkligen kostsam utrustning. Om jag dessutom kunde få lite åsikter om det existerar någon högtalarlösning som kan återge all sorts musik med de krav som jag uppfattat att ni håller er med.

(Jag är alldeles nyregistrerad, men har haft stor glädje av att läsa era trådar.)
Korta vattenpass gör husbyggandet enklare

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Vad lyssnar ni på?

Inläggav avr7000 » 2008-09-07 22:18

Välkommen!!! :D

going skrev:...........

Egentligen vill jag veta vad det är som ni lyssnar på i era utsökta apparater. Kräver ert musikval verkligen kostsam utrustning. Om jag dessutom kunde få lite åsikter om det existerar någon högtalarlösning som kan återge all sorts musik med de krav som jag uppfattat att ni håller er med.

(Jag är alldeles nyregistrerad, men har haft stor glädje av att läsa era trådar.)

Tja eftersom du ställer frågan här "inne" på Illuminati och verkar ha OA14 i dagsläget så skulle jag utan tvekan säga, Larsen 6!...

Det är en för rimliga pengar (12000 kr) "komplett" högtalare som kan återge mer eller mindre vad som helst som den matas med och som om den matas med välinspelad musik växer med uppgiften!

Det är i alla fall en absolut rekommendation!, ta med din favoritmusik och åk någonstans för att provlyssna denna högtalare! (Växjö.... Kanske en tripp till Skillingaryd för att lyssna hemma hos Larsen HiFi) Du kommer inte att bli besviken.

Det finns ju även t ex Larsen 4 för 6000 kr men jag tycker absolut att Larsen 6 är värd merkostnaden...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-07 22:23

going skrev:Snälla höga vebodörrar, släng inte ut mig direkt bara för att ni tycker att jag är på fel forum. Det är jag inte, för det är här på Illuminati jag brukar läsa och det är just sådana som ni som jag är nyfiken på.

Vad är det för något enastående som era prylar ska ta hand om? Ni vårdar dessa prylar med sådan ömhet att en musiksnobb som jag börjar tro att ni alla väntar på att Gubaidulinas nya violinkonsert skriven för och framförd av Anne-Sophie Mutter ska komma i allmänhetens händer. Den är på väg, så oroa er inte.

Hej going

Jag tycker du verkar vara på helt rätt forum :D Jag känner mig tämligen övertygad om att du inte behöver oroa dig :) Som sagt, välkommen i gänget. Är detta In tempus praesens eller offertorium? Vet du vem som dirigerar och vilken orkester det är?

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2008-09-07 23:21

Välkommen!!

:)

Carlsson är fina saker,Sitter själv på ett par OA60

Mvh En gammal alvesta bo.!! (strax utanför Växjö)

Användarvisningsbild
going

Vad lyssnar ni på?

Inläggav going » 2008-09-08 09:42

Tala om att slå in öppna dörrar:
ta med din favoritmusik och åk någonstans för att provlyssna denna högtalare! (Växjö.... Kanske en tripp till Skillingaryd för att lyssna hemma hos Larsen HiFi) Du kommer inte att bli besviken.

Jag blev verkligen inte alls besviken. Var med en kompis och hämtade en uppgraderingssats till OA50. Vi blev mottagna i hans vardagsrum med den vackra kakelugnen till vänster och högtalarna mitt fram. Sexorna var utsökta. Ett av lyssningsresultaten ska jag ta upp på avdelningen om skivtips här på Faktiskt, där det mer hör hemma.

Förresten ska jag offra lite slantar på Lotto och se om det blir en snabb affär med en sexa.

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2008-09-08 09:55

Peter Steindl skrev:
Är detta In tempus praesens eller offertorium? Vet du vem som dirigerar och vilken orkester det är?

Det är In tempus praesens, alldeles ny, Simon Rattle dirigerar Berlinfilharmonikerna, uruppförandet var i Luzern.

Allt det där får man veta om man ser på TV. Där sändes ett reportage om tillkomsten av verket, ett av de bästa i serien "Veckans konsert". Men misströsta inte, för det ligger kvar ännu någon vecka på SVT Play. Bl a får man bevittna en stor orkester utan violiner (bara solisten). Dom har gått ut, tomma stolar, så där en 50 stycken. Gubaidulina är oförutsägbar.

En inspelning kommer, den kan redan förbeställas t ex på Amazon.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-08 10:38

going skrev:Peter Steindl skrev:
Är detta In tempus praesens eller offertorium? Vet du vem som dirigerar och vilken orkester det är?

Det är In tempus praesens, alldeles ny, Simon Rattle dirigerar Berlinfilharmonikerna, uruppförandet var i Luzern.

Allt det där får man veta om man ser på TV. Där sändes ett reportage om tillkomsten av verket, ett av de bästa i serien "Veckans konsert". Men misströsta inte, för det ligger kvar ännu någon vecka på SVT Play. Bl a får man bevittna en stor orkester utan violiner (bara solisten). Dom har gått ut, tomma stolar, så där en 50 stycken. Gubaidulina är oförutsägbar.

En inspelning kommer, den kan redan förbeställas t ex på Amazon.

Tackar för info.
Jag har ingen TV. Va 8O går det att överleva då? Jo, jag lever och är lycklig ändå :) Jag gav bort min TV till en annan person som skriver på faktiskt :) för ett halvår sedan. Det var en gammaldags 33 tummare som var för [s]bumlig[/s] otymplig för mitt lilla vardagsrum. Det skall ju vara platta mojänger nuförtiden :D Men jag har internet :)

Jag skall kolla på svt.se på internet om det finns något :D

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-08 13:07

Har Gubaidulina-programmet inspelat. Kan konverteras till DVD om du är sugen. SVT Play ger väl ingen vidare återgivningskvalitet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-08 13:34

RogerGustavsson skrev:Har Gubaidulina-programmet inspelat. Kan konverteras till DVD om du är sugen. SVT Play ger väl ingen vidare återgivningskvalitet?

Jaa :D

MvH
Peter

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2008-09-08 14:22

Min huvudfråga var vad alla ni i Illuminati lyssnar på i era fina apparater. Man måste ju alltid begränsa sig och min begränsning är unga damer med stråkinstrument. För att inte känna mig som en gammal mansgris så lade jag till ännu en urvalsprincip. Damerna skulle vara så bra att de fick spela på de finaste antika instrumenten. Ett av mina val nyligen blev då Janine Jansen, som också spelar viola. Den kombinationen är sällsynt, jag känner bara till hennes landsmaninna Isabelle van Keulen som också behärskar denna konst i världsklass.

Skivan jag valde var Mendelssohn/Bruch och Gewandhausorchester, för där framför hon bl a Bruchs Romance för viola och orkester.

Jag började spela Mendelssohn och blev besviken. Soloviolinen lät utmärkt, men orkesterklangen var grötig. Vi spelade samma skiva hemma hos Larsen på hans sexa, men där blev det ännu värre. Där lät det som om orkestern framfördes i högtalare bakom solisten, förinspelat. Inte alls så man väntar sig ett Carlsson-ljud: levande som om orkestern fanns i rummet.

Alltså: En bra anläggning är hänsynslöst avslöjande. Det är som vanligt, skit in och skit ut.

Fast nog är det väl märkligt att skivbolaget Decca och Gewandthausorchester som en gång leddes av Mendelssohn släpper ifrån sig något som inte är perfekt?

På Amazon.com fanns många översvallande "reviews" som gav 5 stars. Men också två som var kritiska:

MonsieurRichard 1 star:
"Orchestral accompliment is woefully lacking in details. Fortes are over-used and there's no elasticity in the sound. The performer and the conductor did not relish in the interplays between the violin and the orchestra, partly I think this has to do with placing the violin much closer to the microphone in order to make the violin stand out. "

Milan Simic 4 stars:
"The only reason for 4 stars is that this live recording is a little 'far away'....as a record producer, it annoys me when the recording sounds more distant then when I hear Janine live in a concert hall!"

Som den gamle snickaren sa: En ska använda korta vattenpass. Långa vattenpass gör det bara besvärligare".

För att inte bli missuppfattad så poängterar jag att alla andra skivor lät alldeles underbart hos Larsen.

Janine Jansen spelar på "Barrere", en Stradivarius från 1727. För violastycket har hon lånat en Guiseppe Guadgnini från 1780. Hon kommer i höst till Berwaldhallen med Brittens violinkonsert.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-08 14:27

going skrev:Man måste ju alltid begränsa sig

Vadan detta postulat?

Enkelt uttryckt: jag håller inte med!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2008-09-08 16:23

Nattlorden skrev:
going skrev:Man måste ju alltid begränsa sig

Vadan detta postulat?

Enkelt uttryckt: jag håller inte med!

Nähä! 8O Då så!

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2008-09-08 16:27

Hejsan!

Jag skulle rekommendera dig att lyssna på Cecilia Bartolis "Opera Proibita" som är utmärkt framfört och inspelat. Vissa tycker att hon har lite för mycket vibrato vilket jag inte vet om jag ska hålla med om :twisted: .

En skiva jag upptäckte på LTS som tydligen Stig Carlsson skall ha använt som referens är en EMI-inspelning med Previn. Londons symfoniorkester spelar stycken av britten och holst.
http://www.amazon.com/Britten-Holst-Orc ... 295&sr=1-1
Man inser ganska fort varför detta är en referensskiva. Den är väldigt dynamisk med mycket pukslag och trumpeter som öser järnet. Separeringen av olika instrument är väldigt tydlig vilket är bra om man nu skall lyssna på nya högtalare.

DG har nyligen släppt ut Maurice Andrés inspelningar på bolaget på en dubbelskiva som heter "Trumpet Shall sound" som innehåller många oerhört proffsigt framförda konserter (som vanligt med denna man).

Slutligen tycker jag du skall passa på att lyssna lite på Celibidaches inspelningar (speciellt Brahms) som tydligen inte släppts på skiva förrens ganska nyligen då familjen har gett tillåtelse att göra så.

joseph

Inläggav joseph » 2008-09-08 17:24

C4rlsson skrev:Hejsan!

En skiva jag upptäckte på LTS som tydligen Stig Carlsson skall ha använt som referens är en EMI-inspelning med Previn. Londons symfoniorkester spelar stycken av britten och holst.
http://www.amazon.com/Britten-Holst-Orc ... 295&sr=1-1

Mer om denna här:
http://www.lts.a.se/Musik/Guldnoten/tabid/75/Default.aspx

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-08 17:26

Försöker att svara på dessa lite udda formulerade frågor!

Vad jag som ett exempel på en forum-medlem med största intresset av CI lyssnar på, skulle jag nog kunna räkna upp olika kategorier av musik. Men, vad har det med CI att göra, om man inte vill försöka sig på en undersökning om huvuddelen av forum-medlemmarna eventuellt är överrepresenterade för en specifik kategori. Föreslår i sådana fall att en ”omröstning” görs.

Huruvida min favoritmusik fordrar ”high end” utrustning eller liknande, så tror jag att ett så pass stort intresse för ljud, och ljudåtergivare att man registrerar sig på ett forum för detta, och aktivt deltar med bidrag i form av inlägg, är så pass engagerade att dessa till stora delar visst försöker uppgradera till ljudnirvana, allteftersom plånboken rår till. Men huruvida detta är i paritet till vilken utrustning som krävs så tror jag inte någon forummedlem stannat på lägst acceptabla nivån på anläggningen. Undantag finns väl som alltid, dock.

Angående min synpunkt på en fullödig högtalarlösning, skulle jag tro att Nagrefs variant av OA116, och OA51 ihop med OB51 når riktigt långt.
:)

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2008-09-08 17:28

C4rlsson skrev:Slutligen tycker jag du skall passa på att lyssna lite på Celibidaches inspelningar (speciellt Brahms) som tydligen inte släppts på skiva förrens ganska nyligen då familjen har gett tillåtelse att göra så.

Min senast inköpta skiva innehåller faktiskt Celibidache och SRSO, inspelad 1967 (10 år innan Berwaldhallen började byggas). Jaqueline du Pré är solist i Dvoraks cellokonsert. En fantastisk inspelning trots att den är en liveupptagning. Den egensinnige dirigenten tillät ju inga grammofoninspelningar, men nu sitter arvingarna och smygsläpper hans inspelade konserter en och en.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-08 18:41

Densen skrev:Försöker att svara på dessa lite udda formulerade frågor!

Vad jag som ett exempel på en forum-medlem med största intresset av CI lyssnar på, skulle jag nog kunna räkna upp olika kategorier av musik. Men, vad har det med CI att göra, om man inte vill försöka sig på en undersökning om huvuddelen av forum-medlemmarna eventuellt är överrepresenterade för en specifik kategori. Föreslår i sådana fall att en ”omröstning” görs.

Vad betyder CI?

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-08 18:56

Idag är nog Peter trött?

CI = förkortning av Forumets underavdelning där detta inlägg läses. :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-09-08 19:24

going skrev:Tala om att slå in öppna dörrar:

Trevligt! :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-08 19:26

going skrev:Fråga 1.) Vad är det för något enastående som era prylar ska ta hand om?

Fråga 2.) Egentligen vill jag veta vad det är som ni lyssnar på i era utsökta apparater.

Fråga 3.) Kräver ert musikval verkligen kostsam utrustning?

Fråga 4.) Om jag dessutom kunde få lite åsikter om det existerar någon högtalarlösning som kan återge all sorts musik med de krav som jag uppfattat att ni håller er med.

Vad jag förstår är detta frågorna som du gärna vill ha svar på.

Fråga 1: Ja, detta är en speciell fråga. Mitt svar blir att min återgivningsutrustning skall ta hand om d v s tillgodose mitt behov av att lyssna på musik som tillgodoser andra behov d v s att koppla av men även att få inspiration eller kreativitet eller av ren nyfikenhet på olika tolkningar eller att få fram andra inre känslor. Det finns säkert mer såsom t.ex. socialt behov då man träffar likasinnade. Att lyssna på musik för musikens egen skull kanske tom kan ske vid något tillfälle.

Fråga 2: Jag lyssnar på musik. Från klassisk seriös inkluderat Opera, symfoniskt, solokonserter, kammarmusik, soloinstrument såsom violin, cello, piano och orgelmusik till Jazz, Blues, Pop, Folkmusik, World music, Chanson. Jag är ganska mycket allätare.

Då jag även har byggt ihop min hembio så blir det även Filmmusik, tal och effekter d v s ljud på film.

Det finns en sak som jag inte förstår vad du menar med och det är om du menar vilken musik jag utvärderar högtalare med eller om du menar vilken musik jag normalt lyssnar på då jag bara vill lyssna på musik.
I det första fallet tycker jag som du, nämligen att man får begränsa sig till vissa skivor eftersom jag inte anser mig kunna ta med mig, säj 1000 CD-skivor till butik för att kunna lyssna på alla dessa. Om det däremot är så att jag vill lyssna på musik kan jag hålla med Nattlorden d v s då tycker inte jag att jag vill begränsa mig i musiklyssnande.

Fråga 3: Det går att lyssna ur klockradio. Men man kan ställa vissa premisser som sätter krav och därmed snävare kvalitetsgränser för ljudåtergivningen. Med de snävaste kvalitetskraven på det återgivna ljudet som jag vill sätta och med mitt musikval så ”kräver” detta en återgivningskedja som täcker hela tonfrekvensområdet med full dynamik, samt ett så ickekarakteristiskt ljud som möjligt d v s en hifi-utrustning utan egen karakteristik. Den skall således inte höras. The ”Sense of a live performance” är så långt jag anser man kan komma. En sådan totalupplevelse är mitt mål.

Fråga 4 lämnar jag därhän så länge. Jag är ju jävig, som det så vackert heter :mrgreen:

Väl mött :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-08 19:27

Densen skrev:Idag är nog Peter trött?

CI = förkortning av Forumets underavdelning där detta inlägg läses. :wink:

:D Aha, tack, det är första gången jag ser den förkortningen :)

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2008-09-08 19:37

Densen skrev:Vad jag som ett exempel på en forum-medlem med största intresset av CI lyssnar på, skulle jag nog kunna räkna upp olika kategorier av musik.

Meningen med mitt inhopp är raka motsatsen till att "räkna upp olika kategorier av musik". Jag hoppas fortfarande att jag får några exempel på att någon har blivit överraskad, börjat lyssna på annat sätt, tagit till sig sådant som från början känts främmande.

Det skulle vara en början. Fortsättningen kunde bli en avdelning där likasinnade kunde mötas.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-09-08 20:06

Bach är min absoluta favorit i alla former, orgel, stora och små körverk, cellosviterna, violinsonaterna och så vidare. Det är roligt att jämföra äldre och nyare tolkningar.
Wienklassicismen är jag måttligt intersserad av, mer då av romantiken och modernismen från Berlioz till Britten för att fortsätta med kompositörer på B. Jazz från Bop och framåt. Beatles går också bra.
Rock är jag mindre intresserad av om det inte är en kvinnlig frontfigur, så Bonnie Raitt är jag ganska svag för. Björk är också intressant. Några svenska favoriter är Anna-Lotta Larsson och Stina Nordenstam.

Jag prioriterar intressanta tolkningar som kan ge mig nya insikter i redan känd musik framför ljudmässigt spektakulära varianter.

För mig är det viktigt att ha alldeles utomordentlig återgivningskvalitet i mellanregistret, jag kompromissar heller i ytterändarna.

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2008-09-08 20:07

petersteindl skrev:Att lyssna på musik för musikens egen skull kanske tom kan ske vid något tillfälle.

Du har nästan förstått vad jag menar. Men har du känt som ett behov att lyssna till precis den eller den musiken?
Under lång tid behövde jag en daglig dos av Harry Carney (solist hos Duke Ellington, den som gjorde barytonsaxen till soloinstrument).
Just nu känns det nödvändigt att varje dag försjunka i en av Shostakovichs stråkkvartetter.

Är jag underlig? Finns det ingen annan? Det måste finnas någon i den värld som med Peter Steindls ord vill ha en totalupplevelse, en "Sense of a live performance".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-08 20:20

going skrev:
petersteindl skrev:Att lyssna på musik för musikens egen skull kanske tom kan ske vid något tillfälle.

Du har nästan förstått vad jag menar. Men har du känt som ett behov att lyssna till precis den eller den musiken?
Under lång tid behövde jag en daglig dos av Harry Carney (solist hos Duke Ellington, den som gjorde barytonsaxen till soloinstrument).
Just nu känns det nödvändigt att varje dag försjunka i en av Shostakovichs stråkkvartetter.

Är jag underlig? Finns det ingen annan? Det måste finnas någon i den värld som med Peter Steindls ord vill ha en totalupplevelse, en "Sense of a live performance".

Du är ju helknäpp :D Nästan lika knäpp som jag 8) Just nu är det en brutta vid namn Katie Meluha på tapeten :D Låten heter 9 million Bicycles in Beijing. Den surrar i skallen :) Jag har haft min Shostakovich stråkkvartettsperiod för 15 år sedan. Vaughan-Williams perioden var på 70-talet och likaså Wagner operor. Läget förändras lite då man jobbar med musik och är tvungen att konsumera musik från morgon till kväll. Då kan tystnaden te sig som ljuv musik :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2008-09-08 20:23

Till Lennart!
Med Bach som favorit så kanske du vill ha en privat konversation med mej om en månad eller så när jag fått hem Lara St. Johns dubbel-CD med alla Bachs sex partitor och sonator för soloviolin. Sedan kan vi ta oss an Goldbergvariationer med Simone Dinnerstein. Båda två räknas som nytolkare som drar massor av nya Bach-lyssnare.
Lara St. John spelar en Guadagnini från 1779. /Sune

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-09-08 20:37

Ok going,
hade inte uppdaterat skärmen på en stund.
Nu ska du få några konkreta godbitar:
Uri Caine, Wagner e Venezia, W&W 910013-2 - fick mig att leta efter mer Caine där jazz och klassiskt förenas
Gregorio Paniagua, La Folia, Harmonia Mundi HMC 901050 - fick mig att leta efter mer och seriösare renässansmusik
J.S.Bach, kantater BWV 78 &106 Vanguard Classics 08 2009 71 med Wiener Statsoper ork+kör, dir. Prohaska från 1954 - ålderdomlig tolkning men lysande monoljud!
Bonnie Raitt, Longing in their Hearts, Capitol 0777 7 81427 2 0 - fick mig att inse att jag optimerat anläggningen åt fel håll
Janacek, Taras Bulba jämför LSO/Huybrechts (Decca SXL6507) med CPO/Ancerl på Supraphon, båda på LP (jag håller inne med att beskriva min upplevelse tills vidare).

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-08 20:39

Tidigare när jag ägde äldre bilar av sämsta skick, så kunde jag inte undgå att lyssna till dessa under körning, i fasa att de olika hörda oljuden skulle utmynna i ett haveri. Men efter att ha köpt en motorcykel, (ny!) och från denna hört det magnifika ljudet så har verkligen min syn på motorljud förändrats. På det sättet kan jag säga att en förändring till det positiva till motorljud har skett, och verkligen fått mig att börja lyssna till motorljud med välbehag.

Vid ett tillfälle under en MC-semestertripp till en naturskön ö, i sällskap med en likaså naturligt skön dam, så stannade vi till vid en väl bibehållen gammal stadsdel. Under en promenad i denna stadsdel fann vi en kyrkoruin, där det straxt skulle hållas en konsert. Föreställningen var en klassisk konsert med cello, flygel och ståbas, utförd av akademielever från något musikkonservatorium e.dyl. Mitt intresse för klassisk musik hade dittills inskränkt sig till misslyckade lyssningar till utskickade reklamskivor med halva stycken och dålig kvalitet t.ex. Men detta lyssningstillfälle öppnade mina ögon för hur vackert och stämningsfullt stränginstrument kan låta i verkliga livet. Denna totalupplevelse med den vackra ruinen som fond, under den sena timmens lugn, med effekterna av den nedgående solens skuggspel på ruinens väggar, och där de kunniga musikanterna inlevelsefullt framförde lugna och fina stycken, skapade detta ett förnyat intresse för denna musikkategori, som det tidigare inte hade blivit något av med för min del.

Användarvisningsbild
lennartj

Uri Caines Goldbergvariationer

Inläggav lennartj » 2008-09-08 20:46

Med risk för att du går i taket,
Uri Caines Goldbergvariationer är något i hästväg. Dessvärre missade jag när han framförde dem med sin ensemble i Stenhammarsalen i Göteborg från några år sedan, men de finns på dubbelcd W&W 910054-2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-08 20:58

going skrev:Till Lennart!
Med Bach som favorit så kanske du vill ha en privat konversation med mej om en månad eller så när jag fått hem Lara St. Johns dubbel-CD med alla Bachs sex partitor och sonator för soloviolin. Sedan kan vi ta oss an Goldbergvariationer med Simone Dinnerstein. Båda två räknas som nytolkare som drar massor av nya Bach-lyssnare.
Lara St. John spelar en Guadagnini från 1779. /Sune

Det där låter spännande :) Jag har Goldbergvariationerna med Glenn Gould och Angela Hewitt. Jag tycker båda är bra men just nu gillar jag Angela Hewitt mer.

/PS

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati