LM3886 x 6, andra försöket...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-08 08:42

Den snyggaste lösningen är ju de chip som har isolerade hål och skruvisolering från början...men jag håller med om att den lösningen på bilden är ruskigt snygg.

//Magnus som bara lär sig.

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2008-09-08 08:45

hehe.. plast eller inte plast..

Nåja, jag tycker Ollebolles förslag är coolast, men......

Sitte det inte lite lytar ivägen för en sådan lösning?
Vet att detta diskuterats förrut och ettt förslag dök upp om att montera lytarna på undersidan men.. mmm

Hur har ni andra tänkt?

Är det bara jag som missar något eller gör saker onödigt svårt.. :)

(Siktar på liten låda med aktiv kylning) 8)

/JZ

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2008-09-08 09:16

Btw, är det inte dags att börja snacka nätdelar lite ? :D
Vet att en del kommer att köra med "styva" nätdelar

Ingen som funderat på reglerat? :)

/JZ

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-09-08 13:03

Jag tror inte att du tjänar speciellt mycket på reglerad nätdel...
Lm3886 har ganska hög psrr (power supply ripple rejection tror jag det står för...)
Hög psrr betyder att kretsen inte är så känslig för små variationer i matningsspänningen...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-09-08 13:32

Vad menas med en "styv" nätdel?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-09-08 14:29

HenrikS skrev:Vad menas med en "styv" nätdel?

Trots det något vågade namnet innebär det bara att nätdelen vid belastning inte saggar dvs den behåller den tänkta spänningen väl. En nätdel som i tomgång ger 37 V och vid full last ger 36 V är således "styvare" än en nätdel som vid tomgång ger 37 V men vid last endast 32 V.

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2008-09-09 09:24

Jag tror inte att du tjänar speciellt mycket på reglerad nätdel...

Vill egentligen inte skapa en debatt, Men om jag inte minns helt galet så är somliga på en del andra forum av en annan åsikt. :?

Det är ju såklart upp till var och en om man vill slänga pengar på reggar som inte behövs. :)

Nåja, hur går det med bygganet för alla? Ingen som byggt klart? :D

/JZ

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-09-09 09:56

Gruppköpet på komponenterna är inte igenom ännu, så det tar ett tag till innan det kommit så långt. Dessutom fattas det mesta i övrigt för mig i.a.f. jag har "bara" mina "små" transformatorer på väg hem. :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-09-09 14:45

Finns det något intresse att samköpa ifrån tex trafoshop24? Om vi kommer upp i 10st 1000VA så kostar dom 71.91 euro inkl moms.

Vet inte vad frakt går på, tänkte maila dom och höra lite.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-09 17:30

Om du skall maila dem så kan du väl kolla om man kan få speca sekundärspänningen själv. Vi vill väl helst ha ca 27V, och om man kan få det till samma pris så är det säkert fler som är intresserade.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-09-09 19:30

Skickade iväg ett mail förut, men frågade in om att ändra sekundären till 27V.. Gör det i nästa mail jag skickar, hoppas på svar imorgon.

Någon som är sugen på att sambeställa 47000µF Rifa kondningar från ELFA? Går ju spara några slantar.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-09-10 16:40

Jag har fått svar ifrån trafoshop nu.. Dom kan fixa Trafos med 2x27V på sekundären till samma pris!

DOCK var frakten hög enligt mig, men prylarna väger ju lite :)

1st trafo runt 40 euro
10st runt 220 euro

Så om vi går ihop och köper 10st trafos så blir priset 890kr/st inkl frakt från Tyskland..

Det får väl ses som ett kap mot det som finns i sverige. Jag skulle kunna hålla i ett köp om det är några som är villiga att göra affärer med mig, jag är ju ny.. Och då kanske man kan få några slantar för varje trafo man skickar vidare till folk som bor längre ifrån :)

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2008-09-10 20:50

jag är intresserad! :P

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-09-10 21:51

Bra, då är vi uppe i 2st intresserade inkl mig då :)

Vart är allt folk!?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-10 22:31

Det låter intressant. Fast behöver man så stor som 1000VA? Iochförsig så är det kul med lite overkill ibland...
Jag måste mäta lite på en mindre trafo och se hur stor utspänningen blir i praktiken vid diverse olika last. Skall se om jag hinner kolla detta innan helgen.

Preliminärt så är jag i alla fall intresserad av en grym trafo. Har du kollat på vad det kostar med frakt i Sverige?
Har du planer på att åka på t.ex DIY träffen i Uppsala? Då skulle man kanske slippa mycket av fraktkostnaden inom sverige.

Vad menar de med de där 200mm spröten på bilden? Skall det vara 200mm fritt runt trafon? Det låter inte så rimligt i praktiken.
Vi kommer nog vilja ha med det som de kallar montagetillbehör, dvs 3.81 euro till.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-09-10 22:56

De 200mm sakerna, är det inte sladdarna? :)

Jag tror jag vill vara med att gruppköpa kondensatorer... Hur många är vi?

De kan man ju med fördel fördela på diy-mässan i uppsala för de som ska dit!
Jag siktar på att komma :) Det ska bli kul!

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-09-11 07:27

Jag ska driva 6st kort med 1000VA, frågan är hur många du ska driva :) Tror det var rikki som sa att runt 80VA per chip.

Fraktpris i sverige verkar bli 160kr med bussgods och 210kr med posten.

Som det är nu så har jag väl inte planerat att åka på DIY mässan, men det hade ju vart kul. Dock vet jag inte hur jag ska ta mig dit, har inget körkort.

Ska ni vänta så länge med att bygga ihop era slutsteg!? :)

Ang kondningarna så borde det ju kunna bli lite folk, men det är bara du olle som har svarat på det jag skrev.

Ska man ta detta i en ny tråd för att underlätta det kanske?

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2008-09-11 07:45

även jag skall bygga med 6 kort och behöver lite kondningar, så jag är väl på där med då :)

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-09-11 10:16

Jag gjorde en ny tråd att disskutera gruppköp av kondnignar och trafos i..

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 131#593131

Gå gärna in och skriv där ni som är intresserade, av vad och hur många.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-09-11 11:37

Vi är väl flera som ska till Uppsala... Om du har tur så kanske någon kan plocka upp dig på vägen :)

Själv ska jag dit, men jag ska dit lite tidigare, och hem lite senare, för jag ska passa på att hälsa på en kompis i uppsala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-09-11 12:06

Kaffekoppen skrev:
Zei skrev:Om LM3886chippet är oisolerat och man kör en skruv rakt igenom för att få fast det mot flänsen, Behöver det då vara en plastskruv eler vad använder man?

/JZ
Det finns olika lösningar, men plastskruv används.

Plastskruv använder man inte för att skapa en tight termisk koppling. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-11 12:15

Nä,,, :oops:

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-09-12 15:03

Jag har en fråga om dessa kort som jag tror inte varit uppe tidigare.

Jag har själv fyra kort och här därmed för avsikt att bygga, men jag undrar om jag kan bygga på följande sätt för att få större flexibilitet:

2 kanaler (bryggat, d.v.s. 4 kort i mitt fall) som jag kan via en switch kan ställa om så det blir fyra kanaler alternativt 3

Någon som fattar vad jag menar? :oops:

Tanken med det hela är jag på dett sätt skulle kunna försörja ex. två "toppar" och en eller två basar (aktivt delat) med samma slutsteg.

Om så, vad skulle det krävas runt om? (förstår att jag måste mixtra så att jag får annan spänningsmatning när jag slår om brytaren) men är det något annat också?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-13 21:27

Nej, du skall inte ändra spänningsmatning när du slår om brytarna.
När du vill ha många kanaler så kör du ett kort per kanal (icke-bryggat) och när du vill ha mycket effekt så kör du två kort per kanal (bryggat).

Vid bryggat läge behöver du invertera insignalen för att få till bryggad signal, då där behövs omkoppling för varifrån andra halvan av bryggan tar sin insignal.

På högtalarsidan så behöver man flytta sladdar. I bryggat läge så är ju båda ledarna till högtalaren kopplad till utgången på var sitt kort.
I det icke-bryggade fallet så är ena ledare kopplad till jord.
Jag skulle inte rekommendera att ha omkopplare för att slippa flytta dessa sladdar.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-09-14 14:03

Hej alla!

Tyvärr har jag uppmärksammat tråden för sent för att kunna delta i projektet som kan bli både billigt, enkelt och högpresterande. Det verkar dock fortfarande vara möjligt att spräcka budgeten hur många gånger som helst med exotiska komponenter. Tankeväckande är hur extremt simpla och crappiga komponenter som sitter i tex. 1090 och 208 jämfört med en del som övervägs här.

I tidningen High Fidelity publicerades en konstruktion för en del år sedan enligt samma grundkoncept som i denna tråd fast jag har för mig att man där hade 4 st 3886 per kort. Jag har inte tidningen kvar, men jag kommer ihåg att man diskuterade kylning ganska ingående. Artikelförfattaren flyttade tyngdpunkten något från " mördarkylare " till problemet med värmeavledningen kapsel/kylare eftersom han menade att detta var den flaskhals som fanns pga kapselns lilla area. Precis som här valde man att klämma fast kretsarna med U-profil istället för att använda monteringshålen för att dels få ett jämnare tryck över anliggningsytan och kanske också för att försöka leda någon värme även genom kapselns framsida. Isolerade chip gick fetbort och man övervägde tom att skippa glimmerbrickorna också trots att kapseln leder V- ( har jag för mig ). Vad jag förstår blir man i så fall tvungen att isolera flänsen från chassit och dessutom montera den internt inuti lådan. Själv tycker jag ju att det är lite hetero med kylare som leder V-, men andra kanske avfärdar det som barnsligheter......

Det är väl tveksamt om mitt inlägg kan tillföra något till tråden, men jag är iaf medlem och, tja..... det är mina 2 cent iaf.....
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-09-15 21:16

Vi har ju tre chip per kort, så vid samma effektuttag så bore vi ha en liten fördel eftersom att vi fördelar spillvärmen över tre chip istället för två :)

Jag ska inte köra mitt steg i PA-sammanhang med stor kontinuerlig effekt.
Jag är ute efter hyffsat hög klippeffekt, för det ska man ha enligt denna ändlösa tråd :)
Min medeleffekt håller sig nog kring ett fåtal watt skulle jag tro!

Men det är inte bra att slarva med kylningen. Det håller jag med om!

De flesta diy:are på t.ex diyaudio.com som bygger små chipförstärkare med enkla LM3886:or brukar säga att de blir inte så farligt varma.
Vissa kyler ju med gamla datorkylflänsar och tycker att det funkar helt ok vid vanlig musiklyssning!

Jag undrar hur de där besynnerliga kylproblemen som beskrevs i High Fidelity egentligen uppkom?
Spelade de med stora effektuttag?
Och visst borde vi ha en liten fördel mot dem, efter som att vi kör tre chip parallellt, och de bara två? :P

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-09-19 19:17

Appropå Bullit-korten, någon mer än jag som inte fått sina än?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-09-19 19:25

Det verkar ju som att de flesta har fått...

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-09-19 20:15

Alla utom jag... :cry:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
primpa

Inläggav primpa » 2008-09-22 14:54

Hmm, en liten fundering som jag kom på.
Mina högtalare är specifierade till 100W och 8Ohm, jag har för mig att det är 100W kontinuerlig effekt. Om jag nu bygger korten bryggkopplat så kommer jag få ca 150W max kontinuerlig uteffekt. Kommer jag att ha sönder högtalarna vid normalt lysnande. Eller kommer de bara säga upp sig?
De borde väll bottna innan de "brinner" upp?
Så att man kan sänka musiken alltså.

Eller är det mer säkert att bara ha 1 kort per kanal dvs ca 50W?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum