InfraY-6 "slutstegsval"

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-08 01:13

Rydberg skrev:subjektivisten, du är otroligt tröttsam!

Har jag fel eller? Om något är väl du tröttsam som påstår saker sådär?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-08 01:18

KarlXII skrev:Sniff, sniff.

Det osar prestige härinne. :)

Inte från min sida iaf. Det får gärna vara så att Bryston steget är bättre än Nad 208, men jag tar påståendet som kommer fram med en nypa salt. Speciellt med tanke på hur bra NAD 208 fick i F/E lyssning*, att just det Bryston slutsteget inte är F/E lyssnat och hur otroligt stor skillnad det är mellan bra lyssningsmiljö och sämre lyssningsmiljö. Planet Dada var klart mer detaljerad hos Tengil än hos mig, fast jag har "bättre" högtalare och vi har stort sett samma apparater. 8)

*Dock så kan ju den 208 vara trasig eller åldrats med tanke på hur gamla dom börjar bli. Det jag läst från andra är att dom brukar bli lite mer orena när dom börjar krångla.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-09-08 07:40

Jag tror säkert att bryston är ett bättre slutsteg än en nad 208, jag bara nyanserade att en nad 208 är beslöjad, jag tror (och tror att rydberg tycker så oxå :) )att rummet har större betydelse, i jakten på dessa små nyanser.

For the record, jag låter mina två 208 sköta om Y4, topparna tar ett Rotel 1090 hand om.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-09-08 08:26

Självklart har rummet otroligt mycket större påverkan, vad är det i det jag skriver som antyder att jag skulle tycka motsatsen? :) (jag har inte ens snackat om rummet)

NAD208 är ett bra steg men Bryston SST upplever jag som renare och skulle gärna vilja ha igen, det var roligare att lyssna på musik igenom. Mer avancerat behöver det inte alltid vara :) Beslöjad skrev jag lite på skämt även om det ligger en smula sanning i det.

subjektivisten> Jag har varken tid eller lust att argumentera med dig! Jag vet precis vad jag tycker och det finns ingenting i det du säger eller kommer att säga som kommer att ändra på det. Fine?!!
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-08 08:51

subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev:Eh... det gjorde man visst. Kanske inte direkt så att den benämdes med begreppet "beslöjning" - det är ju Rydbergs ordval ;)

Men inte tusan gick Nad208 igenom odetekterbar. Den måste byggas om för att vara transparent. Det behovet finns inte hos Brystonstegen - numera ;)

Du kanske borde kolla upp saker INNAN du säger massa trams? Ett tips är att kolla upp vad dom hitta. Jag kan hinta med sök på nad 208 och 280. För det var EFTER 280 watt som man kunde höra ett visst problem med extremt matrial. Så denna bashning av 208an börjar bli tröttsam nu. Speciellt om man lyssnar på sakerna i ekokammare. 8)

Visst tusan är du löjligt tröttsam precis som Rydberg nämner. Dra in andra faktorer som hans rum i diskussionen är ju bara löjligt, särskillt efter ett inlägg som skrevs lite skämtsamt av någon som råkar tycka att det är bättre med ett annat steg än gullegrisen Nad208 (som jag förövrigt tycker är det mest prisvärda steget som finns, iallafall om Morello haft fria händer med det).

Ditt tröttsamma gåpåande och värdelösa argumenterande som inte innehåller varken saklig kunskap eller normalt social debatteknik är inget jag har lust att delta i. Du verkar bara fastnat i nån sorts prestige. Hejdå.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-09-08 09:11

Det var nog jag som nämnde rum :oops: , och jag menade inte att klanka ned på någons lyssningsloge (jag har ingen aning om hur den ser ut), jag försökte nyansera bilden av en beslöjad Nad 208(som skrevs skämtsamt)
Folk får gärna för mig ha vilka slutsteg som helst :) Jag har svårt att tänka mig att jag skulle bry mig mindre :D

MEN om någon till äventyrs skulle ha skaffat sig en Nad 208 och efter att läst lite inlägg, fått hybris och genast börja spara till ett bryston, så är min högst personliga uppfattning att det finns andra ställen i återgivningskedjan, ex rummet som för penningen(om det är en faktor vill säga) KAN ge större förbättringar(förutsatt att man har högtalare med rimlig konstruktion, impedans).

Vh Christer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-08 10:48

Tengil skrev:MEN om någon till äventyrs skulle ha skaffat sig en Nad 208 och efter att läst lite inlägg, fått hybris och genast börja spara till ett bryston, så är min högst personliga uppfattning att det finns andra ställen i återgivningskedjan, ex rummet som för penningen(om det är en faktor vill säga) KAN ge större förbättringar(förutsatt att man har högtalare med rimlig konstruktion, impedans).

Vh Christer
Håller fullständigt med, men det är ju en rätt personlig uppfattning :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-08 12:18

Rydberg skrev:subjektivisten> Jag har varken tid eller lust att argumentera med dig! Jag vet precis vad jag tycker och det finns ingenting i det du säger eller kommer att säga som kommer att ändra på det. Fine?!!

Bra inlägg.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-08 12:22

Kaffekoppen skrev:Visst tusan är du löjligt tröttsam precis som Rydberg nämner.

Vad är tröttsamt om försöka hålla debatten på rätt nivå? Du verkar ju inte ha problem att ifrågasätta dyrkablar eller annat?

Kaffekoppen skrev:Dra in andra faktorer som hans rum i diskussionen är ju bara löjligt, särskillt efter ett inlägg som skrevs lite skämtsamt av någon som råkar tycka att det är bättre med ett annat steg än gullegrisen Nad208 (som jag förövrigt tycker är det mest prisvärda steget som finns, iallafall om Morello haft fria händer med det).

För det första så bör du väl kolla upp eran historia och läsa erat EGNA test om den beslöjade Nad 208.

Kaffekoppen skrev:Ditt tröttsamma gåpåande och värdelösa argumenterande som inte innehåller varken saklig kunskap eller normalt social debatteknik är inget jag har lust att delta i. Du verkar bara fastnat i nån sorts prestige. Hejdå.

Jag prestige? haha, driver du med mig? Jag bryr mig inte ett dugg om Bryston skulle vara mer ren, men man kanske skulle vara mer försiktig med vissa uttalande. Annars kan man ju fråga sig om man ska ta något som LTS och MOLT säger på allvar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-08 12:31

Du är medveten om att apparaten testades i Ingvar Öhmans regi och inte LTS? Iallafall om man får tro det han skriver själv.

Vad det gäller ingångssteget, dvs ett steg som minsann agerar likadant oavett utnivå, så har det tagits fram justeringar på det med. Fast den informationen var ju onödig för dig, för du vet ju bäst.

Over and out.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-08 12:51

Kaffekoppen skrev:Du är medveten om att apparaten testades i Ingvar Öhmans regi och inte LTS? Iallafall om man får tro det han skriver själv.

Och skillnaden är? Så det är inte Ingvar som varit med på nästan alla F/E lyssningar i LTS's regi? Man ska ifrågasätta hans tester mer eller vad menar du?

Kaffekoppen skrev:Vad det gäller ingångssteget, dvs ett steg som minsann agerar likadant oavett utnivå, så har det tagits fram justeringar på det med. Fast den informationen var ju onödig för dig, för du vet ju bäst..

Vet alltid bäst? haha, driver du?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-08 13:32

Nej, det står inte att man skall ifrågasätta honom.

Det var mer så att du pratar om sånt du tror att du vet, men inte alls vet allt om och dessutom är duktig på att be andra kolla fakta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-08 15:01

Så vad är det jag inte vet något om? Du får gärna berätta det för mig. Jag erkänner direkt om jag haft fel, vilket 5 års historia på faktiskt bevisat om och om. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-08 15:22

Du har fel i att ingångssteget inte påverkar under en utnivå på 280w, du hade fel när du hävdade att apparaten var testad av LTS (det trodde jag med tills Ingvar skrev att den var testad av honom på hans egna initiativ).

Men det här har jag redan skrivit ;)

Kontenta: Den är inte helt transparant vid någon utnivå utan justering.
Kontenta 2: Den är riktigt riktigt bra - när den inte går sönder.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-08 15:55

Kaffekoppen skrev:Du har fel i att ingångssteget inte påverkar under en utnivå på 280w,

Källa? :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-09 19:00

Källan finns väl väl beskriven, troligen där du hittat din info - men "problemet" är inte sådär jättestort ;)

Några kondingar som behöver vara lite större bara.

Pratade med någon som är synnerliggen väl insatt i produkten ifråga för att verifiera mitt minne. Jag har inte tillgång till de rapporterna.

Du behöver inte gråta blod för att Bryston inte har den egenheten att rulla av lite tidigare :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-09 21:06

Har faktiskt aldrig sett den infon alls, så är nyfiken på vart den kommer ifrån. Sen så driver min 208a basarna och jag tror den fixar det utan problem. Har ju en 1090 som driver i32s.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-17 08:38

Finns det ingen vettig Class D slutsteg som kan driva Profundus Y/Infra Y till bra pris? Den bör kunna driva så många som möjligt, ha tillräckligt med kraft och gärna inte fall för tidigt. Gärna billig med.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-17 15:38

Class D brukar väll ha problem med för låg last...
Mina ClassD steg som ska driva moduler, dem gillar inte laster under ca 1,5 Ohm, nominellt ner till 2Ohm står det i manualen, men det e 1,5Ohm som gäller.
Sedan så sluter dem att göra som man vill, och stänger av sig i stället...
:?

Men vid 2ohm så lämnar dem 1100w/kanal och ca 800vid 4 och 500w vid 8ohm. (inte den absolut stabilaste kuben kanske, men detta spelar ju ingen större roll då det i alla fall rör sig om sådana löjliga effekter så detta kommer aldrig att spela någon roll)
Sedan så låter dem faktiskt riktigt bra måste jag säga, och tycker mig inte störa mig på dålig diskant som annars brukar gnällas på hos Class D steg.
Men dem kommer att bli "förpassade" till modulerna sedan i alla fall ;) (rotel1070/1080/991 till topparna)

Men något ClassD steg som på ett bra sätt hanterar impedanser under 1-2Ohm hittar du nog aldrig e jag rädd... :(
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-08 00:00

Jag har inte lyssnat på de omtalade stegen samtidigt i samma rum men tittar man rent krasst på kurvorna så är båda Rotel 1090 och Bryston 7BSST bättre än NAD 208 även om NADsteget också är riktigt bra.

Jag har för övrigt suttit och Caddat om RS2000 i Orcad Layout under några dagar nu så man slipper blanda in Eagle vid schemaförändringar.

Snart dags att presentera lite data tror jag :p Det var ju över ett år sen vi började mäta/tweaka den första prototypen och Morello har haft mer än fullt upp på andra håll sen dess.

Utan att överdriva så kan man säga att det är ett Spare no expense projekt (men då menar jag inte guldkablar å annan ormolja :) ).

Skönt att resan äntligen börjar gå mot sitt slut, nu måste man bara smöra upp John A så han mäter upp ett ex. :P

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-08 05:39

Vad är skillnaden på erat slutsteg och HA's största som Morello också har ett stort finger i?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-06-08 10:19

MattiasKarlsson skrev:Vad är skillnaden på erat slutsteg och HA's största som Morello också har ett stort finger i?
den kommer lämna 5x mer effekt och kosta 5x mer?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-08 11:41

Båda ska väl ge ca 500 watt?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-08 16:57

Det är stor skillnad mellan dessa steg, den gemensamma nämnaren är att Morello varit med och utvecklat båda så det är extremt bra förstärkare.

Jag har varit med Morello och fipplat med HOLO under senaste veckan och den har kommit ner till extremt låg distorsion och är en otroligt bra förstärkare.

Prismässigt kommer RS2000 vara en hel del dyrare än HOLO förstärkaren som enl. ovan är en riktigt bra förstärkare (bättre än Rotel 1090) så jag skulle tro att de flesta inte tycker det är värt att lägga extra pengar för att få ner distorsion och brus ytterligare (till löjliga nivåer).

Men det är inte en förstärkare för gemene man utan för de som vill ha det bästa man kan köpa :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-06-08 17:45

Sådana satsningar gillar jag, även om jag aldrig någonsin kommer kunna
ta mig råd. Lycka till med fortsättningen helt enkelt. Finns där någon
tidsplan?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-08 17:50

shifts skrev:Sådana satsningar gillar jag, även om jag aldrig någonsin kommer kunna
ta mig råd. Lycka till med fortsättningen helt enkelt. Finns där någon
tidsplan?

Tack!
ja det har funnits ett antal som blivit spräckta :)

Förhoppningsvis så är vi klara i höst. :)
Prototypförstärkaren är klar men man kan alltid tweaka mer :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-08 17:57

Lazyworm skrev:Prototypförstärkaren är klar men man kan alltid tweaka mer

Så länge det går att göra det är det inte det bästa man kan köpa.

Bara att tweaka på!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-08 18:07

Lust skrev:
Lazyworm skrev:Prototypförstärkaren är klar men man kan alltid tweaka mer

Så länge det går att göra det är det inte det bästa man kan köpa.

Bara att tweaka på!

Näehe, kan du ge mig något exemepel?

Ifall du vet något som är bättre utan att ens ha en aning om vad vi har för data så får du gärna slänga in lite brasved :)

edit:
Ett litet sidoexempel, om Bugatti Veyron är världens snabbaste serietillverkade bil, skulle den då inte vara det ifall bugatti innan release tweakade för att få den ytterligare några km/h snabbare? 8)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-08 18:59

Lazyworm skrev:
Ett litet sidoexempel, om Bugatti Veyron är världens snabbaste serietillverkade bil, skulle den då inte vara det ifall bugatti innan release tweakade för att få den ytterligare några km/h snabbare?

Det är inte världens snabbaste serietillverkade bil förrän releasen - innan dess är det en annan bil som innehar det epitetet.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-08 19:41

Lazy, det låter intressant. Man får hoppas på mer data sen. :D
Insignalen ÄR referensen

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino