Fråga om inställing av vinylsvarv

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Fråga om inställing av vinylsvarv

Inläggav Ceder » 2008-09-06 22:25

Kan inleda med att jag söker något i stil med tumregler (vet dock att det kan riskera att svaren blir färre..)

Jag har lite trassel med att få till en vettig inställing på de spelare jag har när jag byter puppa. Jag ingen uppfattning om hur den nya vinkeln mot skivan påverkar.

Alltså: om jag byter från pickup A som är 15 mm. hög (inkl. nål) till pickup B som är 20 mm hög (inkl. nål) så ändras ju vinkeln mot plattan (någon som fattar vad jag menar :oops: )

Fråga1: hur vet jag vad som är rätt vinkel?

Fråga 2: när jag byter till B så innebär det även att armens vikt mot puppan ändras (då tyngdpunkten ändras) Jag justerar självklar vikten för nåltryket men det påverkar ju ändå "armens vikt mot nålen" (återigen; om någon fattar vad jag menar :oops: ) hur vet jag vilken vinkel armen skall ha? (d.v.s. skall den ligga helt plant, luta X grader "ned" eller vad?)

EDIT: efter ett par bira är det lite svårt att få ned vad jag menar, men jag förtydligar gärna i morgon, ge mig bara en hint om vad som är oklart :lol:

//DC

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2008-09-07 11:29

Finns massor att läsa på nätet. Kolla t ex tidigare trådar på Faktiskt och gärna på vinylengine.com och svalander.se
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-07 12:52

Min inställning till vinylsvarv är, att jag aldrig begripit mig på det uttrycket. En svarv i min värld är en bearbetande maskin som avverkar material, vilket är raka motsatsen till en skivspelare!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-09-07 12:54

paa skrev:Min inställning till vinylsvarv är, att jag aldrig begripit mig på det uttrycket. En svarv i min värld är en bearbetande maskin som avverkar material, vilket är raka motsatsen till en skivspelare!

Gravt felinställd, är det väl precis vad en skivspelare är kapabel till...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-07 20:48

Vinylsvarv är ju lika jovialiskt mysigt som att kalla en saab för Stallbacka-moppe, även om det inte är en moped. En del dristar modigt att kalla alltsammans för humor.

Till ämnet;

Innan du ens börjar fippla med något så kontrollera att du har korrekt "overhang". Detta skall finnas angivet i manual. Overhang är det mått som är mellan tonarmens axel till nålspetsen. Nålspetsen skall följa en bana, och det är också viktigt att pickupen har rätt vridning.

1; Med de flesta pickuper så finns en rekommendation om hur nålrörets vinkel skall vara mot skivan, ofta 20 grader. Detta finns att skriva ut på hemsidor, så man kan med utskriften som bakgrund syfta rätt vinkel genom att höja och sänka tonarmens höjd i tonarmsbasen. I värsta fall kan man justera vinkeln med olika tallriksmattor. Armen skall i regel vara parallell med skivans plan.

2; Nåltrycket justerar du genom motvikten. De flesta har en motvikt som man kan referera till en jämvikt, ställa skalan till "0", och därigenom få rätt nåltryck när man sen ställer motvikten. Vissa armar har nåltryck genom en fjäder. Dessa bör också vara graderade. Allt detta bör finnas i armens eller spelarens manual.

När detta är klart så kontrollera antiskating, vilket har med nåltrycket att göra.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-09-08 11:12

Tack för svar, har kollat runt lite och hittat Lenn Arts artikel på hififorum Verkar ju vara ganska heltäckande :) (i kombination med den info./manualer som finns för mina spelare och pickuper)

Någon som läst den och har synpunkter? (d.v.s. "den är bra" eller "det stämmer åligt med mina erfarenheter" osv)

Har tänkt om lite från min första post i tråden och ser väl det nu som en trevlig aktivtet att köra någon eller några kvällar (d.v.s. lära sig lite om principen bakom och inte bara stressa igenom det hela)

//DC

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2008-09-09 10:57

Ceder skrev:Tack för svar, har kollat runt lite och hittat Lenn Arts artikel på hififorum Verkar ju vara ganska heltäckande :) (i kombination med den info./manualer som finns för mina spelare och pickuper)

Någon som läst den och har synpunkter? (d.v.s. "den är bra" eller "det stämmer åligt med mina erfarenheter" osv)

Har tänkt om lite från min första post i tråden och ser väl det nu som en trevlig aktivtet att köra någon eller några kvällar (d.v.s. lära sig lite om principen bakom och inte bara stressa igenom det hela)

//DC

Tänkte precis tipsa om den, tycker den är väldigt bra. Dock är det viktigt att ha en justeringsmall för att det ska gå så enkelt som möjligt att få till det bra och det vill jag minnas att det inte fanns där? Jag använder en som jag hittade på den här hemsidan:

http://www.tanker.se/lidstrom/

Kolla under Artiklar så ligger det en näst längst upp, bara att skriva ut och köra. Har använt den mycket med gott resultat.

Lycka till!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-09 11:03

Kan även tipsa om MoLT nr 1-1991:
Tonarmens geometri eller den andra pusselbiten till en korrekt inställd tonarm. Ingvar Öhman

Azimuthvinkel, antiskating, basresonans, tonarmsrörresonans (ej att förväxla med nålarmsresonans) med avseende på frekvens och Q-värde, överhäng, axiella vinkelfel och systemvinkeln är några av de begrepp som kommer att behandlas i denna artikel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Teknikforum